Forskjellige lydkvaliteter fra spotify/flac/cd/master recording

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer Knag86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellige lydkvaliteter fra spotify/flac/cd/master recording

Hei

Jeg er enda ganske ny både i musikkverden og på dette forum, men det er endel ting jeg lurer på angående kvaliteten på avspillingen.
    Jeg bruker til vanlig en middelmådig usb dac fra abrahamsen, men tenkte å kjøpe meg den litt større i helga, men når jeg da tenker på det så var jeg innom Kontrapunkt i går for å slå av en prat med de. Da spurte han meg litt om hvilke signalkilder jeg brukte ved avspilling. Jeg ramsa bare opp at jeg brukte spotify og dac og sånt og han bare ristet på hodet. Han sa at spotify var så dårlig at det brukte bare 1/10 av potensialet til musikkfilen og at jeg ikke burde kjøre det sånt. Han begynte såklart å snakke om noe nettverksbasert greier og at de hadde lagt over alle cdene sine der og fikk de i bra format. Men jeg har ikke vært lydinteressert så mange år så jeg har ikke en stor cd samling og vil derfor kjøre gjennom en dac eller d/a konverter som det vel og heter. Er det noen som har tips da til hvordan jeg kan få bedre lyd i hjemmet? Ikke vits å oppgradere hele tiden på utstyret hvis jeg bare bruker 1/10 av potensialet via Spotify? Forstår tankegangen min? :P Vet jo at dac skal oppskalere filer, men hvis filene er så dårlige fra før? Jeg kan godt legge litt penger i det på sikt så vil bare vite mine muligheter
    Takk!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knag86
    Vet jo at dac skal oppskalere filer, men hvis filene er så dårlige fra før?
    Riktig. Crap in - crap out.

Du vil nok finne mange på dette forumet som ikke mener det er noen forskjell på cdutgivelser og den samme utgivelsen funnet på spotify. De om det, her må du nesten la dine ører få bestemme.

Mannen i butikken mener vel at spotify ikke er helt på høyde for å være en høytroverdig musikkkilde - her vil nok resten av kjeden være en avgjørende faktor.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten, vi skal IKKE la dette bli enda en tråd om Spotify vs. CD, men har du testet Spotify Premium eller kun gratisversjonen?

Grunnen til at jeg spør er at jeg nå har "oppgradert" til Premium og jeg er litt i villrede om lyden faktisk er på CD nivå - hørbart. Innimellom virker det slik, og innimellom definitivt ikke.

Og så er det forskjeller, store forskjeller fra album til album, men det kjenner vi jo igjen fra CD verdenen også. Men jeg vil påstå at det er mere sprik (flere forskjeller) i Spotify enn på CD. Hvordan det henger sammen, aner jeg ikke, men dette albumet har jeg på CD og det er "crap"* på Spotify:

* "smalt" lydbilde, tynn bass, null dynamikk

Mens dette albumet er veldig lik lyd på Spotify vs. CD:

Knag86: veldig interessant møte du hadde i butikken forstår jeg. En DAC gjør ingen solskinnsdag hvis kildematerialet er dårlig. Det jeg ikke har testet er å gjøre dine egne filer tilgjengelig* i Spotify - om dette forringer kvaliteten.... Da burde du kunne bruke Spotify som avspiller for lossless filene dine.

* fra Wikipedia:
    Lokalt musikkbibliotek
    Musikk kan bli importert fra enten iTunes, eller direkte fra lokale filer.

Ei heller vet jeg om filkvaliteten (bitrate) er hirez når man kjøper filen fra Spotify - virker ikke slik *

* "high quality mp3 files......"

Fra Wikipedia:
    Kjøp av sanger
    Brukere fra Storbritannia, Frankrike, Spania, Norge, Sverige, Finland og Nederland kan kjøpe sanger fra 7digital* via Spotify. Alle tilgjengelige sanger på Spotify er imidlertid ikke tilgjengelig for kjøp.

* 7digital - High Quality MP3 Downloads

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1/10 er ren løgn, matematisk sett. q9 ogg vorbis er langt bedre enn som så, sett at du har sånn abonnement. Så skal det være sagt at så lenge filene ikke overskrider 44.1kHz/16bit så har det lite for seg med bedre dac enn den du har nå. IMO er det mer å hente på å gå over på FLAC løsninger, så kan du vurdere å oppgradere DAC-en din når du får behov, dvs bedre filer å mate den med.

Kombinasjonen fleretusenkronersdac og spotify er ganske skjev hvis du er ute etter å hente noe.

Nettverksstreaming av egne filer er tingen. Sett opp NAS og kjøp deg en WDTV live boks eller noe lign.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja okei, tror jeg forstår litt bedre nå :P Så det jeg burde gjøre nå er å kjøpe en nas og kjøre trådløs overføring? Så må jeg kjøpe sanger som er i bedre oppløsning? altså å kjøpe flac filer på nettet? har jo nesten ikke cder så kan jo ikke legge disse over på pcen... Hvor kommer dac'en inn i bildet her da? :P Han på Kontrapunkt nevnte at Spotify hadde filene i bedre formater og at de i fremtiden ville for en litt høyere sum lansere en tjeneste som kjørte i enda bedre formater enn de gjør i dag.. Vet jo ikke hvor lenge dette er til, men høres jo greit ut.. Men hvis jeg nå kjøper meg nas og trådløs overføring hva brukes egentlig dac til? jeg trodde at jeg kunne bruke denne på spotify og at dette automatisk gjorde at lyden ble bedre.. Det de sa til meg når jeg kjøpte den for et år siden ihvertfall :P merker at det er mye jeg er skikkelig grønn på :P

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC'en konverterer de digitale signalene til analoge signaler - fra 0 og 1 tall til signaler som kan forsterkes og sendes til høyttalerne, for å si det veldig enkelt.

I en PC sitter det en innebygget DAC; så også i en surroundreceiver.
    Kvaliteten på disse er varierende som med alt annet som sitter i slike apparater.

Noen sverger til å kjøpe ekstern DAC i håp om at denne er bedre enn en innebygget en. Noen hører forskjell, andre ikke.

Og DAC'er får man i alle prisklasser. Selv bruker jeg en Beresford i mitt ene oppsett. Der har jeg en bitteliten t-amp forsterker som ikke har digitale signaler. DAC'en er derfor både en konverter og en svitsj mellom de forskjellige kildene mine - og det er min hodetelefonforsterker da den har vanlig jack utgang og volumkontroll.

Du har vel en Denon receiver? Den bør ha en god nok DAC slik jeg ser det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knag86
    Vil at du først finder ut hva det er du er ute etter. Noen sverger til cd spiller og kan ikke leve uten, andre vil ha komforten fra en harddisk og Squeezebox eller Sonos. Andre igjen ønsker å kombinere ting og anskaffer seg en Mac Mini f.eks.

I tråden om at Spotify undergraver musikernes levebrød skriver Tiger: Streamet komprimert lyd (f.eks. Spotify) er for meg ofte godt nok når jeg koser meg med musikken. Slik jeg opplever det er innspillingskvaliteten på ulike CD-er langt større enn forskjellen i lydkvalitet mellom en gitt CD og streamet via Spotify Premium.

Jeg har all musikken på harddisk og streamer dette til Squeezeboksen, samtidig bruker jeg Spotify på min Mac direkte koblet til dac. Selvom jeg har mye av den musikken jeg spiller på Spotify på disk spiller jeg det likevel fra Spotify, lyden fra Premium er virkelig god. Den er veldig detaljert, engagerende og setter meg i godt humør. Det er måten musikken presenteres på der imponerer meg.
    ( sacd eller bluray audio skal ikke sammenliknes med Spotify jo)
    Desuten, musikken fra disk lyder bedre hos meg direkte fra Mac enn fra streaming, vet det lyder litt rart men jeg får mer gain i systemet ved bruk av Mac direkte til dac.
    Så ja, vil anbefaler deg du anskaffer deg en Mac Mini, kobler denne med hdmi til ditt tv, setter den opp med musikken din rippet i lossless på harddisken og kobler den digitalt til din dac.
    Eller kanskje en Squeezebox Duet er deg? Du kan jo også bruke bare en vanlig laptop om du vil.
    Vil til slutt bare nevne at et godt anlegg kan få nesten all musikk til å lyde bra, det er her matching kommer inn, og ja, jeg har lyttet til 48 kbps bluesradio på Squeezeboksen der virkelig var bra lyd. Det handler om å nyte musikken, ikke tenke alt for mye på bitrate osv.
    Jeg bruker en 12000,- krs dac og 42.000 krs forsterker til Spotify, det må vel være overkill, men jeg er faktisk fornøyd med lyden.

(Vet ikke om du er interessert i musikken, men her kan du laste ned hd lyd og teste med. 2L - the Nordic Sound , start med en vanlig wav eller flac fil)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    DAC'en konverterer de digitale signalene til analoge signaler - fra 0 og 1 tall til signaler som kan forsterkes og sendes til høyttalerne, for å si det veldig enkelt.

I en PC sitter det en innebygget DAC; så også i en surroundreceiver.
    Kvaliteten på disse er varierende som med alt annet som sitter i slike apparater.

Noen sverger til å kjøpe ekstern DAC i håp om at denne er bedre enn en innebygget en. Noen hører forskjell, andre ikke.

Og DAC'er får man i alle prisklasser. Selv bruker jeg en Beresford i mitt ene oppsett. Der har jeg en bitteliten t-amp forsterker som ikke har digitale signaler. DAC'en er derfor både en konverter og en svitsj mellom de forskjellige kildene mine - og det er min hodetelefonforsterker da den har vanlig jack utgang og volumkontroll.

Du har vel en Denon receiver? Den bør ha en god nok DAC slik jeg ser det.
    Har en denon receiver, men det er en 1705 gammel og ikke så bra så den skal jeg uansett selge.. Men jeg har kjørt spotify på pcen gjennom en usb dac før, men pcen er jo dårlig fra før så da bør jeg kanskje ha en ekstern dac ? Men hvis jeg nå kjøper en litt bedre dac(tenkte på abrahamsen v6.0) vil jeg kunne f.eks spille spotify fra iphonen til dacen? bare tenkte på flere muligheter for avspilling

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tror jeg ikke.

Spiller du fra iPhone har du to fysiske tilkoblingsmuligheter
    - minijack ut fra iPhone
    - originalkabel Apple ut fra iPhone med USB i den andre enden

Sistnevnte har jeg forsøkt på min Beresford DAC og det kommer ingen lyd

Du må vel ha en software i "mottagerapparat" som kan lese fra iPhonen slik f.eks noen bilradioer har (Hyundai, Mitsubishi, Ford, Kia etc)

Med minijack ut er signalet analogt og det er da ikke noe poeng i å kjøre det gjennom en DAC da signalet allerede er konvertert i iPhonen.

Men du kan kanskje kjøre det digitale signalet trådløst fra iPhonen (wifi) til en mottager som igjen er koblet til en DAC med optisk/coax kabel og så dekodes det der - tror jeg

Hjemme hos meg kjører jeg enten Spotify på PC eller iTunes på PC og kan fjernstyre begge deler fra iPhonen på wifi. Men låtene som avspilles ligger da på PC/på Spotify via PC.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Knag86
    Vil at du først finder ut hva det er du er ute etter. Noen sverger til cd spiller og kan ikke leve uten, andre vil ha komforten fra en harddisk og Squeezebox eller Sonos. Andre igjen ønsker å kombinere ting og anskaffer seg en Mac Mini f.eks.

I tråden om at Spotify undergraver musikernes levebrød skriver Tiger: Streamet komprimert lyd (f.eks. Spotify) er for meg ofte godt nok når jeg koser meg med musikken. Slik jeg opplever det er innspillingskvaliteten på ulike CD-er langt større enn forskjellen i lydkvalitet mellom en gitt CD og streamet via Spotify Premium.

Jeg har all musikken på harddisk og streamer dette til Squeezeboksen, samtidig bruker jeg Spotify på min Mac direkte koblet til dac. Selvom jeg har mye av den musikken jeg spiller på Spotify på disk spiller jeg det likevel fra Spotify, lyden fra Premium er virkelig god. Den er veldig detaljert, engagerende og setter meg i godt humør. Det er måten musikken presenteres på der imponerer meg.
    Desuten, musikken fra disk lyder bedre hos meg direkte fra Mac enn fra streaming, vet det lyder litt rart men jeg får mer gain i systemet ved bruk av Mac direkte til dac.
    Så ja, vil anbefaler deg du anskaffer deg en Mac Mini, kobler denne med hdmi til ditt tv, setter den opp med musikken din rippet i lossless på harddisken og kobler den digitalt til din dac.
    Eller kanskje en Squeezebox Duet er deg? Du kan jo også bruke bare en vanlig laptop om du vil.
    Vil til slutt bare nevne at et godt anlegg kan få nesten all musikk til å lyde bra, det er her matching kommer inn, og ja, jeg har lyttet til 48 kbps bluesradio på Squeezeboksen der virkelig var bra lyd. Det handler om å nyte musikken, ikke tenke alt for mye på bitrate osv.
    Jeg bruker en 12000,- krs dac og 42.000 krs forsterker til Spotify, det må vel være overkill, men jeg er faktisk fornøyd med lyden.

(Vet ikke om du er interessert i musikken, men her kan du laste ned hd lyd og teste med. 2L - the Nordic Sound , start med en vanlig wav eller flac fil)
    Takker for svar. Jeg er ute etter på en lettest mulig måte å kunne spille av musikk samtidig som det blir best mulig kvalitet på avspilling :P ikke at det er noe konkret, men vil kunne spille musikk av bra kvalitet via både pc og f.eks som nevnt over gjennom en harddisk med sanger. Men da må jeg begynne fra scratch å laste ned sanger da, koster vel skjorta til slutt :P Har nesten ikke cder så cd spiller blir ikke akkurat aktuelt. Føler folk sier så forskjellig angående avspilling fra spotify. Han ene sier plutselig at spotify er 1/10 av kvaliteten mens andre sier det funker. Har spotify premium selv og hvis jeg gjennom en dac forbedrer lyden så ser jeg på dette som en veldig enkel måte å gjøre det på Har hørt litt forskjellige plasser om denne mac mini, men hva er egentlig dette? Bare en harddisk da? :P

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk må lære seg å spesifisere om de bruker gratisversjonen av Spotify og da 192 kbps eller kjøpeversjonen med 328 kbps. Det er stor forskjell på det. MP3 i 328 kbps er tett på CD kvalitet, såpass tett at de færreste klarer å skille det fra CD i en blindtest.
    192 kbps er et par hakk dårligere.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt med, du har jo en ekstern dac allerede.....
    Altså, hva er ditt behov? Vil du laste ned sanger eller er det bare fordi du føler du må pga hva andre sier? Du må slutte å lytte til andre og lytte mer til deg selv.
    Føler du Spotify har ok lyd?
    Du har jo en pc, som en meget basic start kan du jo laste ned iTunes, da setter du rippekvalitet til Lossless, feilkorreksjon på, og ripper dine cd`er, albumbilder osv blir lastet ned automatisk. Nå har du et bibliotek med musikken din på, og de filer er 100% identiske med originalen. (ja, jeg vet mange misliker iTunes men jeg har selv rippet hele samlingen min med dette og jeg er ikke paranoid eller føler behov for andre løsninger)
    Spotify og musikken på din pc bruker nå din eksterne dac til å omforme lyden til analog lyd.
    Om du vil utvide din musikksamling er der jo også bruktmarkeder f.eks. hvor du kanskje finder noen cd`er til billig penge.
    Søk litt på Mac Mini om du vil vite mer om den....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Folk må lære seg å spesifisere om de bruker gratisversjonen av Spotify og da 192 kbps eller kjøpeversjonen med 328 kbps. Det er stor forskjell på det. MP3 i 328 kbps er tett på CD kvalitet, såpass tett at de færreste klarer å skille det fra CD i en blindtest.
    192 kbps er et par hakk dårligere.
    Som sagt i forrige innlegg så bruker jeg premium..

En siste ting: jeg liker å sitte i sofaen som er ca 3 meter ifra ht. Må jeg da f.eks ha en squeezebox? Og koble en dac til denne? går litt i surr for meg her.. blir så mye koblinger :P

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt med, du har jo en ekstern dac allerede.....
    Altså, hva er ditt behov? Vil du laste ned sanger eller er det bare fordi du føler du må pga hva andre sier? Du må slutte å lytte til andre og lytte mer til deg selv.
    Føler du Spotify har ok lyd?
    Du har jo en pc, som en meget basic start kan du jo laste ned iTunes, da setter du rippekvalitet til Lossless, feilkorreksjon på, og ripper dine cd`er, albumbilder osv blir lastet ned automatisk. Nå har du et bibliotek med musikken din på, og de filer er 100% identiske med originalen. (ja, jeg vet mange misliker iTunes men jeg har selv rippet hele samlingen min med dette og jeg er ikke paranoid eller føler behov for andre løsninger)
    Spotify og musikken på din pc bruker nå din eksterne dac til å omforme lyden til analog lyd.
    Om du vil utvide din musikksamling er der jo også bruktmarkeder f.eks. hvor du kanskje finder noen cd`er til billig penge.
    Søk litt på Mac Mini om du vil vite mer om den....
    Hei

Sorry for at jeg er uklar, men jeg er så grønn på dette og kan ikke akkurat kalle meg så veldig teknisk... Jeg syns spotify er ok, men syns det er litt ork hvis jeg har pc koblet til dac og jeg må liksom gå helt bort til pcen for å skifte sang :P har solgt den forrige usb dacen min nettopp og tenkte derfor å kjøpe en litt bedre med mer muligheter. Men da vet jeg ihvertfall mer om mine muligheter da.. takker for hjelp

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men se Supertramps innlegg, du kan styre alt fra sofaen med din iPhone. Du kan også kjøpe en Squeezebox og ha Spotify på den og styre denne med fjernkontroll, men prøv med din iPhone først da, det er det letteste.
    Han kan sikkert fortelle deg hva du trenger av apps.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Råd nr 1. Stol ikke på selgere, de har en helt annen interesse enn deg, nemlig å klemme ut mest mulig penger fra deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knag86

synes ikke du har noe overkill, tvert imot fornuftig sammensatt og spiller sikkert veldig bra

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knag86
    Som sagt i forrige innlegg så bruker jeg premium..

En siste ting: jeg liker å sitte i sofaen som er ca 3 meter ifra ht. Må jeg da f.eks ha en squeezebox? Og koble en dac til denne? går litt i surr for meg her.. blir så mye koblinger :P
    Ok. Beklager. Leste litt kjapt. Da skal du ta det selgeren sier med stor klype salt. Det som sagt nesten ingen som greier å skille 328 kbps til Wav eller lossless (tilsvarende CD) i blindtester. Legg pengene i noe annet i mitt tips.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men se Supertramps innlegg, du kan styre alt fra sofaen med din iPhone. Du kan også kjøpe en Squeezebox og ha Spotify på den og styre denne med fjernkontroll, men prøv med din iPhone først da, det er det letteste.
    Han kan sikkert fortelle deg hva du trenger av apps.
    Det kan jeg Takk, Niels.

Jeg bruker følgende apps:
    - Remote, denne styrer iTunes på PC direkte fra iPhonen via wifi
    (jeg mener å ha testet at den også kan hente opp andre biblioteker man har på PC, f.eks MediaMonkey - "søk bibliotek", "bytt bibliotek" samt noen innstillinger i selve MediaMonkey på PC'en)

Apple - iTunes - Remote

- Remoteless (for Spotify), denne styrer Spotify Premium på PC direkte fra iPhone via wifi

Remoteless

Du finner begge under App Store på mobilen din

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ja, perfekt.
    Da kobler du en dac til din pc, og til din receiver, du overveier Abrahamsen, men f.eks. Beresford er også et billigt alternativ om du ønsker en med hodetelefonutgang.
    Om du ikke får god lyd er der kanskje andre link i din kjede der trenger oppgradering, kanskje forsterkeren din. Hvilke B&W driver du med denne?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •