Tips til nytt stueanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer tygster sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til nytt stueanlegg

Jeg har omsider flyttet inn i egen leilighet og må selvsagt fylle den med masse god lyd. Jeg er derimot litt usikker på hviklen type oppsett jeg skal gå for og trenger noen tips fra litt mer erfarne lyttere.

Rommet er en kombinert stue-kjøkken-løsning hvor sittegruppen som inneholder sweetspot står plassert forholdsvis mitt i rommet. (se vedlagt superavansert paintskisse.)

På grunn av plasseringsproblemer og økonomiske begrensninger er det ikke aktuelt med bakhøyttalere i denne omgang. Det står altså mellom fronter pluss senter eller kun fronter. I utgangspunktet så jeg for meg å drive dette med en hjemmekinoreceiver, men ser jo at hvis jeg ender opp med kun fronter godt kan vurdere en stereoforsterker. Selv om jeg nok kommer til å bruke anlegget mest til musikk så vil det også bli brukt til film, tv og spill så muligens jeg trenger de ekstra finessene som en receiver tilbyr.

Jeg hører ikke noe særlig på musikk som krever ekstra mye av høyttalerene og er mer opptatt av at de spiller fint på et moderat nivå enn at de spiller høyt. Budsjettmessig hadde jeg planer om å legge meg rundt 15 000 for alt. Jeg planlegger i utgangspunktet å spe på med en effektforsterker på sikt, men kan muligens tøye budsjettet litt om det skulle innkludere en effektforsterker også.

Jeg har selvsagt kikket litt rundt på alternativer, men venter litt med det for å unngå å farge innspillene fra dere. Det jeg kan si er at Klipsch nok ikke er helt min greie.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg glemte skissen. Her er den i alle fall.

Det jeg har sett på selv til nå er Monitor Audio RX 6 drevet av en Yamaha receiver. Da enten en av de kreftigere modellene, eller en svakere og så spe på med effekttrinn med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I din situasjon og med et budsjett på rundt 15 000 ville jeg helt klart gått for et godt stereooppsett. Da kan du få noe som spiller godt både på film og musikk!

Jeg tror denne pakken er det som gir mest for pengene nå:

Klipsch RF62 eller RF82 kjøpt på Elkjøp (4000k for RF62 eller 5000kr for RF82 nå!)
    Music Angel KT88 integrert forsterker - 5000kr
    En god CD spiller - Marantz har for eksempel mye bra:

Marantz CD6003 - Bass Brothers AS

Da har du en tusenlapp eller to igjen til ok kabler, rør og ekstra musikk :-D

Dette oppsettet vil kunne spille både musikk og film med stor overbevisning og med en lydkvalitet surroundreceivere kan drømme om! Musikalsk, realistisk, dynamisk og fyldig er det man kan forvente av dette :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne CD spilleren er nok også et knallkjøp:

Cayin CDT-15A, oppgradert. Billig!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, men det var nok ikke akkurat noe slikt jeg hadde i tankene.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt, er jo mest for pengene.

Ellers noe nytt her f.eks..

DALI ZENSOR 7 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

NAD C545BEE CD-spiller | Hi-Fi Klubben

evnt vis du skal ha bluray istedet for cd:

NAD T577 Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben
    Noe slikt? Er alltid best med samme merke på cd og forsterker.. Og vil tru dette vil spille bra uansett volum. + bass og kraft på film.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha vært litt rundt å kikket på alternativer heller jeg mot et oppsett med SA Saxo 30 og Pioneer VSK-921.

Noen som har noen inspill på et slikt oppsett? Vurderer om jeg skal kjøre på med den tilhørende suben for å få litt ekstra bass.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fine høytalere. Vet ikke hvordan Saxo-linjen spiller, men ut ifra den testen av Pioneeren ser det ut som en kjempeforsterker til prisen. Kjekke med surroundforsterker er jo at du kan kjøre alle kildene inn på den, og kun en hdmi opp til tven. Mindre rot. De stereosystemene som er nevnt ville nok gitt litt mer lyd, men System Audio spiller generelt veldig pent, og siden du er ute etter moderate lyttenivåer er det egentlig hipp som happ! Jeg ville nok kjørt på med planen om subwoofer. Da får du mer tyngde, og mer fun-factor Løp og kjøp.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du vurdert XTZ? eller B&W cm1? XTZ får man både i stativhøyttalere og gulvhøyttalere, fått bra omtale

Ser jamo s 606 kommer i hvit også, stilig

http://www.audio-kontakt.com/oglasi_...hite_37674.jpg

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med vincent sp-331 selges rimlig med Vincent SA-31 - FINN Torget og B&W DM684 Høyttalere | Hi-Fi Klubben + CD-spiller eller en ekstern DAC (f.eks. Hegel HD2) om du foretrekker å bruke PC som kilde Eventuelt kunne du jo også sett etter brukte DM684 og kjøpe en subwoofer i tillegg, uten å sprenge budsjettet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •