Spotify lydkvalitet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg håper da alle "kritkerne" har fått det med seg. Hvis ikke; flaut. ops:
    Hadde faktisk glemt å krysse av på jobb pc'enops:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Hadde faktisk glemt å krysse av på jobb pc'enops:
    Kudos for ærlighet. Respekt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hva har du slags K. Bremnes da - og utstyr?

Og hvordan skal du presentere resultatet?
    Jeg legger ut noen FLAC-filer, der noen er CD-rip (lossless) og noen er digitalopptak av Spotify Premium. Alle filene vil være FLAC og fremstå visuelt like.

EDIT: Vi har vært gjennom nesten det samme her: http://avforum.no/forum/generelt-aud...e-hva-hva.html

Det som er litt rart (komisk?) er at man før fasiten kommer sliter med å høre hva som er hva (selv med grovt og feiljustert volumjustering på 1 fil), mens etter at fasiten er presentert "så er det så lett så".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger ut noen FLAC-filer, der noen er CD-rip (lossless) og noen er digitalopptak av Spotify Premium. Alle filene vil være FLAC og fremstå visuelt like.

EDIT: Vi har vært gjennom nesten det samme her: http://avforum.no/forum/generelt-aud...e-hva-hva.html

Det som er litt rart (komisk?) er at man før fasiten kommer sliter med å høre hva som er hva (selv med grovt og feiljustert volumjustering på 1 fil), mens etter at fasiten er presentert "så er det så lett så".
    Husker den testen, jeg klarte å ta den var lossless men ellers var det varierende resultat for min del.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tre låter:

Kari Bremnes -Fyret i Tornehamn (fra Svarta Bjørn)
    Kari Bremnes - Fantastisk allerede (nyinnspilling fra Fantastisk allerede)
    Santana - Going Home (fra Welcome) mye detaljer
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kudos for ærlighet. Respekt.
    Skylder på at jeg uansett ikke vil høre betydelig forskjell sammen med en 200 kroners e-bay amp og koss porta-pro

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøh.

---

Gi meg flere forslag til låter som skal være eksepsjonelt lette å skille mellom CD Redbook og Spotify Premium, så vil jeg lempe dem ut som test.

Husk imidlertid en ting: En låt kan gjerne være innspilt i flere versjoner og de kan fremstå som ulike mellom ulike CD-er, og herunder også Spotify Premium. Mao. ikke sikkert 1 bestemt sangtittel de facto er den samme...på CD og Spotify Premium.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På spotify så får man kun 320kb/s rate på de sangene som er lagt ut i det, det er ikke alle sangene som har den raten selv om man faktisk aktiverer dette i innstillingene.. Noe å være obs på.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er (tilforlatelig) riktig, men det er ikke lett å detektere uten å se på lydstrømmen. Det er ikke gitt at en sang som man kan kjøpe "kun" finnes i 256kbps via 7digital (høyreklikk = kjøp). Dette er ingen "garanti" for at den ikke streames i 320kbps.

Har du et program som kan detektere lydstrømmen slik at man kan skille "kjøpversjonen" fra "streamversjonen"; slik at man kan detektere (potensielle) forskjeller. Takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en del forskjell på om du hører å på "remastered" version i spotify eller finner en eldre innspilling. Det finnes ofte flere versioner av samme sang på spotify.
    Det er ofte noe mer dynamik på de eldre innspillingene. Du kan se på årstalet på CDen når du trykker inn på den også ser du helt nederst.

Skru gjerne av "Set same volum level for all tracks" i spotify for å høre loudness forskjellen.

Nyere utgivelse:

Little Queen by Heart on Spotify

Gammel:

Little Queen by Heart on Spotify

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My point ("Husk imidlertid en ting: En låt kan gjerne være innspilt i flere versjoner og de kan fremstå som ulike mellom ulike CD-er, og herunder også Spotify Premium. Mao. ikke sikkert 1 bestemt sangtittel de facto er den samme...på CD og Spotify Premium.") exactly.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter : mitt råd er at har du anledning til det, så du spanderer den ekstra 50 lapp pr mnd for premium, med forbehold om at forbindelse som benyttes mellom pc og stereo ikke er mini-jack fra lydkort på pc:grin:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du glemt hvordan det gikk den ganger - som i kablel tråder - bare kjefting og smelling før du trakk hele testen ? Hvorfor kan man ikke akseptere at folk er forskjelling, hører forskjellig og har forskjellig oppfatning av lyd ?

Hver gang kommer dette med blindtester opp - som om det løser problemet. Tro du virkelig at folk endre oppfatning pga en blindtest ? Dessuten har man allerede testet det i Wimp/Spotify testen i Trondheim - uten at det hjalp stort. Det er en grunn til at vi ikke bare har et politiskt parti her i landet...

Edit: Wimp/Spotify testen er omtalt flere ganger men her er en av dem: http://avforum.no/forum/generelt-aud...legg-300k.html
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær også obs på at Spotify ikke bruker MP3, men OGG.

"We will offer premium subscribers the option to stream in 320 kb/s using Ogg Vorbis q9 codec."

Vet ikke om dette gjelder absolutt hele katalogen deres.

Jeg har testa litt selv, og greier ikke høre forskjell på .WAV og Spotify Premium. Hverken på gode hodetelefoner eller et greit stereo-anlegg.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husk også å hooke av "high quality" streaming i preferences i spotify.. usikker på hvor stort utslag det gjør da men, noen som vet? jeg er usikker på hvor stor forskjell jeg klarer høre på spotify og flac, er som noen nevner her at man skal være litt obs på hva slags live innspillinger eller hvilken innspilling de er hentet fra

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    husk også å hooke av "high quality" streaming i preferences i spotify.. usikker på hvor stort utslag det gjør da men, noen som vet? jeg er usikker på hvor stor forskjell jeg klarer høre på spotify og flac, er som noen nevner her at man skal være litt obs på hva slags live innspillinger eller hvilken innspilling de er hentet fra
    I mine ører er forskjellen mellom "high quality" og ordinær streaming i Spotify større enn forskjellen mellom "high quality" og .flac.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har du glemt hvordan det gikk den ganger - som i kablel tråder - bare kjefting og smelling før du trakk hele testen ? Hvorfor kan man ikke akseptere at folk er forskjelling, hører forskjellig og har forskjellig oppfatning av lyd ?
    Det var ikke bare kjefting og smelling, nei. Da bør du lese starten av den tråden en gang til.

Det er ikke snakk om å ikke akseptere at folk er forskjelling, hører forskjellig og har forskjellig oppfatning av lyd.

Tvert i mot. På samme måte som jeg kan legge ut en slik test uten at noen skal hisse seg opp.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel være at de som hører forskjell på flac og Spotify er de samme som hører forskjell på kabler. Med andre ord de som er så heldige å ha superhørsel (jeg klarer forøvrig ikke, og tilhører dermed en av de heldige som slipper den utgiftsposten)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Spotify premium (med høyoppløst aktivert) på jobben, sammen meg RME Fireface og Grado RS-1i.

Ikke mye å klage over. Har sammenlignet litt med CD over samme oppsett, og det er forskjell, men sånn "til hverdags" er den ikke stor.

Forskjellen mellom standard og høyoppløst spotify, er derimot meget merkbar, dersom innspillingen er bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EKSTREM STREAMING spotify?

For de av dere som bruker spotify på mobil så har man NÅ muligheten for ekstrem steaming altså 320kbs. Men ser ikke at denne mulighten av valg finnes på PC... For på Iphone finnes det 3 valg, lav, høy og nå ekstrem kvalitet. Noe som vet?
    Martin Logan is online now Endre/Slett melding

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •