Spotify lydkvalitet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spotify lydkvalitet?

Har lest litt om spotify og vurderer å prøve tjenesten. Elsker jo musikk og dette er kanskje en bra måte å finne ny musikk?
    Men har et spørsmål, og det er hvordan lydkvaliteten er?
    Jeg vurderer spotify Unlimited, da jeg ikke har bruk for de ekstra funksjonene i spotify premium. Men så står det enhanced sound quality under spotify premium. Hvor mye bedre lyd er det? Det står ingenting om bitrate.
    Er det god nok lyd i spotify unlimited til at jeg kan lytte gjennom anlegget? Er det forskjellen i lydkvalitet så stor at det er verdt de ekstra kronene spotify premium koster?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvaliteten er god, jeg hørte ikke noe forskjell på de to forskjellige, derfor valgte jeg bare den billigste

Spiller mer en bra nok ut på mitt anlegg rett og slett genialt

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratisversjonen og den billige kjøperversjonen er komprimert til 160 kbps. Premium er i 320 kbps. Jeg hører forskjell mellom de uten problemer. Kommer vel ann på anlegget. Enkleste måten å høre forskjell er gjerne gjennom noen gode hodetelefoner.
    Bumping up the bitrate - Spotify

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg tegnet ett abonnement på spotify som ikke blir brukt, lydkvaliteten er ikke som håpet, blir lyttetrøtt og uengasjert faktisk :-|

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xnn3882
    Har lest litt om spotify og vurderer å prøve tjenesten. Elsker jo musikk og dette er kanskje en bra måte å finne ny musikk?
    Men har et spørsmål, og det er hvordan lydkvaliteten er?
    Jeg vurderer spotify Unlimited, da jeg ikke har bruk for de ekstra funksjonene i spotify premium. Men så står det enhanced sound quality under spotify premium. Hvor mye bedre lyd er det? Det står ingenting om bitrate.
    Er det god nok lyd i spotify unlimited til at jeg kan lytte gjennom anlegget? Er det forskjellen i lydkvalitet så stor at det er verdt de ekstra kronene spotify premium koster?
    Hvordan har du tenkt å koble til anlegget ? Digitalt fra pc og til en receiver ? Gjør du det så er det så absolutt bra lydkvalitet på denne unlimited.
    Selv har eg byttet til premium for å få benytte Spotify på min Squeezebox Duet, en løsning som eg personlig mener er fantastisk.
    Nå som eg benytter digital ut fra Squeezebox og til ekstern DAC så mener eg at det er en forskjell i lydkvalitet mellom 160(unlimited) og 320(premium) bitrate ja.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden er grei nok.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Personlig har jeg tegnet ett abonnement på spotify som ikke blir brukt, lydkvaliteten er ikke som håpet, blir lyttetrøtt og uengasjert faktisk :-|
    skjønner ikke hvordan du klarer det, på det anlegget, jeg sitter rocker med foten som en gal når jeg spiller på spotify, godlyd uten like her

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg får jeg heller en "fest-kul" på bassen noe som egentlig ikke gjør det uengasjerende, men dog ikke korrekt. Men foretrekker spotify fremfor cd av og til pga. dette.

Har premium versjonen som jeg kjører via et HRT II usb-dac, fungerer såpass bra at jeg trolig vil gå for Sonos+spotify løsning i mitt nye hus.

Merket stor forskjell på vanlig vs. premium. Men jeg lider da også av kraftig reklame-allergi, så gratisversjonen kunne vært livsfarlig for meg i det lange løp........

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvaliteten på Spotify Premium er upåklagelig. Bruker det daglig til musikkos. .. og "kos" betyr ikke som bakgrunnslyd, men som aktiv musikkbibliotek til mitt beste lydformidlingsanlegg. Slik sett er jeg ingen hifi-snobb, selv om jeg av og til bruker losslessbiblioteket også til samme formål.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Lydkvaliteten på streamingtjenester som Spotify og Wimp er bra og så absolutt hørbar på i de aller fleste sammenhenger.

Det er_ikke CD kvalitet, men da snakker vi først og fremst om gode innspillinger på bra utstyr. På et skikkelig high end anlegg, så hadde jeg ikke engang vurdert Spotify eller Wimp annet enn for gjennomlytting før evt. kjøp av CD. Håper noen av dem snart kommer med en lossless-opsjon. Det hadde vært vel anvendte penger, selv om det kostet en god del mer.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    ...På et skikkelig high end anlegg, så hadde jeg ikke engang vurdert Spotify eller Wimp annet enn for gjennomlytting før evt. kjøp av CD...
    Hvor high-end snakker vi om da?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med UltimaNoctis. Lyden er grei nok, men 160 kbps versjonen låter "ikkje braaa". Og hører man ikke forskjell på Unlimited og Premium så skjønner jeg godt at enkelte her også sliter med å høre forskjell på Emotiva og Parasound.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor high-end snakker vi om da?
    Nei, si det.

Selv har jeg noe i klassen under det, men hører tydelig forskjell på de virkelig gode innspillingene. Både oppløsning, dynamikk, rom, bass, diskant. Dvs. til en viss grad kan det utglattes med lydforbedringsfunksjoner alá soundretriever som Pioneer har. Men egentlig så er slike funksjoner litt jukse-loudness. På Kari Bremnes sine innspillinger f.eks, så lyder det klart bedre fra CD, enn Wimp (og Spotify som jeg hadde tidligere). Men for all del, god lyd er det. Bra nok for de fleste.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med UltimaNoctis. Lyden er grei nok, men 160 kbps versjonen låter "ikkje braaa". Og hører man ikke forskjell på Unlimited og Premium så skjønner jeg godt at enkelte her også sliter med å høre forskjell på Emotiva og Parasound.
    Jeg var mer nysgjerrig på Ultima; forskjell på 320kbps vs. CD redbook.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotfy er greit å ha til mobil osv, men etter jeg fikk ny cd-kilde kan ikke lyden sammenlignes, selv om de går igjennom samme dac.

Men betaler gledelig 99,- i mnd for å få tilgang til nesten allverdens musikk hvor en du er, offline/online osv.
    Min tråd

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Nei, si det.

Selv har jeg noe i klassen under det, men hører tydelig forskjell på de virkelig gode innspillingene. Både oppløsning, dynamikk, rom, bass, diskant. Dvs. til en viss grad kan det utglattes med lydforbedringsfunksjoner alá soundretriever som Pioneer har. Men egentlig så er slike funksjoner litt jukse-loudness. På Kari Bremnes sine innspillinger f.eks, så lyder det klart bedre fra CD, enn Wimp (og Spotify som jeg hadde tidligere). Men for all del, god lyd er det. Bra nok for de fleste.
    Nice. Gi meg tre sangeksempler så skal jeg ta opp Spotify Premium og CD, så kan jeg legge ut en test.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mye å si på kvaliteten fra Spotify, muligheten for å høre forskjell på en sang fra Spotify og cd er tilstede men det krever sitt av oppsett, ører og dagsform.

For å få økt kvalitet med Spotify må man krysse av for "høy kvalitet i oppsettet".

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper da alle "kritkerne" har fått det med seg. Hvis ikke; flaut. ops:

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice. Gi meg tre sangeksempler så skal jeg ta opp Spotify Premium og CD, så kan jeg legge ut en test.
    Har bare et eksempel å spy opp i farten:

Madrugada- majesty live

MYE(!) bedre på cd enn spotify på mitt oppsett som ei heller inngår i high-end segmentet.

Når jeg spiller fra cd får jeg mye mer romfølelse enn via spotify noe som gjør at live-følelsen naturlig nok blir betraktelig høyere....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du slags K. Bremnes da - og utstyr?

Og hvordan skal du presentere resultatet?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •