Remastered VS Orginal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 92
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Remastered VS Orginal

Sitter nå og koser meg med Supertramp, men ser de mest populære sanegen har kommer ut i et nytt Remastered album. Hva vil dette si? Bedre lyd kvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr bare at man har laget en ny master fra råopptaket. Om det er bedre eller ikke varierer veldig. En tendens er ofte at remastered plater har høyere nivå, og følgelig mer kompresjon og/eller klipping.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant og relevant problemstilling, og et emne jeg har mye på hjertet om. Men står på farten til å dra nå, så kommer sterkere tilbake senere i denne tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det betyr bare at man har laget en ny master fra råopptaket. Om det er bedre eller ikke varierer veldig. En tendens er ofte at remastered plater har høyere nivå, og følgelig mer kompresjon og/eller klipping.
    Har hørt om folk klager på klipping i noen sanger, men har ikke forstått hva det betyr, kan du forkjlare meg hva det vil si vist det er lipping i en sang?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Mitt inntrykk er desverre at Remastered utgaver er dårligere enn orginal utgivelsene. slik jeg har forstått det har dette sammenheng med Loudness War som det er skrevet mye om den siste tiden.
    Har veldig begrenset erfaring med direkte sammenligning mellom orginal vs remasterd. Men når jeg kjøpte en ny utgave av 2Pac All Eyez On Me remasterd utgave fra 2005 fikk jeg sjokk over hvor mye dårligere den låt i forhold til orginal utgivelsen fra 1996. Har endel remasterd cd'er, men har aldri tenkt over om disse er bedre eller dårligere enn orginal utgaver, da man sjelden/aldri kjøper mer enn en kopi av en plate, så har derfor ikke tenkt så mye over om remasterd utgaven var/er bedre enn orginal utgivelsen.

Dere som har peiling på dette, når man gir ut en ny remastered utgave av en plate, er det ikke da mulig å gi ut en 100% lik kopi?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    Har hørt om folk klager på klipping i noen sanger, men har ikke forstått hva det betyr, kan du forkjlare meg hva det vil si vist det er lipping i en sang?

Signalet som ligger på CD-platen er digitalt. Antallet bit definerer hvor mange nivåer (volumsteg) som finnes. På vanlig CD er dette 16bit/65K'ish nivåer.

Dette betyr at dersom peaknivået i en sang f.eks er 3db under maksnivået for cd'en så går alt fint. Ofte er det slik at musikk har veldig stor dynamisk spennvidde. Dette betyr at forskjellen mellom gjennomsnittsnivået og peaknivået er veldig stort. Da blir det problemer for folk med mindre annlegg (les boomboxer og en del stativhøyttalere). Løsningen er da å "booste" nivået slik at forkjellen mellom gjennomsnitt og peak blir mindre. La oss si at vi øker nivået med 6db i eksempelet. Da er det klart at peakene vil "stikke over" det 3db klaringen vi hadde i utgangspunktet. Dersom dette ikke gjøres på en god måte kan det oppleves som klipping.

Måten dette gjøres på i praksis (som oftest), er at nivået ikke økes likt over hele fjøla. Tenk deg at lydene som ligger 15db under "taket" boostes med 10dB, mens de peakene som bare lå 3db under, økes med 2.9dB. Dette kalles kompresjon.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens musikkproduksjon har dessverre lagt seg på en linje der musikkutgivelsenes dynamikk (forskjellen mellom gjennomsnittlig lydtrykk og maks-peakene) ligger mellom 3 og 6 dB, sånn ca. Dessverre blir dette også standarden for remasterne.

CD-mediet har et totalt dynamikkområde på 90dB, og gode innspillinger av klassisk musikk og jazz har ofte et dynamikkområde på mer enn 20dB. Gode utgivelser av pop og rock fra rundt 1990-tallet hadde også gjerne et dynamikkområde som var bedre enn 12dB.

På grunn av dårlig dynamikk er vi mange som søker originalinnspillinger istedenfor remastringer. Det finnes hederlige unntak, bl.a. siste Beatles-utgivelsene.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk er som flere har gitt utrykk for at lydkvaliteten (forbedringen) på en remaster utgivelse er av høyst varierende grad. Jeg har hørt eksempler hvor lyden er blitt utrolig tynn, skarp og lite dynamisk på remasterutgivelser. På den annen side har jeg også hørt flere remasterutgivelser som har gitt fetere og bedre lyd. Et konkret eksempel her så vil jeg nevne Marillions legendariske album "Misplaced Childhood". Originalen her som er ganske gammel utgivelse låt noe tynt, antydning til susing i innspillingen og forholdsvis tynn bass/skarp mellomtone.Man merket dette med skarp mellomtone og at det låter for lyst i toppen på remasterutgaven. På remastereren (24 bit digital remaster ifølge coveret), er dette snudd helt på hodet. Her er bassen herlig kontant og tung, og har et fullstendig annet fundament enn i originalinnspillingen. Lydbildet er herlig på denne utgivelsen,- forbedringene er i mine øyne massive til å være remasterutgivelse.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Friday Music gir ut gode remastere med dynamikk intakt. Utgivelsene har også ofte noe bonusmateriale.

Friday Music

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24 bit remasterne av Marillion er hederlige unntak, ja. Slett ikke verst.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,891
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    Sitter nå og koser meg med Supertramp, men ser de mest populære sanegen har kommer ut i et nytt Remastered album. Hva vil dette si? Bedre lyd kvalitet?
    De fleste plateselskap i dag gjør en god jobb når det gis ut remastrede album...det finnes nok unntak der "loudness" krigen har vunnet, men når det gjelder seriøse selskap og band så vil nok resultatet ALLTID bli bedre.
    De første CD utgavene av album på 80 tallet ble ikke laget av Mastertapen, men av den tapen som ble "preparert" for å lage LP plater med.....
    Etterhvert så skjønte man at det å gå tilbake til den originale Mastertapen var tingen, og det har jo blitt gjort enorme framsteg i analog/digital konvertering de siste 10-15 år....
    Så derfor lager man "nye" remastrede album av de samme album man har gjort en eller to ganger før....
    Fordi det alltid er noe mer å hente ut av Mastertapen med ny elektronikk...
    Og mer å hente av tullinger som meg som tror på det....$$$$$$$$$
    For meg som har vokst opp med The Beatles så var boksen fra 2009 en utrolig opplvelse....
    Og i september kommer(nok en, dette blir vel 3 gang) Remaster av Pink Floyds samtlige album....det gleder jeg meg til....
    Men har ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe eurpeisk eller amerikansk utgave....
    Ellers så tilsier min efaring at amerikanske CD'er av amerikanske artister låter
    et godt hakk bedre enn sine tilsvarende eruropeiske utgaver.....
    Det er i USA at man bruker det beste av AD/DA konvertere, og der er de flinkeste folka som lever av en ting: å lage mastere .....
    BOB LUDWIG for å nevne en....
    På min ønskeliste over Remaster albums som skulle ha kommet for LENGE siden: Dire Straits(unntaket er jo Brothers in Arms) og Bruce Springsteen....
    selvom det har kommet noen drypp....
    Og Springsteens 2007 MAGIC album er noe av det verste jeg har hørt,,,,,
    Ny fyr som mikset albumet.....osv. Helt jævelig. Dessverre...:-)
    PS: Kirkelig Kulturverksted har skjønt mye av hva de holder på med når det gjelder lyd.....:-)

Og er amerikanske/engelske Blu-ray bedre enn de som er laget spesielt for
    Norge/skandinavia???????????
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye remasterne av Queen-albumene (som kom i år) er helt grusomme. Alt er på samme volum, og de har lagt på et slags bassfilter som får bassen til å være buldrete og påtrengende. Sørgelige greier. Man vet det er noe galt når man får voldsomt mye bedre dynamikk ut av LP-plata av samme album enn CD-plata.

(All heder og ære til LP forøvrig.)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dire Straits har da laget remasters, alle albums faktisk tror jeg.
    YouTube - Why I Don't Buy "Remastered" CDs.
    Det er alltid noe nytt å hente ut av mastertapen med nytt utstyr? Det tviler jeg vel på, men der er utallige valg der må gjøres på et mikserbord enn bare å spille av tapen.
    Som alltid er det å kjøpe en cd med god lyd ren lotto da der ikke er noen form for standard overhodet, alle kan skalte og valte som de vil. Den cd som andre syns har himmelsk lyd er kanskje ikke din stil heller, eller musikken er ikke din stil.
    Noe annet : alle skryter f.eks. av Jacques Louissier sine plater men merkelig nok syns jeg ikke der er liv i det hos meg. The official website of Jacques Loussier
    Jacques Louissier lyder dog kanon på en live dvd jeg har, i DTS! , men nå har jeg jo arkivert dvd spilleren så....
    Sikkert jeg der har en dårlig smak i lyd.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel på vellykket remaster:

Jack Johnson

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    De nye remasterne av Queen-albumene (som kom i år) er helt grusomme. Alt er på samme volum, og de har lagt på et slags bassfilter som får bassen til å være buldrete og påtrengende. Sørgelige greier. Man vet det er noe galt når man får voldsomt mye bedre dynamikk ut av LP-plata av samme album enn CD-plata.

(All heder og ære til LP forøvrig.)
    De selvutnevnte ultramegaekspertene på 'sentralen' har en litt annen oppfatning.

Jeg er forøvirg enig med du* her

* lokal sørlandsk grammatikk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    men når det gjelder seriøse selskap og band så vil nok resultatet ALLTID bli bedre.
    Dette var en spøk, ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dire Straits har da laget remasters, alle albums faktisk tror jeg.
    Jeg har noen av dem (CD). Kvaliteten er ikke noe å hoppe i taket over. Veldig varierende.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    De selvutnevnte ultramegaekspertene på 'sentralen' har en litt annen oppfatning.

Jeg er forøvirg enig med du* her

* lokal sørlandsk grammatikk
    Gjør de? Det overrasker meg stort.
    Jeg satt og lyttet på de forrige utgivelsene på Spotify, og da jeg skulle høre på dem igjen dagen etter. var alle utgivelsene forsvunnet og erstattet av de nye remasterne. Jeg fikk et saftig lydsjokk siden volumet på datamaskinen stod på samme nivå som dagen før. Førstesporet på A Night at The Opera (Death on two legs), som egentlig begynner helt lydløst og bygger seg opp til et nivåmessig klimaks før lyden hopper ned til et lavere nivå er nå plutselig like høyt hele veien. (Bortsett fra tre sekunder i starten.)

Jeg må dog ta et forbehold her: Det er kun i Spotify jeg har sammenlignet de to cd-utgivelsene, og det kan jo hende at remasterne er "pumpet opp" i sin Spotify-form. Men jeg synes det hadde vært litt rart.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Gjør de? Det overrasker meg stort.
    Jeg satt og lyttet på de forrige utgivelsene på Spotify, og da jeg skulle høre på dem igjen dagen etter. var alle utgivelsene forsvunnet og erstattet av de nye remasterne. Jeg fikk et saftig lydsjokk siden volumet på datamaskinen stod på samme nivå som dagen før. Førstesporet på A Night at The Opera (Death on two legs), som egentlig begynner helt lydløst og bygger seg opp til et nivåmessig klimaks før lyden hopper ned til et lavere nivå er nå plutselig like høyt hele veien. (Bortsett fra tre sekunder i starten.)

Jeg må dog ta et forbehold her: Det er kun i Spotify jeg har sammenlignet de to cd-utgivelsene, og det kan jo hende at remasterne er "pumpet opp" i sin Spotify-form. Men jeg synes det hadde vært litt rart.
    for the record: Remaster 2011 på LP har vel enda ikke kommet? Det kom noe i 2009, men det er vel ikke samme saken?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette var en spøk, ikke sant?
    Ja han må ha spøkt der.
    Leste en stor artikkel om dette i siste lyd og bilde.

Michael Jackson sin orginale Thriller hadde mye bedre lyd en den nye remasteren som kom for et års tid siden.

Man begynner å tenke på hva man faktisk får ut av disse dyre hifi-anleggene, hvis man ikke sitter på mye gamle cder med opptak fra tiden det ble utgitt første gang.

Sitter man med disse cdene som er remastret og da påvirket av den såkalte "Loudness-War", vil man da kunne høre vesentlig forskjell på et anlegg til 20 000 og et til 30 000 ?
    Når dynamikken fjernes fra kildemateriale, så får jo ikke anlegget i seg selv vist frem de kvalitetene det innehar..

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •