Avspilling av DTS HD lydspor med coax/optisk til DAC - Problemer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Avspilling av DTS HD lydspor med coax/optisk til DAC - Problemer?

Har i tankene å investere i en DAC, og da spesielt tenkt på Emotiva XDA-1.
    Denne støtter på samme måte som feks Cambridge DacMagic kun PCM fra avspillere.

Planen min er å kjøre et rent stereooppsett med DAC'en også som forforsterker da denne har volumkontroll, koblet direkte i to monoblokker.
    Jeg vil derfor være avhengig av at DAC'en kan "lese" alle kilder jeg kobler til.

Jeg har en Sony s550 blu-ray spiller som vil være kilden for avspilling av både cder og film. Musikk-cder er jo greit, men spørsmålet mitt er relatert til avspilling av film.

Hvis jeg velger at spilleren skal spille av DTS HD Master lydsporet, vil jeg da få lyd på anlegget?
    I oppsettet på spilleren min kan jeg velge at spilleren skal sende ut stereo PCM-downmix på de digitale utgangene. Og siden DAC'en støtter PCM så burde vel i teorien dette gå?

Etter prat med HiFi Klubben sin kundeservice ble jeg dog usikker, da de påstod at deres Cambridge DacMagic ikke ville klare dette...

Takker for alle oppklarende svar

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Har i tankene å investere i en DAC, og da spesielt tenkt på Emotiva XDA-1.
    Denne støtter på samme måte som feks Cambridge DacMagic kun PCM fra avspillere.

Planen min er å kjøre et rent stereooppsett med DAC'en også som forforsterker da denne har volumkontroll, koblet direkte i to monoblokker.
    Jeg vil derfor være avhengig av at DAC'en kan "lese" alle kilder jeg kobler til.

Jeg har en Sony s550 blu-ray spiller som vil være kilden for avspilling av både cder og film. Musikk-cder er jo greit, men spørsmålet mitt er relatert til avspilling av film.

Hvis jeg velger at spilleren skal spille av DTS HD Master lydsporet, vil jeg da få lyd på anlegget?
    I oppsettet på spilleren min kan jeg velge at spilleren skal sende ut stereo PCM-downmix på de digitale utgangene. Og siden DAC'en støtter PCM så burde vel i teorien dette gå?

Etter prat med HiFi Klubben sin kundeservice ble jeg dog usikker, da de påstod at deres Cambridge DacMagic ikke ville klare dette...

Takker for alle oppklarende svar
    Jeg er ikke akkurat ekspert på dette med lydformater men føglende er jeg i alle fall sikker på:

Du vil ikke få HD-lyd (da dette krever hdmi overføring) dvs at du ikke vil få lyd dersom du setter spilleren å spille DTS HD Master.

Min dac blir også tyst så fort kilden sender et eller annet surroundformat (faktisk også Dolby Digital).

Jeg vil tru at du må sette spilleren til stereo. Er dog litt usikker på hvordan dac'en takler downmix

Mvh
    Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Jeg er ikke akkurat ekspert på dette med lydformater men føglende er jeg i alle fall sikker på:

Du vil ikke få HD-lyd (da dette krever hdmi overføring) dvs at du ikke vil få lyd dersom du setter spilleren å spille DTS HD Master.

Min dac blir også tyst så fort kilden sender et eller annet surroundformat (faktisk også Dolby Digital).

Jeg vil tru at du må sette spilleren til stereo. Er dog litt usikker på hvordan dac'en takler downmix

Mvh
    Peter
    Takker for svar
    Jeg vet jeg ikke vil få HD-lyd, men spørsmålet er om jeg i det hele tatt får lyd..
    Hvis man velger å spille av DTS HD Master lydsporet, så får du lyd selv om du bare har koblet til med vanlige stereo analog ut også.
    Ergo, man kan velge at spilleren skal spille av fra DTS HD Master lydspor, selv om du ikke velger at spilleren skal sende DTS HD Master ut..

Som sagt så kan jeg velge at spilleren skal sende stereo PCM ut, og da skal det vel ikke være et surroundformat ala Dolby eller DTS som sendes ut?

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar
    Jeg vet jeg ikke vil få HD-lyd, men spørsmålet er om jeg i det hele tatt får lyd..
    Hvis man velger å spille av DTS HD Master lydsporet, så får du lyd selv om du bare har koblet til med vanlige stereo analog ut også.
    Ergo, man kan velge at spilleren skal spille av fra DTS HD Master lydspor, selv om du ikke velger at spilleren skal sende DTS HD Master ut..

Som sagt så kan jeg velge at spilleren skal sende stereo PCM ut, og da skal det vel ikke være et surroundformat ala Dolby eller DTS som sendes ut?
    Jeg er som sagt ikke så flink til hva som skjer med signalene så det kanskje noen med bedre kunnskap kan forklare.

Jeg har min Get HD-PVR koblet til dac'en min. Når det er dolby digital eller surround modus på signalen blir dac'en tyst. Det er da også der (som på din bluray spiller) lyd ut på stereo analogt (derfor må jeg ha disse også koblet til forforsterkeren min for å få lyd på alle programmer).

Veit ikke om du blev så mye klokere av dette

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min Get HD-PVR koblet til dac'en min. Når det er dolby digital eller surround modus på signalen blir dac'en tyst. Det er da også der (som på din bluray spiller) lyd ut på stereo analogt (derfor må jeg ha disse også koblet til forforsterkeren min for å få lyd på alle programmer).
    Det er ikke verre enn å deaktivere dolby digital på Get dekoder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Det er ikke verre enn å deaktivere dolby digital på Get dekoder.
    Takker for denne oppklaringen, har også en slik dekoder som må kobles til

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er som sagt ikke så flink til hva som skjer med signalene så det kanskje noen med bedre kunnskap kan forklare.

Veit ikke om du blev så mye klokere av dette

Mvh
    Peter
    Det jeg kan teste er sette opp spilleren til de ovennevnte innstillinger og koble til med optisk til mitt Logitech Z5500-anlegg, da vil jeg se om den får vanlig stereo eller surroundlyd inn

Er det da stereo så kan jeg ikke skjønne at dette skulle bli noe problem..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stereo lyden (ikke hvordan forforsterkning osv kan skje)

Downmix til stereo i spiller til optisk/coax ut
    (disc som er kopibeskyttet blir vel da 16 bit 48 kHz stereo pga HDCP)

Hva som blir best
    I noen tilfeller vil en disc ha stereo spor å da lønne seg å velge det fremfor downmix

en dac med optisk eller coax inn skal da kunne digital til analog convertere lyden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    stereo lyden (ikke hvordan forforsterkning osv kan skje)

Downmix til stereo i spiller til optisk/coax ut
    (disc som er kopibeskyttet blir vel da 16 bit 48 kHz stereo pga HDCP)

Hva som blir best
    I noen tilfeller vil en disc ha stereo spor å da lønne seg å velge det fremfor downmix

en dac med optisk eller coax inn skal da kunne digital til analog convertere lyden
    Takker for svar hygen!

Per idag har jeg spilleren koblet med analogt stereo til anlegget.
    Og jeg merker stor forskjell i lyden om jeg velger Dolby Digital 5.1-sporet eller DTS HD Master. Nå vet jeg ikke hva spilleren gjør med lyden når jeg henter det analogt ut som stereo uten at jeg har valgt downmix eller noe slikt.

Men i mine ører høres det i alle fall mye bedre ut når lydsporet i DTS HD velges

Men som du sier til slutt, så skal det jo fungere å downmixe dersom det ikke er et eget stereospor på plata. (Og er det stereospor er jo ikke dette noe issue i det hele tatt).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dts hd ma på Gladiatoren ble gjenkjent som stereo i alle fall.
    Da er det vel håp?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dts hd ma på Gladiatoren ble gjenkjent som stereo i alle fall.
    Da er det vel håp?
    Da er lyden downmixet fra surround til stereo
    (så bør bd spilleren stå som pcm stereo på optisk/coax ut å ikke dolby eller hva noen har valg som)(pro logic)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Da er lyden downmixet fra surround til stereo
    (så bør bd spilleren stå som pcm stereo på optisk/coax ut å ikke dolby eller hva noen har valg som)(pro logic)
    Ja jeg må velge Downmix PCM i menyen under Dolby Digital og DTS.
    Hvis jeg velger Downmix PCM på en av disse, så sendes det surroundlyd i enten Dolby Digital eller DTS format.

Med Downmix PCM på begge to er det tydeligvis stereo som sendes ut

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg må velge Downmix PCM i menyen under Dolby Digital og DTS.
    Hvis jeg velger Downmix PCM på en av disse, så sendes det surroundlyd i enten Dolby Digital eller DTS format.

Med Downmix PCM på begge to er det tydeligvis stereo som sendes ut
    Ja (pcm som er riktig)
    Downmix på 16 bit 48 kHz(optisk/coax)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •