God lyd på Pcen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God lyd på Pcen

Det jeg har av utstyr så langt: AKG K702, B&W DM 685, Denon AVR 1911

Spørsmål 1...

Hvilke instillinger burde jeg bruke ... ? Er det noe fasit svar på dette? 80hz og 3db var standard tror jeg...

Har jeg misforstått noe? Mine Logitech/Creative/Nokia/Apple/Philips høytalere som jeg har liggende i her i huset går ned til 20hz på bass greiene... Og de har frekvens bånd på 20hz til 20khz Så det stemmer jo... Men AKG K702 som går ned til 10hz og opp til nesten 40khz kan bare gå ned til 50hz her????

Ja, jeg vet.. Jåg har inte forstärker

Mange foreslår Johnny Blue, men jeg har ikke råd til det før om lenge... Innen den tid jeg har samlet 2500 spenn så trenger jeg pæ'æng til bil/bensin/lappen...

Det meste jeg vil bruke er cirka 1000-1500 kroner ellers må jeg holde ut med Denon AVR 1911 receiver

har jo alltid bursdag men får Kef eggs... er ikke så bortskjemt :P

Men når jeg allerede har Receiver er det kanskje bedre å kjøpe lydkort... ?

Og hvor viktig er DAC? Jeg vet jo hva en DAC gjørt men skjønner ikke hvorfor jeg skulle ha nytte av den...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, tviler veldig på et lydkort kan drive dine hodetelefoner.
    Du kjører lyden ut digitalt fra pc til din receiver, hva skal du da med nytt lydkort?
    Du har jo en dac i din receiver du kan bruke, det er jo det der er vitsen med å kjøre signalet ut digitalt fra din pc.
    Når du får hodetelefon forsterker kobler du denne til Tape Out på din receiver.
    Glem alt om hz osv på de innstillingene du har der, du nevner du har høyttalere der går til 20 hz, hvilke er det? Tror ikke helt på det når man vet hva der kreves til det.
    Glem alt om 40 khz på dine hodetelefoner, du kan jo ikke høre det likevel.
    Bassboost er hvor mange db du vil booste signalet ved f.eks. 50 hz, prøv deg frem, der er ingen fasit.........det er jo du der skal bestemme hvordan lyden skal være.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst sørg for at materialet du spiller av er av god kvalitet. Dropp mp3 og lav bitrate. Sjølv ripper eg mine plater til flac.

Ekstern dac vil gjøre ein bedre jobb med å konvertere fra digitalt til analogt enn lydkortet i pcen din gjør. Dac'en i denon recieveren gjør nok ein brukande jobb.

Gjør litt research på bit perfect så kan du så godt som droppe å rote med innstillinger i windows. Sjekk om lydkortet har støtte for dette. og spar til forsterker 8)

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du har åpnet der er ikke en spesifikasjonsliste for hodetelefonene, men et equalizer-program kalt Bass Boost som spør om du vil øke lydstyrken på forskjellige frekvensbånd, alt fra 0 til 24 desibel på forskjellige frekvenser fra 50 hz og oppover. Det har ingenting med hva hodetelefonene kan spille å gjøre.

Øker du lydstyrken med f.eks. 6 desibel på 50-200 hz, vil lydstyrken på dette bassområdet økes i forhold til de andre frekvensene i spekteret. (Det er ikke sikkert at dette vil gjøre lyden bedre på noen måte, så det må du bare prøve deg frem på.)

Jeg ser forresten at du har huket av "loudness" på menyen. Det vil jeg ikke anbefale deg å gjøre, ettersom du komprimerer dynamikken (forskjellen mellom lavt og høyt volum). Jeg ville egentlig ikke hatt på den bass boost-greia i det hele tatt heller, men du kan jo se om du liker det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobler jeg egentlig PCen til Receiveren? HDMI kabel gikk ikke... hmm

Håper ikke det er mere drit som må kjøpes

Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det du har åpnet der er ikke en spesifikasjonsliste for hodetelefonene, men et equalizer-program kalt Bass Boost som spør om du vil øke lydstyrken på forskjellige frekvensbånd, alt fra 0 til 24 desibel på forskjellige frekvenser fra 50 hz og oppover. Det har ingenting med hva hodetelefonene kan spille å gjøre.

OK, syns det bare var litt rart... Logitech'ene hadde et annet program, og der kunne det gå nå/velge 20hz... Bare glad at K702'ene mine faktisk spiller ned til 10hz

Jeg merket at lyden ble bare dårligere jo mer DB jeg la på... for noe tull (:

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hvordan kobler jeg egentlig PCen til Receiveren? HDMI kabel gikk ikke... hmm

Håper ikke det er mere drit som må kjøpes
    Det kommer jo ann på kva utganger du har tilgjengelig på pcen. Optisk, coax, minijack til rca...

Vil anbefale gå digitalt inn til recieveren og bruke den innebygde dacen i den. Dei fleste nyere hovedkort har optisk utgang.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Først og fremst sørg for at materialet du spiller av er av god kvalitet. Dropp mp3 og lav bitrate. Sjølv ripper eg mine plater til flac.

)
    jeg la merke til at jeg kunne høre den dårlige kvaliteten på spotify free når jeg hørte på SWEAT (bass heavy sang) Prøvde Denon D5000 på HFK med den sangen på VELDIG høyt volum... muligens at de hadde spotfiy premium (320kb/s over 160?) bassen var orgasmisk men jeg mener jeg kunne høre litt skurring.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan du skal koble pc`en til receiveren??
    Digital ut på pc>Digital inn på receiver jo. Har du optisk ut på pc kan du bruke det, da slipper du støy også, ellers har du sikkert en coax (rca) digital ut på pc`en, bruk en vanlig rca kabel og da kobler du denne til digital inn på receiveren.
    Velge 20 hz?? Hodetelefonene spiller til 10hz?? Jeg tror du må komme tilbake til den virkelige verden, glem alt om specs.
    Desuten, vær forsiktig med veldig høyt volum i hodetelefoner, det er høyere enn du tror, og jeg trenger vel ikke si hva risikoen er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •