Dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Dac

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac

Hei
    Jeg har forstått det slik at alle som bruker en PC/MAC til avspilling av musikk bør investere i en DAC, og i den forbindelse lurer jeg på to ting:
    - Gjelder dette selv om en ikke bruker FLAC? Jeg har f.eks masse mp3filer mellom 128-320kbps.
    - DAC konverterer fra digitalt til analogt. Hva om jeg også bruker datamaskinen til å se film? Har jeg misforstått helt, eller trenger jeg ikke et digitalt signal for å utnytte de forskjellige surroundmodusene? Må jeg da bruke en annen utgang fra datan og en annen inngang på forsterkeren? Altså en til musikk: USB -> DAC -> forsterker, og en til film: optisk utgang data -> optisk inngang forsterker.

Takk for hjelpa!

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boggles
    Hei
    Jeg har forstått det slik at alle som bruker en PC/MAC til avspilling av musikk bør investere i en DAC, og i den forbindelse lurer jeg på to ting:
    - Gjelder dette selv om en ikke bruker FLAC? Jeg har f.eks masse mp3filer mellom 128-320kbps.
    - DAC konverterer fra digitalt til analogt. Hva om jeg også bruker datamaskinen til å se film? Har jeg misforstått helt, eller trenger jeg ikke et digitalt signal for å utnytte de forskjellige surroundmodusene? Må jeg da bruke en annen utgang fra datan og en annen inngang på forsterkeren? Altså en til musikk: USB -> DAC -> forsterker, og en til film: optisk utgang data -> optisk inngang forsterker.

Takk for hjelpa!
    For og svare enkelt på det første sprøsmålet så: ja, du vill merke forskjell (ivertfall gjorde eg det.)

Andre sprørsmålet forstod eg ikkje heilt, så der gir eg stafettpinnen til noen andre, men du kan ikkje får surround lyd gjennom dac (må ivertfall ha en spesiel dac.) men anbefaler deg og kjøpe dac lyden kommer til og bli merkbar betre

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

Kjører/planlegger du musikk fra pc gjennom en receiver eller stereforsterker?. Receivere har innebygde DAC'er(av varierende kvalitet). Om du kjører HDMI ut fra pc og gjennom receiver så tror jeg det skal være greit nok, vet ikke hva slags prisklasse du opererer i, men det skal funke bra istedenfor å kjøpe dac og kjøre den via usb. Slik jeg har forstått det. Forøvrig om du skal kjøpe DAC vil jeg anbefale å ta en titt på HRT Streamer dac'ene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boggles
    Hei
    Riktig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •