Sjargong innen Hifi - hva legger du i ord og uttrykk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sjargong innen Hifi - hva legger du i ord og uttrykk?

Det er ca ett år siden jeg begynte å interessere meg for Hifi og stereo spesielt. Man leser da mange forskjellige tester av høyttalere og forsterkere på nettet hvor diverse ord og uttrykk som dynamikk, bassrespons, naturlig klang, detaljert osv.
    Etter at et par kamerater satser store penger på anlegg oppdaget vi at vi hadde forskjellige definisjoner på de forskjellige uttrykkene hvor spesielt dynamikk og bassrespons var de uttrykkene vi hengte oss opp i. Dette fikk meg litt til å tenke på når jeg i det siste har vært på jakt etter nye høyttalere og leser diverse tester på nettet - betyr det som står i testen det samme som jeg tror det gjør, eller kommer jeg til å bli skuffet om jeg kjøper en høyttaler som etter mitt hode skal være en dynamikkbombe men som ikke spiller som jeg vil i det hele tatt.
    Hva mener folket, har dere selv blitt "lurt" av misoppfattede uttrykk og hva legger dere i de forskjellige uttrykkene?

-Frank

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok ikke følt meg "lurt", men ikke alltid venner og andre forstår så godt når jeg prøver å forklare lyd.

Kald lyd, varm lyd, mye dynamikk, lite dynamikk.. ja idet hele tatt.. :P

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å beskrive lyd blir litt som å beskrive hvordan multer smaker.

Vinsmakerne har utviklet denne kunsten til å beskrive det umulige - men jeg kan ikke si at det hjelper meg noe særlig. Jeg er uansett nødt til å smake selv for å gjøre meg opp en mening.

Sånn er det antageligvis med hifi også - du må lytte selv. Lyden, klangen, dynamikken, mikrodetaljene etc. etc. er ikke bare et resultat av høyttalerne. Alt henger sammen med alt - det som låter bra i en test - og som anmeldere beskriver på sin spesielle måte - låter ikke nødvendigvis slik hjemme hos deg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt poeng dette her. Syns forsåvidt det er vanskelig beskrive lyd på den måten, og er nok mange missoppfatninger ute å går

Men vil tro at profesjonelle blader som lager tester er rimelig gode til å beskrive hvordan lyden er, men blir vel hvordan man selv tolker ordene :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo på sanseorganene våre, og det er jo subjektivt.

Det har jo flere ganger blitt tatt opp på forumet her, at man burde lage "vinsmakekart" for lyd.

Har noen laget ferdig dette enda?

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet ut at det er like vanskelig å forklare god lyd som dårlig lyd. Har man en dårlig bil så kan man skylle på at den har svak motor, at det er slark i girkassen og den erdårlig på vinterføre, men jeg føler at definisjonene innen hifi ikke er like klare som konkrete ting ved en bil.
    Det er morsomt når man merker hvordan folk kan tolke et ganske enkelt uttrykk veldig forskjellig

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg tilskriver elektro-/mekaniske termer en del verdi, men deskrediterer raskt hvis det tendenserer over i esoteriske begreper. Hvordan noen beskriver lyd forteller meg mer om den som lytter enn hva det lyttes til.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hører ordene så tenker jeg følgende:

dynamikk: Hvor god en høyttaler er til å uttrykke de forskjellige partiene i en sang. f.eks: Carl Orf -"Carmina Burana". Fra det rolige til det tar helt av. Jeg pleier å tenke på surfing i havet med store bølger, kontra å surfe i et badebasseng (uten bølger). Det ene er fantastisk, mens det andre er håpløst.

bassrespons: Tenker egentlig på hvor dypt høyttaleren går. Og hvilken type bass den lager. Dette er noe av det som er mest subjektivt. Da bass er viktig for mange, men vi har ulike preferanser. En som har 2 SVS ultra sammen med store Klipsch høyttalere, har ikke samme preferanser som en som har CLS215 sammen med flere store 21" strokere. Selv foretrekker jeg fra 50-150hz bass.

naturlig klang: Tenker meg med en gang på engelske høyttalere som B&W. Hvor alt skal være så riktig som mulig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback