DAC? ka er dette, kordan virker det, og har eg brukt for det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC? ka er dette, kordan virker det, og har eg brukt for det?

som overskriften sier, saa vet eg egentlig ingenting om dac, hverken hva det er eller hvordan den funker, og er det egentlig nodvendig.
    Eg har i dag ett greit annlegg, ( se signatur ), men eg bruker en del spotify som avspilling, men synest at det til tider kan bli litt platt aa kjedelig, saa har da hort om denne dac'en som skal fikse alle saanne ting.
    men vil en dac kun funke paa musikk eller er det paa film og musikk ogsaa?
    har lest siste nr av lyd og bilde og der blir de skrytt opp i skyene, og "man kan ikkje leve uten" en slik en, saa er det slik??

eg sitter paa en pc paa en strand i hellas, saa derfor er det litt rart spraak 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Du har allerede en DAC innebygd i din receiver. DAC er bare en digital til analog konvertering. Du kan skrive side opp og ned om hvor bra og ikke bra det er. Ta deg en tur innom en hifisjappe og lytt til en DAC kontra en vanlig receiver. Jeg vil påstå det er mer å hente i å bytte HT og forsterker om du ikke er fornøyd med lyden.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les bl.a. side 59 i din manual hvordan du bruker dac`en i din receiver til bruk sammen med dekoder, cd spiller osv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har googlet, og blir ikkje veldig klok, for alle tar det som en selfolge at man vet ka det er..
    men er det ikkje slik at den feks kan erstatte lydkortet paa pc'en, for det som staar i i dag er jo bare ett vanlig 7.1 lydkort, som sikkert er av crappy kvalitet, og da skulle det vel bli bedre. for det hjelper jo veldig lite om eg har en aldrig saa god dac i reciveren, viss signalet den faar er veldig daarlig, eller hur??

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DAC konverterer de digitale signalene i en fil eller på en CD til analoge signaler som kan forsterkes og sendes videre til høyttaler.

Digital "lyd" er egentlig bare 0 og 1 tall og ikke lyd slik du kjenner det.

Sånn enkelt forklart.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du minijack til rca per i dag eller digital utgang fra pc (toslink/spdif/usb)?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Bruker du minijack til rca per i dag eller digital utgang fra pc (toslink/spdif/usb)?
    bruker i dag hdmi fra pc til reciver, men tenkte da aa evt kjore optisk til lyden, ved bruk av en evt dac.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du da bruker receiver sin innebygde dac, så blir det jo ett spørsmål om pris/ytelse. Råder deg til å låne en dac og se hvor stor forskjell du synes det er. Fra pcèns lydkort til en dac er det jo milevis forskjell, men dersom den som sitter i receiver din er av adekvat kvalitet, så må du nok litt opp i pris. Har dessverre ikke kjennskap til kvaliteten på den. Lykke til og fortsatt god ferie:-D

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    bruker i dag hdmi fra pc til reciver, men tenkte da aa evt kjore optisk til lyden, ved bruk av en evt dac.
    Til opplysning sender HDMI digitalt. Ingen hensikt å bytte den ut med optisk. Optisk (S/Pdif) har begrenset båndbredde og støtter ikke HD-formater og har begrensninger på flerkanalslyd, dvs. at bare noen få lydkort støtter vanlig DTS og Dolby Digital over optisk og coax.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Til opplysning sender HDMI digitalt. Ingen hensikt å bytte den ut med optisk. Optisk (S/Pdif) har begrenset båndbredde og støtter ikke HD-formater og har begrensninger på flerkanalslyd, dvs. at bare noen få lydkort støtter vanlig DTS og Dolby Digital over optisk og coax.
    men viss eg kobler en dac via usb, bruker eg da hdmi som vanlig fra pc, eller lydutgangen i dac'en?
    men eg bruker ikkje pc'en til masse fancy stuff, bare vanlig 2.1 eller evt 7 kanals stereo. kjorer ingen hd-formater eller andre heavye ting.

Newcomer Deathrock sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbelfale deg å sende ut lyden fra pc'en med ein USB kabel til dac'en, så kobler du dac'en til reciveren med analoge(rca) kabler, evnetuellt balanserte XLR-kabler dersom du har de tilkoblingsmulighetene. Da vil dac'en ta seg av konverteringa istedet for den innebygde du har i receveren. Eg har gjort dette sjølv, med ein 2-3000krs dac og fekk stor forbedring i lydbildet, imotsettning ifra det eg fikk ut av min reciver (pioneer lx53)

Verdt eit forsøk :-D :twisted:

Mitt opplegg:
    PC -> Dac(emotiva XDA1) -> AV-reciver(pioneer LX53) -> Effektforsterker(emotiva XPA2) -> Høytalere(JBL LS80) -> Sweeeet music 8) 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •