Kilde vs Forsterker vs Høyttalere - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 144
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    enig med Hybris høyttaleren er tross alt den som omdanner elektrisk signal til lydbølger. vanligvis også den siste komponenten som går ut døra ved oppgraderinger.. så har man noe å gå på der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg støtter erfaringene dine angående kompetanse på HFK, det er altfor mange som liker å gi inntrykk av at de har mer peil enn hva man faktisk har.
    Føler at det å stikke på en lytterunde på div. hifi-sjapper i Oslo er litt som å gå inn på en rekke helsekostbutikker som selger homeopatiprodukter. Går greit til selgeren åpner munnen. Anyway, nok OT.
    Har per dags dato:
    Forsterker: receiver til 19 lapper
    Ht: rundt 14
    Kilde: PC, forsåvidt dyr, men jeg bruker den på en god del andre områder i tillegg, så den forsvarer prisen sin med glans.

Fokuset fremover blir mer penger i ht og sub'er, mindre i forsterkeri.
    Er vel en av de som mener ht har mest å si, kilde (digital) minst. En god DAC vil jeg påstå er lurt, så kan man jo diskutere seg ihjel hva man bør betale for den.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etterhvert som denne tråden skrider frem, og flere og flere ytrer sine preferanser så skinner det frem ganske tydelig: De fleste på avforum tilskriver høyttalerne størst viktighet jmf tema i denne tråden. Denne prioriteringen går igjen på et stort flertall av de som har svart, uten at jeg har fintellet veldig nøye

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etterhvert som denne tråden skrider frem, og flere og flere ytrer sine preferanser så skinner det frem ganske tydelig: De fleste på avforum tilskriver høyttalerne størst viktighet jmf tema i denne tråden. Denne prioriteringen går igjen på et stort flertall av de som har svart, uten at jeg har fintellet veldig nøye
    Jeg tror ikke veldig mange er uenige i det - at høyttaleren har størst betydning for lyden. Men spørsmålet er hva man gjør etterpå - etter at høyttalerne er på plass. Da er det i hvert fall min erfaring at man aldri - vel, nesten aldri - kan pøse på med nok forsterkerkraft. Eller musikalsk jerngrep - som jeg foretrekker å kalle det. Det er altså ikke snakk om varmeovns-Watt. Deretter - når man har nådd et visst nivå - blir kilden mer interessant.

Hvis vi går tilbake til 30.000-kronersanlegget ditt - som du startet med - er det altså ikke slik at det optimale er høyttalere til 29.900 kroner - de ville jo ha kunnet gi kjempelyd i nær sagt hvilken som helst annen setting, men ikke i det anlegget vi snakker om her. Og heller ikke forsterker til 29.900 kroner. Det er her det er lurt å bruke hodet - og ikke minst ørene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere: 14.000
    Prosessor: 20.000
    Effektforsterker: 80.000(ca. nypris)
    Kilde: 4000(?)
    Kabler 3000(for eierglede og syns skyld).

Har jo også 4 suber, 15" elementer i soafen, en multikanals effektforsterker og to eksterne subwooferforsterkere, men jeg tolker at denne tråden er mest basert på stereooppsett.

Billige, men veldig gode høyttalere som passer meg utmerket både når det gjelder lyd og design.
    Har "alltid" hatt lyst på en Krell-forsterker, så da jeg kom over en på brukten for noen år siden, benyttet jeg sjansen til å kjøpe en. Synes den matcher veldig bra med både Marantz-prosessoren og XTZ-høyttalerne.
    Jeg kunne godt ha tenkt meg en god DAC, men synes Marantzen gjør jobben bra nok til mitt lille bruk i stereo.
    Bruker PS3 som kilde fordi den er meget praktisk.
    Har Viablue-kabler til frontene. Liker både deres byggkvaliteten og utseende. Var så heldig å vinne kablene i en konkurranse.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjettersk tankeeksperiment

Alltid et interessant spørsmål , dette. Hvor bør man legge pengene? Selv er jeg nok også på den samme linjen som mange andre her: høyttalere og forsterker må være tilpasset hverandre og det er vanskelig å gi noen absolutte anbefalinger om prisnivået dem imellom. Men, som også mange her har sagt; høyttalere er aller viktigst for lyden, og i de fleste tilfeller vil jeg tro det gir mest for pengene å legge aller mest her.

Men til saken: prisene på de billigste surroundreceiverne presses stadig nedover og jeg så nylig at Hifiklubben og Komplett nå selger Denon AVR 1611 for 1900 kr. Dette virker jo usannsynlig billig, og jeg fikk lyst til å sjekke den ut litt på nettet. Jeg fant raskt en engelsk test med målinger som viste at den yter 2x114 W i 8 ohm (ingen tall for 4 ohm), og en tysk test med målinger til 2x122W i 4 ohm (ingen tall for 8 ohm). (begge hadde målt S/N også med utmerkede resultater). Begge steder ble den ellers testvinner i konkurranse med div andre. Nå sier jo ikke disse begrensede målingene alt om denne forsterkeren, men på den annen side hinter de om at den heller ikke gjør seg helt bort prestasjonsmessig. La oss si at den uansett har minst 80 solide watt i 8 ohm og noe mer i 4. Og så så jeg den tråden her, og tenkte: hva hvis jeg fikk i oppdrag å sette sammen et musikkanlegg til en venn eller venninne som var glad i musikk og satte pris på god lyd, men overhodet ikke interessert i hifi? Med for eksempel en stue på ca 30 kvadrat. Oppdrag: best mulig anlegg for 30 000. Kunne en slik Denon hatt en plass i dette anlegget? Er klar over at trådstarter kanskje primært tenkte ren stereoforsterker, men håper dette tankeeksperimentet kan passere… :roll:

Jeg tror 3000,- kunne vært passende til kilde, enten Squeezebox e.l., eller en cd-spiller fra NAD/ Cambridge utelukkende brukt som transport, med digitalt signal videre. Eller en iPod i Onkyos digitale dockingstasjon (1500 kr). Deretter Denonen til 2000 kr. Siden denne har innebygget meget god romkorreksjon av subwoofer (Audyssey MultEQ, som i sub-kanalen er like god som MultEQ XT), ville jeg tatt med en subwoofer; 12 tommers fra XTZ til 4000 kr. Delefrekvens 100-150 Hz, plassert suben mellom/ved hovedhøyttalerne. Da har vi 21 000 igjen til 2 høyttalere. Da kunne vedkommende velge blant en rekke anerkjente og utmerkede høyttalermodeller, eks JBL LS60 (eller LS80 med litt pruting), B&W CM9, Dali Mentor 6, Dynaudio excite 36, osv osv (min favoritt Tannoy har dessverre ingen i dette prissegmentet. Og Klipsch er også dårlige der for tiden). Man burde sett litt på impedansekurven til disse og funnet noe som ikke var helt mismatch med forsterkeren (som antagelig ikke er sterk i 2 ohm). Men uansett skal altså Denonen kun drive dem fra 100-150Hz og oppover.
    Voila: anlegg til 30 000! Da har vi brukt 2K på forsterker, men siden suben har forsterker innebygd kan vi vel ta med halvparten av prisen til denne også i forsterkerregnskapet, til sammen 4K..

Fordeling:
    Kilde: 3000
    Forsterker (inkl subens): 4000
    Høyttalere(inkl subhøyttaler): 23 000

Ville jeg hatt dette selv? NEI. Jeg ville fått kraftige nervøse plager med tanke på at forsterkeren ville være altfor dårlig og pinglete. Jeg ville syntes høyttalerne var bra, men ville trippet etter å få byttet ut forsterkeren .
    Men kunne lyden blitt bra? Med forbehold om valg av hovedhøyttalere; JA jeg tror faktisk den kunne blitt kanonbra. 99% av befolkningen - og kanskje mange her inne også, hvis de hadde bind for øynene- ville synes de hadde eksepsjonelt god lyd i stua. Et springende punkt er selvfølgelig litt lite krefter i forsterkeren. Men den skal altså ikke drive hele frekvensspekteret. Og man måtte kanskje råde vår venn/venninne til å ikke prøve å presse den til det ytterste mht volum. (og i parentes bemerket, det er mange anerkjente hififorsterkere som ikke er sterkere enn denne)
    Men disse bgrensningene til tross, og grunnen til at jeg skriver innlegget: det skulle ikke forundre meg om en slik sammensetning av anlegg hadde vært blant de beste måtene å bruke 30 000 på hvis man utelukkende tenkte lyd per krone….8)

mvh Angela

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innlegg Angela og spennende betraktninger! Mer av dette folkens, lærerike reflekterte innlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SJOKKERT her.
    Mens jeg venter på mine nye høyttalere som kommer på Tirsdag bruker jeg nå noen Dynavoice F6 ex.
    1500 kr for disse høyttalerene er sinnsykt billig.
    Hørt mange dyre høyttalere på billig utstyr som låter verre enn dette.
    Senest i går når mine eks Monitor Audio GS 60 ble drevet av en Denon receiver oppgitt til 130 watt.I et udempa rom.(hos kjøperen).
    Oppløsninga og detaljene er selvfølgelig bedre på det andre,men klangmessig og i basstyrke låter dette bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over denne tråden nå, og har dessverre ikke lest hele tråden så ikke skyt meg om det er nevnt før.

Men jeg synes mange ganger folk fokuserer alt for lite på kilden.
    Det som går tapt av lydkvalitet ut fra cd-spiller/DAC, det vil aldri hverken forsterkeren eller høyttalerne kunne gjenskape. De spiller jo kun det signalet de mottar videre.

Samtidig er man også avhengig av at forsterkeren kan levere ren lydkvalitet opp til de nivåene man pleier å lytte på. Dette stiller da igjen en del krav til spesielt forforsterkeren, men også effekten..

Men jeg er enig i at den komponenten som kanskje gjør mest forskjell på lyden er høyttalerbytte. Men spørsmålet er jo hvor mye bedre lyden er, og ikke bare hvor forskjellig den låter fra det gamle høyttalerparet man hadde.

Konklusjon:
    Hva konklusjonen er for folk flest kan jo diskuteres opp og ned i mente, men personlig mener jeg at hele anlegget må balanseres sånn noenlunde.

Hvis budsjettet er ca 25 000 så ville jeg kanskje brukt det slik:
    Kilde (DAC): 5 000
    Forsterker: 10 000
    Høyttalere: 10 000

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Angela
    Alltid et interessant spørsmål , dette. Hvor bør man legge pengene? Selv er jeg nok også på den samme linjen som mange andre her: høyttalere og forsterker må være tilpasset hverandre og det er vanskelig å gi noen absolutte anbefalinger om prisnivået dem imellom. Men, som også mange her har sagt; høyttalere er aller viktigst for lyden, og i de fleste tilfeller vil jeg tro det gir mest for pengene å legge aller mest her.

Men til saken: prisene på de billigste surroundreceiverne presses stadig nedover og jeg så nylig at Hifiklubben og Komplett nå selger Denon AVR 1611 for 1900 kr. Dette virker jo usannsynlig billig, og jeg fikk lyst til å sjekke den ut litt på nettet. Jeg fant raskt en engelsk test med målinger som viste at den yter 2x114 W i 8 ohm (ingen tall for 4 ohm), og en tysk test med målinger til 2x122W i 4 ohm (ingen tall for 8 ohm). (begge hadde målt S/N også med utmerkede resultater). Begge steder ble den ellers testvinner i konkurranse med div andre. Nå sier jo ikke disse begrensede målingene alt om denne forsterkeren, men på den annen side hinter de om at den heller ikke gjør seg helt bort prestasjonsmessig. La oss si at den uansett har minst 80 solide watt i 8 ohm og noe mer i 4. Og så så jeg den tråden her, og tenkte: hva hvis jeg fikk i oppdrag å sette sammen et musikkanlegg til en venn eller venninne som var glad i musikk og satte pris på god lyd, men overhodet ikke interessert i hifi? Med for eksempel en stue på ca 30 kvadrat. Oppdrag: best mulig anlegg for 30 000. Kunne en slik Denon hatt en plass i dette anlegget? Er klar over at trådstarter kanskje primært tenkte ren stereoforsterker, men håper dette tankeeksperimentet kan passere… :roll:

Jeg tror 3000,- kunne vært passende til kilde, enten Squeezebox e.l., eller en cd-spiller fra NAD/ Cambridge utelukkende brukt som transport, med digitalt signal videre. Eller en iPod i Onkyos digitale dockingstasjon (1500 kr). Deretter Denonen til 2000 kr. Siden denne har innebygget meget god romkorreksjon av subwoofer (Audyssey MultEQ, som i sub-kanalen er like god som MultEQ XT), ville jeg tatt med en subwoofer; 12 tommers fra XTZ til 4000 kr. Delefrekvens 100-150 Hz, plassert suben mellom/ved hovedhøyttalerne. Da har vi 21 000 igjen til 2 høyttalere. Da kunne vedkommende velge blant en rekke anerkjente og utmerkede høyttalermodeller, eks JBL LS60 (eller LS80 med litt pruting), B&W CM9, Dali Mentor 6, Dynaudio excite 36, osv osv (min favoritt Tannoy har dessverre ingen i dette prissegmentet. Og Klipsch er også dårlige der for tiden). Man burde sett litt på impedansekurven til disse og funnet noe som ikke var helt mismatch med forsterkeren (som antagelig ikke er sterk i 2 ohm). Men uansett skal altså Denonen kun drive dem fra 100-150Hz og oppover.
    Voila: anlegg til 30 000! Da har vi brukt 2K på forsterker, men siden suben har forsterker innebygd kan vi vel ta med halvparten av prisen til denne også i forsterkerregnskapet, til sammen 4K..

Fordeling:
    Kilde: 3000
    Forsterker (inkl subens): 4000
    Høyttalere(inkl subhøyttaler): 23 000

Ville jeg hatt dette selv? NEI. Jeg ville fått kraftige nervøse plager med tanke på at forsterkeren ville være altfor dårlig og pinglete. Jeg ville syntes høyttalerne var bra, men ville trippet etter å få byttet ut forsterkeren .
    Men kunne lyden blitt bra? Med forbehold om valg av hovedhøyttalere; JA jeg tror faktisk den kunne blitt kanonbra. 99% av befolkningen - og kanskje mange her inne også, hvis de hadde bind for øynene- ville synes de hadde eksepsjonelt god lyd i stua. Et springende punkt er selvfølgelig litt lite krefter i forsterkeren. Men den skal altså ikke drive hele frekvensspekteret. Og man måtte kanskje råde vår venn/venninne til å ikke prøve å presse den til det ytterste mht volum. (og i parentes bemerket, det er mange anerkjente hififorsterkere som ikke er sterkere enn denne)
    Men disse bgrensningene til tross, og grunnen til at jeg skriver innlegget: det skulle ikke forundre meg om en slik sammensetning av anlegg hadde vært blant de beste måtene å bruke 30 000 på hvis man utelukkende tenkte lyd per krone….8)

mvh Angela
    uavhengig av forsterkervalget ditt så vil jeg påstå at ikke 99% her inne ville synes at de hadde fått god lyd ut av det der ihvertfall, men intresant

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt innlegg Angela, og en morsom/spennende tanke.

Ville dog satt en stort spørsmåltegn ved de målingene du refererer til. 114W i 8ohm er mer enn Pioneer LX83 gir om jeg husker rett.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Meget godt innlegg Angela, og en morsom/spennende tanke.

Ville dog satt en stort spørsmåltegn ved de målingene du refererer til. 114W i 8ohm er mer enn Pioneer LX83 gir om jeg husker rett.

Geir Arne
    2x152,5 i 8 ohm ved 0,1 % yter LX 83..
    Den fortsetter å pøse ut i både 5 og 7 kanaler.Kraftplugg.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    uavhengig av forsterkervalget ditt så vil jeg påstå at ikke 99% her inne ville synes at de hadde fått god lyd ut av det der ihvertfall, men intresant

Angående forsterkervalget er jeg enig jokris. En slik surroundreceiver blir altfor sped for min smak, til tross for målingene som gjengis her.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    2x152,5 i 8 ohm ved 0,1 % yter LX 83..
    Den fortsetter å pøse ut i både 5 og 7 kanaler.Kraftplugg.
    Mener Hybris hadde en måling på denne i 2-kanal, og den var rundt 110W. 0,1%THD er også litt mye støy sammenlignet med "seriøse" målinger. Poenget var uansett at tallene virket noe optimistiske.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Denon selv oppgir 2 x 75 W kontinuerlig 20 - 20000 i 8 ohm. 0.05% forvrengning. Kanskje disse tallene er ganske reelle? Uansett, min mening var: ca 75W til å drive høyttalere minus bassfrekvenser er antagelig ikke så galt som mange av oss tenker. Som jeg skrev selv: jeg ville ikke hatt det og ville fått vondt i magen ved tanken:wink: . Men jeg lurer på om vi kanskje overdriver behovet for watt iblant.

Som jeg også antydet, det er da ganske mange seriøse/hifi/purist-forsterkere som ikke yter mer? De er kanskje sterkere ved lavere impedanser, men det er da ikke alltid man har bruk for det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Denon selv oppgir 2 x 75 W kontinuerlig 20 - 20000 i 8 ohm. 0.05% forvrengning. Kanskje disse tallene er ganske reelle? Uansett, min mening var: ca 75W til å drive høyttalere minus bassfrekvenser er antagelig ikke så galt som mange av oss tenker. Som jeg skrev selv: jeg ville ikke hatt det og ville fått vondt i magen ved tanken:wink: . Men jeg lurer på om vi kanskje overdriver behovet for watt iblant.

Som jeg også antydet, det er da ganske mange seriøse/hifi/purist-forsterkere som ikke yter mer? De er kanskje sterkere ved lavere impedanser, men det er da ikke alltid man har bruk for det.

Fokuset på watt er forsåvidt velkjent, og jeg mener som du toucher innom at for mange ser seg blind på watt. God og tung strømforsyning er vel så viktig etter min erfaring som selve watt antallet. Har blant annet prøvd en enkel Nad stereoforsterker som er oppgitt til 60 watt i 2 kanaler, og den spilte overraskende rått på flere forskjellige høyttalere jeg har prøvd den på. Koster noen få lapper ny, men spiller helt rått

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror nok behovet for watt ofte blir litt overdrevet ja. Og med riktig matchede høyttalere kan det godt hende 1611 spiller knakende bra.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tenkte ikke på selve watten, men mer kvaliteten på ,og evnen til å levere god lyd, for å si det diplomatisk

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det å finne noe som spiller bra til 30 er jo ikke en stor utfodring i seg selv

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående forsterkervalget er jeg enig jokris. En slik surroundreceiver blir altfor sped for min smak, til tross for målingene som gjengis her.
    Det kommer jo helt ann på høyttalerne. Jeg har bestilt noen høyttalere med følsomhet på 95dB. De trenger ikke mange wattene. I tillegg bruker man i Angelas sitt eksempel subwoofer(e) til å ta seg av de laveste frekvensene.
    Til tungdrevne høyttalere, blir det derimot selvsagt for lite.

Ellers er jeg overrasket over at enkelte tror at en kvalitets forsterker og kilde må koste så mye. En Behringer A500 effektforsterker leverer ifølge både målinger og tilbakemeldinger fra uttalige eiere førsteklasses lyd. Vel og merke opp til 125W (etter det begynner den å klippe noe).
    Behringer A500 - REFERENCE AMPLIFIER - Kr. 1.995,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •