Problemer i høyre høyttaler ved platespilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer i høyre høyttaler ved platespilling

Hei, har problemer med knitring kun i høyre kanal, spesielt på nye plater. Jeg synes dette er rart, skulle tro at knitringen skulle være på begge sider, dersom det var knitring. ulyden kommer og går, og er mer som en Stikking og konstant lav knitring.

er dette bare dårlig trykk fra produsenten, opplevd med coldplay, dark side of the moon og noen andre ny utgivelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at platespilleren din er riktig justert og at pu er i orden?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med pu? Jeg vet iallefall at det ikke skjer med alle plater. Men hvordan er det med knitring, det burde vel være i begge kanaler hvis det finnes? Den skal være riktig stilit inn ja, har bare fulgt det anbefalte trykket.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justering av platespiller er mer komplisert enn kun stifttrykk, riktig høyde på armen og korrekt innstilling av sporing på stift ved bruk av protractor er essensielt.

PU = pick up

Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på platespillere, nettet er din venn.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt klar over. Denne kommer ferdig satt opp fra fabrikken. Derfor jeg spør. Fordi da skal alt være i orden i forhold til justering av arm of cartridge. Grunnen til at jeg spurte var jo fordi jeg ikke kunne finne noe på nett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke gå ut fra at en platespiller er riktig satt opp fra fabrikken så den jobben må du gjøre selv.

Hos Svalander står det meste du bør vite om innstilling av platespiller.
    Svalander Audio AB - InstÀllning skivspelare

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt uenig i. Man kan forvente såpass når man kjøper en plug and play platespiller. Jeg skjønner dersom man kjøper en platespiller som ikke har noe integrert. Hele poenget med entry-level platespillere er jo at man skal slippe å gjøre noe som helst uten om nåltrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobias1989
    Det er jeg helt uenig i. Man kan forvente såpass når man kjøper en plug and play platespiller. Jeg skjønner dersom man kjøper en platespiller som ikke har noe integrert. Hele poenget med entry-level platespillere er jo at man skal slippe å gjøre noe som helst uten om nåltrykk.
    Greit at du er uenig men nå er det nå en gang sånn at de bør justeres.

Jeg har selv en budsjettspiller (Pro-Ject RPM5) og det var langt fra plug and play for å få den til å spille ok, måtte justere både VTA og azimuth.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skal kjøpe meg en ny pickup tenker jeg, en 2m Blue eller en 2m red, så får vi se om det kanskje løser seg etter jeg har satt på den. Har bestilt meg MFSL Geo disc, så da burde det bli rett

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde et lignende problem på mine Technics 1210 før, kjøpte meg ny stift og pickup = problem solved

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ulyd da? Fikk du også denne knitringen i en av høyttalerne? men virker det ikke rart at jeg ikke har det på de fleste gamle, men mest nye? skal mye til at alle nye plater jeg har kjøpt er ødelagt og at det kun er feil i den ene siden av høytalleren?

Men vi får se: D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken platespiller og pickup bruker du nå?
    Manualen skal jo gi et groft bilde av hvordan du stiller inn stifttrykket og antiskating, har du sjekket dette?
    Vinylplater presses av forskjellige blandinger av vinyl, noen er nesten helt tøyfrie mens andre er helt håpløse når de har blitt spilt et par gange. Avhengig av din pickups slipning vil den plukke opp støy, har du en pickup med sfærisk slipning nå og skifter til en elliptisk eller fine-line slipning vil du helt kanskje merke forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Thorens td 170-1 med medfølgende pick up som sikkert er en Ortofon Om5 eller Om10. Vet at det ikke er det beste. Har sjekket det ja, det hjelper ikke. Har tenkt på ny, men er en der ting jeg trenger ellers til anlegget. Men regner med at jeg skal kjøpe en Rega p5 om et år/2 år. Tror du det hjelper å kjøpe en 2m blue til min Thorens?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta ut forparten på sin pickup, den hvor der står 5E på. Da kan du kjøpe en ny OM20 eller OM30 forpart og sette på. Er du ganske sikker på pickuppen er korrekt innstilt trenger du heller ikke stille noe inn etter bytte, bortsett fra stiftrykket som kanskje må settes litt lavere.Ortofon OM20 Stylus
    Du kan sikkert finde den andre steder også, Svalander bl.a.

Hvilket stifttrykk bruker du nå på din 5E? Hvor gammel er den? Syns det virker litt rart at du bare får støy i ene kanalen. Knitring er jo helt normalt, men ikke bare fra den ene kanalen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •