Morsomme akustiske opplevelser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Morsomme akustiske opplevelser

Akustikk er jo et utbredt tema her på forumet, tenkte vi kunne dele noen morsomme akustiske opplevelser som man har opplevet i denne tråden.

Feks spesielle ekko, vibrasjoner på spesielle plasser, eller bare morsomme opplevelser etc.

Jeg satt idag å så på Transformers 3 på colosseum, satt og drakk farris, og da jeg hadde under halparten igjen begynte det vibrere i flasken min på spesielle frekvenser, dette fikk meg raskt til å tenke på en type diffusor eller resonator eller lignende jeg leste om her for ikke så lenge siden, som fungerte som en sylinder som fanger opp gitte frekvenser, hvor vedkommende fortalte om at det fungerte som at du blåser over toppen på en flaske.

Akkurat slik føltes det ut som at noen satt og blåste over toppen av flaskehalsen min til noen gitte frekvesner som kom i actionscenene. Tenkte med engang på akustikk og syns det var rimelig morsomt

Lignende eller gjerne bedre opplevelser kan deles her inne Og vedkommende som nevnte disse type akustiske tiltakene må gjerne poste det inn her igjen da jeg ikke fant det

PS! Tråden kan flyttes om den er plassert i feil kategori

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet eksempel på slike opplevelser bare så folk skjønner tegninga her, er feks fra filmen Arthur (2011)

40min uti filmen gjør de et morsomt eksperiment med akustikk som kan tolkes som en spesiell opplevelse som hadde vært kult dele her inne

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Var på asylet med en kompis og hørte på noe audiovektor tror jeg det var. Ingen lydscene, ikkenoe trykk, helt bånn i bøtta. Vi venter til det svinger litt av musikken for å gi det en sjangse, totalt antiklimaks. Vi går nærmere for å sjekke hvor landet ligger.

Viser seg at vi lytter til mono fra høyre kanal, ikke en av mine større øyeblikk...
    Og selgeren som koblet opp dette med overtroiske kabler, han var det heller ikke mye lyd av.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Var på asylet med en kompis og hørte på noe audiovektor tror jeg det var. Ingen lydscene, ikkenoe trykk, helt bånn i bøtta. Vi venter til det svinger litt av musikken for å gi det en sjangse, totalt antiklimaks. Vi går nærmere for å sjekke hvor landet ligger.

Viser seg at vi lytter til mono fra høyre kanal, ikke en av mine større øyeblikk...
    Og selgeren som koblet opp dette med overtroiske kabler, han var det heller ikke mye lyd av.
    hehe, den var god :P Har en følelse på at du ikke er den eneste som har gjort dette men :P

EDIT:
    Fant forsåvidt igjen dette med resontaorene som jeg snakket om over. Det heter Helmholtz resonator og ble nevnt i tråden: Basfeller et missforstått vidunder

Helmholtz Resonance

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVSen min har jo sagt ifra at lerretetsrammen min vibrerer på 86 hertz

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Golvet mitt bølger når det utsettes for frekvenser fra ca like over 20hz og nedover. Eks en låt som - Bass i love you - har noen slike stunder som gir slike bølger

Vinduer har også en lei tendens til og dirre når en drar på. Ikke sikker på ca hvilken frekvens det ligger.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Golvet mitt bølger når det utsettes for frekvenser fra ca like over 20hz og nedover. Eks en låt som - Bass i love you - har noen slike stunder som gir slike bølger

Vinduer har også en lei tendens til og dirre når en drar på. Ikke sikker på ca hvilken frekvens det ligger.
    Haha, særiøst? Og det er synlige bølger i gulvet?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Haha, særiøst? Og det er synlige bølger i gulvet?
    Ikke synlig, bare føleler det når en sitter. Scorpioen84 fikk føle det i fjor sommer.

Ble noe skremt første gangen jeg følte det, trodde golvet var i ferd med og rase ned.

Er da ikke så galt i år da subene er tunet til bare 20hz grunnet rommet spiser opp bassen under ca 20 hz.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ok, utrolig gøy da, mulig om du spiller høyt nok og du filmer med et litt dårlig kamera vil du sikkert se bølgene :P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et klassisk eksempel nå på sommeren: når man åpner et vindu i bilen under litt passe stor fart, er det noen biler hvor man får en ekstremt kraftig lavfrekvent rumling, faktisk så kraftig at det gjør vondt i ørene. Skulle vært artig å målt frekvensen men det må ligge under 20 Hz.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ok, utrolig gøy da, mulig om du spiller høyt nok og du filmer med et litt dårlig kamera vil du sikkert se bølgene :P
    Med 2 ultra til kunne det nok blitt morro med subsonic setting på 15hz ja :-D

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen er innom på Kvensk institutt i Børselv i Porsanger kommune/Finnmark: I foajeen fins en sittegruppe med buet bakvegg. Rommet har fått navnet Hviskegalleriet. Om man hvisker inn mot veggen i den ene enden, høres hviskingen med letthet i den andre - attpåtil med forsterket volum - 7-8 meter borte. Virkelig forbløffende og litt spooky.

Kom over denne opplysningen om St. Paul`s Cathredal på nettet:
    "Hviskegalleriet, som løber på indersiden af kuplen, er 259 trin over jorden. Det har fået sit navn, fordi en meddelse, som bliver hvisket ind mod væggen, kan høres tydeligt på den modsatte side af galleriet 35 meter borte. Hvis man derimod taler med almindelig stemme, når meddelelsen ikke frem."
    Å snakke med vanlig stemme i foajeen på Kvensk institutt, vet jeg ikke om virker forvirrende.

Derimot er ofte diskusjonene om retten til land og vann på bakgrunn av etnisitet i nordfylket nettopp dét.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Om noen er innom på Kvensk institutt i Børselv i Porsanger kommune/Finnmark: I foajeen fins en sittegruppe med buet bakvegg. Rommet har fått navnet Hviskegalleriet. Om man hvisker inn mot veggen i den ene enden, høres hviskingen med letthet i den andre - attpåtil med forsterket volum - 7-8 meter borte. Virkelig forbløffende og litt spooky.

Kom over denne opplysningen om St. Paul`s Cathredal på nettet:
    "Hviskegalleriet, som løber på indersiden af kuplen, er 259 trin over jorden. Det har fået sit navn, fordi en meddelse, som bliver hvisket ind mod væggen, kan høres tydeligt på den modsatte side af galleriet 35 meter borte. Hvis man derimod taler med almindelig stemme, når meddelelsen ikke frem."
    Å snakke med vanlig stemme i foajeen på Kvensk institutt, vet jeg ikke om virker forvirrende.

Derimot er ofte diskusjonene om retten til land og vann på bakgrunn av etnisitet i nordfylket nettopp dét.

Tror muligens jeg kansje antageligvis sansynligvis har vært på Kvensk institutt mens jeg lekte rambo på G.P

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse hviskeveggene finnes blant annet på grand central station i NY også

Hadde en morsom opplevelse igår når jeg lekte med REW og kalibrering. Spilte av noen sinus sweip og når jeg flyttet på mitt lange, tynne stuebord så var det flere steder i rommet jeg kjente at det vibrerte i bordet. Var vel stående bølger som lagde resonanser.

Kanskje et nytt verktøy bruke i romkalibrering? hehe :P

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse hviskeveggene finnes blant annet på grand central station i NY også

Hadde en morsom opplevelse igår når jeg lekte med REW og kalibrering. Spilte av noen sinus sweip og når jeg flyttet på mitt lange, tynne stuebord så var det flere steder i rommet jeg kjente at det vibrerte i bordet. Var vel stående bølger som lagde resonanser.

Kanskje et nytt verktøy bruke i romkalibrering? hehe :P

Det hadde vert utrolig intr om det fantes noe som man kunne ta med seg rundt som sa ifra hvor de stående bølgene fantes. Borsett ifra målemikrofon ol.

Det hadde vert så "Enkelt" å sett opp sweetspot på den måten.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omvendt tilfelle av "ulv,ulv!"

Sist vi hadde et kraftig jordskjelv her i området var naboen snar på tråden, mens skjelvet pågikk, og brølte ut at "det fins vel f@en med grenser, se å skru ned lyden med en eneste gang!" I sjokket av telefonen var jeg snar med å finne volumkontrollen for å oppdage at anlegget ikke var på

En annen fin en jeg hadde, tror det var hjemme. En eller annen film eller sang som sto på. Når jeg snudde litt på hodet, ble en ubegripelig vakker lyd til. Det var ikke en del av sporet og skilte seg godt ut fra lyden ellers. Så jeg satt i noen minutter, med hodet på skakke, og lyttet til den vakre lyden :-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I rent stereooppsett er Yello - The Eye - Planet Dada (Flamboyant) en spennende opplevelse.
    I sweetspot vil du tidvis oppleve at du nærmest har surroundanlegg

En annen historie:
    da vi hadde flyttet og jeg hadde fått satt opp alt i stuekinoen, testet jeg ut noen filmer. Bl.a. ble selvfølgelig Transformers testet. Dette var vel i januar; en strålende vinterdag med -10 grader ute.

Fruen var på kjøkkenet, 2 rom bortenfor stuekinoen og dørene inn til selve stuekinoen var lukket.

Så kommer hun nærmest løpende inn i stuekinoen; "jøss, er det tordenvær ute? Det er jo sol....."

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en gang her i sommer som jeg var alene i huset, og plutselig begynte sofaen å bevege seg. Litt spooky siden dette var rett etter et horror-maraton, og klokka var 00:00. Viste seg at ene festet på romperisten under sofaen hadde lønset, som igjen førte til at ledningen var løs, og begynte å "brumme" som et lite helve***! Holdt på i pisse på meg i redsel, men falt fort en en tåre etter på i stedet, siden rumperisteren var deformert.

(Litt off-topic da dette ikke var en direkte "akkustisk" opplevelse, men en artig og samtidig kjip hendelse var det...)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, om de er kraftige nok, kan man vel bruke et tynt rør eller noe sikkert?
    Litt usikker, kanskje noe jeg må teste ut litt mer

Ellers noen morsomme historier, likte den med jordskjelvet :P haha, naboen er vant til å klage eller?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    I rent stereooppsett er Yello - The Eye - Planet Dada (Flamboyant) en spennende opplevelse.
    I sweetspot vil du tidvis oppleve at du nærmest har surroundanlegg
    Den låta der er bare for fet faktiskt, hørte den på en messe som demo engang, utrolig med dynamikk og detaljer, har lett etter den lenge, tusen takk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •