Matching/synergi- en feil vei? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jeg mener en helt flat kurve bør være utgangspunktet for nøytralt. Dette for å ha noe som er teknisk enkelt å forholde seg til. Det er også da man faktisk får ut eksakt det som ligger i kilden. Hvilke subjektive avvik som er å foretrekke bør komme i neste omgang. Spesielt siden graden av "skjevhet" er så subjektiv.
    Er forsåvidt enig i det, i alle fall fra et teknisk ståsted. Utfordringen blir da fort at mange vil reagere på at det ikke nødvendigvis låter bra osv. Og så trekker debatten i feil retning. Men er ikke uenig med deg.

Det som er interessant, og som jeg oppfatter som ORSO sin kjepphest i denne tråden, er at ved å foreta målinger og en teknisk analyse av oppsettet, kan man finne ut hva som forårsaker uønskede problemer, og hvordan de kan rettes opp på en effektiv måte. Det seg være akustikk, elektrisk impedansmismatch, eller feil lastforhold mellom forsterker og høyttaler.
    Bingo. Ikke så enkelt alltid, men overbevist om at en litt mer teknisk innfallsvinkel til hobbyen kunne ofte ha gitt bedre resultater. Jeg for min del, som selv har begrensete kunnskaper, prøver å innhente det fra andre.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skjønner. Romkorreksjon/EQ er for meg siste utvei. Jeg vil prøve å unngå det så langt det er mulig, men det er ikke alltid så lett. Flere suber synes jeg er helt ok, det er ofte nesten mulighet for å få en jevn bassrespons i mange rom.

Altså, make no mistake,- hadde du, Hybris eller andre som virker å ha peiling på romkorreksjon og EQ, matching, måling og denslags gjort tiltak hjemme hos meg kunne jeg helt sikkert fått et enda bedre resultat enn jeg har pr idag. Det er bare ikke helt min cup of tea, og som du sier er det siste utvei for de fleste vil jeg tro.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvordan skal du klare å finne en forsterker som senker 2-4k området med akkurat ønsket nivå for å tilpasse den svakheten? Det blir jo nesten en umulig oppgave. Da skal man i så fall være dyktig å måle. Ta heller problemet med roten!
    Hvis man har en liten dip på forsterkeren i nevnte område så gir vel dette en bedring av "problemet"?

Hadde heller ikke forundret meg om noen forsterkere har målbare diper og peaker i forskjellige frekvensfløyer for å få litt egenlyd.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hvis man har en liten dip på forsterkeren i nevnte område så gir vel dette en bedring av "problemet"?

Hadde heller ikke forundret meg om noen forsterkere har målbare diper og peaker i forskjellige frekvensfløyer for å få litt egenlyd.

Geir Arne
    Problemet er at disse peakene og dipene er lastavhengige. Altså de flytter seg, og endrer karakter med hvilken høyttaler du setter på. Så en forsterker som gir en slik dip på èn høyttaler, gjør det ikke nødvendigvis på en annen høyttaler.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at disse peakene og dipene er lastavhengige. Altså de flytter seg, og endrer karakter med hvilken høyttaler du setter på. Så en forsterker som gir en slik dip på èn høyttaler, gjør det ikke nødvendigvis på en annen høyttaler.
    Det kan jeg skjønne. Men har man en senking i nivå(over en oktav eller to) i området rundt normal delefrekvens vil vel dette området bli dempet på de fleste høyttalere som denne forsterkeren er i stand til å drive? Her kommer jo definitivt poenget med "matching" inn.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har man en senking i nivå(over en oktav eller to) i området rundt normal delefrekvens vil vel dette området bli dempet på de fleste høyttalere som denne forsterkeren er i stand til å drive?

Geir Arne
    Her skjønner jeg ikke hva du sier. Mener du at dersom det er en dip i forsterkeren, så vil den dippen være der på de fleste høyttalere?

I så fall vil jeg si meg uenig. Forskjellene i impedanseforløpet til "normale" høyttalere er så store at dette blir ren bingo (ved kun å prøve å feile). Tingen er at ved resistiv last måler nesten alle forsterkere helt flatt, innenfor 0.1-0.2 dB. Forskjeller i IMD, THD ++ kan derimot variere en del.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjønner jeg ikke hva du sier. Mener du at dersom det er en dip i forsterkeren, så vil den dippen være der på de fleste høyttalere?

I så fall vil jeg si meg uenig. Forskjellene i impedanseforløpet til "normale" høyttalere er så store at dette blir ren bingo (ved kun å prøve å feile). Tingen er at ved resistiv last måler nesten alle forsterkere helt flatt, innenfor 0.1-0.2 dB. Forskjeller i IMD, THD ++ kan derimot variere en del.
    Ok.

Jeg trodde man kunne kunne tune en forsterker når man konstruerte den. Men det er altså ikke mulig? Ved resistiv last vil alle forsterker måle flatt, uansett konstruksjon?

Hvis så er tilfelle, vil det være det samme med kilde og pre?

Og da kommer et spørsmål til. Hvordan kan en forsterker omtales som f.eks. "varm i klangen" om den som alle andre forsterkere måler innenfor 0,2dB?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen er at ved resistiv last måler nesten alle forsterkere helt flatt, innenfor 0.1-0.2 dB. Forskjeller i IMD, THD ++ kan derimot variere en del.
    Kan det være klangmessige ulikheter som kommer frem i andre målinger?

Jeg nevnte på sentralen en gang at McIntosh la til i bassen. Det har jeg alltid opplevd de gangene jeg har oppsett med McIntosh og mange andre mener det samme. Hvis jeg ikke husker feil, så tvilte du på det utifra objektive målinger. Spørsmålet er om det er en del ting som ikke kommer fram med de tradisjonelle målingene man presenterer. Jeg synes også at f.eks McIntosh har en mykhet oppover i frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: Kan det være klangmessige ulikheter som kommer frem i andre målinger?

2: Jeg nevnte på sentralen en gang at McIntosh la til i bassen. Det har jeg alltid opplevd de gangene jeg har oppsett med McIntosh og mange andre mener det samme. Hvis jeg ikke husker feil, så tvilte du på det utifra objektive målinger. Spørsmålet er om det er en del ting som ikke kommer fram med de tradisjonelle målingene man presenterer. Jeg synes også at f.eks McIntosh har en mykhet oppover i frekvens.
    1: Absolutt: IMD, THD, Zut +++. Det beste er å måle en forsterker på litt ulike faktiske laster, og så måle hva som skjer både elektrisk og akustisk. Måler man impulsresponsen inn på HT terminaler og den akustiske impulsresponsen sitter man med all nødvendig informasjon.

2: Det jeg protesterte på var ikke at Mc legger til i bassen, men hvor mye. Du mente flere db. Dette stemmer ikke overens med hverken subjektive inntrykk jeg har, eller målinger.

Det som derimot skjer, er at Mc ikke klarer å kontrollere harde laster (ekstreme BL og Le verdier). Det som da skjer er at signalet blir litt dratt ut i tid. Dette trenger ikke gi særlige utslag i frekvensresponsmagnituden siden bidragene er relativt små. Du vil se det i impulsresponsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

1: Jeg trodde man kunne kunne tune en forsterker når man konstruerte den. Men det er altså ikke mulig? Ved resistiv last vil alle forsterker måle flatt, uansett konstruksjon?

2: Og da kommer et spørsmål til. Hvordan kan en forsterker omtales som f.eks. "varm i klangen" om den som alle andre forsterkere måler innenfor 0,2dB?

Geir Arne
    1: Joda. Absolutt, men der er ikke vanlig å gjøre det (ved resistiv last altså). RIIA trinn er ett eksempel på ulinær forsterker.

2: Fordi en høyttaler er ikke rent resistiv. Som du vet kan impedansen svinge mye. Utgangsimpedansen til forsterkeren svinger også (ikke så mye, eller ujevnt). Kombinasjoner av disse karakteristikkene kan gi alle mulige "typer" lyd.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Joda. Absolutt, men der er ikke vanlig å gjøre det (ved resistiv last altså). RIIA trinn er ett eksempel på ulinær forsterker.

2: Fordi en høyttaler er ikke rent resistiv. Som du vet kan impedansen svinge mye. Utgangsimpedansen til forsterkeren svinger også (ikke så mye, eller ujevnt). Kombinasjoner av disse karakteristikkene kan gi alle mulige "typer" lyd.
    Ok.

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Trodde det var ved frekvensgangen man "manipulerte" lyden. Men den varierer jo mer av helt andre grunner som du nevner.

Takk for opplysningen.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Trodde det var ved frekvensgangen man "manipulerte" lyden. Men den varierer jo mer av helt andre grunner som du nevner.

Takk for opplysningen.

Geir Arne
    Vil bare gjøre obs på at dette er en forenkling. Skal du eksakt kunne forutsi hva som skjer i ett gitt tilfelle må man gå grundig til verks. Men sånn grovt sett.......

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest denne tråden men sitter igjen med et spørsmål.
    Om målet er en nøytral kurve. Og man "tillater" bruk av romkorreksjon, eq ol. Så vil vel resten av komponentene ikke spille noen rolle om eg forstår orso rett. Sålenge eg juster meg fram til samme kurven så spiller det ingen rolle om HT heter Audiovector. Audio Physic el Cerwin Vega. El om kilden er what so ever.

Målingene og rom eq osv blir jo målt fra go stolen. Evnt egenlyd i ht og kilde vil da vere borte. Om det er dett orso mener, så er jo dette spennende og interesant.

Slik er det jeg oppfatter denne tråden og hva som er skrevet.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Om målet er en nøytral kurve. Og man "tillater" bruk av romkorreksjon, eq ol. Så vil vel resten av komponentene ikke spille noen rolle om eg forstår orso rett. Sålenge eg juster meg fram til samme kurven så spiller det ingen rolle om HT heter Audiovector. Audio Physic el Cerwin Vega. El om kilden er what so ever.

Målingene og rom eq osv blir jo målt fra go stolen. Evnt egenlyd i ht og kilde vil da vere borte. Om det er dett orso mener, så er jo dette spennende og interesant.

Det er ikke det jeg mener. Det jeg sier er at jeg mener å bruke elektronikk til å matche lyden i en spesifikk retning er et dårlig veivalg og at det finnes langt bedre måter å bygge anlegget på.

Høyttalere vil fortsatt ha sine egne karakteristikker selv om du bruker samme EQ og kurve i sweetspot til de. Høyttalerne har f.eks ulik forvrengning og spredningsmønster og dette vil du ikke kunne endre sånn uten videre.

Og egenlyd til andre komponenter vil fortsatt være til stedet selv om man har en nøytral respons. Men det er nettopp når man har en ønsket respons, jeg mener huslyd i elektronikk ikke har noe for seg. Da er mest mulig transparent elektronikk det jeg ville sett etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep

Du kan få omtrent lik frekvensrespons, men frekvensresponsen inneholder lite informasjon om hva som faktisk foregår. Den sier ikke noe om hvordan denne frekvensresponsen er oppstått.

Da må man se på impulsresponsen. Den vil viser hva som skjer i tidsdomenet, og DA har vi all informasjonen vi trenger. Her kan det skille mye, selv om frekvensresponsene er nesten identiske.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle moderne forsterkere har vel ikke noen avvik i frekvensgangen, har den det er den vel defekt. Samme med cd spillere.
    At to cd spillere med identisk frekvensgang kan lyde forskjelligt er normalt.
    At en høyttaler får en helt annen lyd når den flyttes til et nytt rom er helt normalt.
    Så ja, timc er inne på noe vesentligt.

Det der er vanskeligt er å velge høyttalere til det rommet og den forsterker man har, for det meste er det vel merker man går etter men det er fort gjort å velge for store høyttalere til rommet man har, og en mindre model i samme serie vil kanskje spille mye bedre enn den større.
    At de fleste, som ikke har foretatt noen målinger lever lykkeligt med frekvensavvik på +/- 12 db er noe annet.
    Har ikke målt nå i min nye leilighet men siden jeg ikke lenger har mitt eget rom er det sjeldent jeg får lov å lytte til musikk så det får være som det er.
    Har prøvd Inguz romkorreksjon f.eks. men det virker ikke for meg da den bare virker på filer lagret på pc`en, skulle jeg gå for noe idag ville det bli juicehifi sin løsning på pc`en, men jeg tviler på jeg selv kunne sette dette opp.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var enda godt. Jeg frykta ei stund at det jeg hører bare er tull..

Men da er vi enige
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frekvensrespsons sier jo ingenting om forvrengning i forhold til frekvens, spredning etc. potensielt enda viktigere

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke det jeg mener. Det jeg sier er at jeg mener å bruke elektronikk til å matche lyden i en spesifikk retning er et dårlig veivalg og at det finnes langt bedre måter å bygge anlegget på.

Høyttalere vil fortsatt ha sine egne karakteristikker selv om du bruker samme EQ og kurve i sweetspot til de. Høyttalerne har f.eks ulik forvrengning og spredningsmønster og dette vil du ikke kunne endre sånn uten videre.

Og egenlyd til andre komponenter vil fortsatt være til stedet selv om man har en nøytral respons. Men det er nettopp når man har en ønsket respons, jeg mener huslyd i elektronikk ikke har noe for seg. Da er mest mulig transparent elektronikk det jeg ville sett etter.
    Fy søren for en kjiip holding du har til Hi-Fi!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Fy søren for en kjiip holding du har til Hi-Fi!
    Eh, ok. Hvorfor det? Hva er du uenig med?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •