Remastered VS Orginal - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 92
    Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pink Floyd sine remastered da? hva har folk å si om dem?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Pink Floyd sine remastered da? hva har folk å si om dem?

Meget interessant spørsmål, har komplett Floyd samling fra før, samtlige i originalinnspilling på cd. Men har hørt rykter om en ny boks med samtlige album i remasterutgivelse, og dette frister naturligvis veldig for en PF blodfan som meg 8)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja discovery boxen har jeg veldig veldig lyst på når den kommer i september! The Dark Side Of The Moon har vel blitt remastered...men for better or worse?

(nå snurrer PULSE i bakgrunnen med greatest gig in the sky, herlig låt!..fredags kos)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja discovery boxen har jeg veldig veldig lyst på når den kommer i september! The Dark Side Of The Moon har vel blitt remastered...men for better or worse?

Har du forresten noen anelse om hvor dyr denne boksen vil ble ved slipp hos nettbutikken til platekompaniet for eks? Jeg har faktisk ikke hørt remasteren av Dark Side Of The Moon Skammelig forsåvidt av en fast tilhenger som meg, hehe. Men har aldri følt behovet for remaster på den skiva for jeg syns den låter strålende i originalinnspilling faktisk. Så gleder meg til å høre skiver som The Wall for eks i remaster! Håper de har greid å forbedre lyden og ikke forringe den

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel den ligger ute til 208 dållars på amazon. Så ca 1600 kronasjer med moms+ frakt osv?

Amazon.com: The Discovery Studio Album Box Set: Pink Floyd: Music

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Har du forresten noen anelse om hvor dyr denne boksen vil ble ved slipp hos nettbutikken til platekompaniet for eks? Jeg har faktisk ikke hørt remasteren av Dark Side Of The Moon Skammelig forsåvidt av en fast tilhenger som meg, hehe. Men har aldri følt behovet for remaster på den skiva for jeg syns den låter strålende i originalinnspilling faktisk. Så gleder meg til å høre skiver som The Wall for eks i remaster! Håper de har greid å forbedre lyden og ikke forringe den
    Når det gjelder The Wall, så er det vanvittig stor forskjell mellom vinyl pressingen jeg har fra 1979 (svensk) og cd utgaven fra 80`tallet en gang. Det har selfølgelig mye å gjøre med forskjellen mellom formatene, men likevel.

Vinylen har en mye fetere mellomtone/bass og mye bedre opplevd dynamikk.
    cd`n lyder tynn og pistrete i forhold, noen vil sikkert kalle den mer detaljert, noe jeg ikke er enig i.

Spennede om remastringen fører til en mer "analog" lyd....fra det opprinnelige utgivelsesformatet vinyl.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel den ligger ute til 208 dållars på amazon. Så ca 1600 kronasjer med moms+ frakt osv?

Amazon.com: The Discovery Studio Album Box Set: Pink Floyd: Music

Ja, det blir såpass gitt. 1600 blås er i overkant for en slik boks, og må veies opp mot mye annet man har lyst på. Lander prisen på såpass mye så ser jeg det nok ann litt

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Når det gjelder The Wall, så er det vanvittig stor forskjell mellom vinyl pressingen jeg har fra 1979 (svensk) og cd utgaven fra 80`tallet en gang. Det har selfølgelig mye å gjøre med forskjellen mellom formatene, men likevel.

Vinylen har en mye fetere mellomtone/bass og mye bedre opplevd dynamikk.
    cd`n lyder tynn og pistrete i forhold, noen vil sikkert kalle den mer detaljert, noe jeg ikke er enig i.

Spennede om remastringen fører til en mer "analog" lyd....fra det opprinnelige utgivelsesformatet vinyl.

Faktisk hørt dette angående The Wall fra flere andre musikkelskere også, så jeg tror deg så gjerne. Jeg syns cden låter glimrende, da ville jeg antagelig elsket vinylen Stiller meg bak ønsket ditt om en mer "analog" lyd på remasteren, men jeg tviler dessverre på om det blir tilfelle. Men lov å håpe!

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    Sitter nå og koser meg med Supertramp, men ser de mest populære sanegen har kommer ut i et nytt Remastered album. Hva vil dette si? Bedre lyd kvalitet?
    Nå som jeg er hjemme fra jobb så tenkte det kunne passe med en liten historikk når det gjelder remastering.
    I siste halvdel på 70 tallet dukket de første skikkelige High End produktene opp i USA,
    og alle som skrev om disse produktene i diverse blader(the Absolute Sound) var skjønt enige om at det svakeste leddet i kjeden var den masseproduserte vinylplata.
    Sheffeild Labs som den gang(og i dag; Sheffield Lab Audiophile Recordings | The reference standard for musical and sonic excellence) mastret det som skulle brukes til å presse lp plater, fant ut at de ville lage en plate på den gammeldagse måten, før tyskerne fant opp lydbåndet på slutten av 30 tallet, nemlig å gravere lyden direkte inn på en shellacplate. How is a vinyl record made?
    Dette betydde at man hoppet over lydbåndet og graverte musikken inn direkte via mastering
    maskinen(lathe). Det betydde også at antall pressinger måtte bli begrenset.
    Så sagt så gjort og det ble en stor suksess for audiofile (inkludert undertegnede).
    Supre plater å teste anlegget med, men kanskje ikke den musikken man ønsket:
    Så dukket Mobile Fidelity opp: Mobile Fidelity Sound Lab | Audiophile LP, Gold CD, SACD Re-Issues - Mobile Fidelity Sound Lab, Inc.
    Et uavhengig amerikansk selskap som spurte pent de store plateselskaper om de kunne få låne mastertaper og lage superutgaver av kjente og kjære album.
    ”trikset” som Mobile Fidelity brukte var i all enkelhet at de graverte platen på halv hastighet, ikke 33 1/3 som man vanligvis gjorde, men ved 16 2/3. Da brukte gravernåla dobbel så lang tid til å lage sporet i shellacplata, men det beste var at elektronikken pga av fysikkens lover
    gjorde at skjæreforsterkeren på f. eks 2x400 watt, ble firedoblet(hvis jeg ikke husker feil),
    og det betydde mer headroom, og at elektronikken ikke ble stresset i det hele tatt.
    Ved siden av det så ble pressingene laget av mye tykkere vinyl, og hastigheten i prosessen var mye lengre….
    Resultatet: på de fleste album….helt utrolig….jeg hadde ganske mange av dem i min samling….
    Nå er det en ting i dette med å spille inn musikk på tape , og lage vinylpalter ut av det.
    The RIAA curve
    RIAA equalization is a form of preemphasis on recording, and deemphasis on playback. A record is cut with the low frequencies reduced and the high frequencies boosted, and on playback the opposite occurs. The result is a flat frequency response, but with noise such as hiss and clicks arising from the surface of the medium itself much attenuated. The other main benefit of the system is that low frequencies, which would otherwise cause the cutter to make large excursions when cutting a groove, are much reduced, so grooves are smaller and more can fit into a given surface area, yielding longer playback times. This also has the benefit of eliminating physical stresses on the playback stylus which might otherwise be hard to cope with, or cause unpleasant distortion.
    A potential drawback of the system is that rumble from the playback turntable's drive mechanism is greatly amplified, which means that players have to be carefully designed to avoid this.
    Slik at når en innspilling ble gjort så ble det gjort en kopi av mastertapen, og den ble mikset slik at den gjorde seg best mulig på vinyl. Inkludert komprimeringer and God knows what…

Nå husker ikke jeg(eller vet ikke), hvilken tape Mobile Fidelity fikk låne, men at det funket, var helt sikkert….og så fulgte mange av de store plateselskapene etter, særlig Columbia(CBS), og mange av deres utgivelser var langt bedre enn den vanlige utgivelsen….

Og så kom CD’en….til å begynne med var det bare 2 fabrikker, en i Tyskland og en i Japan….og hvorfor CD’en ble 16bit og 48 khz kom av den enkle grunn at Sony’s chairman
    (som sammen med Philips) stod bak CD’en ville ha plass til Beethoven’s 9 symfoni(det trengtes 2 LP plater) på en CD. Da slapp han å skifte og snu 2 Lp plater…..og sånn ble det….
    Det var store diskusjoner blant audiofile i USA og andre steder om at CD kom til å låte helt forferderlig…..og de som skrek høyest hadde aldri hørt digital lyd….

Og de fikk rett: de første årene låt de fleste CD’er ganske jævelig…..men mange så potsenialet….

Og hvorfor låt de så jævelig:????
    Fordi plateselskapene brukte den samme tapen til å lage Cd’er med som de lagde vinylplater av….og den hadde kanskje pluss 4 db ved 10 khz, og minus 2 db ved 100 hz..(bass tar plass på en vinylplate, og kan gjøre den vanskelig å spille av)
    Og CDen har jo den fordel at det som ble mastret på den, det kom uforfalsket ut….

Midt oppe i dette hadde man begynt å spille inn digitalt, og dette gjaldt særlig klassisk musikk.
    Anmeldere fikk komme i studio og høre på mastertapen, men når de kom hjem med en ny og fin CD, så låt det ikke bra….
    De store plateselskapene ble mobbet, og etter hvert så ble lyden mye bedre på klassiske utgivelser, og også på all annen musikk…..

Den store greia var jo: når kom yndlingsmusikken din på CD…..og hvordan var lytteopplevelsen?
    Veldig variert….
    Nå vet alle som har levd en stund at det har skjedd utrolig mye innenfor alt som har med digital lydbehandling av musikk i alle ledd…..vi har fått SACD og DVD Audio og nå også musikk på Blu-Ray…..
    I USA så er det en håndfull firmaer som lever av å mastre musikk…..mange av disse og andre har gått foran i å forbedre lyden som blir lagt inn på en CD….
    Dvs :få den fra en analog/digital mastertape og så få bevart det som er på mastertapen….
    Og disse gutta bruker ikke ledninger fra Biltema….

Super bit mapping var en av de teknikkene som dukket opp for en del år siden: Super Bit Mapping - Wikipedia, the free encyclopedia

All mastering av CD’er foregår nå med 24 bit oppløsning av musikken, selv om den blir ”presset” ned til 16 bit på en CD.

Etter å ha hørt gjennom mange av mine yndlingsalbum som har blitt remastret både 1 og 2 og 3 ganger, så har min konklusjon vært klar: en forbedring hver gang….
    Og det de store plateselskapene alltid har vært flinke til: Selg det samme produktet flere ganger. Og jeg vil heller kjøpe et yndlingsalbum som ALLTID gir meg noe, flere ganger,

Hensikten med en remastering må jo være å få overført det som er på mastertapen enten den er analog eller digital så korrekt som mulig….slik har det i alle fall vært….
    Og dette var jo noe som ble mulig med CD plata…..

Men det jo også sånn at ikke alle artister har så god kontroll(eller bryr seg), om hvordan deres
    produkt blir servert til allmennheten….

En som alltid har hatt dilla på god lyd er Neil Young: Etter å ha ventet i ca 20 år på hans første CD boks så kom den endelig….på både CD og Blu-ray….da var han fornøyd med lyden….

Men jeg stoler på at de nye utgivelsene til Floyd blir bra…EMI gjorde en fantastisk jobb med Beatles, og svært få korreksjoner ble gjort i remasteringen…..og alle anmeldere har vært positive….

Så konklusjonen må bli: sjekk nettet og se hva folk sier om nye remastringer etter år 2000, så burde du være på den sikre side:

Et annet tips: Fordi jeg har hatt tilgang på pressinger av Lp’er og Cd’er fra forskjellige land, så er jeg ikke et sekund i tvil om at amerikanske album og CD’er låter bedre….
    Dette gjelder også noen engelske artister: Stones, Floyd og Dire Straits….
    Men tar forbehold om den nye boksen til Floyd….det store spørsmålet er: Hvor er mastertapen?
    (den det bare finnes en av)(håper man)….er den hos Columbia i USA eller hos EMI i England???
    Så vidt jeg vet så er tapene til Dire Straits i USA….
    Og alle Stones remastrene, både de på Decca/London og Rolling Stones Records ble gjort i USA….
    Hvorfor???

Det er de gutta(Bob Ludwig: Gateway Mastering) som KAN det….

Håper de fleste fikk noe ut av dette fra en fyr som har stått bak disken på div plate og CD butikker i ca 30 år, og samtidig har hatt HI FI dilla i mange år….da gikk det i EC og Quad bl annet.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er jo litt gøy når vi snakker om gjenutgivelser

[YOUTUBE]uby5-HinbGU[/YOUTUBE]

Cat Stevens-Tea For The Tillerman-200 Gram Vinyl Record | Acoustic Sounds

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og angående remasterutgivelsene til Dire Straits har jeg de aller fleste her og syns da dette i stor grad er vellykkede remastere. Spesielt skivene "On every street" og "Making Movies". "Love over gold" syns jeg også låter meget habilt.
    Beklager, men Love Over Gold stinker i remastret utgave. Den er ikke verstingen, men det er en plate jeg har lyttet mye til, og kanskje den første plata som gjorde meg oppmerksom på problemet med Loudness War og dynamikkomprimering. Originalen har en tanke mer sus, men overlegen dynamikk.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det er de gutta(Bob Ludwig: Gateway Mastering) som KAN det….
    Har du hørt Bruce Springsteens "Magic"? Jeg har den, og har spilt den maks to ganger før jeg måtte konstatere at den ikke var lyttbar.

Bob Ludwig har gjort mye bra mastring opp gjennom årene, men selv han er ikke upåvirkelig av trender og press fra artister og produsenter.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du hørt Bruce Springsteens "Magic"? Jeg har den, og har spilt den maks to ganger før jeg måtte konstatere at den ikke var lyttbar.

Bob Ludwig har gjort mye bra mastring opp gjennom årene, men selv han er ikke upåvirkelig av trender og press fra artister og produsenter.

Helt enig, Magic er dessverre alldeles jævlig. Synd for albumet er absolutt habilt, selvom det langtfra er Springsteens beste.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Beklager, men Love Over Gold stinker i remastret utgave. Den er ikke verstingen, men det er en plate jeg har lyttet mye til, og kanskje den første plata som gjorde meg oppmerksom på problemet med Loudness War og dynamikkomprimering. Originalen har en tanke mer sus, men overlegen dynamikk.

Nja, men jeg jeg syns bassen og "stereobildet" er rustet bra opp. Noe av problemet med de eldre Dire Straits utgivelsene (og andre eldre utgivelser) er at lydbildet ofte blir "for tynt". Basstyngden og trommer er for spede, slik at mellomtone og diskantdelen i lydbildet blir altfor fremtredende. Derfor foretrekker jeg faktisk i Dire Straits tilfelle remasterutgivelsene.

Men ja: Loudness war er et *******.

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I starten når remaster skivene kom så kjøpte jeg og byttet dem ut med mine gamle original utgivelser.
    Men etter hvert så skjønte jeg at dette stort sett er kun en måte for plateselskapene å prøve å tjene mere penger på.
    Jeg har blitt skuffet mere enn en gang over kvaliteten på remastrene.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Helt enig, Magic er dessverre alldeles jævlig. Synd for albumet er absolutt habilt, selvom det langtfra er Springsteens beste.
    Nei, selv Bob Ludwig kunne ikke redde denne...men Springsteen brukte jo helt andre folk og ikke minst mixer under denne innspillingen....har nevnt den i et tidligere innlegg i denne tråden...det stod masse om den på div forum da den kom, og de fleste synes den var jævelig...
    Da den kom fra Amazon så puttet jeg den i min Blaupunkt i bilen og fikk sjokk....alt låt som om det kom fra en baskeball....:-)))))
    Når det gjelder Dire Straits så skal jeg bestille de fra Amazon snart, og da skal vi se/høre hvordan det blir i forhold til de amerikanske utgivelser jeg har fra før....men jeg har jo Brothers in Arms på SACD....som jeg skal teste når jeg investerer i en OPPO....har bare en eldre Pioneer DV 600 DVD spiller som spiller alt...kan jo koble opp den...men venter på nye Canton Høyttalere,,,:-)
    Neste remaster CD på min liste blir James Taylor og Walking Man fra Audio Fidelity....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Neste remaster CD på min liste blir James Taylor og Walking Man fra Audio Fidelity....
    Skaff deg denne, sier jeg bare (hvis det ikke var deg som tipset meg om den da...)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Skaff deg denne, sier jeg bare (hvis det ikke var deg som tipset meg om den da...)

TRor ikke det, men den har jeg vel hatt i noen år, pluss et par til....
    Men takk for tipset..:-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tilfeldigvis både original og remastered utgave av Dire Straits sitt album "Dire Straits" liggende.

Remastret utgave har høyere nivå, men det ser i utgangspunktet ut som om dynamikken er bevart. Den øverste er originalen, den nederst er remaster.

--
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    James Taylors Live at The Beacon er faktisk verdt å ha på dvd også, meget god lyd der. Vet ikke om den kan fås på BD.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •