Dum, dummere og info om guider....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Dum, dummere og info om guider....

I det siste har det dukket opp utrolig mange "dumme" spørsmål fra nybegynnere og folk som antagligvis vet hvordan de bruker en PC (ettersom de klarer å legge inn spørsmål her) og sannsynligvis en mobiltlf., men utover det så skorter det MYE på hvem, hva og hvorfor når det gjelder lyd og bilde.

Det er tydelig at det trenges guider her på forumet eller gjerne på nettsidene til Hjemmekino/Lyd og Bilde....eller hos HIFI Klubben/Soundgarden...

Som moderatorene kan henvise til når det kommer spørsmål eller uttalelser som: Hva er en driver, og hvor kan jeg få kjøpt en....eller jeg visste ikke at høyttalere ikke ble levert med høyttalerledninger.....eller den evige BASS
    tråden om hvorfor vedkommende ikke får nok bass når han har 4 subwoofere på 20 kvadratmeter....osv osv.

Det jeg ønsker meg er en guide om lyd og bilde som er laget for folk som
    ikke har noe peiling i det hele tatt, og litt oppover til de som tror det vet hva de snakker om....

Og ikke minst en ordenlig guide om lyd=bass som inkorporerer lydnivå=db
    og ikke minst fysikkens lover som styrer alt dette.....

Det jeg vet er at det finnes utrolig mange myter om lyd, og at det bare er noen få som vet hva de snakker om....
    Og at rommet(og det som er rundt det) bestemmer utrolig mye for lyd....

Og at disse guidene lages av de få som vet og kan lyd....og bilde....

Have a nice one :-D :-D
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen spesielle du sikter til eller?

Pass med overskriften i tråden; jeg vil påstå at dumhet og uvitenhet er to vidt forskjellige ting dog.

Ellers er jeg enig i det du sier. Det beste er gode guider på norsk

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vor får jeg kjøpt CV?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker til CV215?

Forsterker til Klipsch rf82 ?

Mine favoritter
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er god, men det er jo faktisk slik at de aller aller fleste spørsmålene er besvart allerede Og et lite søk ville antagelig gi svaret, og dessuten finnes tross alt en del guider. Problemet er vel å få disse trådstarterne til å søke litt og finne frem til den aller mest banale informasjonen. Men ellers er jeg helt enig, et par av de trådene du nevner stiller i toppklassen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe det er tanker om rundt AVforum v2, mn trenger en bedre platform for å kunne få en slik guide bra.

Når det gjelder problemet du tar opp rundt "dume" spørsmål, ikke dumme spørsmål kun dumme svar. Er nok svare på det som tols1 sier, ikke mangel på informasjon, men folk spør i steden for å lete etter informasjon. Litt av årsaken til det er at de nok ofte ikke klarer helt å forstå det som står i enkelte tråder og innlegg, det blir for "tungt" stoff for dem.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en sticky tråd med link til de mest søkte spørsmålene? Der resultatet er: Akkurat som du hadde trykket inn spm, og trykket enter. Altså masse resultater. Da kan du kalle den FAQ
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hva med en sticky tråd med link til de mest søkte spørsmålene? Der resultatet er: Akkurat som du hadde trykket inn spm, og trykket enter. Altså masse resultater. Da kan du kalle den FAQ
    +1

Lurer på hvor mange ganger jeg har anbefalt emotiva feks til klispch :P

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg en av dem som har brukt forumet veldig aktivt i søken etter lærdom, og det siste året så har jeg fått mange gode råd, og flere hyggelige bekjentskaper. Jeg tenkte faktisk mye på dette med å ikke virke "teit" når jeg meldte meg inn, MEN uten endel uvitende spørsmål hadde jeg heller aldri fått så bra utbytte av forumet som jeg har. Problemet til oss som er ferske i faget, er at veldig mye av praten fort går svært langt over hodet på oss, og det er lett å falle av.

Personlig er jeg veldig positiv til gode guider, men i og med at jeg ser hvor nybegynner jeg er etter ett helt år med søken, så syns jeg det er viktig å ønske alle velkommen. Også de med uvitende spørsmål.

Det er såpass mange dyktige mennesker her inne, så dersom du ser du et spørsmål du syns er "dumt" kan du jo enten klikke deg videre, eller svare på spørsmålet med god samvittighet, og tenke at det var dagens gode gjerning. Man trenger jo ikke å involvere seg i alle trådene heller!

I og for seg så vil det alltid være folk (som meg) som heller spør en gang for mye, enn en gang for lite. Gode referanseguider er en knallidé, men et sted må vi jo alle begynne, og da syns jeg det også er på sin plass å ta vare på nye medlemmer ved å være grei å svare innimellom.

Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært innom flere forum der man etter registrering ikke kan poste før etter en karanteneperiode. Dette gjør at vedkommende blir tvunget til å søke aktivt i stedet for å bare poste et spørsmål om noe som er blitt besvart flere ganger allerede. Kanskje en ide?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •