Går over til stereo - Cambridge + B&W?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Går over til stereo - Cambridge + B&W?

Etter mye jobbing i sommer har jeg mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe et stereoanlegg. Surroundrecievere gir ikke den gode opplevelsen i stereo og siden jeg begynner å bli gammel har musikk blitt den største prioriteringen. Jeg ser riktignok mye film også men tror et godt stereoanlegg vil gi bra nok lyd.

Musikk som blir spilt er i all hovedsak Pink Floyd, Jazz (Miles Davis, Coltrane o.l), blues (Bjørn Berge, litt Clapton osv) og noe klassisk. Jeg spiller også en del trance (Above&Beyond Anjunabeats kategorien) men det er ikke der jeg setter de største krav til lytteopplevelsen.

Så. Jeg har sett for meg en Camridge 740 eller 840 sammen med B&W DM685 eller CM9. Er det noen tanker om kombinasjonene her? Vil de passe med mine musikkpreferanser?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kunne også vurdert Mentor + nevnte cambride. Det er god kombi! 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som mentor 6 kunne vært noe for deg, men det er jo bare å reise en tur til HFK å lytte så finner du sikkert noe som passer.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte kanskje å understreke at det er stativ-ht som er aktuelt. Er student så gulvstående er utelukket av hensyn til både plass og behov

Regner med det blir et par Norstone Stylum 2 hvite stativer fylt med sand. Men jeg nevnte to Cambridger. 740 og 840. Burde det være nødvendig å gå opp til 840?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på musikk smaken din så tror jeg cm9 passer deg godt! liker mye av den musikken du nevner og det passer cm9 bra!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Per Christian her. Mtp musikken din ville jeg også anbefalt CM9. Det eneste er trance, der er nok Dali litt råere. F.eks Mentor 6 eller Ikon7.

Jeg har et sett CM9 stående, og kjøpte nå en Cambridge 840 kombo for å få lyd midlertidig i stuen. Jeg kan jo legge ut noen ord om hvordan det låter når jeg får komboen i hus.

Edit: Så nå at du skulle ha stativ-høyttare. CM5 og 740 er en god kombo. Så god at jeg ikke kan tenke meg at man kan forsvare prisen opp til 840. Men mye vil mange ganger ha mer, og jeg har ennå ikke hørt 840.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL, jeg mente CM1 i første post Det er fortsatt bare stativ-ht som er aktuelt. Trøtt og døgnvill beklager.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Jeg glemte kanskje å understreke at det er stativ-ht som er aktuelt. Er student så gulvstående er utelukket av hensyn til både plass og behov

Regner med det blir et par Norstone Stylum 2 hvite stativer fylt med sand. Men jeg nevnte to Cambridger. 740 og 840. Burde det være nødvendig å gå opp til 840?
    Du mener CM1 eller CM5? CM9 er ganske stor gulvstående.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Enig med Per Christian her. Mtp musikken din ville jeg også anbefalt CM9. Det eneste er trance, der er nok Dali litt råere. F.eks Mentor 6 eller Ikon7.

Jeg har et sett CM9 stående, og kjøpte nå en Cambridge 840 kombo for å få lyd midlertidig i stuen. Jeg kan jo legge ut noen ord om hvordan det låter når jeg får komboen i hus.

Edit: Så nå at du skulle ha stativ-høyttare. CM5 og 740 er en god kombo. Så god at jeg ikke kan skjønne at man kan forsvare prisen opp til 840. Men mye vil mange ganger ha mer, og jeg har ennå ikke hørt 840.

Geir Arne
    du må gjerne dele dette på B&W tråden, er litt nysgjerrig på cambridge selv

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    du må gjerne dele dette på B&W tråden, er litt nysgjerrig på cambridge selv
    Det kan jeg. Håper å få det i hus før helgen.

Geir Arne

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W DM 685 er utrolig gode høytalere og slår andre av samme type til høyere pris. Vel verdt pengene. Og Cambrigde elektronikk passer vel godt. 2 engelskmenn i huset er aldri feil 8)

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 840 passer kjempebra til både DM685 og CM1 ! Cambridge 740 er det så lenge siden jeg har hørt på de to nevnte høyttalerne, så vil ikke uttale meg noe om det, men det er jo mye av den "samme" lydsignaturen. Hadde jeg vært deg, hadde jeg uansett valgt å gå for 840 av de to. Litt kjekt å ha noe en kan bygge videre på, hvis du f.eks skulle velge noen gulvstående litt senere, samt at den har mer "power" uansett. Selv om de er stativhøyttalere, trenger de en del futt (typisk B&W) for å spille optimalt.

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Skulle ha stativhøyttalere samt forsterker. Det endte opp med at det sto mellom DM685 og CM1 her også, pluss diverse forsterkere, men jeg endte opp med DM685 og NAD 375 og er kjempe fornøyd ! De sluker godt det meste jeg hører på (jeg hører på så og si all type musikk) og til film er de også morsomme ! DM685 tåler juling !

Spennende å se hva du ender opp med, også får du fortelle oss hva du selv syns spiller best når du stikker til HFK for noen demoer ! Lykke til med valget ditt

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt DM685, men var og hørte på DM683 i dag, og hvis lydbildet ligner (noe jeg regner med at det gjør) så ville jeg definitivt ha gått for Dali i stedet.
    DM683 skuffet stort, uengasjerende og kjedelig lyd, CM-serien har jeg ikke hørt på, så de skal jeg ikke uttale meg om, men jeg anbefaler deg å høre på Mentor-serien til Dali, ble overrasket over hvor bra et par små Mentor 1 spiller her.
    Husk uansett at alt vi andre nissene her inne sier må ses på som en pekepinn på hva du bør prøve og høre etter, vi har ikke hverken dine ører eller preferanser.

Lykke til i jakten

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å gå for XTZ, 99.26 har fått veldig mye skryt, og den er også testet opp mot 685, og om jeg ikke husker feil fikk den mer skryt. Dem er satt ned 2000 kr for øyeblikket,

XTZ 99.26 Piano XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode innspill! XTZ er ikke aktuelt for øyeblikket. Synes det har gått litt inflasjon i det merket (hater ikke, hadde en 12" som jeg elsket!)

Med i beregningen har Dali Mentor Menuet og Ikon1 Mk2 kommet med. Hørte mye skryt av Mentor Menuet, men dessverre synes jeg den er forferdelig stygg. Mentor1 er noe over budsjett men den ser meget interessant ut! Den legges til.

Gleder meg til å begynne med lytterunder men tror det blir noen uker til pga ferie og at jeg ikke har fått benk og forsterker i hus enda.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jeg har ikke hørt DM685, men var og hørte på DM683 i dag, og hvis lydbildet ligner (noe jeg regner med at det gjør) så ville jeg definitivt ha gått for Dali i stedet.
    DM683 skuffet stort, uengasjerende og kjedelig lyd, CM-serien har jeg ikke hørt på, så de skal jeg ikke uttale meg om, men jeg anbefaler deg å høre på Mentor-serien til Dali, ble overrasket over hvor bra et par små Mentor 1 spiller her.
    Husk uansett at alt vi andre nissene her inne sier må ses på som en pekepinn på hva du bør prøve og høre etter, vi har ikke hverken dine ører eller preferanser.

Lykke til i jakten
    Hva slags forsterker brukte de på 683?
    disse høyttalerne må ha rikelig med strøm for å spille bra, uten det kan de lett oppfattes som kjedelige og kansje litt daffe. Men for de med feks 2x150 nad watt, da åpner de seg virkelig! (prater av erfaring med disse)
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Hva slags forsterker brukte de på 683?
    disse høyttalerne må ha rikelig med strøm for å spille bra, uten det kan de lett oppfattes som kjedelige og kansje litt daffe. Men for de med feks 2x150 nad watt, da åpner de seg virkelig! (prater av erfaring med disse)
    Vi hørte dem på en NAD C375bee, som jeg regner med er forsterkeren du referer til, og det låt veldig veldig skuffende...
    Men, smak og behag...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Cambridge så ble det litt rotete mellomtone på CM1 når jeg testa de følte jeg, og endte med dotter i ørene. Forøvrig er Dali en bedre kombinasjon med Cambridge. Både Cambridge og B&W har endel varme i lyden, i motsetning til Dali som er nøytral. Varme + varme kan kanskje bli for varmt? Forøvrig så er CM1 en brukbar høytaler, og har en renere lyd enn CM5. Ville heller testa med NAD som enkelte sier her med B&W, noe jeg ikke har testa selv da jeg kjøpte amp før høytalere og tilpassa den veien..

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Etter mye jobbing i sommer har jeg mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe et stereoanlegg. Surroundrecievere gir ikke den gode opplevelsen i stereo og siden jeg begynner å bli gammel har musikk blitt den største prioriteringen. Jeg ser riktignok mye film også men tror et godt stereoanlegg vil gi bra nok lyd.

Musikk som blir spilt er i all hovedsak Pink Floyd, Jazz (Miles Davis, Coltrane o.l), blues (Bjørn Berge, litt Clapton osv) og noe klassisk. Jeg spiller også en del trance (Above&Beyond Anjunabeats kategorien) men det er ikke der jeg setter de største krav til lytteopplevelsen.

Så. Jeg har sett for meg en Camridge 740 eller 840 sammen med B&W DM685 eller CM9. Er det noen tanker om kombinasjonene her? Vil de passe med mine musikkpreferanser?

Jada, CM9 sammen med Cambridge 840W låter himmelsk bra. Men den har gått ut av sortimentet, så jeg vet ikke hva den erstattes med. Dvs. hvis du er kjapp, så tror jeg Hifi klubben i Trondheim har 1 stk. igjen, men da må du være rask.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Ultima
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot

Lykke til i jakten
    Hmm. Det må bare være deg. Alle som jeg kjenner som har hørt 683. Likte lyden. Jeg har selv hatt disse. Var meget fornøyd. De låt ikke bra på Hifiklubben i Bergen. Men når jeg fikk de hjem, jaggu spilte de mye bedre. Jeg trodde Dali Ikon 6 Mk2 skulle være et bedre valg på mitt rom, siden Dali ikke krever mye plass. Neida, BW var bedre. Og da er 683 er plass monstre.

Jeg tenker på å selge mine Dali og kjøpe CM1 eller 685

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •