Forskjellen på uinspilt og innspilt høytaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellen på uinspilt og innspilt høytaler

De aller fleste har vel allerede fått det med seg gjennom rykte og internett. Men jeg fikk nettopp ene høyttaleren min tilbake fra reparasjon (Gikk som smurt så takk til Hifiklubben) med nytt element. Og forskjellen på den som er spilt inn og den som ikke er det er som natt og dag! Så det du til tider leser om at det ikke er noen forskjell eller nødvendighet i å spille inn elementet. Bare tull. Selv en 3åring kunne ha hørt forskjellen.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet diskant i senter høyttaleren min he rfor litt siden pga klåfingra unga...Og har samme serie i fronter med samme diskant og jeg hørte en utrolig stor forskjell på de gamle mot den nye. Men den ble bare 14 dager gammel før den var innklemt igjen:evil: Så at det forskjell på innspilt og ikke, det burde det være liten tvil om.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de aller fleste her inne er enige i at det er merkbare forskjeller. Det er vel derimot 2 leire der noen mener noen timer holder mens andre skal ha flere hundre...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel gjerne sånn at mens høyttaleren trenger et par titalls timer for å bli spillt inn trenger hodet flere hundre timer for å venne seg til lyden...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gabs88
    Så det du til tider leser om at det ikke er noen forskjell eller nødvendighet i å spille inn elementet. Bare tull. Selv en 3åring kunne ha hørt forskjellen.
    Ikke for å være slem, men er det virkelig noen som greier å unngå å spille inn høyttalerene sine? Gitt at man ikke selger anlegget umiddelbart, eller aldri bruker det etter kjøp? Det er vel mer uungåelig, enn noe man behøver å søke å gjøre. Eller?

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet for noen år siden diskant-elementet på mine gamle Focal Electra 1007 Be. Hørte muligens noe forskjell, men ikke så voldsomt som man tydeligvis kan oppleve på enkelte andre høytalere.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Det er vel gjerne sånn at mens høyttaleren trenger et par titalls timer for å bli spillt inn trenger hodet flere hundre timer for å venne seg til lyden...
    Her er vi helt på bølgelengde.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspillingstiden varierer også med hva slags belastning høytaleren utsettes for. Lavt volum = lengre innspillingstid.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker vel inspillingstid generellt "mer" på bass elementer og evt. subber. Klipsch RF er jo en god sammenligning innspilt og ikke innspilt.

Har ikke lagt mye merke til diskanten med høyttalerne jeg har hatt oppover, men merker at de er litt mer sure i bunnen av diskanten i starten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel logisk at store elementer med lang slaglengde og mer bevegelse trenger mer innspillingstid enn eks diskantelementer?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet diskant i den ene høytaleren, hørte ingen forskjell. Byttet nedre mellomtone i den ene høytalern, hørte ingen forskjell. Nå lyttet jeg ikke etter forskjeller heller (bortsett fra at det var blitt i orden).

Nå har ikke jeg prøvd å høre disse høytalerne opp mot hverandre i mono, og er usikker på hvordan dere kan høre på høytalere i stereo, hvor signalet er forskjellig, og oppdage små forskjeller i en del av lydspekteret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •