Forskjellige lydkvaliteter fra spotify/flac/cd/master recording - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Newcomer Knag86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sånn ja, perfekt.
    Da kobler du en dac til din pc, og til din receiver, du overveier Abrahamsen, men f.eks. Beresford er også et billigt alternativ om du ønsker en med hodetelefonutgang.
    Om du ikke får god lyd er der kanskje andre link i din kjede der trenger oppgradering, kanskje forsterkeren din. Hvilke B&W driver du med denne?
    Tusen takk for hjelpen her
    Jeg har ikke receiver, men en Electrocompaniet Eci-3. Jeg har noen litt eldre B&W 602 S3, men liker disse veldig godt da Nå vet jeg hvilke apps jeg skal laste ned når jeg kommer hjem ihvertfall.. Tror nok at abrahamsen er den som passer best inn i anlegget mitt. Både på utseende og lyd

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer den dagen når høytalere/hodetelefoner klarer automatisk å om danne 'compressed' 240p youtube videoer med 32 kb/s bit rate lyd 8000 hz 16 bit eller noe helt forjævlig dårlig til master recorded 24 bit 192 000 hz?

Sånn at uansett hva kilden din er får du det absolutt beste lydkvaliteten ut

Newcomer maxibully sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann jeg er selv ganske fersk ang hifi og lyd
    og har også faktisk nettopp fått tak i en Eci-3
    Selv har jeg som du ikke veldig mange cder men bruker spotify premium med logitech squeezebox og streamer til eci-3 gjennom en Hegel dac
    og jeg må si jeg hører ikke noe forskjell på reedbook (CD) og eller spotify
    lyden er bare glimrende for å si det mildt iallefall etter min standard
    Regner med at du spiller spotifyen fra stereoanlegget ditt og ikke fra pc høytalerene?
    selv har jeg musikkfilene mine i mp3 og flac kvalitet liggende på hardisk på min stasjonære pc
    deretter bruker jeg en trådløs router som jeg kobler trådløst til en squeezeboxreceiver .
    jeg bruker ipoden eller squeezebox-remote-controllen og blar og styrer musikken med
    altså trenge ikke reise meg for å stryre musikken
    squeezeboxen er koblet med optisk (toslink) til hegel daen min
    som deretter er koblet til eci-3 min balansert
    etter min mening hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en squeezeboxpakke
    kan fås for 100-1500 brukt og gjerne oppgradert til en bedre dac med optisk /coaxial/balansert på
    som du innledningsvis spurte om
    selv har jeg hegel hd10 og jeg har aldri hørt så detaljert og flott lyd selv fra spotify
    lykke til

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er lydkvaliteten du er opptatt av så bør du også teste Wimp. Jeg har hatt spotify premium i et par år nå ca, og testet i dag Wimp for første gang. Førsteinntrykket av lydkvaliteten kontra spotify er meget bra her, har hørt på musikk siden jeg kom hjem fra jobb i dag og dette syns jeg begynner og nærme seg cdkvalitet. Spotify har liksom manglet den siste "spruten" som jeg har fått fra direkte cdavspilling, Wimp syns jeg er en del nærmere.

Det er hva jeg hører med ørene, og det eneste blinde i testen her har vært brunøyet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja kanskje jeg burde få tak i en squeezebox. de ser veldig greie og funksjonelle ut. så det er trådløs tilkobling på de? noen modeller som er bedre enn andre? når det gjelder dacen så tror jeg det blir v6.0 fra abrahamsen den passer veldig fint og får den for en grei penge tror jeg holder meg til spotify, liker hvor brukervennlig det er og har vent meg til det :P men tusen takk for all hjelp. jeg trenger det gleder meg til jeg får litt på plass her nå

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Når kommer den dagen når høytalere/hodetelefoner klarer automatisk å om danne 'compressed' 240p youtube videoer med 32 kb/s bit rate lyd 8000 hz 16 bit eller noe helt forjævlig dårlig til master recorded 24 bit 192 000 hz?

Sånn at uansett hva kilden din er får du det absolutt beste lydkvaliteten ut
    Aldri? Jeg er ganske sikker på at Shannon og Nyquist tilsier at man ikke kan lage en generell maskin som fungerer slik du ønsker.

-k

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så ikke om Sonos ble nevnt, så:

- Sonos ZP90 (Avforum)
    - ZP90 (Hifiklubben)

Dette er altså skamløs fronting av hva jeg bruker selv. Du kan sette denne ved receiveren (bare husk at den trenger nettverk via kabel), du trenger ikke ha på PC-en for å spille av Spotify, og du kan styre alt via iPod/Phone/Pad eller en Android-basert telefon.

Du kan også dele mapper på PC-en din og spille de av med denne. Den har digital coax/optisk ut hvor du kan koble på en DAC eller kjøre rett i receiver'n.

CD-er og å ha samlingen fysisk er flott for de som liker det. Men du har jo som du sier veldig få CD-er, og det er andre (mye større) oppgraderinger du kan gjøre i stedet for å gå fra 320 kbps Spotify til CD (som utgjør, med de flestes anlegg, veldig lite).

Utnytter 1/10 av potensialet? Hva i alle dager betyr det? Det høres bare tullete ut.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann angående queezebox er det flere alternativer
    selv har jeg den som heter squeezebox duet , som består av en receiver (mottaker) og en remotecontroller (fjernkontroll) denne koster ca 2000 ny
    men det kryr av dem på finn.no etc
    og de kan plukkes opp fra 1500 kr og oppover brukte
    og ja de er trådløse og alt blir styrt gjennom fjernkontrollen.
    har du ipod/ipone eller tlf med android kan du laste ned en gratis applikasjon som gjør denne til en fjernkontroll også
    som trådstarter over nevner har du også sonos som et annet alernativ
    like godt ,litt dyrere men meget bra kvalitet
    (har planer å oppgradere til dette selv) men det blir uansett mye det samme
    har bedre muligheter for musik-treaming i flere rom med sonos men som sagt det er et par tusenlapper dyrere
    nytt må du oppp i ca 7 lapper for basis pakke m netverksadapter

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maxibully
    som trådstarter over nebenr har du også sonos som et annet alernativ
    like godt ,litt dyrere men meget bra kvalitet
    (har planer å oppgradere til dette selv) men det blir uansett mye det samme
    har bedre muligheter for mstreaming i flere rom med sonos men som sagt det er et par tusenlapper dyrere
    nytt må du oppp i ca 7 lapper for basis pakke m netverksadapter
    Eller 2998,- for ZP90, som er alt du trenger Den har jo innebygget Wifi, fjernkontroll trenger du ikke (bruk telefonen), og høyttalere har han. Wifi-en er kun for fjernkontroll & andre Sonos-enheter, den må ha kablet nett for å få nett-tilgang.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Aldri? Jeg er ganske sikker på at Shannon og Nyquist tilsier at man ikke kan lage en generell maskin som fungerer slik du ønsker.

-k
    Spør Mozart om det går ann å ha en maskin som kan spille hans musikk nøyaktig som han spiller det, når som helst og hvor som helst...

Så tror jeg han sier det er umulig

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knag86
    ja kanskje jeg burde få tak i en squeezebox. de ser veldig greie og funksjonelle ut. så det er trådløs tilkobling på de? noen modeller som er bedre enn andre? når det gjelder dacen så tror jeg det blir v6.0 fra abrahamsen den passer veldig fint og får den for en grei penge tror jeg holder meg til spotify, liker hvor brukervennlig det er og har vent meg til det :P men tusen takk for all hjelp. jeg trenger det gleder meg til jeg får litt på plass her nå
    Hvis du allerede har en pc du kjører spotify på kan du jo styre spotify med iPhone?
    installerer du XBMC kan du bruke iphone til å styre avspilling av både musikk og film...
    Jeg har både XBMC (styrt via en app på android-telefonen) og squeezebox duet, begge er enkle og greie å bruke mot mitt lokale flac-bibliotek og begge er koblet til hver sin inngang på Hegel HD10.

Det billigste er vel å forsøke å sette opp fjernstyring av spotify og XBMC først, så får du heller se om du trenger noe annet....

Howto remote control spotify

XBMC

hvilken av XMBC-appene for iPhone som er bra veit jeg ikke, jeg bruker ikke iPhone

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra anbefalinger her
    Hører veldig mange som anbefaler Hegel hd10. Må nesten låne med meg både hd10 og abrahamsen og teste de tror jeg. Tenkte bare abrahamsen siden den passer godt til Ec forsterkeren min.

Tror som noen sier at jeg i førsteomgang får prøve med app til iphone eller ipad når jeg får den i posten. Det blir jo omtrent det samme vel? Ihvertfall hvis jeg bare kjører gjennom spotify i begynnelsen. Vil etterhvert prøve ut og kjøpe endel flac filer fra diverse nettsteder og lage en samling av min favorittmusikk. Tenkte på det noen nevnte med en nas og litt sånt og tror nok jeg kommer til å gå for dette innen ett år. Da vil jeg og teste ut squeezebox og sonos tror jeg. Får se hvor mye jeg har til rådighet da Det var ikke så skremmende priser som jeg trodde for noen av de forskjellige produktene. Så tilogme at nas startet på typ 1500? høres veldig bra ut

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvis det er lydkvaliteten du er opptatt av så bør du også teste Wimp. Jeg har hatt spotify premium i et par år nå ca, og testet i dag Wimp for første gang. Førsteinntrykket av lydkvaliteten kontra spotify er meget bra her, har hørt på musikk siden jeg kom hjem fra jobb i dag og dette syns jeg begynner og nærme seg cdkvalitet. Spotify har liksom manglet den siste "spruten" som jeg har fått fra direkte cdavspilling, Wimp syns jeg er en del nærmere.

Det er hva jeg hører med ørene, og det eneste blinde i testen her har vært brunøyet.
    Rent teknisk har Spotify Premium i teorien bedre lydkvalitet enn Wimp, da de kjører med høyere bitrate. I praksis låter begge bra.

Ønsker man å kjøpe og laste ned låter, så er det igjen høyere kvalitet på Spotify (320kbps MP3) enn på Wimp (256kbps MP3).
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra anbefalinger her
    Hører veldig mange som anbefaler Hegel hd10. Må nesten låne med meg både hd10 og abrahamsen og teste de tror jeg. Tenkte bare abrahamsen siden den passer godt til Ec forsterkeren min.

Tror som noen sier at jeg i førsteomgang får prøve med app til iphone eller ipad når jeg får den i posten. Det blir jo omtrent det samme vel? Ihvertfall hvis jeg bare kjører gjennom spotify i begynnelsen. Vil etterhvert prøve ut og kjøpe endel flac filer fra diverse nettsteder og lage en samling av min favorittmusikk. Tenkte på det noen nevnte med en nas og litt sånt og tror nok jeg kommer til å gå for dette innen ett år. Da vil jeg og teste ut squeezebox og sonos tror jeg. Får se hvor mye jeg har til rådighet da Det var ikke så skremmende priser som jeg trodde for noen av de forskjellige produktene. Så tilogme at nas startet på typ 1500? høres veldig bra ut

Heisann anbefaler deg og prøve Hegel hd10 som sagt
    utrolig bra dac for prisen, og det er bare å lese litt om den så skjønner du at dette er bra greier
    kjøpte min brukt her på av forum
    ser de ligger på alt fra 4000 og oppover
    tror nok denne er en del bedre enn abrahamsen men det skal jeg ikke si bombastisk da dette kun er synsing fra min side
    tror også det har litt med lydpreferanser å gjøre ikke bare kvalitet på dac
    ellers er jeg midt oppi å anskaffe meg en nas for streamin selv og har etter litt uncdersøkelser kommet fram til denne Komplett.no - Netgear ReadyNAS Ultra 2, Diskless
    hvis du kjøper readynas som er blant de mest kjente nas av billigere pris
    så ikke kjøp den billigste men heller gå for readynas ultra som har intel cpu og 1 gb ram
    denne har også støtte for spotify plug in (noe du trenger for å bruke spotigy på sb duet) noe som ikke de uten inel cpu har
    uansett lykke til med oppsettet:-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knag86: ang. Spotify remoteless:
    husk å laste ned "Helper" til PC'en din - står omtalt her:

Remoteless

"Step 2 - windows"

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Rent teknisk har Spotify Premium i teorien bedre lydkvalitet enn Wimp, da de kjører med høyere bitrate. I praksis låter begge bra.

Ønsker man å kjøpe og laste ned låter, så er det igjen høyere kvalitet på Spotify (320kbps MP3) enn på Wimp (256kbps MP3).
    I praksis syns jeg Wimp låter litt bedre. Hva teorien sier, interesserer meg ikke så mye.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ønsker man å kjøpe og laste ned låter, så er det igjen høyere kvalitet på Spotify (320kbps MP3)...
    Ikke de sangene jeg har sjekket før kjøp. 320 kbps er muligens mindre utbredt enn hva man tror.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sjekker man bitrate/filkvalitet på Spotify?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra anbefalinger her

Bare en tanke, vet ikke helt hva du skal med en NAS og Squeezebox osv. For min del, den beste løsningen er en Mac Mini, den kan du bruke til alt, og du kan fjernbetjene den med din iPhone eller iPod Touch. Kobler du den digitalt til en ekstern dac har du et virkelig lekkert produkt.
    Apple – Mac mini – Funksjoner for Apples minste stasjonære datamaskin.
    Sonus er egentlig det alternativet jeg ellers ville tenke på....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ikke de sangene jeg har sjekket før kjøp. 320 kbps er muligens mindre utbredt enn hva man tror.
    I følge Spotify er ca 10% av biblioteket 256kbps, resten 320kbps.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •