Oppgradering av anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av anlegg

Hei! Har etter hvert fått lyst til å oppgradere anlegget mitt litt, men vet ikke helt hvor det lønner seg å plassere pengene.

Det består i dag av:

* Squeezebox touch som stort sett kjører Spotify i 320 kbps., tilkoblet via spdif.
    * Cambridge Dacmagic
    * Cambridge 640a V2 forsterker
    * Dynavoice M-85 høyttalere
    * Helt kurante kabler fra Van den Hul

Liker best engasjerende lyd uten for mye av noe

Så hvis du har noen tips til forbedringer, så fyr løs

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sagt høyttalere for de har mye større innvirkning på lyden enn elektronikken.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Jeg ville sagt høyttalere for de har mye større innvirkning på lyden enn elektronikken.
    +1

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt enig, jeg ble lettere sjokkert over hvor mye godlyd det var i de gamle høyttalerne jeg bygget av et el-tek-byggesett for mange år siden når jeg blåste støvet av dem og koblet dem til den elektronikken jeg har nå...
    Det hjelper ikke med verdens beste høyttalere hvis du har dårlig elektronikk....
    Vanskelig å redde lyden i siste ledd hvis den allerede er blitt ødelagt i de foregående.
    Shit in -> shit out er vel en ganske universell regel.

Når jeg ser på lista di slår det meg at 2x65w er forholdsvis lite til å drive så store høyttalere med en følsomhet på 92db, ikke at 92db er spesielt tungdrevet, men det skal som regel litt kraft til allikevel for å virkelig hente ut potensialet av såpass store høyttalere, jeg hadde prøvd med en kraftigere forsterker først, og da mener jeg ikke at du skal løpe ut og kjøpe en, men prøve en...
    Bor du i Oslo-området og har lyst til å prøve en Hegel H200 er det bare å sende meg en melding og invitere, så skal jeg ta med min og komme en tur
    Jeg tror du kommer til å bli lettere sjokkert over hvor mye lyd som bor i de Dynavoicene dine

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar, og spesielt til Limpalot! Jeg tenker også i de baner at spesielt forsterkeren blir litt slapp. Takk for tilbudet om forsterkertest, men ser at den uansett ligger langt over mitt budsjett så blir ikke så veldig interessant. Lurer derimot på om jeg skulle spurt Hifiklubben om å få teste en Cambridge 740A. Er det en fornuftig oppgradering kanskje? Skjønner at den kan drive høytalerne til et høyere nivå, men vil den også gi bedre lyd på lavere lydnivåer?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en kraftigere og bedre forsterker kan en oppleve bedre lyd og kontroll på alle lydnivåer.

Men med tanke at forsterkeren til trådstarter har fått knalltester over hele fjøla og det at høyttalerene har en følsomhet >90dB sier meg det at det er på høyttalersiden det kniper.

Ser f. eks et par Proac Studio på finn til rett over 4k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, men ser at Proacene ligger på 87 db mens Dynavoicene er på 92. Eller er det jeg som misforstår noe her kanskje?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe spesielt i lyden du savner?

Ville kanskje sagt subb?! Men dersom du har nok bass, så er det poengløst. XTZ-12"?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra spørsmål fra Ostemannen, som vi andre kanskje burde stilt med det samme.ops:
    Jeg hadde nok ønsket meg en kraftigere forsterker, men det er jo ikke sikkert trådstarter trenger en, kommer jo an på hva han savner og på hvilke volumer...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HaakonM
    Takk for svar, men ser at Proacene ligger på 87 db mens Dynavoicene er på 92. Eller er det jeg som misforstår noe her kanskje?
    Det jeg mener er at du har relativt følsome høyttalere så med tanke på effekt har du tilstrekkelig. De nevnte høyttalerene var for å illustrere at det er mye bra å få kjøpt til en relativt rimelig sum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner klarere lyd på lave nivåer. Når jeg drar på litt synes jeg det høres bra ut.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke helt om du har noen budsjett eller tenkt deg noen prisklasse?
    Men du bør ta en lytt på f,eks: Dali IKON 6 MK2. DALI IKON 6 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Min tråd

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi burde tydeligvis ha spurt hva han savnet først ops:
    Hvis det er lyden på lavere nivåer du har mangler ved så må jeg nok si meg enig i at det er høyttalere som er veien å gå...
    Hvis du ikke har behov for å spille monsterhøyt burde du kanskje prøvd stativ-høyttalere?
    Mitt inntrykk er at mindre høyttalere ofte våkner skikkelig til liv ved lavere volum enn store gulvstående, jeg kjøpte at par Dali Mentor 1 til å ha på kjøkkenet og ble mektig overrasket over hvor bra de små rakkerne spiller og hvor mye bunn de leverer, ble plutselig litt morsommere å lage mat

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 1 på kjøkkenet ja Enig med Limpalot her.
    Eller så er MENTOR MENUET en fin høytaler. Litt billigere en Mentor 1.
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her på forumet som anbefaler andre produkter enn de som blir solgt i kjedebutikkene?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å oppklare så anbefalte jeg ikke Mentor 1, de ble bare brukt som et eksempel på at jeg hadde blitt overrasket over god lyd i små høyttalere og at det var verdt å teste stativ-høyttalere...
    Men har du anbefalinger av noe vi ikke har hørt om, eller ikke visste fantes, så for all del, klem ivei

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her på forumet som anbefaler andre produkter enn de som blir solgt i kjedebutikkene?

Er nok mange produkter som kan bli anbefalt som ikke kjedebutikkene selger, men fordelen med å anbefale f,eks Dali som HFK selger er at han da har mulighet for å lytte på produktet før evt kjøp Så kicker jo Dali ass da Hehe
    Min tråd

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror det har med tilgjengeligheten. Det er mye lettere å få tak i, demo og alle kjenner til de. samt de store kjedebutikkene har relativt høyt nivå på de fleste av produktene.

Selv om det finnes utrolig mye bra produkter fra mindre kjente butikkene etc.

For å svare litt bedre på spm ditt. Jeg kan ikke anbefale noe annet en DIY. Har ikke prøvd noe fra noen andre enn kjedebutikkene.

Men jeg vet ikke om Lsound teller som kjedebutikk?!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •