Dac??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Dac??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac??

Har vurdert å kjøpe en Hegel HD-20 dac da denne har rett lyd og har fått mye skryt. Noen som kan anbefale et bedre alternativ til denne med volumkontrol?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt å bruke en slik DAC med volumkontroll som forforsterker? I så tilfelle kan det godt hende at du blir skuffet. De fleste DACer med volumkontroll - bl.a. Benchmark DAC-1, som jeg har brukt i mange år - KAN riktignok brukes slik - men de er ikke nødvendigvis fullverdige forforsterkere av den grunn. Av de Benchmarkene jeg har hatt, har jeg hatt et par av basisversjonen, DAC-1, og én DAC-1 Pre. Sistnevnte har forbedrede analoge kretser som gjør at den fungerer mye bedre både som forforsterker og som hodetelefonforsterker.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt enkle oppsett i feriehuset er Beresford 7520 koblet til en Trends t-amp. Sistnevnte står på fullt volum og jeg bruker kun volumkontrollen på Beresford til nivåjustering. Fungerer alldeles strålende.
    Også hvis jeg må lytte med høretelefoner, selvfølgelig.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig - i et enkelt budsjettoppsett, vil det ganske sikkert fungere greit å bruke DACen slik du har gjort. Fungerer fint hjemme hos meg også - på PCrommet.

Men jeg tenkte at dersom trådstarter er i markedet for en HD-20, bør han også ha et anlegg av en viss kaliber - ellers er det i utgangspunktet ikke noe poeng å bruke så mye penger på en DAC. Og i et slikt anlegg, KAN det hende at man vil høre forskjell. Kanskje......

BelCanto-DACene - Oslo Hificenter - har for øvrig volumkontroll og fungerer ganske bra også på variabel volumstyring - men jeg har ikke noe grunnlag for å si noe om hvordan lyden på disser er - sammenelignet med Hegel.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dac

Ja stemmer at jeg hadde tenkt å bruke den som forforsterker. Jeg trenger en forforsterker med nøytral lyd, så da ble jeg tipset om å kjøpe meg en dac med volumkontroll, å hegel hd20 var da et godt alternativ. er dette et dårlig alternativ til en forforsterker?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendigvis noe dårlig alternativ - det spørs litt på resten av anlegget ditt. Det er ikke sikkert at du vil oppleve noen som helst problemer - jeg sier bare at det KAN hende at du vil oppleve at du får marginalt dårligere lyd. Det koker ned til hva ørene dine mener om saken. Hos meg var det en ganske tydelig forskjell på basisversjonen og Pre-versjonen av Benchmark brukt rett i effekttrinn på de to hovedanleggene mine - men ikke hørbart i mitt anlegg nr. 3 på PCrommet.

Jeg kjenner ikke Hegel DACen - men du bør uansett sjekke hvordan volumreguleringen foregår. Hvis den gjøres digitalt, KAN du få litt mindre oppløsning og sting i lyden ved lave lyttenivåer. Særlig hvis effekttrinnet i tillegg har høy gain.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken lydsignatur har Benchmark en? er dette en dac du kan anbefale?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - vepsebolspørsmål, det....

Jeg kan godt anbefale Benchmark til dem som liker en glatt, nøytral og ufarget lyd. Jeg har hatt opptil tre stykker samtidig - har bare én (Pre) igjen nå. Går du for Benchmark, bør du satse på Pre-versjonen - og på å kjøre den balansert. Ved balansert drift kan du justere dempingen på utgangene slik at du får en klang med litt mer kjøtt på bena.

Men jeg skal ikke underslå at det er mange Benchmark-hatere rundt omkring. Jeg har imidlertid vært veldig godt fornøyd med mine. Så det blir smak og behag her også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset. har sett litt på denne benchmark dac1 hdr, og denne virker veldig interesang. den har jo en analog inngang også. noen som har prøvd denne i mot hegel hd20?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •