Subwoofer på pre-out eller subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer på pre-out eller subwoofer

Hei,

Har gått til anskaffelse av en B&W ASW610 sub. Til film bruker jeg en Yahama RX-V767, til musikk en Hegel H100. Har B&W 683 fronter.

Jeg bruker dette ca 50/50 til film musikk, men er mye mer kresen på musikk.

Jeg heller mot å bruke sub-en til dedikert utgang på receiveren, som vel blir det mest 'korrekte'. Samtidig har det jo vært hyggelig med den ekstra oktaven på musikk.

Noen som har innspill? Taper man mye bass ved film ved å kjøre via pre-out på effektforsterkeren fremfor den dedikerte inngangen for sub på receiveren?

Takk for innspill, folkens.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ha musikk is stereo og sub på subutgangen samtidig. Det er noe innstillinger.....

Det du IKKE kan gjøre, er å koble på front preout og ha høyttalere på de tilsvarende kanalene, da ryker forsterkeren i subben og kanskje Yamahaene og front-HT'ene også. Det advares mot dette i manualen. Men jeg tror du kan bruke biampfunksjonen da....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Du kan ha musikk is stereo og sub på subutgangen samtidig. Det er noe innstillinger.....

Det du IKKE kan gjøre, er å koble på front preout og ha høyttalere på de tilsvarende kanalene, da ryker forsterkeren i subben og kanskje Yamahaene og front-HT'ene også. Det advares mot dette i manualen. Men jeg tror du kan bruke biampfunksjonen da....
    Kan du forklare dette nærmere ? Virker usannsynlig.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Kan du forklare dette nærmere ? Virker usannsynlig.
    Det er ikke ekte preout på disse Yamahaene. Det er en slags spenningsdelingskrets. Uten å kjenne til det i detalj, så vil jeg si det slik at strømmen havner på avveie når det kobles til både høyttaler og effektforsterker på "samme" utgang. Det kostet meg en gammel NAD å finne ut av dette
    Det står beskrevet i manualen at preout-signalene er de samme som høyttalersignalene, og at alle instillinger i receiveren vil gjelde likt for begge. Det står også i skriften at man ikke skal koble effektforsterker og høyttaler til same kanal. Dette gjelder visst alle unntatt Z-modellene. Det stend i bokji !

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo nesten bruke LFE ut fra Yamahaen til LFE Inn på subben om du skal ha det fulde utbytte av subben til film.
    Ellers, vil du ha det fulde utbytte av den ved stereo, da trekker du et sett ekstra høyttalerkabler fra ENTEN dine høyttalere ELLER H100 sine høyttalerterminaler til subbens Speaker Level Inn, altså høyttalerterminaler.
    Problemet med dette kan bli nivå, kjender bare til REL som på sine subwoofere bruker to innganger, med hver sin volumkontroll, da slipper man regulere volum på subben når man går fra det ene til det andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre-out på Yamahaen går jo til Hegel H100, som driver frontene, så jeg har ikke planer om å bruke dem.

Så jeg kan bruke subwoofer utgangen på Yamahaen (til film) OG pre-out på Hegelen (til musikk)?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk LFE utgangen på receiveren til film, det er jo der LFE signalet fra filmen er.
    Jeg ville jo bruke høyttaler terminalene på subben til stereo, men du kan jo prøve line inn også.
    Har du lest manualen? Vitsen er å få til et system der du ikke trenger stille på delefrekvens/gain bryteren på subben hver gang du bytter til stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumt spørsmål, men... Hva mener du med LFE? Finner ingen utgang som heter det. Er kun Sub 1/2 utgang fra Yamaha-en.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomaswilhelmsen
    Dumt spørsmål, men... Hva mener du med LFE? Finner ingen utgang som heter det. Er kun Sub 1/2 utgang fra Yamaha-en.
    LFE er det samme som sub utg.
    "Low freqency effekt" el noe i den dur!

Ellers så er jeg litt usikker på hva som kan gjøres i dette tilfellet - men jeg skjønner godt hva du mener!
    LFE sporet (sub sporet) skal vel i teorien mikses inn i frontene,dersom du ikke har sub tilkoblet til Yamahaen! Altså,så hvis du Bruker Hegel'n som effekt på film,og har suben koblet til denne via pre-out så burde vel LFE sporet havne i fronter og sub!
    Meeeen - om det blir sånn i praksis er jeg ikke helt sikker på!
    Kan du ikke prøve dette da ??
    Koble sub til sub-out på Yamaha,sett på en film-scene med rikelig "submat"!
    Så bytter du om etterpå,og kobler sub på pre-out på Hegelen,og setter selvsagt fronter som "large" i Yamaha'n,og ser samme sekvensen på nytt!

Også kommer du tilbake hit og kommer med fasitsvaret
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allright. Takk!

Gjør det imorgen - de i 2.etg har lagt seg

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble subben til subutgangen.

På receiveren (jeg har RX-V665) går du på setup -> speaker setup -> manual setup -> config -> ett hakk ned -> LFE/bass out -> velg: BOTH

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle hatt en annen stereoforsterker til å få dette til å fungere optimalt. Micromega sine forsterkere har den muligheten som du trenger.
    http://midgardaudio.no/homeaudio/pri.../prisliste.pdf

Se vedlegg. Du kobler Micromegaen fra pre-out på surround receiver til sub input og suben kobles til sub-out i Micromegaen. Til musikk styrer Micromega nivået på suben og til film så styres alt fra surround receiveren og du kan dermed ha ulike innstillinger.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Koble subben til subutgangen.

På receiveren (jeg har RX-V665) går du på setup -> speaker setup -> manual setup -> config -> ett hakk ned -> LFE/bass out -> velg: BOTH
    Ja men på denne måten blir jo ikke suben med på stereolytting,all den tid han bruker kun Hegel 100 til musikklyting - altså Yamaha'en er ikke aktiv i det hele tatt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja men på denne måten blir jo ikke suben med på stereolytting,all den tid han bruker kun Hegel 100 til musikklyting - altså Yamaha'en er ikke aktiv i det hele tatt!
    Her bomma jeg totalt på problemstillingen, ser det nå..... hvis Yamahae ikke brukes som pre til musikk, så er det bare å se bort fra mine innlegg. My bad 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •