Hjelp en noob :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp en noob :)

Hei.

Da skal jeg ut av "barndomshjemmet" og inn i egen leilighet sammen med dama. Nå som jeg ikke har en mor med høytallerallergi og ta stilling til, hadde det vært deilig å fått på plass et OK+ hjemmekinoanlegg i stuen.

Husk: Jeg er student og har ikke all verdens av penger, så jeg kan ikke strekke meg mye over 8 lapper i pris på hjemmekinoanlegget.
    Dette er hva jeg har sett meg ut: Yamaha RX-V667B + Dynavoice F-6 EX Black + Magic Sub 8 -5.1-pakke 5.1 m/Sub/Forsterker | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Men som totalt noob når det gjelder lyd, må jeg ty til å spørre dere hifi frelste. Er dette et system jeg blir fornøyd med? Jeg digger dyp og fyldig lyd med nok sub til at eksplosjoner virker fremtredende (a).
    Ellers er det også viktig å tenke på at jeg faktisk flytter inn i en leilighet hvor det naturligvis finnes naboer som kanskje ikke er like begeistret for høy lyd. Ser for meg at det vil bli mest brukt til film med middels akseptert lydstyrke, så jeg ser etter et lydanlegg som leverer godfølelsen selv på lavere volum.

Jeg syns likevel det er greit å investere i et anlegg som kan dundre litt dersom sjansen måtte by seg. Jeg kommer ikke til å bo i leilighet for resten av livet og ser for meg at anlegget blir tatt med videre.

Fronthøytallerene vil bli plassert 2,5 - 3m fra sofaen. Bakhøytallerene blir mer eller mindre rett bak sofaen.

Hva tror dere? Finnes det bedre alternativer?
    Takk for alle svar!

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    Hei.

Da skal jeg ut av "barndomshjemmet" og inn i egen leilighet sammen med dama. Nå som jeg ikke har en mor med høytallerallergi og ta stilling til, hadde det vært deilig å fått på plass et OK+ hjemmekinoanlegg i stuen.

Husk: Jeg er student og har ikke all verdens av penger, så jeg kan ikke strekke meg mye over 8 lapper i pris på hjemmekinoanlegget.
    Dette er hva jeg har sett meg ut: Yamaha RX-V667B + Dynavoice F-6 EX Black + Magic Sub 8 -5.1-pakke 5.1 m/Sub/Forsterker | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Men som totalt noob når det gjelder lyd, må jeg ty til å spørre dere hifi frelste. Er dette et system jeg blir fornøyd med? Jeg digger dyp og fyldig lyd med nok sub til at eksplosjoner virker fremtredende (a).
    Ellers er det også viktig å tenke på at jeg faktisk flytter inn i en leilighet hvor det naturligvis finnes naboer som kanskje ikke er like begeistret for høy lyd. Ser for meg at det vil bli mest brukt til film med middels akseptert lydstyrke, så jeg ser etter et lydanlegg som leverer godfølelsen selv på lavere volum.

Jeg syns likevel det er greit å investere i et anlegg som kan dundre litt dersom sjansen måtte by seg. Jeg kommer ikke til å bo i leilighet for resten av livet og ser for meg at anlegget blir tatt med videre.

Fronthøytallerene vil bli plassert 2,5 - 3m fra sofaen. Bakhøytallerene blir mer eller mindre rett bak sofaen.

Hva tror dere? Finnes det bedre alternativer?
    Takk for alle svar!

Hei og velkommen.

Pakken du linker til er helt grei den men jeg stiller et lite spørsmålstegn ved sub,n. Jeg har selv en XTZ 10 tommer og det er nesten ikke mer enn det må være.

Dette kommer jo helt an på størrelsen på rommet, men jeg ser ikke for meg at du vil få det helt store trykket med en 8" sub.

Jeg har personlig ikke hørt denne sub,n men snakker kun utifra egne erfaringer med andre subber. Det er helt sikkert noen andre her inne som har erfaring med denne.

Høytalerene og reciveren er uansett noe av det bedre du vil finne i denne prisklassen.

Kan forresten nevne at reciveren kun koster rundt 2000 på feks Elkjøp/Lefdal.

Mitt råd er å bruke litt tid på dette og muligens sette sammen din egen løsning etter tips og anbefalinger fra feks folk her inne.

Uansett, lykke til :-o
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Nå som jeg ikke har en mor med høytallerallergi og ta stilling til
    Håper bare du ikke har glemt å sjekke at ikke dama også har høyttalerallergi da!;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dama tror jeg godtar det mot en bukett blomster og noen fine ord:razz: :smile: Så lenge jeg betaler tror jeg det skal gå bra.

Så det du sier er at jeg burde øke budsjettet litt og gå for noe slikt: Yamaha RX-V667B + F6 EX + XTZ W10.16 5.1 m/Sub/Forsterker | Surround.no - Høyttaler-spesialisten ?

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Hadde jeg vært deg ville jeg nok valgt meg en receiver samt et høyttalerpar i første omgang, deretter kan du bygge på etterhvert!

Slik vil du ihvertfall få råd til komponenter et godt stykke opp i kvalitet fra Dynavoice f6 serien.

Så i siste reklameblad fra lefdal at de selger Klipsch rf-62(ikke mk2) til 3995! Det er en utrolig god pris på en høyttaler med kvalitet.

Du sier at du vil bruke rundt 8 tusen, og om du går for klipschene vil du ha ca 4000 tusen igjen til en receiver. F.eks en slik: Onkyo 7.1 receiver TX-NR609 (sort) - Lefdal

Da har du et godt utgangspunkt for en dugelig hjemmekino

Legger ved linken til rf-62: Klipsch RF-62 - Lefdal
    Prisen på 2995 er for en, 3995 for to.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ja, jeg kjøper ikke høytallere for å høre på stereolyd. Som sagt er jeg student og har masse annet å bruke penger på. Har blant annet en bot på 10.000kr å betale etter en dum kjøretur hjem fra jobb for 2 dager siden. Skulle gjerne brukt de pengene på anlegg, men det nytter ikke å være etterpåklok. Jeg tror heller ikke det er like populært ovenfor dama om jeg svir av 20 lapper for å skaffe meg litt lyd til filmtitting.

Så hva jeg lurer på er: hvilke komponenter bør jeg kjøpe til maks 10, helst litt under, som gir mye glede per krone.
    Hvis dere mener at det ikke er vits i å bruke 10 lapper - at jeg bare får noe møkk - så handler jeg heller et playmo anlegg til 3 lapper, men jeg ser for meg at jeg kan få noe som tilfredsstiller mine behov for rundt 10'.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp brukt om du har mulighet.

Gjør som nevnt, fokuser pengene på front og forsterker. Du kan ta noe dilldall å bruke som surroundhøyttalere, da det er frontene som virkelig teller

Pakkene du har linket til er gode de, men ikke forvent all værdens med trykk og dypbass. Men det er sikkert nokk til å få naboklager=)

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Om jeg var deg så hadde jeg gått for høyttalerpakken du nevnte i første post
    Denne gir mye glede for pengene, uten tvil. Det kan diskuteres frem og tilbake om hva som gir mest, men jeg vil stort sett garantere at du blir fornøyd med dette anlegget.

mvh Hobben

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode råd. Jeg avventer nok litt med lyd til jeg har fått på plass ny tv som kommer fortløpende Skal selge en motorsykkel også, nå som jeg har mistet sertifikatet og vurdere da hvor mye penger jeg ønsker å bruke på denne galskapen deres

Etter hva jeg har lest meg frem til virker dynavoice m65 pakken som et godt valg. Leser at mange velger å bytte ut diskantene da. Jamo S606 er jo også billig hos komplett nå: Komplett.no - Jamo S606 HCS3 Surroundpakke

Har reciever noe å si når jeg skal ha 3D tv og 3D blueray spiller? Er det noe jeg må ta hensyn til da? Ser at Yamaha RX-V667B har hdmi v1.4 som kreves for å levere 3D bilde. Er det noe mer jeg må tenke på angående reciever da?

Det blir forresten et kjøp av Samsung PS51D6905 tror jeg

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spar penger

Takk for mange gode råd. Jeg avventer nok litt med lyd til jeg har fått på plass ny tv som kommer fortløpende Skal selge en motorsykkel også, nå som jeg har mistet sertifikatet og vurdere da hvor mye penger jeg ønsker å bruke på denne galskapen deres

Etter hva jeg har lest meg frem til virker dynavoice m65 pakken som et godt valg. Leser at mange velger å bytte ut diskantene da. Jamo S606 er jo også billig hos komplett nå: Komplett.no - Jamo S606 HCS3 Surroundpakke

Har reciever noe å si når jeg skal ha 3D tv og 3D blueray spiller? Er det noe jeg må ta hensyn til da? Ser at Yamaha RX-V667B har hdmi v1.4 som kreves for å levere 3D bilde. Er det noe mer jeg må tenke på angående reciever da?

Det blir forresten et kjøp av Samsung PS51D6905 tror jeg
    Vet ikke om du allerede har det, men PS3 kjørte en oppdatering i sommer som gjorde at den kan spille av 3D. Eneste du bør tenke på som forsterkeren din bør ha er:

Pre-out
    Støtte for 3d
    Rom korreksjon.

Har den dette vil du kunne trives med den en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har igrunn Ps3. 2 faktisk. Jeg tenkte at en dedikert spiller gav bedre bilde, men det er kanskje ikke merkbart.

Har Yamaha'n disse spesifikasjonene du snakker om? Jeg er grønn på dette :s

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg pengene i fronter og receiver (Hvis du absolutt må ha surround med en gang) Til bakhøyttalere er det ok å starte med noe rimelig. F6 alene uten sub blir fort kjedelig til film, M65 er grei, men ikke noe mer til film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Klipsch Synergy? Ser at elkjøp har en pakkepris hvor man får:

2 stk Synergy F20,
    1 Stk Synergy C20 senterhøyttaler,
    2 Synergy S20 Surroundhøyttalere.

For kroner: 7999.

Klipsch Høyttalerpakke - Elkjøp

Skjønner at synergy serien antagelig er hakket under RF serien, men tror dere virkelig jeg har bruk for rf? Hvis dette er tilnærmet like bra, må jo dette være en kanonpakke til prisen?

Eventuelt lage min egen mikkmakk pakke bestående av:
    2 stk Klipsch rf-62 fronter,
    2 stk Dynavoice S-5 EX bak,
    1 stk Dynavoice C-6 senter,
    1 stk XTZ 99 W10.16 sub.

Ser for meg at Synergy kanskje vil gi best lydopplevelse totaltsett? Og da kan jeg eventuelt koste på meg en sub senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha startet med receiver og front høyttalerer, og så bygget videre når pengene er der Det gjorde jeg! Var skuffet å gå fra surround til to fronthøyttaler, men etter tid har surroundlyden kommet på plass

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noen som glemmer at jeg er student og antagelig ikke får penger til å kunne bygge ut stort mer enn hva jeg kjøper for nå. Selvfølgelig er det mulig om jeg prioriterer, men jeg har andre hobbyer som er langt dyrere og betyr mer for meg enn lyd.

Jeg vil ikke bruke masse penger på stereolyd når den skal brukes til 97% film. Så jeg ber ikke om et råd til å kjøpe en reciever til 6 og fronter til 7. Jeg vil ha et så komplett system som mulig til en overkommelig pris. Uansett trodde jeg Klipsch synergy F-20 og Klipsch rf-62 var gode fronter?
    Når det gjelder reciever burde det vel holde med en Yamaha RX-V667B?

EDIT: Grunnet studier blir jeg boende i leilighet i de neste 5 årene. Jeg kan ikke spille høyere enn at jeg ikke forstyrrer naboen!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er jo kanon til film, bare søk litt rundt på forumet så ser du hvor mange som velger disse til film. Men jeg personlig liker Klipsch siden de spiller musikk på en strålende måte, men dette skjønner jeg ikke er prioritet hos deg så spiller jo ingen rolle hehe. Men Klipsch + film = suksess

slik jeg har skjønt deg så trenger du ikke anbefaliger til noe grumt, du vil bare ha noe som spiller bra til prisen samt noe du kan ha muligheter å guffe på med når sjansen byr seg. Mine forholdsvis billige Klipsch rf-25 er nettopp dette i ett nøtteskall, meget klar og fin dialog, masse trykk på eksplosjoner og skytescener i filmer men samtidig utrolig klar lyd selv på hviskevolum.

du trenger ikke sitte å anstrenge deg for å høre hva som blir sagt på en film, du får alt servert i fanget selv om du har så lavt volum at dama kan ligge på rommet ved siden av å sove uten å høre noen ting.........og har du sjansen å guffe på en dag så er d nesten ingen limit

Så jeg ville gått for den pakken du linka inn (Klipsch Høyttalerpakke - Elkjøp) også finner du en passende reciver til lommeboka di:-D

Finn en reciver med pre-out så du kan kjøpe en effektforsterker senere til frontene HVIS du finner ut at du vil ha enda litt mer power og kontroll på frontene, eventuellt om du kommer til å høre mer på musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Det jeg eventuelt kan gjøre er å kjøpe 2stk RF 62 på lefdal til 4000, og kjøpe synergy serien ellers: C 20 senter og S 20 bak.
    Det blir bare tusen kroner dyrere enn om jeg kjøper synergy pakken.

Når det gjelder reciever, vil budsjettet mitt bli sprengt om jeg kjøper noe til 4 store. Holder Yamaha'n som jeg har linket til uttallige ganger til disse høytallerene og en eventuell sub om jeg måtte finne penger til det?

Og er det noe som helst trøkk i bassen til rf 62 uten dedikert sub? Film titting folkens, ikke musikk.

Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Det jeg eventuelt kan gjøre er å kjøpe 2stk RF 62 på lefdal til 4000, og kjøpe synergy serien ellers: C 20 senter og S 20 bak.
    Det blir bare tusen kroner dyrere enn om jeg kjøper synergy pakken.

Når det gjelder reciever, vil budsjettet mitt bli sprengt om jeg kjøper noe til 4 store. Holder Yamaha'n som jeg har linket til uttallige ganger til disse høytallerene og en eventuell sub om jeg måtte finne penger til det?

Og er det noe som helst trøkk i bassen til rf 62 uten dedikert sub? Film titting folkens, ikke musikk.
    JA, det er godt trøkk i rf-62! Jeg kjører selv Klipsch med Yamaha og er strålendes fornøyd. Jeg har RF-62 (mk1, den versjonen de selger på elkjøp/lefdal til 4k) og Yamaha RX-V667B. Dette er en fantastisk kombo til film og musikk... 4k for ht og 2k for receiver blir 6000,-

Jeg ville har begynt med kun front og forsterker, så spart opp og kjøpe senter og bak/surround i RF-serien senere... Evt. kjøpe brukt med engang...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør jeg nok det. Starter med RF-62 Mk1 og Yamaha RX-V667B. Så ser jeg hvordan behovet er for kvalitetshøytallere til surround blir etterhvert.

Trenger jeg noe mer? Høytaller kabler, Hdmi kabel til Tv og Ps3, optisk lydkabel fra tven? eller kjører jeg lyden over hdmi? Og vil denne recieveren være et bra valg til en 3D tv med Ps3 som kilde?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •