NAD til stereo! Eller...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD til stereo! Eller...?

Newguy!
    Jeg skal (håper å) kjøpe meg et stereoanlegg innen 2-4 måneder.
    Jeg er av de som mener en god forsterker er viktig. Min tanke var å kjøpe en god forsterker og så oppgradere høytalerene på sikt.
    Planen var å gå for en NAD C375BEE, og to av de mindre høytalerene til Dali, eventuelt kjøpe noe brukt.
    Etter å ha lest mange tråder her inne så virker det ikke som om folk er meget begeistret for NAD.
    Neste uke er planen å ta med en CD og gå gjennom ulike forretninger.
    Det jeg lurer på er hva annet enn ørene mine jeg bør tenke på når jeg står i butikken? Noen som kan gi meg et spark i riktig retning, eventuelt gi meg en link til en tråd?
    På forhånd takk!

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen!

Personlig tror jeg du ville få mer ut av å kjøpe noen flotte høyttalere nå, det er tross alt de som står for mesteparten av lytteinntrykket (sammen med rommet).

Mye avhenger av hva slags rom høyttalerne skal stå i. Har du god plass? Liten plass? Kort avstand til vegger? Bor du i en betongbunker, eller er du velsignet med en bedre halvdel med sterke meninger om design? Og det har jo en del å si hva slags musikk du liker også! Skal du spille trance hele natten tror jeg et par fuglekasser (uansett merke) kanskje blir litt snaut, men sitter du derimot trygt plassert med filtladdene foran kaminen med en kopp urtete kan jo det være midt i blinken. (Satt litt på spissen. :-)

Jeg anbefaler deg å ta en lytterunde og finne deg noen høyttalere du virkelig liker. Sjekk bruktmarkedene også (både her, hifisentralen og Finn), det dukker ofte opp bra tilbud der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    Høres veldig bra ut! Skriver lett forståelig. Det sette jeg pris på.
    Stua er ca 25-30 kvadrat. 2 lettvegger og 2 betongvegger. Blir likevel stående inntil veggen. Godt å ta med seg.
    Grunnen til at jeg vil begynne med en god forsterker er fordi jeg ikke har råd til å kjøpe alt samtidig. Hørt mye positiv om Dali Ikon 6 MK2.
    Så de blir nok de første jeg hører på.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med en god forsterker ja. Da har du mye større frihet til å velge høyttalere siden. Og er du ikke fornøyd med høyttalervalget du gjør kan du fint velge noe annet og kanskje større også da du allerede har en god forsterker som vil drive de uten å svette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Revox!
    Jeg har prøvd i et par uker å lære meg litt ulikt om diverse lyd.
    Men da jeg endelig skjønte at dette er utrolig individuelt så meldte jeg meg inn her.
    Alle tips tas imot med stor takk! Og vet nå at jeg skal være utrolig kritisk til hva jeg hører i butikken grunnet innstillinger, kilde, kabler osv.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brightside
    Takk for det Revox!
    Jeg har prøvd i et par uker å lære meg litt ulikt om diverse lyd.
    Men da jeg endelig skjønte at dette er utrolig individuelt så meldte jeg meg inn her.
    Alle tips tas imot med stor takk! Og vet nå at jeg skal være utrolig kritisk til hva jeg hører i butikken grunnet innstillinger, kilde, kabler osv.
    Og viktigst. Plasseringen og rommet det skal spille i!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    Ja, det har jeg også fått inntrykk av at er viktig

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du tenker helt riktig med å kjøpe forsterker først, også billige høyttalere låter bedre med en god forsterker, jeg ble seriøst overrasket over hvor mye godlyd som faktisk bodde i de gamle hjemmebygde jeg hadde når jeg blåste støvet av dem og koblet dem opp på elektronikken jeg har nå!

Hadde jeg vært deg så ville jeg (spandert en øl på meg) fulgt med på brukten, du får mye mer for penga....
    Selv er jeg ikke spesielt glad i NAD, C375BEE har en tendens til å bli spiss i toppen og være litt buldrete/uryddig i bunn på de høyttalerne jeg har hørt den på (JBL LS80 og Infinity Kappa 6.2i), men dette har sikkert noe med både matching og preferanser å gjøre.
    Hør uansett på forskjellige forsterkere selv i stedet for å ta noe som helst du leser her inne (inkludert fra meg) for god fisk, det er ingen andre som har dine ører...

Lykke til i jakten på god-lyden

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOHO!
    Jokke referanse
    Hadde den låta hardt på hjernen sist fredag
    Konge at du har testet den og gir meg tilbakemelding. Da kan jeg høre etter det når jeg går for å sjekke ut forsterkere.
    Angående "brukten" så har jeg virkelig null peiling. Aner ikke om noe er et godt kjøp eller ei. Så tror jeg venter litt med "brukten". Men kikker litt der også

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt og hørt en del NAD opp igjennom åra og personlig syns jeg NAD passer veldig bra sammen med B&W høyttalere. På noen merker er jeg enig i at de kan oppfattes som litt skarpe.
    Har C275BEE som effekt på B&W 683 nå(samme som 375 bare at det kun er effektdelen) og det spiller veldig bra.NADen har krefter i bøtter og spann og disse høyttalerne er ganske så krevende men den har aldri hatt problemer med å levere nok til de. Så effekt messig tror jeg du har ett veldig bra utgangspunkt. Du nevner Dali ikon 6 og det er jo en velspillende høyttaler. Har ikke hørt denne sammen med NAD men tror de kan passe godt sammen.

Ta en tur til hifiklubben og andre hifi kjeder og hør på mange forskjellige høyttalere før du gjør deg opp en mening, mulig du forandrer mening mange ganger før det blir handel
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra svar!
    Planen var å ta en runde. Jeg harforeløpig NAD C375BEE og Dali ikon 6 som utgangspunkt, så får vi se hva som kan sammenlignes til cirka den prisen. Kommer sikkert med masse spørsmål og annet når jeg endelig får tatt meg en tunde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brukt!

Ramlet over et bruk Dali Concept 6 surround.
    5 år gammelt, spiller meget bra (i mine ører).
    LFE utgangen på subben er sliten, men det fikset vi med litt papp. 8)
    Fikk med en Denon AVR-1906.
    Prisen for "kalaset": 5000,-
    Godt fornøyd med det.

Så da gjenstår det bare en liten innredningsdiskusjon med samboeren, og så legger jeg ut bilder. (Tviler på det blir med det første..)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •