Kilde vs Forsterker vs Høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 144
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kilde vs Forsterker vs Høyttalere

Det har vært mye snakk om hvor man skal legge pengene sine i et anlegg. La oss si at man skal blåse 30 000 kr på et anlegg,- hvordan bør fordelingen i penger være mellom de 3 komponentene i overskriften?

Noen sier at høyttalere er klart viktigst og at en stor sum av pengene i budsjettet bør legges i det leddet. Så har man de som argumenterer med at forsterker er viktigst, fordi høyttalernes evner til å gjengi signalet naturligvis påvirkes sterkt av kvaliteten på forsterkeriet.

Hvordan ville du disponert pengene i dette tilfellet? Og begrunn gjerne litt rundt svaret ditt slik at man kan lære litt av dette(Inkludert meg selv, for jeg er nysgjerrig på dette emnet).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg, helt personlig, velger å legge mest i høyttalere. Jeg har brukt ca. halvparten av hva høyttalerne mine koster på forsterkere og ca. en tidel av høyttalerne koster på kilden min.

Årsaken er at jeg hører klart mest forskjell på høyttalere, men får mer problemer med forskjellige forsterkere på samme høyttalere. Eneste grunnen til at jeg har det forsterkersettet jeg har i dag er fordi den forrige, integrerte classè'n min rett og slett skrudde seg av når jeg begynte å dra på.

Kilden min koster ca. 10 000 og jeg er veldig skeptisk til om jeg klarer å høre forskjell på en til 10' og en til 20'. Derfor har jeg ikke brukt mer penger på den.

Det er ikke det at man ikke hører forskjell på forsterkere, men så lenge forsterkeren er av "god" kvalitet og har nok kraft til å dra høyttalerne får man mer igjen for å putte pengene i høyttaler.

Edit: Glemte å påføre dette i 30 000 kroners klassen:
    Høyttalere: 17 000
    Forsterker: 9 000
    Kilde: 4 000
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av 30 tusen til et STEREo oppsett?

Ville isåfall brukt omtrent 50/50 på høytalere og forsterker. Mener at det er disse to tingene som utgjør mesteparten av opplevelsen. (Tatt i betraktning at rommet er 100% optimalisert).

Kan jo si det slik, jeg hører jo veldig god forskjell på billige høytalere kontra dyre, om dette var før jeg fikk min yamaha 2067 og jeg fortsatt hadde min gamle onkyo 707 ville jeg sagt at forsterker ikke er like viktig, men utira det løftet jeg fikk i lyden av å oppgradere recieveren min så vil jeg mene at forsterker også er rimelig viktig. Si kanskje 60(høytaler)/40(forsterker og kilde med 1% på kabel)

Fordelingen min ville da blitt slik.

høytalere 18000/16000+ forsterker 11/12000+ kilde 1000/1700+ kabler 300

Litt sånn ujevnt regnet men gir et inntrykk av hva jeg mener er viktig. Så lenge kilden har digital utgang er det samme for meg. Har hørt på CD spillere til 300tusen, var ikke så ekstremt imponerende at det gjorde noe.

Om det skal være surround oppsett blir det helt annerledes da man plutselig trenger mange flere ht

EDIT: Det jeg da mener er minst viktigst er kilden (så lenge den er digital) og kabler

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Jeg, helt personlig, velger å legge mest i høyttalere. Jeg har brukt ca. halvparten av hva høyttalerne mine koster på forsterkere og ca. en tidel av høyttalerne koster på kilden min.

Årsaken er at jeg hører klart mest forskjell på høyttalere, men får mer problemer med forskjellige forsterkere på samme høyttalere. Eneste grunnen til at jeg har det forsterkersettet jeg har i dag er fordi den forrige, integrerte classè'n min rett og slett skrudde seg av når jeg begynte å dra på.

Kilden min koster ca. 10 000 og jeg er veldig skeptisk til om jeg klarer å høre forskjell på en til 10' og en til 20'. Derfor har jeg ikke brukt mer penger på den.

Det er ikke det at man ikke hører forskjell på forsterkere, men så lenge forsterkeren er av "god" kvalitet og har nok kraft til å dra høyttalerne får man mer igjen for å putte pengene i høyttaler.

Edit: Glemte å påføre dette i 30 000 kroners klassen:
    Høyttalere: 17 000
    Forsterker: 9 000
    Kilde: 4 000

Du vil altså legge så lite som 4 laken i kilde med dette budsjettet? Det er ganske interessant sett fra de erfaringene og innspillene jeg har fått tidligere, spesielt i hifisjapper. For å ta en tankerekke her, vil ikke denne kilden underrepresentere et par høyttalere til 17 000 ganske grovt mtp at et anlegg aldri kan være bedre enn sitt svakeste ledd? Min umiddelbare tanke er at det må da være meget begrenset hvor godt signalet som kommer frem til høyttalerne kan være med en såpass svak kilde sammenlignet med høyttalerne?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo ann på hva man kjøper. Det finnes produkter/elektronikk som leverer fantastisk kvalitet til lav pris. Velger man disse, kan man bruke mye mindre. Typisk er at man finner slike produkter i pro verden. Lydkort, PA forsterkere osv. Det du ikke får er en fin boks.
    Kjøper man derimot alt hos en forhandler som Soundgarden eller Hifi Klubben så må man legge mer penger i elektronikk.

Ellers så er det like vesentlig å se på hvilke høyttalere som passer rommet framfor prislappen.

Så bør man selvsagt bruke en del av budsjett på akustiske tiltak.

Jeg ville prioritert omtrent slik:

- Høyttalere: 15k
    - Akustikk: 5k
    - Forsterker: 6k
    - DAC:3k
    - Kabler og høyttalerunderlag: 1k (ht underlag koster mest)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, i stua mi har jeg et ca. 45 tusenkroners anlegg. Og det har jeg eksperimentert litt med. Jeg har skiftet fra cd-spilleren min til 10 tusen til dvd-spilleren min til ca. 4 tusen, pluss at jeg har skiftet fra høyttalerne mine til ca. 13 tusen til et par Mentor 6 til ca. 20.

Jeg hører veldig mye større forskjell på byttet fra mine høyttalere til Mentor 6 enn jeg gjør fra byttet mellom dvd-spilleren til cd-spilleren min.

Den helt klart beste lyden får jeg med de beste høyttalerne i dette tilfellet. Man kan gjerne si høyttalerne er underrepresenterte, men for omtrent den samme summen med penger er jeg mye mer fornøyd med det oppsettet (som desverre ikke er mitt :wink: ) derfor vil jeg prioritere på den måten.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du syns hans sine 4k var lite, hva med mine 1k-1,7k? :P

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Om du syns hans sine 4k var lite, hva med mine 1k-1,7k? :P

Hahaha, det er jo helt krise mann:wink: Neida, men nettopp derfor jeg tenkte at en slik tråd kan være lærerik, man får frem mange fornuftige tanker rundt forskjellige oppsett, og flere grunner for hvorfor man ville prioritert slik og slik.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hahaha, det er jo helt krise mann:wink: Neida, men nettopp derfor jeg tenkte at en slik tråd kan være lærerik, man får frem mange fornuftige tanker rundt forskjellige oppsett, og flere grunner for hvorfor man ville prioritert slik og slik.
    :P Skjønner. Det er som sagt bare mine prioriteringer og hva jeg personlig mener er viktig i et anlegg. Jeg sitter med PS3 og en HTPC som kilde og kommer nok aldri til å bytte ut de to selv etter at jeg en dag har kjøpt mine Klipsch Palladium, derimot blir det da en utbytting av forsterkeri, men kilde og kabler forblir det samme og da snakker vi jo anlegg til fort 200 000 så sier jo litt om mine prioriteringer :P Derimot ville jeg brukt kanskje 1-200 000 igjen på bygging og tilpasning av rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Dali helicon surround anlegg (5.1) som kostet meg (blanding av nytt og brukt) ca 65 000.
    Drives av en Onkyo receiver til 15 000, og er faktisk fornøyd med det.
    Streamer musikk via PC til Camridge DacMagic til ca 2 000.
    Standard THX kabler fra monster (kjøpt tre ruller a 10 m til ca 500 pr rull)
    Bruker PS3 til film.

Så totalt sett er høyttalerne dyrest (kjøpte Dali Helicon 400 Mk1 til 19 000 brukt, koster vel ca 40K idag for nyeste modell)
    Snakker man kun stereo og ny pris, så er høyttalerne høyeste prioritet, og forsterker andre prioritet, og kilde sisteprioritet.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30.000 i stereo - nytt fra butikken? Et par gulvstående høyttalere til rundt 10.000 - en integrert forsterker til rundt 15.000 og et billig drivverk av en CDspiller i kombinasjon med en DAC til en 2-3-4.000 kroner. Minimalt på kabler i denne prisklassen - bare nok til å knytte boksene sammen. Alternativt et par stativhøyttalere til rundt 5.000 kroner i samspill med en aktiv sub til omtrent det samme. Hvis gulvstående av en eller annen grunn ikke skulle være aktuelt.

Antageligvis kunne man ha brukt omtrent den samme elektronikken selv om man doblet investeringen i høyttaler. Paradokset er at selv billige gulvstående høyttalere - type Dynavoice e.l. til et par tusenlapper - trenger elektronikk på omtrent det samme nivået - ikke mye penger å spare totalt sett ved å kutte på høyttalerbudsjettet.

Min erfaring er at overkill på forsterkersiden alltid er mer betryggende og mer vellydende enn overkill på høyttalersiden. I den grad det åpner seg muligheter for at det blir noe som ligner på at man "får penger til overs" - det gjør det jo aldri - ville jeg lagt penger i forsterker og kilde.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    30.000 i stereo - nytt fra butikken? Et par gulvstående høyttalere til rundt 10.000 - en integrert forsterker til rundt 15.000 og et billig drivverk av en CDspiller i kombinasjon med en DAC til en 2-3-4.000 kroner. Minimalt på kabler i denne prisklassen - bare nok til å knytte boksene sammen. Alternativt et par stativhøyttalere til rundt 5.000 kroner i samspill med en aktiv sub til omtrent det samme. Hvis gulvstående av en eller annen grunn ikke skulle være aktuelt.

Antageligvis kunne man ha brukt omtrent den samme elektronikken selv om man doblet investeringen i høyttaler. Paradokset er at selv billige gulvstående høyttalere - type Dynavoice e.l. til et par tusenlapper - trenger elektronikk på omtrent det samme nivået - ikke mye penger å spare totalt sett ved å kutte på høyttalerbudsjettet.

Min erfaring er at overkill på forsterkersiden alltid er mer betryggende og mer vellydende enn overkill på høyttalersiden. I den grad det åpner seg muligheter for at det blir noe som ligner på at man "får penger til overs" - det gjør det jo aldri - ville jeg lagt penger i forsterker og kilde.

Ja, vi kan gjerne ta utgangspunkt i stereoanlegg til 30 000 kr nytt fra butikk for eksempelets skyld. Jeg ville nok også lagt meg nærmere din prioritering enn andre her, syns det blir lagt _vel_ mye penger i høyttalere i forhold til elektronikken. Personlig har jeg som sagt troen på at signalet eller anlegget aldri blir bedre enn sitt svakeste ledd, derfor tror jeg det er klokt ikke undervurdere verdien av kilden hvor man jo finner startfasen på det ferdige resultatet som kommer ut av høyttalerne til slutt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronter: 10k
    Reciver: 10k
    Effektforsterker: 7k
    Kilde: 6500
    Kabler: 500

Gikk over budsjettet. Men hvem gjør ikke det innen hifi?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig velger jeg alltid ht først, deretter forsterkeri og så kilde
    for meg er da kanskje ht viktigst på en måte, deretter er det viktig å finne motor som gir meg klangen jeg er ute etter, deretter går jeg løs på kilde

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt oppsett:

XTZ 99.36: 8000kr
    XTZ 99W12: 4000kr
    Parasound NC2100: 6000kr
    Parasound NC2125: 8000kr
    Asus Xonar D2: 1300kr
    --------------------------
    =27300kr

Jeg er enormt fornøyd med lyden anlegget gir. Holografi, bass diskant og rytme sitter som et skudd, eneste som er litt synd er at i mitt nåværende rom ruller det av bittelitt tidlig (ca 32hz) Om jeg skulle brukt de resterende ~3000kr på noe hadde det vært akustikk for jeg vet hvor gode rimelige høyttalere og elektronikk kan være, og den største flaskehalsen på kvalitet nesten utelukkende er rommet anlegget står i.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ikke brukt noen penge på kilde egentlig, bruker en gammel pc og en router, men, min MBP koblet til dac`en lyder myye bedre.
    Ellers, høytalere/forsterker 50/50.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville brukt rundt dette:

Høyttalere: 15k
    Forsterker: 10k
    Kilde: 5k

Dette har litt med at jeg hører musikk ganske høyt av og til og trenger endel kraft. Alternativt ville jeg til moderate lyttevolum satt 7,5k på både kilde og forsterker, evt 10/10/10 hvis dypbass er prioritert under romfølse og detaljer.

Geir Arne

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i utgangspunktet brukt like mye på forsterker som på høyttalerne, men her kommer det selvsagt an på hvilken det er. Matching er viktig!
    Så lenge kilden er digital, så er det DACen som kan gi noe løft i lydbilde. Men jeg ville prioritert akustiske tiltak i rommet før jeg hadde blåst mer enn 1k på ekstern DAC.

Eks 1:
    I stuen har jeg noen SA Saxo 30 til 4k, matchet med en HK980 til ca. 4k.
    HTene er ikke særlig følsomme og høytspillende, de trenger derfor en forsterker med nok krefter og kontroll for å yte opp min preferanse.
    Kilde digitalt fra Mac Mini via en ekstern DAC til 1200,-

Eks 2:
    Til kinoen har jeg Klipsch RF-7 til ca. 25k, de er foreløpig matchet med en Onkyo receiver til ca. 12k (den gang - 3 år siden). Men her skal det suppleres med mere krefter når kinoen er ferdig bygget - tenker i 10k-klassen.
    Kilden blir nok en mediaserver, og muligens en DAC i 1-3k-klassen.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er det klart forskjellige faktorer som spiller inn. Kanskje de HT du har valgt deg ut er såpass tungdrevne at du må ha egen effekt i tillegg for å nyte de bra, eller om de ikke er det kan man jo gå litt lettere på forsterkeri

Men regner det er tatt forbehold i kun gjennomsnittlige verider?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir helt feil å gi en standard for hvordan man bør fordele pengene. Det kommer helt an på hvilken høyttaler man velger. Høyttalere stiller helt ulike krav til forsterkere. Noen høyttalere kan klare seg med en svært enkel forsterker mens andre er helt avhengige av skikkelige muskler, og da snakker vi selvsagt betydelige kostnadsforskjeller.

At man burde moderere seg når det gjelder kilde er derimot noe alt for få tar seriøst. Det sitter mange rundt med sterke meninger om at kilden bør være det dyreste eller høyest prioriterte i et oppsett fordi det som går galt i kilden ikke kan rettes opp etterpå. Imidlertid holder ikke argumentet vann av to grunner. For det første retter man ikke opp noe som går galt enten det går galt i kilden, høyttalerne eller forsterkeren. For det andre er det definitivt i kilden det går minst galt (om man ikke velger et katastrofeprodukt, slike finnes jo tross alt).

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •