Tv Til Coaxial

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv Til Coaxial

Hei folkens!

Har en eldre LG 42" LCD. Eneste tilkoblingsmulighet for ut-lyd er to RCA kabler, rødt og hvit. På lydplanken min (H/K SB15) har jeg en coaxial-inngang jeg må bruke. Hvordan kabler/overganger trenger jeg?

Gjerne link til produkt, da jeg ikke er alt for god til dette :P

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oppfattet det slik at denne lydplanken også har analoge innganger (rød + hvit). Da bruker du bare en vanlig RCA-stereokabel fra TV til lydplanke. Hvis den analoge inngangen er opptatt fordi du bruker en annen analog kilde også, må du tenke annerledes.

Hvis den andre analoge kilden er en analog forsterker, kobler du fra TVen (med den samme RCA-stereokabelen) inn på en av de ledige inngangene bakpå forsterkeren - og da vil du få TV-lyd når du velger denne kilden.

Hvis du ikke har en forsterker med inngangsvelger - men kjører f.eks. lyd direkte fra PC inn på lydplanken - må du skaffe deg en RCA-svitsjeboks (à la disse: rca svitsj - Google-søk ). Slike får du f.eks. på Elkøp, Clas Ohlson etc. Du kobler alle analoge kildene dine til en slik boks - og så velger du den kilden du vil bruke.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke forsterker. Lydplanken har det innebygget.
    Problemet med å koble til rca bakpå lydplanken er at den har et kvalitetsproblem. Dette er bekreftet av flere her på forumet. Når man kommer til "-lav-lyd-partier" i filmen, så kutter den. Den tror da at den ikke får signal og kutter dermed all lyd. Dette var vistnok en autofunksjon som har litt lav signalterskel. Derfor er jeg avhengig av å bruke coaxial-inngangen, siden denne ikke kutter. Så det jeg trenger er en kabel fra rød/hvit fra TVen til coaxial på sb15. Er det mulig?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eilertsen87
    Jeg har dessverre ikke forsterker. Lydplanken har det innebygget.
    Problemet med å koble til rca bakpå lydplanken er at den har et kvalitetsproblem. Dette er bekreftet av flere her på forumet. Når man kommer til "-lav-lyd-partier" i filmen, så kutter den. Den tror da at den ikke får signal og kutter dermed all lyd. Dette var vistnok en autofunksjon som har litt lav signalterskel. Derfor er jeg avhengig av å bruke coaxial-inngangen, siden denne ikke kutter. Så det jeg trenger er en kabel fra rød/hvit fra TVen til coaxial på sb15. Er det mulig?
    Da må du koble inn en analog-til-digital-konverter - en ADC, eller en "omvendt DAC" - i signalveien. Men det høres ut som en ganske håpløs investering - rent kostnadsmessig - på dette nivået. Du kan altså IKKE sende inn analoge signaler på lydplankens digitalinngang sånn uten videre.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk for god hjelp.

Jeg vurderer nå å levere tilbake lydplanken. Det er ikke holdbart at den kobler seg selv ut på denne måten. Dette må da være gyldig reklamasjonsrett?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker på to dårlige alternativer, som ikke nødvendigvis funker:

1. USB-Lydkort med analog in og optisk digital ut + en optisk til coax-overgang. Krever at du har pc stående i nærheten. Komplett har flere typer.

2. Finn en gammel DVD-spiller med mikrofoninngang (karaokefunksjon). Kanskje det lar seg gjøre å koble lineout til mikrofoninngang og coax ut av spilleren.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm....

Selv om det sikkert er mulig å få til dette på et vis, er jo det grunnleggende problemet at den analoge inngangen ikke fungerer som den skal. Hadde den gjort det, hadde dette vært en ikke-sak. Dette er typisk noe som butikken skal ordne opp i - ikke kunden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne får de i retur!

Skal ned på Soundgarden i morgen. Sitter nå å ser på landskampen, hvor det naturligvis er flere stille perioder, og den har hittil koblet ut 4 gang i løpet av 15min. Hvis jeg skal beholde denne, så får de selv stå for denne DAC'en!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eilertsen87
    Skal ned på Soundgarden i morgen. Sitter nå å ser på landskampen, hvor det naturligvis er flere stille perioder, og den har hittil koblet ut 4 gang i løpet av 15min. Hvis jeg skal beholde denne, så får de selv stå for denne DAC'en!
    Noe så håpløst må de vel kunne ta tilbake uten for mye om & men!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen D/A-konverterer - Elkjøp

Vil den gjøre jobben? Ved å konvertere lyden slik at den går fra tven til coaxialutgangen på lydplanken?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - du skal i så tilfelle ha en "omvendt DAC" - noe som lager digitale signaler av analoge signaler - altså en ADC (analog-til-digital-converter). Abrahamsen DACen klarer ikke dette.

Det gjør derimot denne REM DACen: RME ADI-2 AD/DA Konverter 24 Bit / 192 kHz, AD/DA 2 i/o, ADAT - Prolyd

Prolyd i Oslo selger denne.

En utmerket DAC også, denne REM-saken - hvis du skulle trenge det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar.
    Ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke mer penger på denne enn jeg betalte for SB15. Tror det er feil med føleren som kutter lydsignalene.
    Det er vistnok en terskel på denne som virker å være særdeles lav på akkurat denne planken..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg. Dette høres ut som en feil ved produktet - det er jo ikke sånn man forventer at det skal fungere.

Skulle du likevel ha hatt en DAC, ville RME DAC'en ha løst problemet ditt. Men jeg ville ikke ha brukt penger på å løse et problem som i utgangspunktet ikke skulle ha vært der, og som det uansett er butikkens ansvar å ordne opp i.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det gjør derimot denne REM DACen: RME ADI-2 AD/DA Konverter 24 Bit / 192 kHz, AD/DA 2 i/o, ADAT - Prolyd

Prolyd i Oslo selger denne.

En utmerket DAC også, denne REM-saken - hvis du skulle trenge det.
    Helt sikkert et kjempeprodukt, men da kan han vel like greit svi av 5 laken på en receiver

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant, så sant.....

Men denne RME DAC/ADC'en var bare ment som et eksempel på hva han burde kjøpe HVIS han skulle kjøpe noe - trådstarter bragte jo en Abrahamsen DAC på banen, og da ble jeg litt svett. En ren DAC måtte han i hvert fall ikke finne på å kjøpe.

Jeg tror trådstarter fikk kalde nok føtter her til ikke å gå videre med noe som ville ha kostet penger - og da var hensikten min oppnådd.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Ulf-B
    Sjønte det, det hadde jo vært helt løk og kjøpe en dingz til 5000 bare for å få ei lydfjøl til å funke (point taken), men de fleste receivere har vel ADC i tillegg til DAC. Ha nbør vel heller skaffe seg en receiver og et par fronthøyttalere, og hive planken på havet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til dere begge to! Gikk ned til Soundgarden og forklarte problemet.
    Fikk med en gang ny planke som viser seg til å fungere!
    Var tydeligvis en feil i føleren som kutter lydkilden år signalene er minimale..
    Terskelen var alt for lav

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •