Remastered VS Orginal - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 92
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    for the record: Remaster 2011 på LP har vel enda ikke kommet? Det kom noe i 2009, men det er vel ikke samme saken?
    Nei, jeg tror ikke det har kommet remaster på LP. Jeg har riktignok bare gamle LP-utgivelser av album fra Queen, og jeg har ikke fulgt med.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Nei, jeg tror ikke det har kommet remaster på LP. Jeg har riktignok bare gamle LP-utgivelser av album fra Queen, og jeg har ikke fulgt med.
    Jeg har så og si alt av denne gruppa på CD og LP. Noen av LP'ene er spesial Japan import (ANATO og ADATR).
    Det var derfor med interesse jeg leste i nyhetsbrev fra Queenworld/Queenonline at de relanserte med 'remaster 2011'. Men istedetfor å kjøpe uhørt, valgte jeg å bli kjent med disse via Spotify Premium.
    I dette tilfelle 'hjalp' Spotify meg til IKKE å kjøpe platene

Eat this, Brian & Roger

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette var en spøk, ikke sant?

Nei, ingen spøk, men en stund siden jeg sjekket....
    Jeg holder meg til min musikk,(for det meste amerikansk) og der har jeg bare gode erfaringer.....
    DVS Artister som Joni Mitchell, James Taylor, Bob Seger, Jackson Browne, Bonnie Raitt, Stones og Beatles......Eagles for å nevne noen....

Men tror nok etter det jeg leste om Queen at ting har forandret seg....men kanskje verre når det gjelder europeiske band kontra amerikanske....
    Glemte bort at det hadde kommet remaster med Dire Straits...:-(

Når det f. eks gjelder Dire Straits så sverger jeg til amerikanske utgaver:
    Warner Bros. kan dette mye bedre enn (Phonogram)/Polygram=Universal...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Ja han må ha spøkt der.
    Leste en stor artikkel om dette i siste lyd og bilde.

Michael Jackson sin orginale Thriller hadde mye bedre lyd en den nye remasteren som kom for et års tid siden.

Man begynner å tenke på hva man faktisk får ut av disse dyre hifi-anleggene, hvis man ikke sitter på mye gamle cder med opptak fra tiden det ble utgitt første gang.

Sitter man med disse cdene som er remastret og da påvirket av den såkalte "Loudness-War", vil man da kunne høre vesentlig forskjell på et anlegg til 20 000 og et til 30 000 ?
    Når dynamikken fjernes fra kildemateriale, så får jo ikke anlegget i seg selv vist frem de kvalitetene det innehar..

Leste samme artikkel, veldig interessant stoff. Har tenkt mye av de samme tankerekkene dine forøvrig: Hva er vitsen med et dyrt anlegg hvis kildematerialet ikke holder mål lenger? utviklingen burde heller som jeg har ytret ønske om gått stikk motsatt vei, med _økt_ kvalitet på kildemateriale.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og angående remasterutgivelsene til Dire Straits har jeg de aller fleste her og syns da dette i stor grad er vellykkede remastere. Spesielt skivene "On every street" og "Making Movies". "Love over gold" syns jeg også låter meget habilt.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har så og si alt av denne gruppa på CD og LP. Noen av LP'ene er spesial Japan import (ANATO og ADATR).
    Det var derfor med interesse jeg leste i nyhetsbrev fra Queenworld/Queenonline at de relanserte med 'remaster 2011'. Men istedetfor å kjøpe uhørt, valgte jeg å bli kjent med disse via Spotify Premium.
    I dette tilfelle 'hjalp' Spotify meg til IKKE å kjøpe platene

Eat this, Brian & Roger
    Så du har også erfart dette fra Spotify? Det hadde vært interessant å få tak i en av CD-platene og sammenlignet den med Spotify. Tenk om skivene er bedre på CD?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Michael Jackson sin orginale Thriller hadde mye bedre lyd en den nye remasteren som kom for et års tid siden.

Hvis dette stemmer så må man begynne å differnsiere mellom remaster utgaver og hvilket år de kom....så ting fra siste halvdel av 2000 tallet må man kanskje sjekke opp før man løper ut og kjøper.....

Når det gjelder MJ, så har jeg den doble History med gull CD der hvor Electrocompaniet er nevnt som forsterker i studio.
    Billie Jean og Beat It spiller jeg aldri hjemme men hver gang jeg er på jobb
    som DJ, og disse to låtene har en helt utrolig lyd.....la oss heller ikke glemme the late, great Jeff Porcaro fra TOTO som spiller trommer på Billie Jean...
    De to siste remaster platene (CD) jeg har kjøpt har vært med muikk fra tidlig 70 tall, Linda Ronstadt og James Taylor. Audio Fidelity er et uavhengig selskap som får lov til å utgi et begrenset antall av de album de selv velger ut. Stor variasjon av musikk, og de lager også 180 grams vinyl..:-)
    Og etter å ha jobbet med plater, kassetter og CD'er siden begynnelsen av 60 tallet, så er det fremdeles her det er mye å hente på forbedringer av lyden...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja han må ha spøkt der.
    Leste en stor artikkel om dette i siste lyd og bilde.

Man begynner å tenke på hva man faktisk får ut av disse dyre hifi-anleggene, hvis man ikke sitter på mye gamle cder med opptak fra tiden det ble utgitt første gang.

Sitter man med disse cdene som er remastret og da påvirket av den såkalte "Loudness-War", vil man da kunne høre vesentlig forskjell på et anlegg til 20 000 og et til 30 000 ?
    Når dynamikken fjernes fra kildemateriale, så får jo ikke anlegget i seg selv vist frem de kvalitetene det innehar..
    Veldig vanskeligt å svare på, et anlegg til 30K kan jo spille mye dårligere enn et til 20K. Penge er ikke ensbetydende med god lyd.
    Nyter du ikke musikken, men lytter etter feil er der noe galt et sted i kjeden.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Og angående remasterutgivelsene til Dire Straits har jeg de aller fleste her og syns da dette i stor grad er vellykkede remastere. Spesielt skivene "On every street" og "Making Movies". "Love over gold" syns jeg også låter meget habilt.
    Men alle disse tre platene hadde jo god lyd i utgangspunktet, på hvilken måte er remasterne bedre?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino

Dere som har peiling på dette, når man gir ut en ny remastered utgave av en plate, er det ikke da mulig å gi ut en 100% lik kopi?
    Hvis den er er 100% lik så er det ikke en remaster. En remaster betyr at de har tatt frem originalopptaket, og gjort masteringprosessen én gang til, da vil det nødvendigvis ikke kunne låte helt identisk.

Audio mastering - Wikipedia, the free encyclopedia
    --
    Thorbjørn

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis den er er 100% lik så er det ikke en remaster. En remaster betyr at de har tatt frem originalopptaket, og gjort masteringprosessen én gang til, da vil det nødvendigvis ikke kunne låte helt identisk.

Audio mastering - Wikipedia, the free encyclopedia
    Hei

Ok, skjønner. Men det går altså da og gi en cd ut på nytt slik at den låter 100% lik orginal utgivelsen? Som sagt har jeg aldri tenkt så mye over dette, bare lest endel om dette den siste tiden. Har noen plater i samlingen min som er Remastered utgaver, men har aldri tenkt over at disse er dårligere eller bedre enn orginal utgivelser da jeg ikke har kunnet sammenligne, har hatt orginal utgivelsene. Hadde faktisk trodd at disse platene automatisk skulle være bedre da de var av nyere utgave, og det er vell det de også blir markedsført som, er ihvertfall det inntrykket jeg sitter med.
    Når jeg tenker meg om, husker jeg at jeg at når jeg hadde Hegel på hjemlån første gangen, satt jeg på ja, Michael Jackson Thriller platen, har jo lest mange ganger at Billy Jean skulle være en meget god "testelåt", husker jeg ble litt skuffet, skjønte ikke helt hva som var så enormt spesielt med den låten, låt jo bra men ikke så bra. Har jo senere skjønt forklaringen på det, hadde selvsagt Remastered utgaven, skal bli artig når jeg får orginal utgivelsen i hus og kan sammenligne. Må bare nevne at det var ganske sjokkerende at jeg faktisk kunne legge merke til forskjellen momentant på en plate som All Eyez On Me med Tupac på en Stereo bestående av SONOS ZP120 og noen billige Dantax høyttalere.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv opplevd å høre ganske klare forskjeller på "orginal" og remasterd utgivelser. I min musikk samling er det spesielt eldre Black Sabbath og Somewhere In Time albumet til Iron Maiden som skiller seg ut.
    En bekjent har remastred utgaven av nevnte Maiden album,etter min mening er dette totalt uten dynamik og "topper".

Men har også et eksempel på et band der remastring av albumene har kommet meget bra ut.
    Gruppa Death,spesielt albumene Human og Individual Thought Patterns har fått meget bra lyd.

Dette var et par eksempler fra rock/metal sjangeren.

Ser Thriller albumet er nevnt tidligere i tråden,det er jo et meget godt eksempel på hvor feil en remastring kan bli da "orginalen" har meget bra lyd.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Ok, skjønner. Men det går altså da og gi en cd ut på nytt slik at den låter 100% lik orginal utgivelsen? Som sagt har jeg aldri tenkt så mye over dette, bare lest endel om dette den siste tiden. Har noen plater i samlingen min som er Remastered utgaver, men har aldri tenkt over at disse er dårligere eller bedre enn orginal utgivelser da jeg ikke har kunnet sammenligne, har hatt orginal utgivelsene. Hadde faktisk trodd at disse platene automatisk skulle være bedre da de var av nyere utgave, og det er vell det de også blir markedsført som, er ihvertfall det inntrykket jeg sitter med.
    Når jeg tenker meg om, husker jeg at jeg at når jeg hadde Hegel på hjemlån første gangen, satt jeg på ja, Michael Jackson Thriller platen, har jo lest mange ganger at Billy Jean skulle være en meget god "testelåt", husker jeg ble litt skuffet, skjønte ikke helt hva som var så enormt spesielt med den låten, låt jo bra men ikke så bra. Har jo senere skjønt forklaringen på det, hadde selvsagt Remastered utgaven, skal bli artig når jeg får orginal utgivelsen i hus og kan sammenligne. Må bare nevne at det var ganske sjokkerende at jeg faktisk kunne legge merke til forskjellen momentant på en plate som All Eyez On Me med Tupac på en Stereo bestående av SONOS ZP120 og noen billige Dantax høyttalere.

Jepp, veldig enig at man ofte tenker at remastringsutgivelsen nærmest automatisk har bedre lyd enn originalen. Det er jo en fornuftig tankegang sånn umiddelbart. Jeg tror vi blir "snytt" lydmessig mye mer enn det vi egentlig vet og tror, spesielt mtp det fokuset man har hatt på komprimering, loudness war, mastring, dynamikk osv den siste tiden,- ikke minst gjennom den glimrende artikkelen i siste lyd og bilde.

Flott at det settes fokus på dette temaet!

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Eksempel på vellykket remaster:

Jack Johnson

?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et til vellykket eksempel på en remaster er Nevermore - Enemies of reality, fra 2003. Originalen høres ut som den er spilt inn i en pappeske. Remasteren fra 2005 er milevis bedre for å si det mildt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva som gjøres når det utgis "Best Of-plater" ?
    Lages det da en ny mastering, eller tar man å henter sporene fra de "gamle" orginalplatene?

Jeg kjøpte denne plata for et år siden

Men jeg har ingen av orginal-platene så vet ikke om lyden er dårligere på denne..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva som gjøres når det utgis "Best Of-plater" ?
    Lages det da en ny mastering, eller tar man å henter sporene fra de "gamle" orginalplatene?

Jeg kjøpte denne plata for et år siden

Men jeg har ingen av orginal-platene så vet ikke om lyden er dårligere på denne..

Med mindre det er opplyst på coveret, på utgivelsen på noen måte vil jeg tro vanlig praksis er å ta sporene slik de fremstår på originalutgivelsene. På de best of platene jeg har som det er remastret, så er dette opplyst enten på coveret/bookleten eller i en klistrelapp på coveret.

Angående denne Dire Straitsutgivelsen så er jeg dog usikker,- alle albumene til bandet ble jo utgitt i remastereditions før denne best of plata, så mulig at samtlige spor er kopiert direkte fra remasterutgivelsene tidligere.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Medmindre det utrykkelig står "remaster" eller "refurbished" eller noe i den duren, så er dette 100% kopi av originalplata - som regel..............

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Medmindre det utrykkelig står "remaster" eller "refurbished" eller noe i den duren, så er dette 100% kopi av originalplata - som regel..............
    Godt å vite

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0