Er Electrocompaniet sartere enn annen elektronikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Electrocompaniet sartere enn annen elektronikk?

Dette er nok en tråd som jeg kanskje vil få pryl for, men jeg føler alikevel jeg må lufte tema.

Jeg har i den senere tid kjøpt inn diverse brukte komponenter fra Electrocompaniet. Noen av disse komponentene har fungert knirkefritt, mens andre har vært direkte dårlige! Seneste produkt som føyer seg inn i rekken sammen med de "direkte dårlige" er en EMC1 mottatt nylig.

Etter store forventninger, blir spilleren pakket opp hel og fin. Den blir plugget i vegg og hva opplever jeg? Jo, powerknapp på bakside er knekt og henger løst. Dette er jo en strek i regningen, men jeg lar ikke det stoppe meg. Da mitt daglige virke er elektriker, så har jeg bypasset powerknappen raskt. Når dette er gjort, melder raskt neste problem sin ankomst. Spilleren nekter å spille 9 av 10 cd´er den blir foret med og viser NO DISC i display. Jaja, tenker jeg, spilleren er jo noen år så en rens av laser er vel derfor på sin plass. Til ingen nytte..

Men dette er ikke det eneste tilfellet, har til nå i livet eid 2 stk AW250. Jeg skriver kun AW250, siden jeg er usikker på hva den ene er.. Den som jeg med sikkerhet kan si var en AW250, fungerte 50%. Altså var den ene kanalen blåst og forsterker var ergo defekt.

Den andre er etter mye undersøkelse ett skikkelig blandingsdyr, bygget opp av AW250-R front, AW250DMB kabinett, en forsterkerkanal fra AW250DMB og en fra (tro det eller ei) AW250...! Masse snacks med andre ord. Trenger jeg å si at denne var 100% død ved ankomst?

Så, det jeg da lurer på er om Electrocompaniet er sartere enn andre fabrikat eller ligger det mer på brukerne/eierne og deres uforsiktighet? Med så høy 2. håndsverdi så burde vel kvaliteten også være deretter?

Takk for oppmersomheten

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok brukeren.

EC er touchy på kapasitiv last, så i på sett og vis kan man vel si de er litt "skjøre", men det skal i værste fall ikke skje mer enn at en invendig sikring ryker.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært gjennom en AW250 og en AW250R, begge var vel 10+ år gamle, fungerte perfekt. Har også hatt en AW100 som var sikkert 15 år, fungerte også perfekt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lånte en EC AW100 ev en kompis en gang.Synes forøvrig at det var en kjempeforsterker.Synd at jeg noen dager senere måtte meddele min kompis at forsterkeren tok kvelden og jeg måtte selvfølgelig dekke reperasjonen.
    Grunn er uviss,men det ble spekulert i lynnedsalg noe som må være tvilsomt siden alt annet i huset virket og ingen sikring var gått.

Hadde selv en EC pre med 2 volumkontroller.Det fungerte ikke 100 % og måtte stadig justere dette manuelt.Lyden av den var upåklagelig og den fungerte 100 % ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC forsterkere kan ha en tendens til å gå i selvsving med forskjellige typer HT kabler. Eks. Goertz.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en AW250, eldste type. Den ble veldig varm ved høy belastning, og slo seg av hvis jeg ikke hadde viftekjøling.
    Da den til slutt ble defekt skrudde jeg opp. Byggekvaliteten var lite å bli imponert av, til forveksling lik det jeg skrudde sammen selv som tenåring.
    Fant f.eks en effektmotstand på kretskortet som var nærmest forkullet, fordi den lå gjemt bak andre komponenter fikk den ingen naturlig avkjøling.

Regner dog med at kvaliteten på dagens produkter er vesentlig høyere.

Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Regner dog med at kvaliteten på dagens produkter er vesentlig høyere.
    Det er jo akkurat det den ikke er.. Ta AW250 som eksempel; dagens AW250R bygger på eksakt samme design og oppbygning som den opprinnelige AW250. Forskjellene ligger i litt andre printbaner, samt også andre komponenter.

De tidlige AW250´ene er jo pr dags dato (nesten) umulige å reparere eller oppgradere dersom en utgangstransistor skulle ryke. Dette grunnet at utgangstransistorene i disse har gått ut av produksjon og er SVÆRT vanskelig å skaffe.

En annen ting som forundrer meg er hvorfor f.eks. AW250 steg med hele 20000,- etter at "nye" Electrocompaniet overtok... Den har jo ikke endret design. Kanskje byggekostnadene på Tau er såpass mye høyere enn på Skårer..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgangstransistorer

Hviken type utgangstransitorer brukes i tidlige AW250, som gjør disse
    forsterkerne vanskelig å reparere ?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De heter 2SA1095

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgang

Hva er da vanlige utgangstransistorer på senere utgaver av AW250 ?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen grunn til at noen skal få pryl i denne tråden. stigsol forteller om sine erfaringer, stiller noen relevante spørsmål og andre erfaringer og spørsmål kommer på banen. Kjempebra.

Jeg har allerede lært noe jeg ikke visste, så for meg har denne tråden så langt vært verdifull :-)

Sitat Opprinnelig postet av stigsol
    Patos, AirAudio sølvkabling og Electrocompaniet på vei inn... EDIT: Electrocompaniet på vei ut!
    Bra signatur!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgang

Tror ikke at du kan si at 2SA1095 er vanskelig å få tak i, dog har de store
    komponentleverandørene sluttet å forhandle disse.
    Små kvanta er likevel tilgjengelig, for reparasjoner og lignende.
    En "sanke-tur" kan være nødvendig. (En her & en der osv.)
    Personlig mener jeg at om du har problemer med disse transistorene
    (multi-emitter 160V 15A), så bør du montere (om mekanisk mulig)
    settet 2SA1943/2SC5200.
    Dette er og benyttet i AW120.
    I forsterkere solgt etter År 2000 og frem til i dag noen av de mest benyttede
    utgangs-transistorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ricks
    Tror ikke at du kan si at 2SA1095 er vanskelig å få tak i, dog har de store
    komponentleverandørene sluttet å forhandle disse.
    Små kvanta er likevel tilgjengelig, for reparasjoner og lignende.
    En "sanke-tur" kan være nødvendig. (En her & en der osv.)
    Årsaken til at de store har sluttet å forhandle dem er at de gikk ut av produksjon for mange år siden.
    Kjøper du noen du finner på diverse nettsider er sannsynligheten for å få pirat/kopi-vare høy. De ser like ut men innmaten er langt svakere.
    Forsterkeren vil da kunne fungere ok helt til du belaster den skikkelig, da går den opp i røyk igjen...

Personlig mener jeg at om du har problemer med disse transistorene
    (multi-emitter 160V 15A), så bør du montere (om mekanisk mulig)
    settet 2SA1943/2SC5200.
    Dette er og benyttet i AW120.
    I forsterkere solgt etter År 2000 og frem til i dag noen av de mest benyttede
    utgangs-transistorer.
    Dette krever omboring av kjøler eller bruk av tilpasset festematriell.
    Her mener jeg at disse forsterkerene i utgangspunktet ikke er verdt innsatsen.
    Selv om evt. kun en utgang er defekt må begge utgangene bygges om hvis forsterkeren skal være noe å ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2sa1095

Asiatiske firma rapporterer om 1000 vis på lager.
    Et av firmaene oppgis å ha 5500 stk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asiatiske firma rapporterer om 1000 vis på lager.
    Et av firmaene oppgis å ha 5500 stk.
    Og Asia er kjent for å ikke selge pirat varer?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Asia" er vel også kjent for å produsere mesteparten av det du har på deg, kjører og eier.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    "Asia" er vel også kjent for å produsere mesteparten av det du har på deg, kjører og eier.
    Det er sant.
    Ikke meningen å henge ut Asiatene på generelt grunnlag.

Men det er desverre et faktum at det selges store mengder uoriginale transistorer på nett. Selv seriøse forhandlere av reservedeler sliter med at de får levert uoriginale deler.

Hvis noen her ønsker å kjøpe slike transistorer på nett anbefaler jeg å kjøre dem hardt i en testbenk før de monteres i en forsterker.

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bambadoo
    EC forsterkere kan ha en tendens til å gå i selvsving med forskjellige typer HT kabler. Eks. Goertz.
    Hei
    jeg har en 250 som tok kvelden ,kjører med goertz kabler. Hva mener du med "selvsving" og er det noe jeg kan forhindre att dette ikke skjer igjenn.
    eks. å ikke ha Goertz kablene kveilet sammen eller liknende ?

Fikk laget en ny strøm del (trafo ,stemmer det ? ) men uansett ,dyrt var det ,de måtte lage en fra begynnelsen ,var vist ikke noe hylle vare hos elcomp.

Har også en emc 1 som tok kvelden for mange år siden , å da jeg ringte ned for å høre hva de hadde funnet ut,lurte de på om jeg var glad i Cola ?

Viste seg etter litt etterforskning , att en 4 åring hadde tømt ett glass med Cola rett oppe i luka , å min eks valgte å holde kjeft ble dyrt de også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •