Hvilken Bil med beste akustiske forutsettninger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken Bil med beste akustiske forutsettninger

Er på nippet av å kjøpe meg ny bil, jeg vet det er store forskjeller på hva bil produsentene legger inn av arbeid for en best mulig forutsettning akustisk sett, Det er tross alt stor forskjell på en Cayenne å en Fiat 500 når det kommer til standard anlegg å akustiske tiltak. personelig ønsker jeg ikke en bil som lager sprekker i fortauet når jeg kjører forbi, å koser meg med grom lyden i bilen.
    Så jeg lurer på hva dere har av erfaringer her?

Hadde tenkt meg en bil i siktet fra 150,000 - 200,000,-
    (sikler litt på Discovery 3 :-D ) men den blir litt for dyr å drifte.
    ser helst også at det er en 2 seter vare bil Pga jobb

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det uten tvil største problemet med lyd i bil er støygulvet. Dermed ønsker du deg en bil som er best mulig isolert.

For å få til dette må du kjøpe deg nyest mulig bil, og fortrinnsvis tysk.

EDIT: Varebiler har vanligvis mer støy da de naturlig nok mangler endel isolasjon i bakre del av kabinen. Sedaner er stillest. Men innen varebilsegmentet så bør du kanskje sikte på en Touran eller noe sånt da.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få til mye gromt i en Touran som Hybris også nevner. Har selv bygd i en 2009 Touran vare.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tenkt tanken på å kjøpe en bil som opprinnelig er 5 seter, men som kjører på grøne skilter, men det er lite biler som ikke havner i klassen familie bil =/ er 25 å det er igrunn kun meg å bikkja som skal bruke den til dagelig, men en ren vare bil er som sagt utelukket, kjører i dag en 2006 berlingo å den må jeg ha noise canceling HeadFi for å overleve dagen =P
    hva finnes av DIY for å støy dempe litt i bilen uten at det går utover det estetiske?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baggen
    har tenkt tanken på å kjøpe en bil som opprinnelig er 5 seter, men som kjører på grøne skilter, men det er lite biler som ikke havner i klassen familie bil =/ er 25 å det er igrunn kun meg å bikkja som skal bruke den til dagelig, men en ren vare bil er som sagt utelukket, kjører i dag en 2006 berlingo å den må jeg ha noise canceling HeadFi for å overleve dagen =P
    hva finnes av DIY for å støy dempe litt i bilen uten at det går utover det estetiske?
    Du kan dempe masse i bilen uten at det går utover det estetiske. Riv vekk alt av plast i hele bilen, fjern setene og ta bort teppene. Så legger du asfaltmatter på alt av metalplater som ble eksponert som følge av demonteringen. så legger du lyddempingsplater (så tykke du får plass til) overalt. dekk alle vegger og gulv, og gjerne tak også, ofte er det hulrom mellom bilens interiørtak og selve taket.

Lyddempingsplater som disse kan eksempelvis brukes:
    Lyddempingsplate - Biltema

Asfaltmatter får du vel også hos biltema eller torshov.

Er endel jobb, men gjør du det skikkelig blir det stor forskjell.

Når du er klar setter du interiøret sammen igjen, og bilen ser akkurat ut som før.
    --
    Thorbjørn

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lyddempingsplatene fra biltema er litt risky å bruke, de liker å suge til seg vann og da ikke helt heldig å bruke.
    Litt dumt å ha en våt svamp liggende mot metallet over tid.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baggen
    Ser du bor i Oslo, så ta turen innom dynaBel og snakk med dem hva de har av støydemping produkter.

Det er stor forskjell på akustikk og støy. Akustikk i en bil har til tider ikke så mye og si, det betyr mere hvilken spiller/prosessor du bruker. For man kan justere ting opp imot 100% korrekt i en bil.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    De lyddempingsplatene fra biltema er litt risky å bruke, de liker å suge til seg vann og da ikke helt heldig å bruke.
    Litt dumt å ha en våt svamp liggende mot metallet over tid.
    Hvis det er et problem vil jeg si at det er et symptom på en helt annen utfordring. Hvis det er vått på insiden av interiørpanelene dine vil jeg si du bør starte med å lappe sammen bilen.

Men for all del, har du forslag til andre lyddempingsplater som ikke tiltrekker seg vann så er sikkert trådstarter åpen for forslag.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •