Beste forbindelse mellom PC og surroundanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste forbindelse mellom PC og surroundanlegg

Jeg lurer på hva som er den beste måten å koble PC'en til surroundanlegg. Jeg har en laptop og en Yamaha DSP-AZ1 receiver. Per i dag bruker jeg en god 3,5 mm jack -> RCA-kabel som kostet en del hundrelapper. Dette fungerer egentlig ganske greit.

Har hørt, lest og testet at pc'er og slike lydkilder har dårlige DAC'er, så jeg har vurdert å kjøpe en ekstern DAC. Samtidig vet jeg at DAC'en i receiveren min er utrolig god, og jeg må nok opp i MANGE tusen kroner for å overgå den med en ekstern. Så jeg tror det er en kostbar løsning, og ender opp med 2 dyre DAC'er.

Har derfor vurdert eksternt lydkort med digital utgang. Blir da å bruke DAC'en i receiveren, slik jeg har forstått det. Men er disse lydkortene gode med tanke på lydkvalitet? Jeg tror at vinninga går opp i spinninga dersom jeg bruker DAC'en i Yamaha'en, med et ellers dårlig lydkort. Noen som har meninger om dette? Og er det noen som vet om et serdeles bra ekstern lydkort? Har lydanlegg til ca 80.000, så lydkortet må være såpass bra at det ikke lager en flaskehals i kvalitets-kjeden, slik som DAC'en i PC'en lager nå. Det trenger ikke nødvendigvis å støtte surround, da jeg først og fremst bruker PC'en til stereomusikk.

:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis laptopen har hdmi så bruk den

edit: ser at reciveren ikke har hdmi, så da blir jo det bortkastet :P 3,5 mm jack er vel greit nok når du bruker en laptop til kilde. Dacen i en pc er vel så som så, mange forstyrrende elementer inne i pcen som ikke er helt heldig. Eksternt lydkort er vel ett alternativ, men blir vel kansje litt mye kabler? Ganske så sikker på at lydkortet i pcen ikke yter et lydanlegg til 80k rettferdighet da..
    Mulighet for optisk da ifra laptop? da får du jo utnyttet dacen i reciver

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt en musiland monitor 01 usd som et mellomledd mellom laptop og dac før, tror det kan være god løsning for deg og. Finnes alternativer, så google ivei

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    hvis laptopen har hdmi så bruk den

edit: ser at reciveren ikke har hdmi, så da blir jo det bortkastet :P 3,5 mm jack er vel greit nok når du bruker en laptop til kilde. Dacen i en pc er vel så som så, mange forstyrrende elementer inne i pcen som ikke er helt heldig. Eksternt lydkort er vel ett alternativ, men blir vel kansje litt mye kabler? Ganske så sikker på at lydkortet i pcen ikke yter et lydanlegg til 80k rettferdighet da..
    Mulighet for optisk da ifra laptop? da får du jo utnyttet dacen i reciver
    Stemmer det. Receiveren har ikke HDMI, og PC'en har ikke sp/dif (eller hva optisk utgang på pc kalles). Noen kabler kan jeg overleve

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianeg
    Stemmer det. Receiveren har ikke HDMI, og PC'en har ikke sp/dif (eller hva optisk utgang på pc kalles). Noen kabler kan jeg overleve
    Hva har du av utganger på din pc da ?
    bare analogt (rca)

laptop og lyd er noe dritt....stream er mulighet som kanskje gir best lyd med ditt utstyr
    PC----stream til netverksavspiller------>optisk eller coax
    til reciver (dac)
    eller
    optisk / coax fra en slik nettveksavspiller til ekstern dac for så stereo analogt inn reciver

annet alternativ er ekstern usb dac ut pc ---for så analogt stereo inn reciver

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller den nye dac-en til Hegel Hd2 heter den vel.. 2k koster den.

Med den imellom laptop og reciver vil du kunne teste den interne dac i yamahaen mot Hegelen.. Fordi. Hd2 kan taimot usb og omgjere det til coak signaler. Om jeg husker riktig. Da finner du raskt ut om dac i yamahaen er bedre enn en 2k dac. Soundgaren bruker å vere flinke til å låne ut. Ivertfall om du legger igjen et depositum.

Bare en tanke..
    Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang nettverksspiller: Det går altså an å streame musikk over wlan til en boks (uten usb-adapter), og koble den digitalt til receiver.

Kan en squeezebox fungere som dette? Har lest om folk som ikke har fått VLC til å fungere ol. Hadde vært best om den kun fungerte som en mottaker fra PC'en, og ikke hadde masse ekstra.

Har også lest om Transporter, som kanskje er det jeg trenger, men den er ganske dyr (17k). Finnes det et billigere alternativ til Transporter?

Mulig jeg går for 5.1 eksternt lydkort, så får jeg surround fra PC'en også (med kabel da :-? )

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianeg

Mulig jeg går for 5.1 eksternt lydkort, så får jeg surround fra PC'en også (med kabel da :-? )
    Da må du huske på at

kan du få sendt urørt ekte dolby/dts stream ut fra pc + vil et slikt eksternt lydkort passthrough dolby/ dts streamen

For sender ikke pc en dolby / dts stream er jo eksterne kortets funksjon å lage en dts simmulert lyd fra stereo å sende den videre
    (fake surround kan du lage med reciver ---stereo inn---->dts neo, pro logic osv)

En laptop----enkelte laptop har mulighet for coax lyd med.......
    s-video dongle
    Sjekk manual til pc

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tilfeldig vis har en ps3. kan du streame musikk over den anbefaler deg å bruke kabel da. Mener at xbox også har mulighet for det, men har aldri hatt xbox, så kan ikke garantere... Regner med det er mange på forumet som kan bekrefte eller avkrefte dette

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •