cMoy - smått og rått

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

cMoy - smått og rått

En cMoy er en portabel hodetelefonforsterker på størrelse med en kortstokk. Eller bedre - en pastilleboks, f.eks. Altoids*), som forsterkeren gjerne bygges inn i. For en cMoy er i prinsippet DIY.

Jeg tenkte: hvorfor har vi ikke en tråd om cMoy-ampen? Denne skinnende og beskjedne lille, teknologiske genistrek og sanne proletar?

Chu Moy heter mannen bak designet og konstruksjonen er blitt et begrep innenfor portabel audio. Både som gjør-det-sjøl DIY-prosjekt, ut fra interesse for tweaking av OP-Amp(er) som inngår i kretsen(e), for konstruksjonens overraskende gode lydkvalitet, det enkele og sjarmerende designet, dens "overkommelig begripelighet", fordi den er billig (holdt på å glemme den - helt sant!) og sikkert mange andre grunner.

Wikipedia om cMoy.

Som byggesett koster en cMoy under $USD 40-45 som for tida er en typisk pris på en ferdigbygget amp ute på eBay. Med bass boost og ekstrapåkostet innmat stiger prisen noen tiere. Selv har jeg en cMoy til $USD 80 med 2 OP-amper i bestilling på eBay som jeg gleder meg til ankommer.

Den enstemte positive omtalen av Bass Boost cMoy v2.03 til JDS Labs ble bare for mye og jeg bestilte her om dagen min første cMoy. Modellen scorer på alle fordelene nevnt over og jeg er veldig fornøyd med kjøpet! Selv på kanner under 32 Ohm (Denon D2000) oppfører mellomtonen seg uten særlig vreng men skal iflg. produsenten starte et sted ved denne motstanden på denne modellen. Strømnivået på 9V-batteriet har sikkert sitt å si for kontrollen og roen i lydbildet.

Å velge en cMoy-amp gir antakelig cred som uttrykk for orientering i retning av `audiofil motkultur`, lo-fi, DIY og grasrot midt oppi alt det høyglansede og superoppløste som rir forumet for tida, prøm - prøm!

Man behøver altså ikke å være fattig for å velge en cMoy i sitt bærbaroppsett, - prøm!

*) Altoids 50 gram pastilleboks.
    -altoids-tins-1-jpg

Spenningen med å rulle rør på komponenter i anlegget er noe av det samme jeg føler ved skifte av OP-amper. Bare så synd Altoids-pastillen ikke selges over disk i Norge (, eller gjør den?).

Jeg sikler skadefro ved tanken på konseptet: bokstavelig talt suge til seg vellyden av minimalistisk og smart audio mens naboen verker i pengepungen mens kona hans banner over mer klarlakk og brom å støvtørke. Memo til ego: må nok på eBay og importere pastillene.

-dscf4059a-jpg

Her noen "maur" for tweaking jeg bestilte på eBay. Hobbyen er ny for meg og jeg ble litt satt ut over miniatyrstørrelsen på komponentene. Måtte like etter på Bay`en og bestille forstørrelsesglass. Skifta på typebenevnelsen er bare kul-i-havet umulig å lese uten.

-dscf4065a-jpg

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er ankommet. Farge: (Altoids) Wintergreen:

-cmoy-fred_fred_2004-jpg

Byggeren ute på eBay heter fred_fred_2004. Han gir god service på produktene og er presis og informativ i sin korrespondanse.

Denne slår ikke "Bass Boost cMoy v2.03"-modellen fra JDS Labs som jeg synes har større push. Begge har ett 9V batteri. Lyden i sist ankomne cMoy er likevel musikalsk, oppløst og har dybde, alt etter OP-amprulling. Det sitter to stk. i denne. Øvrige specs her (en lenke til eBay som virker så lenge cMoyen er tilgjengelig, antar jeg).

Nå gjenstår det å skaffe seg en cMoy på 18V og enda to oppladbare 9V batterier.

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent skrevet Cmoy var mitt første DIY prosjekt. Jeg bygde en Banzai Cmoy fra Ebay for å øve litt,når den funket kjøpte jeg deler fra JDS Labs. Blei virkelig imponert over lyden i denne! Greia var at batteriet eksploderte før jeg fikk den i Altoid boksen, da stod jeg på bar bakke igjen, jeg prøvde å bytte diversemen den funket ikke igjen, så nå har jeg bestilt noen high grade deler til å bygge en Tangentsoft Cmoy point to point. Men fikk saftig lyst til å bestille en ferdig en fra JDS til sammenligning og nå,etter å ha lest dette

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å slå fast: JDS Labs`cMoy-utgave er kraftigere - og i mine ører - bedre på så mange vis. Mike på headphonia.com fortok en sammenligning mellom fem amp`er, alle under 100-dollarsmerket. Han mente JDS Labs var den beste, sammen med Electric Avenue sin PA2V2 amp.

Imens har jeg også fått tak i en Soundmagic A10 amp. En søt liten sak, ikke veldig strømsterk og med en mørk og rund klangsignatur. Den er også med i testen på headphonia.

Under, fra venstre: FiiO E7; FiiO E11; Soundmagic A10; AMB Mini3; Electric Avenue PA2V2 og JDS Labs` Bass Boost cMoy v2.03.

Bildet er lånt fra headphonia.com.

-sub100_amps_04-1-jpg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •