Kilde vs Forsterker vs Høyttalere - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 144
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det kommer jo helt ann på høyttalerne. Jeg har bestilt noen høyttalere med følsomhet på 95dB. De trenger ikke mange wattene. I tillegg bruker man i Angelas sitt eksempel subwoofer(e) til å ta seg av de laveste frekvensene.
    Til tungdrevne høyttalere, blir det derimot selvsagt for lite.

Ellers er jeg overrasket over at enkelte tror at en kvalitets forsterker og kilde må koste så mye. En Behringer A500 effektforsterker leverer ifølge både målinger og tilbakemeldinger fra uttalige eiere førsteklasses lyd. Vel og merke opp til 125W (etter det begynner den å klippe noe).
    Behringer A500 - REFERENCE AMPLIFIER - Kr. 1.995,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

mente ikke at oppsettet ikke ville fungere, var mere det at 99% ville vært fornøyd med en slik. tanken er jo interesang som jeg også skrev

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det kommer jo helt ann på høyttalerne. Jeg har bestilt noen høyttalere med følsomhet på 95dB. De trenger ikke mange wattene. I tillegg bruker man i Angelas sitt eksempel subwoofer(e) til å ta seg av de laveste frekvensene.
    Til tungdrevne høyttalere, blir det derimot selvsagt for lite.

Ellers er jeg overrasket over at enkelte tror at en kvalitets forsterker og kilde må koste så mye. En Behringer A500 effektforsterker leverer ifølge både målinger og tilbakemeldinger fra uttalige eiere førsteklasses lyd. Vel og merke opp til 125W (etter det begynner den å klippe noe).
    Behringer A500 - REFERENCE AMPLIFIER - Kr. 1.995,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

Kvalitetskilde og forsterker _må_ ikke koste mye, men jeg er en realist hva anngår prisnivå og hva man får for pengene sine. I de fleste tilfeller spiller en forsterker til 10 000 kr bedre enn en til 5 lapper, men man finner naturligvis også unntak. Ingen regel uten unntak osv. En ting som er viktig å huske på er at kreftene til en forsterker ikke bare er relevant i forhold til høye volum, men også bringer på bane et bedre og mer detaljert samt avslappende lydbilde på moderate lyttenivåer. Mange snakker om høyttalere og gevinst den veien i denne tråden, jeg har stor tro på at mange ville fått en forbedring mtp forsterkersiden. En ting er at man kan få en enkel stereoforsteker fra for eks Harman kardon til 4 lapper til å spille greit på en stor gulvhøyttaler, men til hvilken kvalitet, kontroll og detaljrikdom?

Edit: For å sette det på spissen som jeg jo liker godt så er det en grunn til at en Ferrari koster 2 000 000 kr, og en Opel 200 000. Kvalitetsforskjell og byggekvalitet for å ta noe

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Mener Hybris hadde en måling på denne i 2-kanal, og den var rundt 110W. 0,1%THD er også litt mye støy sammenlignet med "seriøse" målinger. Poenget var uansett at tallene virket noe optimistiske.

Geir Arne
    nei, den måler mellom 150 og 160W i 2 kanaler, og rundt 135W i 5 kanaler om jeg ikke husker feil. Så den er relativt kraftig.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Kom over denne tråden nå, og har dessverre ikke lest hele tråden så ikke skyt meg om det er nevnt før.

Men jeg synes mange ganger folk fokuserer alt for lite på kilden.
    Det som går tapt av lydkvalitet ut fra cd-spiller/DAC, det vil aldri hverken forsterkeren eller høyttalerne kunne gjenskape. De spiller jo kun det signalet de mottar videre.
    Dette høres umiddelbart logisk ut, men er egentlig et litt snodig argument. Det som går tapt i forsterker eller høyttaler kan jo heller ikke gjenskapes, så det er ingen forskjell sånn sett, og forskjellen fra komponent til komponent blir gjerne større jo lenger ut i kjeden du kommer, forskjellen er klart størst fra høyttaler til høyttaler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette høres umiddelbart logisk ut, men er egentlig et litt snodig argument. Det som går tapt i forsterker eller høyttaler kan jo heller ikke gjenskapes, så det er ingen forskjell sånn sett, og forskjellen fra komponent til komponent blir gjerne større jo lenger ut i kjeden du kommer, forskjellen er klart størst fra høyttaler til høyttaler.

enig i det, men kanskje han går utifra at forsterker og ht er på plass og at de duger, da blir jo dette med shit in, shit out gjeldende

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Edit: For å sette det på spissen som jeg jo liker godt så er det en grunn til at en Ferrari koster 2 000 000 kr, og en Opel 200 000. Kvalitetsforskjell og byggekvalitet for å ta noe
    For å si noe morsomt bare, ferrari sine biler er ikke veldig kjent for god kvalitet nødvendigvis. Jeg vil faktisk tørre påstå at en volvo 240 til 20000 kroner har bedre kvalitet og byggekvalitet enn de aller fleste ferrarier. Men så er jo bilen også dørgende kjedelig, noe som gjenspeiler seg litt i billige, men fremdeles bra høyttalermerker og elektronikkmerker. Det har ikke samme sex appeal, men de gjør fremdeles jobben veldig bra!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jo, det er forskjell og den grad at ingenting som kommer ut gjennom høyttaleren kan bli bedre enn der du startet: Nemlig kilden. Ergo er signalet kilden er istand til å gi fra seg helt sentralt for det ferdige resultatet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    For å si noe morsomt bare, ferrari sine biler er ikke veldig kjent for god kvalitet nødvendigvis. Jeg vil faktisk tørre påstå at en volvo 240 til 20000 kroner har bedre kvalitet og byggekvalitet enn de aller fleste ferrarier. Men så er jo bilen også dørgende kjedelig, noe som gjenspeiler seg litt i billige, men fremdeles bra høyttalermerker og elektronikkmerker. Det har ikke samme sex appeal, men de gjør fremdeles jobben veldig bra!

Gratiss for å klare kverulere på den der Du forsto alikevel poenget håper jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man må jo bare ta valg basert (forhåpentligvis) på erfaringer,
    er for enkellt og si at det er en fasit på noe som helst måte, det viktige er jo selv å bli fornøyd og klarer man det er det vel uvesentlig om f.eks kilde koster 2 tusen eller 70 000
    lyttemessig erfaringer på dette har jeg fra tiden i butikk hvor jeg tilbrakte mange timer med å sette sammen oppsett, med dyrt og billig utstyr om hverandre bla, i enkelte oppsett hørte man ikke stor forskjell på en cd spiller til 5 eller en til 40 , i andre oppsett var det merkbar forskjell med en dyr spiller, og med tanke på at man kanskje har brukt 150-200 på resterende utstyr , er det greit å få ut akkurat de siste dråpene med god lyd for å få mest valuta for pengene, synes jeg
    veldig greit med en grense på 30 i denne tråden synes jeg

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er forskjell og den grad at ingenting som kommer ut gjennom høyttaleren kan bli bedre enn der du startet: Nemlig kilden. Ergo er signalet kilden er istand til å gi fra seg helt sentralt for det ferdige resultatet.
    Ingenting som kommer ut av høyttaleren kan bli bedre enn det forsterkeren gir fra seg heller, og det hjelper ikke at lyden fra kilden er knallbra hvis høyttaleren suger.

For min del er det ikke tvil om at jeg vil legge mest penger i høyttaler, og minst mulig i forsterker - men jeg er naturligvis pent nødt til å legge nok til at den kan drive høyttalerne. Til slutt har vi kilde, som kan være en streamingenhet med oppegående DAC, noe som ikke koster mange kronene. Eksempelvis en squeezebox.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, den måler mellom 150 og 160W i 2 kanaler, og rundt 135W i 5 kanaler om jeg ikke husker feil. Så den er relativt kraftig.
    Jeg som husket feil da. :P

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting som kommer ut av høyttaleren kan bli bedre enn det forsterkeren gir fra seg heller, og det hjelper ikke at lyden fra kilden er knallbra hvis høyttaleren suger.

For min del er det ikke tvil om at jeg vil legge mest penger i høyttaler, og minst mulig i forsterker - men jeg er naturligvis pent nødt til å legge nok til at den kan drive høyttalerne. Til slutt har vi kilde, som kan være en streamingenhet med oppegående DAC, noe som ikke koster mange kronene. Eksempelvis en squeezebox.

At det er fornuftig å legge mest penger i høyttalere av de 3 komponentene er jeg helt enig med deg i. Alikevel mener jeg det er forskjell mtp signalveien, nemlig at utgangspunktet er spesielt sentralt for det siste produktet du får ut av høyttalerne dine.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så må man ikke glemme at en billig cd spiller gjør det meste ganske riktig, mens en billig høyttaler er et meget stort kompromiss.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er fornuftig å legge mest penger i høyttalere av de 3 komponentene er jeg helt enig med deg i. Alikevel mener jeg det er forskjell mtp signalveien, nemlig at utgangspunktet er spesielt sentralt for det siste produktet du får ut av høyttalerne dine.
    Det er klart det er viktig med en bra kilde, men en bra kilde er mye billigere enn en bra forsterker, og enda billigere enn en bra høyttaler.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det er viktig med en bra kilde, men en bra kilde er mye billigere enn en bra forsterker, og enda billigere enn en bra høyttaler.

Det er klart jmf prisnivå på de forskjellige komponentene. Alikevel vil jeg bestride at du har spesielt høyt krav til kilde når du ønsker komprimerte streamingfiler som kilde istedet for eksempelvis en god cd spiller.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart jmf prisnivå på de forskjellige komponentene. Alikevel vil jeg bestride at du har spesielt høyt krav til kilde når du ønsker komprimerte streamingfiler som kilde istedet for eksempelvis en god cd spiller.
    Det må du gjerne bestride, men siden du ikke hører forskjell på Spotify Premium og CD så er det ikke et spesielt vektig argument. Squeezebox kan forøvrig brukes til å streame FLAC også, hvis du insisterer på losslessformater.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nødvendigvis noen komprimering av filene over streaming. FLAC og WAV er like bra som CD. I tillegg har man en bedre leser i form av harddisk.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Men så må man ikke glemme at en billig cd spiller gjør det meste ganske riktig, mens en billig høyttaler er et meget stort kompromiss.

Geir Arne

men man kan dog få god lyd av en rimelig ht/sub eksempelvis for egen del klipsch b3

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratiss for å klare kverulere på den der Du forsto alikevel poenget håper jeg
    Joda hehe, men jeg ville heller tatt sammenligningen mellom hyundai/kia/daewoo og mercedes/bmw/volvo feks. Ellers så er det jo ofte slik at man får det man betaler for, enten det er eierglede eller kvalitet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    men man kan dog få god lyd av en rimelig ht/sub eksempelvis for egen del klipsch b3
    Helt klart. Men tror ikke jeg ville brukt det som utgangspunkt for en 30k stereo.

Geir Arne

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •