Kilde vs Forsterker vs Høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 144
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er av den oppfatning at man som oftes får mest for pengene med aktive høyttalere. Da slipper man kostnad til forsterker kabinett. En del aktive høyttaler har også innebygget DAC med volumkontroll og da sparer man enda mer.

Så tror jeg ville ha gått for de dyreste aktive høyttalerne jeg hadde råd til og supplert med to subwoofere. AVI kanskje?
    http://www.avihifi.co.uk/adm9.html

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er av den oppfatning at man som oftes får mest for pengene med aktive høyttalere. Da slipper man kostnad til forsterker kabinett. En del aktive høyttaler har også innebygget DAC med volumkontroll og da sparer man enda mer.

Så tror jeg ville ha gått for de dyreste aktive høyttalerne jeg hadde råd til og supplert med to subwoofere. AVI kanskje?
    http://www.avihifi.co.uk/adm9.html
    +1. Det er enormt mye godt på markedet!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det blir helt feil å gi en standard for hvordan man bør fordele pengene. Det kommer helt an på hvilken høyttaler man velger. Høyttalere stiller helt ulike krav til forsterkere. Noen høyttalere kan klare seg med en svært enkel forsterker mens andre er helt avhengige av skikkelige muskler, og da snakker vi selvsagt betydelige kostnadsforskjeller.

At man burde moderere seg når det gjelder kilde er derimot noe alt for få tar seriøst. Det sitter mange rundt med sterke meninger om at kilden bør være det dyreste eller høyest prioriterte i et oppsett fordi det som går galt i kilden ikke kan rettes opp etterpå. Imidlertid holder ikke argumentet vann av to grunner. For det første retter man ikke opp noe som går galt enten det går galt i kilden, høyttalerne eller forsterkeren. For det andre er det definitivt i kilden det går minst galt (om man ikke velger et katastrofeprodukt, slike finnes jo tross alt).

interesant, prøver da med ett vennlig spørsmål
    er det etter din oppfatning da bortkastet å kjøpe f.eks naim dac eller lignende ? bør man bare holde seg til f.eks 3-5 k dac/cd spillere ? eller skal man se det i sammenheng med resten av utstyret og hvilken type lyd man er ute etter ?

mvh
    jk

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker 45 000,-
    Høyttalere 13000,-
    Cd spiller 11000,-
    kabler 4-5000,-
    Div PS 3 PC 7000,-
    For meg låter dette meget bra,skal bytte til Klipsch La Scala til høsten
    Eller RF 63 MKII om de kommer,klipsch låter bedre jo dyrere forsterker (rør eller klasse A) gjelder vel forsåvidt alle høyttalere .
    Rommet skal også tunes til høsten,men det spiller bra nå også.
    Det er jo mange høyttalere som ikke koster skjorta som låter bra på forsterkere
    til det dobelte og omvendt. Blir nok kombinasjonen som teller mest,ikke nødvendig hvis prisen på de forskjellige komponentene.

O

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hei

Som "nybegynner" innen Hi-Fi tror jeg nok det er veldig vanlig å bruke mest på høyttalere, deretter forsterker og kilde.
    Med dette mener jeg at man gjerne bruker for mye på høyttaler ift. tenkt forsterker og kilde. Er jo også slik andre nevner at det ikke finnes et fasit svar på hva som er lurt, da høyttalerne er så forskjellige på hva dem krever av forsterkeri og matching ellers. Tror også det er ganske vanlig at man gjerne først velger en høyttaler man liker og "bygger videre derfra".
    Hvis jeg skulle brenne av 30.000,- på et stereo og måtte begynne fra scratch ville jeg priotert ca. slik:
    Høyttalere- 10.000,-
    Forsterker- 15.000,-
    Kilde - 5.000,-

Har jo selv vært på utkikk etter et stereo oppsett selv den siste tiden, og det ble til at jeg kjøpte B&W CM8, tanken var her og kombinere disse med Cambridge 840-serie, dette er jo prismessig ikke så ulikt budskjettet trådstarter opererer med.

B&W CM8- 14.000,-
    Cambridge 840A- 8500,-
    Cambridge 840C- 8500,-
    TOTALT = 31.000,-

Det som er litt artig her, er jo at dette er ganske ulikt av hva jeg nevner over, er jo sånn med denne hobbyen, blir aldri helt slik man tenker i utgangspunktet. Blir alltid litt "dyrere"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som regel lagt mest i høyttalerene pga eiergleden i disse kontra en forsterker.
    Synes matching også er svært viktig.
    F.eks Hegel H200 som så mange liker låter ganske dårlig i mitt oppsett mens andre er kjempefornøyd med den forsterkeren på sine høyttalere i sitt rom.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Som "nybegynner" innen Hi-Fi tror jeg nok det er veldig vanlig å bruke mest på høyttalere, deretter forsterker og kilde.
    Med dette mener jeg at man gjerne bruker for mye på høyttaler ift. tenkt forsterker og kilde. Er jo også slik andre nevner at det ikke finnes et fasit svar på hva som er lurt, da høyttalerne er så forskjellige på hva dem krever av forsterkeri og matching ellers. Tror også det er ganske vanlig at man gjerne først velger en høyttaler man liker og "bygger videre derfra".
    Hvis jeg skulle brenne av 30.000,- på et stereo og måtte begynne fra scratch ville jeg priotert ca. slik:
    Høyttalere- 10.000,-
    Forsterker- 15.000,-
    Kilde - 5.000,-

Har jo selv vært på utkikk etter et stereo oppsett selv den siste tiden, og det ble til at jeg kjøpte B&W CM8, tanken var her og kombinere disse med Cambridge 840-serie, dette er jo prismessig ikke så ulikt budskjettet trådstarter opererer med.

B&W CM8- 14.000,-
    Cambridge 840A- 8500,-
    Cambridge 840C- 8500,-
    TOTALT = 31.000,-

Det som er litt artig her, er jo at dette er ganske ulikt av hva jeg nevner over, er jo sånn med denne hobbyen, blir aldri helt slik man tenker i utgangspunktet. Blir alltid litt "dyrere"

Jepp, artig at du ender på 31 000 kr med oppsettet du selv har tenkt å kjøre hehe. Det som skiller deg fra endel av de andre oppsettene er at du med 8500 kr legger en god del mer penger i kilden. Jeg befinner meg ganske close ditt prioriteringsnivå, og tror det anlegget med Cm8 og Cambridge vil spille meget bra, samt gi god valuta for de 30 000.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jepp, artig at du ender på 31 000 kr med oppsettet du selv har tenkt å kjøre hehe. Det som skiller deg fra endel av de andre oppsettene er at du med 8500 kr legger en god del mer penger i kilden. Jeg befinner meg ganske close ditt prioriteringsnivå, og tror det anlegget med Cm8 og Cambridge vil spille meget bra, samt gi god valuta for de 30 000.
    finnes det oppsett som ikke gir god valuta til 30 lapper? :P

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Men jeg må samtidig innrømme at å bruke 8500,- på denne kilden, er det som også gjør meg mest betenkt, om det i det hele tatt er verdt det.
    Kunne for eksempel aldri tenkt meg å bruke 5-10.000,- på en DAC ala Hegel HD10 eller HD20, synes det er helt bortkastet. Er også veldig i tvil om jeg i det hele tatt kommer til å bruke cd-spilleren hvis jeg kjøper 840C, som sagt greier jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg går for 840C da den koster endel.
    Men så er det jo også det at det er jo litt "stas" med 840-serie forsterker og kilde, samt at jeg føler meg helt trygg på at jeg da ihvertfall har handlet kvalitet, og ikke har "spart på noe", verkern cd-spiller eller DAC til SONOS.
    God gammel engelsk kvalitets Hi-Fi !

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    finnes det oppsett som ikke gir god valuta til 30 lapper? :P

Ja, det syns jeg da absolutt Noe gir mer valuta for pengene enn andre merker for eksempel. Blant annet vant 840A v2 Eisa prisen for beste forsterker, og er kjent som et kupp til de 8500 kr klubben tar for denne forsterkeren. Flere mener den kunne forsvart en pris på 13-14000 kr uten problemer. Men dette var litt på siden av tema, dog:lol:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DAC gir mye mer for pengene enn en CD spiller.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Men jeg må samtidig innrømme at å bruke 8500,- på denne kilden, er det som også gjør meg mest betenkt, om det i det hele tatt er verdt det.
    Kunne for eksempel aldri tenkt meg å bruke 5-10.000,- på en DAC ala Hegel HD10 eller HD20, synes det er helt bortkastet. Er også veldig i tvil om jeg i det hele tatt kommer til å bruke cd-spilleren hvis jeg kjøper 840C, som sagt greier jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg går for 840C da den koster endel.
    Men så er det jo også det at det er jo litt "stas" med 840-serie forsterker og kilde, samt at jeg føler meg helt trygg på at jeg da ihvertfall har handlet kvalitet, og ikke har "spart på noe", verkern cd-spiller eller DAC til SONOS.
    God gammel engelsk kvalitets Hi-Fi !

Det er i høyeste grad et relevant spørsmål, og det som er interessant som en videre tankvei er følgende: Hvor mye vil det ha å si for lyden at du har cd spilleren ifra samme serie som forsterkeren og den helheten det innebærer med to produkter som er optimalisert for hverandre? Jeg personlig aner ikke hvor mye slikt har å si for et endelig lydresultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil altså legge så lite som 4 laken i kilde med dette budsjettet? Det er ganske interessant sett fra de erfaringene og innspillene jeg har fått tidligere, spesielt i hifisjapper. For å ta en tankerekke her, vil ikke denne kilden underrepresentere et par høyttalere til 17 000 ganske grovt mtp at et anlegg aldri kan være bedre enn sitt svakeste ledd? Min umiddelbare tanke er at det må da være meget begrenset hvor godt signalet som kommer frem til høyttalerne kan være med en såpass svak kilde sammenlignet med høyttalerne?
    Jeg har omtrent 200 investert i kilden min. Har kjøpt en brukt iPod.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gautev
    Jeg har omtrent 200 investert i kilden min. Har kjøpt en brukt iPod.

Og poenget er?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det syns jeg da absolutt Noe gir mer valuta for pengene enn andre merker for eksempel. Blant annet vant 840A v2 Eisa prisen for beste forsterker, og er kjent som et kupp til de 8500 kr klubben tar for denne forsterkeren. Flere mener den kunne forsvart en pris på 13-14000 kr uten problemer. Men dette var litt på siden av tema, dog:lol:
    Mener at så lenge man ikke har kjøpt noen katastrofeprodukter så er det vel ikke et oppsett til 30000 som gir deg dårlig og skuffende opplevelse.

Helt klar over at noen ting gir mer for pengene en andre

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt artig å regne sammen, her er min "liste", riktig nok surround oppsettet. Har dog flere enn tre kilder.

kilde :9%
    forsterkeri: 26%
    høytaller: 36%
    kabler: 29%

Dette er langt fra noe fasit, og har endel med tilfeldigheter å gjøre at jeg har endt opp slik. En av hovedgrunnene til så lav kilde er at jeg ikke har cd spiller. Kablene er relativt høy fordig jeg har fått endel brukt meget billig.
    Front høytallerne er noe jeg har tenkt til å oppdatere neste år, men velger ikke nødvendigvis så mye dyrere.

litt morsomt, for min egendel ihvertfall, at min betalte pris for hele "pakka" er kun 60% av full/listepris.

Riktignok ikke ett 30k annlegg, derfor prosentvis fremstilling

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    litt artig å regne sammen, her er min "liste", riktig nok surround oppsettet. Har dog flere enn tre kilder.

kilde :9%
    forsterkeri: 26%
    høytaller: 36%
    kabler: 29%

Dette er langt fra noe fasit, og har endel med tilfeldigheter å gjøre at jeg har endt opp slik. En av hovedgrunnene til så lav kilde er at jeg ikke har cd spiller. Kablene er relativt høy fordig jeg har fått endel brukt meget billig.
    Front høytallerne er noe jeg har tenkt til å oppdatere neste år, men velger ikke nødvendigvis så mye dyrere.

litt morsomt, for min egendel ihvertfall, at min betalte pris for hele "pakka" er kun 60% av full/listepris.

Riktignok ikke ett 30k annlegg, derfor prosentvis fremstilling

Du liker å gjøre ting komplisert og på din måte sirant! Kjører på konsert istedet for buss, tallene i prosent istedet for kr osv Hehehe.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, liker å gjøre ting på min måte ihvertfall
    Angående buss vs bil, så ble det både billigere, enklere og raskere å kjøre selv.

kilde:9k
    forsterkeri:26k
    høytallere:37k
    kabler:30k

Nå stemmer det ikke helt, da jeg har glemt sub'n. Vil øke ht "budsjettet" noe.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    forsterkeri:26k
    kabler:30k
    :shock:

Dyrere kabler en forsterkere??
    Hvorfor....?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    interesant, prøver da med ett vennlig spørsmål
    er det etter din oppfatning da bortkastet å kjøpe f.eks naim dac eller lignende ? bør man bare holde seg til f.eks 3-5 k dac/cd spillere ? eller skal man se det i sammenheng med resten av utstyret og hvilken type lyd man er ute etter ?

mvh
    jk
    Jeg vil vel påstå at når det gjelder matchingen isolert sett så er det ingen ting som tilsier at en spiller med en bestemt klangsignatur nødvendigvis behøver å være kostbar.

Ellers er det vanskelig å svare på hvor dyr en DAC eller liknende bør være. For det første finnes det produkter som er ytelsesmessig identiske hvor prisforskjellen er omkring 1:100.

Når det gjelder kvaliteten på en DAC må man temmelig høyt opp på stigen hva kvalitet på høyttalere og forsterkeri angår før man kan dra nytte av rene kvalitative konverteringsegenskaper i en "super-DAC". Med tanke på hvilke enorme kompromisser man må gjøre for å lage en høyttaler til 10 000kr/par blir selv kompromissene i en masseprodusert spiller til et par tusenlapper for ubetydelige bagateller å regne.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •