kan noen forklare oppkobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kan noen forklare oppkobling?

Hei.. Blir aldri klok på oppkobling.
    Skal nå ha meg en soround forsterker,sammen med den skal eg ha en effektforsterker til mine fronthøytaler.
    På Høytalerene mine er det 2innganger (sikkert bass og diskant)
    På noen 2kanals effektforsterke er det også 2innganger per kanal.
    Hvordan er det best å koble opp?
    har også sett dem kablene som har 2utganger i den ene enden, og 4iden andre.
    Takk for svar, og sory vist det er litt uklart :=)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les manualen til dine høyttalere, alt står i den. Følg den....
    På dine høyttalere skal der være en skinne der kobler de to pluss terminaler sammen, og en der kobler de to minus terminaler sammen. Nå kan du bruke en helt vanlig høyttalerkabel til det ene sett av terminalene. Fjerner du skinnen må du jo ha dobbelt opp med kabel, en til hver terminal.
    På forsterkersiden kan du bruke bare et sett terminaler, eller to om du vil.
    Altså, avhengig av hva du vil trenger du enten en helt vanlig høyttalerkabel, en med 2 kabler i ene enden og 4 i andre enden, eller en med fire kabler i hver ende.

Høyttaler terminaler på forsterkere er IKKE innganger, men UTgange.
    Husk å kjøp en surround receiver med PreOut Front da, ellers kan du ikke bruke ekstern effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Les manualen til dine høyttalere, alt står i den. Følg den....
    På dine høyttalere skal der være en skinne der kobler de to pluss terminaler sammen, og en der kobler de to minus terminaler sammen. Nå kan du bruke en helt vanlig høyttalerkabel til det ene sett av terminalene. Fjerner du skinnen må du jo ha dobbelt opp med kabel, en til hver terminal.
    På forsterkersiden kan du bruke bare et sett terminaler, eller to om du vil.
    Altså, avhengig av hva du vil trenger du enten en helt vanlig høyttalerkabel, en med 2 kabler i ene enden og 4 i andre enden, eller en med fire kabler i hver ende.

Høyttaler terminaler på forsterkere er IKKE innganger, men UTgange.
    Husk å kjøp en surround receiver med PreOut Front da, ellers kan du ikke bruke ekstern effektforsterker.

OK..
    ta en titt på side 7 her
    http://parasound.com/pdfs/OWNER_GUIDE_2250.pdf
    Syns det virker så rart at vist man skal ha det i stereo, så må man koble opp begge pluss vist du skjønner hva eg mener.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold skinnen på. På høyttalerene dine kobler du helt enkelt til terminalene på forsterkeren.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Behold skinnen på. På høyttalerene dine kobler du helt enkelt til terminalene på forsterkeren.
    Ser den. Men får å få mest ut av effektforsterkeren så eg må eg vell ha dem 2ledningene på hver sin side av kanalaen. Å vist du ser på bilde av forsterkeren så er linjene fra pluss til pluss for å få stereo lyd. Det eg syns ser så rart ut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som har svar?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterkeren din er en stereo effektforsterker - beregnet på å drive inntil to par (høyre + venstre) høyttalere.

Har du to høyttalersett - altså ett sett høyre + venstre og et annet sett høyre + venstre - kan du koble det ene settet til "Speaker pair A" og det andre settet til "Speaker pair B".

Har du bare ett sett høyttalere - som du har - kobler du begge høyttalerne dine til "Speaker pair A".

Da kobler du fra høyre høyttaler til + og - på R (Right) - stadig på "Speaker pair A" - og fra venstre høyttaler til + og - på L (Left). Rød ende på kabelen til + både på høyttaler og på forsterker - "Red is Right.

Har du en kabel med h.h.v. to og fire ender - kobler du den enden med to til forsterker og den andre enden til høyttalerne dine. Du kan med fordel fjerne skinnen som forbinder høyttalerterminalene - men ettersom strømmen kommen fra samme forsterker, er det ikke strengt nødvendig å gjøre det. Med en slik kabel er det veldig viktig at du holder tunga rett i munnen når du kobler - slik at alle plusser og alle minuser kobles riktig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay.. Tusen takk for svar! Så det vil si at du ikke mister noen effekt av å ikke bruke "hele forsterkeren"
    Virker bare så rart å la den ene siden stå "tom" når det er en 2kanals forsterker :=)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mister ingenting.

De to høyttalerterminalene - "Speaker pair A" og "Speaker pair B" - henter strømmen sin fra samme effekttrinnene.

Inni forsterkeren din er det to (mono) effekttrinn - det ene leverer strøm til høyre høyttaler og det andre leverer til venstre høyttaler. Kobler du høyttalerne dine til "Speaker pair A", er det bare selve "Speaker-pair-B"-terminalene som ikke blir brukt. Innmaten i forsterkeren jobber for fullt - leverer til høyre og venstre høyttaler via +/- på h.h.v. R og L tilkoblingene på "Speaker pair A". Ingenting som går på tomgang der. Kobler du to høyttalerpar til forsterkeren, blir det bare mer stress for innmaten - og mindre effekt på hvert høyttalerpar - det er hele forskjellen.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for svar! Til stor hjelp! :=)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig! Håper det låter bra!

Ellers er det ingen regler for hvor slik "Speaker pair A" og "Speaker pair B" tilkoblinger plasseres bakpå forsterkeren. Noen ganger er begge midstilt - den ene over den andre - andre ganger er de plasserte ved siden av hverandre - som i ditt tilfelle. På en del forsterkere er alle høyttalerutgangene plassert helt på den ene siden - det kan jo virke litt rart - men det henger bare sammen med hvordan komponenetene er plassert inni forsterkeren og hva som er den mest hensiktsmessige internkablingen. Mitt ene effekttrinn har høyre høyttalerterminal plassert helt i den ene enden og venstre helt i motsatt ende.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_is44
    Hei.. Blir aldri klok på oppkobling.
    Skal nå ha meg en soround forsterker,sammen med den skal eg ha en effektforsterker til mine fronthøytaler.
    På Høytalerene mine er det 2innganger (sikkert bass og diskant)
    På noen 2kanals effektforsterke er det også 2innganger per kanal.
    Hvordan er det best å koble opp?
    har også sett dem kablene som har 2utganger i den ene enden, og 4iden andre.
    Takk for svar, og sory vist det er litt uklart :=)
    På de effektforsterkere som er to kanals og har to innganger for vær høyttaler
    så kalles det Bi-Wire.På de kablene som har to utganger i ene enden og fire i den
    andre kalles bi-wire kabel.Viss du skal bruke en slik kabel må du ta vekk bøylene
    bak på høyttalerne:smile:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •