Kilde vs Forsterker vs Høyttalere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 144
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kilde: 2400 (dacmagic)
    Kabler: 1200kr
    Forsterker: 6000kr (Xindak rørforsterker)
    Høyttaler: 14000kr (Klipsch rb75)

Forsterkeren har nok trukket det korteste strået så langt tenker jeg, men blir nok byttet ut innen et par år :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Kilde: 2400 (dacmagic)
    Kabler: 1200kr
    Forsterker: 6000kr (Xindak rørforsterker)
    Høyttaler: 14000kr (Klipsch rb75)

Forsterkeren har nok trukket det korteste strået så langt tenker jeg, men blir nok byttet ut innen et par år :P
    RB 75 tåler jo forsterkere til doble prisen uten at den blir det svakeste ledd
    knall god høyttaler!

O

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at en høyttaler gjerne forvrenger lyden over 1000x mer en en forsterker, OG samtidig har noe å si i rommet den plasseres i så vil mesteparten av budsjettet gå i høyttaler.

Jeg ville da si:
    Kilde: Beredsford Cayman eller Emotiva XDA siden de er DAC'er med forforsterker. ca 2500kr, ville brukt disse om budsjettet var 60k og.
    Forsterker: Det som trengs for å jage liv i utvalgt høyttaler, NAD blokk, selvbygd hypex, Emotiva, XTZ eller lignende. 4000 - 8000kr.
    Resten på Høyttalere: 20-24k
    Kabler blir kjøpt på dx, ebay eller clas: noen hundrelapper.

Jeg begrunner det slik siden jeg anser de kildene for å være nederst i segmentet dær man får kvalitet, altså mest "bang for the buck". Bruker man mer penger på det så kommer man inn på det området dær folk diskuterer hvorvidt det er eller om hvor stor den hørbare forskjellen er, og da føler jeg at man er forbi bestekjøp-sonen. man vet liksom med EN GANG at man har noe som er mye for pengene, det skal ikke være grunn til å diskutere eller overtale.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vil vel påstå at når det gjelder matchingen isolert sett så er det ingen ting som tilsier at en spiller med en bestemt klangsignatur nødvendigvis behøver å være kostbar.

Ellers er det vanskelig å svare på hvor dyr en DAC eller liknende bør være. For det første finnes det produkter som er ytelsesmessig identiske hvor prisforskjellen er omkring 1:100.

Når det gjelder kvaliteten på en DAC må man temmelig høyt opp på stigen hva kvalitet på høyttalere og forsterkeri angår før man kan dra nytte av rene kvalitative konverteringsegenskaper i en "super-DAC". Med tanke på hvilke enorme kompromisser man må gjøre for å lage en høyttaler til 10 000kr/par blir selv kompromissene i en masseprodusert spiller til et par tusenlapper for ubetydelige bagateller å regne.

oki, takker for svaret

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det har vært mye snakk om hvor man skal legge pengene sine i et anlegg. La oss si at man skal blåse 30 000 kr på et anlegg,- hvordan bør fordelingen i penger være mellom de 3 komponentene i overskriften?

Noen sier at høyttalere er klart viktigst og at en stor sum av pengene i budsjettet bør legges i det leddet. Så har man de som argumenterer med at forsterker er viktigst, fordi høyttalernes evner til å gjengi signalet naturligvis påvirkes sterkt av kvaliteten på forsterkeriet.

Hvordan ville du disponert pengene i dette tilfellet? Og begrunn gjerne litt rundt svaret ditt slik at man kan lære litt av dette(Inkludert meg selv, for jeg er nysgjerrig på dette emnet).
    Interresant tråd

Min erfaring er at prisen betyr nada, det er matchingen som gjelder. Har man først funnet en høyttaler man liker signaturen til, så er det den resterende matchingen, med forsterkeri og kilde som er avgjørende for et optimalt resultat for den enkeltes ører. En forsterker til 100k er ikke nødvendigvis en bedre match til de valgte høyttalere, enn en forsterker til 10k.

Så og sette opp en "mal" for dette er ihvertfall helt håpløst for mitt vedkommede, men morro å lese alle betraktningene:wink:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere: Andersson L6 kr.990,-

Andersson L6 - Front Speakers Treveis gulvhøyttalere på 200 W effekt!

Forsterker: Yamaha HTR6230 kr.1490,-

Yamaha HTR6230 5.1-receiver med mange funksjoner!

Signalkilde: LG BD550 kr.590,-

LG BD550 Enkel Blu-ray med basisfunksjoner

Signalkabel: HQ HDMI 0,75m kr.69,-

HQ HDMI-cable 0,75m 0,75 m HDMI-kabel

Høyttalerkabel: VDH the Nova kr.22998,-

VAN DEN HUL The NOVA kabel | Hi-Fi Klubben

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Med tanke på at en høyttaler gjerne forvrenger lyden over 1000x mer en en forsterker, OG samtidig har noe å si i rommet den plasseres i så vil mesteparten av budsjettet gå i høyttaler.

Jeg ville da si:
    Kilde: Beredsford Cayman eller Emotiva XDA siden de er DAC'er med forforsterker. ca 2500kr, ville brukt disse om budsjettet var 60k og.
    Forsterker: Det som trengs for å jage liv i utvalgt høyttaler, NAD blokk, selvbygd hypex, Emotiva eller lignende. 4000 - 8000kr.
    Resten på Høyttalere: 20-24k
    Kabler blir kjøpt på dx, ebay eller clas: noen hundrelapper.

Jeg begrunner det slik siden jeg anser de kildene for å være nederst i segmentet dær man får kvalitet, altså mest "bang for the buck". Bruker man mer penger på det så kommer man inn på det området dær folk diskuterer hvorvidt det er eller om hvor stor den hørbare forskjellen er, og da føler jeg at man er forbi bestekjøp-sonen. man vet liksom med EN GANG at man har noe som er mye for pengene, det skal ikke være grunn til å diskutere eller overtale.
    Enig. Og de produktene du nevner (Emotiva, Hypex) er eksempler som gir vanvittig mye for pengene. Såpass bra at det knapt er mer å hente bortsett fra mer krefter. Med passiv pre må man riktig nok passe på at impedanse forholdet er matchet.

Ellers tenker jeg litt på Sirant som hadde brukt 30k i kabler. Ikke for å henge han ut, men interessant å se på hva man kunne brukt de pengene på istedet. Noen muligheter:

- Kjøpt en dyrere surround prosessor som f.eks ADA med Trinnov romkorreksjon. Eller en DEQX hvis man bruker kun stereo.

- 3-5 subwoofere og en prosessor/EQ til å sette de opp med. Det kunne ha gitt helt flat frekvenskurve fra 200-20 Hz med masse trøkk, headroom og sømnløs integrering med frontene

- Akustiske tiltak. For 30 høvdinger kan man få mange flotte diffusorer, bilde-absorbenter og resonatorer til å bedre akustikken dramatisk

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    - Akustiske tiltak. For 30 høvdinger kan man få mange flotte diffusorer, bilde-absorbenter og resonatorer til å bedre akustikken dramatisk
    Har prøvd en del sånt selv. Synes ikke det ga noe særlig resultat. Dempet førsterefleksjonspunkter med rockwoolplater en gang bl.a.. På mange måter synes jeg det bare ble dårligere. Lydbildet snevret inn og stemmene ble mutte.
    Kabeltweaks har gitt 100 ganger mer positive resultater for min del enn akustikktweaks.

Sånn generelt bør man bruke pengene på det svakeste leddet, men det er ikke så lett å finne ut hvor flaskehalsene ligger bestandig.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Høyttalere: Andersson L6 kr.990,-

Andersson L6 - Front Speakers Treveis gulvhøyttalere på 200 W effekt!

Forsterker: Yamaha HTR6230 kr.1490,-

Yamaha HTR6230 5.1-receiver med mange funksjoner!

Signalkilde: LG BD550 kr.590,-

LG BD550 Enkel Blu-ray med basisfunksjoner

Signalkabel: HQ HDMI 0,75m kr.69,-

HQ HDMI-cable 0,75m 0,75 m HDMI-kabel

Høyttalerkabel: VDH the Nova kr.22998,-

VAN DEN HUL The NOVA kabel | Hi-Fi Klubben
    dette!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Har prøvd en del sånt selv. Synes ikke det ga noe særlig resultat. Dempet førsterefleksjonspunkter med rockwoolplater en gang bl.a.. På mange måter synes jeg det bare ble dårligere. Lydbildet snevret inn og stemmene ble mutte.
    Kabeltweaks har gitt 100 ganger mer positive resultater for min del enn akustikktweaks.

Sånn generelt bør man bruke pengene på det svakeste leddet, men det er ikke så lett å finne ut hvor flaskehalsene ligger bestandig.
    Det høres ut som at du har balansert lyden så godt du har kunnet først, og så har du begynt med akustikken. En god ide kan være å ta det i motsatt rekkefølge.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    :shock:

Dyrere kabler en forsterkere??
    Hvorfor....?
    Fordi jeg har fått meste kablene tilnærmet gratis av en som lider av ekstrem oppgraderingssykdom. Prisene er i ny pris, ikke hva jeg har betalt.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det høres ut som at du har balansert lyden så godt du har kunnet først, og så har du begynt med akustikken. En god ide kan være å ta det i motsatt rekkefølge.
    Nei, strengt talt ikke. Kjøpte bare inn forskjellige komponenter basert på gode anmeldelser. Skuffelsen var stor når det låt helt grusomt. Trodde først det var akustikken etter å ha lest litt om det, men skjønte etter hvert at problemet lå en helt annen plass. Virker som det er mange som går i den samme fella som meg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har du nok så avgjort rett i. Jeg tolket det først slik at du hadde hatt relativt god lyd før du testet akustiske tiltak og således brukte dette som et argument mot akustiske tiltak.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være mange årsaker til at man ikke har fått godt resultat av demping av 1refleksjoner. Vanskelig å si hva det kan skyldes. Noe jeg har registrert hos folk som har få eller ingen tiltak er at dersom man demper/fjerner noen problemområder, så vil andre problemer komme mye tydeligere frem.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker(e): 10k
    Kilde (hovedkilde, CD): 5,5k
    Høyttalere: 8k
    Sub: 8,5k
    Kabler: 7k (sånn ca.)

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilde: Sonos ZP90 3k
    HT: (2.1, CM9 + DD18 ) 60k
    Pre: Yamaha 3900 17k
    Effekt: 2x SDA2175 20k
    Kabler: vdH ~5k

Dvs. 55% ht, omlag 35% forsterkeri, 10% kilde+kabler..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper ihvertfall ikke med dyre høytalere og billig forsterker.
    Har selv huset fullt i høytalere, alt fra rimelige stativ og selvbygger høytalere til profesjonelle Jbl høytalere. Kvalitetsforsterkere sparker uforskammet mye liv i mine billige stativhøytalere.

Det som fungerrer dårligst hos meg er Jbl Høytalerne, men det har med dårlig matching å gjøre.

Mitt tips 20000 til forsterker 10000 til høytalere, pc har du vel fra før
    og kabler finner du i boden eller på fyllingen. Vanlig elektroledning beregnet på husinstallasjon Fungerer utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt oppsett hjemme er pr dags dato

Klipsch rf-25 9000kr
    Parasound nc-7100 30.000kr
    Parasound nc-2125 8000kr
    Vincent cd s6 15.000kr
    Kabler 5000kr

Bytta først høyttalere og fikk ei meget god 70% forberding, så bytta jeg fra en vanlig 4000kr cd spiller til Vincenten og fikk ei ENORM forbedring på 110%
    Deretter ble nye høyttalerkabler og rca kjøpt inn til ca 3000 og dette ga ingen forbedring men nå vet jeg at kablene ikke er dårlige ihvertfall. og til sist investerte jeg til Parasound oppsett og fikk ei merkbar forbedring fra Reciveren jeg hadde tidligere, vil anslå dette til ca 50%

så mine erfaringer er at kilden har enorm mye å si, men har jo ikke prøvd enda dyrere høyttalere og forsterker osv. Regner med at overgang fra rf-25 til rf-63 vil gi ett betydelig løft dette også.

Men over til spm til trådstarter, på ett budsjett på 30lapper ville jeg gått for denne løsninga ca: Kabler 1000lapp, forsterker 8k, høyttalere 11k og kilde 10k

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke annet enn stålfelger på bilen heller, det fungerer utmerket, men det er rart hvor mange som kjører med alufelger nå til dags.. Det gjør kanskje noe med kvalitetsfølelsen og helhetsinntrykket, selv om begge er skjult under kjøring/lytting? Hvem vil vel ha nedrusta felger eller avisolerte kabler med lettknekkelige kontakter? (Merk at jeg ikke nevner ytelse )

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Interresant tråd

Min erfaring er at prisen betyr nada, det er matchingen som gjelder. Har man først funnet en høyttaler man liker signaturen til, så er det den resterende matchingen, med forsterkeri og kilde som er avgjørende for et optimalt resultat for den enkeltes ører. En forsterker til 100k er ikke nødvendigvis en bedre match til de valgte høyttalere, enn en forsterker til 10k.

Så og sette opp en "mal" for dette er ihvertfall helt håpløst for mitt vedkommede, men morro å lese alle betraktningene:wink:

Hyggelig at du liker tråden Forøvrig syns jeg tråden ble nesten mer interessant enn først forventet da man ser tildels store sprik i svarene og prioriteringer. Det mest interessante hittils syns jeg dog er at tilnærmet 9 av 10 legger svært lite penger i kilden. Hvis dette medfører "korrekthet" over hva man bør prioritere har jeg fått indoktrinert ganske grov vranglære hos blant annet flere HFK butikker i en årrekke. Der har jeg av flere selgere fått påpekt hvor viktig det er med kilde av god kvalitet fordi en kjede aldri er bedre enn sitt svakeste ledd, og en kjede begynner jo som vi vet med signalet fra en kilde

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •