Underrepresenterer jeg forsterker og høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Underrepresenterer jeg forsterker og høyttalere?

Skal innrømme at jeg har fått meg en liten vekker angående kvaliteten på kilden i anlegget mitt fra cd avspilling på blu-ray spiller tråden som kanskje noen har lest. Der mente flere at mtp cd avspilling yter min blu-ray spiller på nivå med rene cd spillere til rundt 4000 kr. Har derfor begynt å spørre meg selv om Marantz bd 7004 spilleren min rett og slett ikke er god nok for forsterkeren og høyttalerne mine? Hvis dette skulle medføre riktighet hvor høyt opp i prisnivå mener dere at jeg må på kilden for å yte dette anlegget full rettferdighet? Her kan dere eventuelt ta utgangspunkt i rene cd spillere eller blu-ray (multi) spillere.

For ordens skyld:

Forsterker: Maranz PM15S1
    Høyttalere: B&W Cm7
    Signalkabel: Jubilee hybrid(Van den hul)
    Høyttalerkabler: D 352 hybrid( Van den hul)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en fet DAC, så slipper du å kaste bort masse penger på en dyr cd-spiller.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel ikke du har grunn til bekymring, men kjender du noen der har en dac du kan låne finder du fort ut det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Kjøp en fet DAC, så slipper du å kaste bort masse penger på en dyr cd-spiller.

Må ærlig innrømme at jeg ikke helt henger med på alt dette gnålet om DAC, og at jeg isåfall heller er keen på å øke kvaliteten på kilden min gjennom et godt kjøp på bruktmarkedet i sommer for eksempel.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilden er selvfølgelig av stor betydning i et anlegg, men det er mye billigere å satse på en skikkelig dac til spilleren man allerede har enn å kjøpe en dyr high end cd-spiller. Dacen er den komponenten som er lydmessig mest avgjørende i spilleren etter min erfaring.

Edit. Ser jeg var sent ute her. Å teste en god dac er på ingen måte dumt, men man kan jo selvfølgelig også gå for en dyr spiller.
    Selv har jeg en Esoteric avspiller som lå på rundt 75000, men den klarer fortsatt ikke å danke ut lydkvaliteten på AudioNote dacen min. Er derfor degradert til å stå som et svindyrt drivverk
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten å ha direkte kjennskap til det så tror jeg du liker marantz, ser at det ligger en marantz sa7001 sacd spiller på brukten på det konkurerende forum, for 2200. ny pris var vel ca 6-7000 tror jeg. En billig og kanskje grei måte å teste forskjellen.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvorfor lære seg noe om et "nymotens" produkt som gir deg bedre lyd for pengene? Best å holde seg til det gamle trygge, eller hva?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Kilden er selvfølgelig av stor betydning i et anlegg, men det er mye billigere å satse på en skikkelig dac til spilleren man allerede har enn å kjøpe en dyr high end cd-spiller. Dacen er den komponenten som er lydmessig mest avgjørende i spilleren etter min erfaring

Hm,det er så mye å hente på dette altså? Tanken min ved å anskaffe ny spiller senere er at jeg jo ønsker å øke kvaliteten på alt, også bilde ved dvd og blu-ray avspilling. Dessuten er jeg som sagt fan av så få komponenter og stæsj som mulig. Men siden flere "maser" om dette med DAC så får jeg kanskje revurdere denne holdningen:-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvorfor lære seg noe om et "nymotens" produkt som gir deg bedre lyd for pengene? Best å holde seg til det gamle trygge, eller hva?

Du har rett, jeg bør legge bort mine tidvis ultrakonservative fibre og gi det en sjanse.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    uten å ha direkte kjennskap til det så tror jeg du liker marantz, ser at det ligger en marantz sa7001 sacd spiller på brukten på det konkurerende forum, for 2200. ny pris var vel ca 6-7000 tror jeg. En billig og kanskje grei måte å teste forskjellen.

Ikke dumt dette, selvom jeg kanskje vil tro at de øvrige komponentene i anlegget mitt er bra nok til å ha en enda bedre cd spiller? Kanskje oppimot 10 000 kr klassen?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du allerede har en PM15 i oppsettet vil ja en brukt SA15s1 fungere som hånd i hanske
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Kanskje oppimot 10 000 kr klassen?
    Hadde heller brukt 10 000 kr på denne: Hegel HD20 DAC D/A-konverter - Sort

Så kan du koble til Spotify også 8)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde heller brukt 10 000 kr på denne: Hegel HD20 DAC D/A-konverter - Sort

Så kan du koble til Spotify også 8)

Hehehe, ikke sant. Men når jeg sier 10 000 kr klassen så tenker jeg nypris. Jeg tenker å gå på bruktmarkedet for å få mer for pengene og da kanskje slippe unna med rundt halve prisen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du allerede har en PM15 i oppsettet vil ja en brukt SA15s1 fungere som hånd i hanske

Hm, hvor mye tror du jeg må ut med for en pent brukt SA 15S1 på brukten? Grovt tippet på erfaring?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor stor forskjell det er fra 7-10k kan jeg ikke svare på, bare tenkte at siden den ble solgt såpass billig så er det jo ikke store tapet hvis du ikke blir fornøyd eller det ikke er "nok" forskjell i lyden til at det forsvarer ett ekstra komponent.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du er entusiastisk forelsket i din egen lyd synes jeg du bare skal nyte det
    Har erfart at AVforum brukere har en menge forskjellige preferanser med tanke på hvordan det skal låte etter egne erfaringer og hvor mye en prioriterer og bruke penger på lyd, skaper enormt sprang i meninger.

Og låne utstyr med hjem som koster mer en du har råd til for øyeblikket kan føre til mindre nytelse av ditt nåværende anlegg.
    Men en større trang til og spare til det som kanskje mangler.

I ditt tilfelle er det ekstern DAC jeg ville testet først.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    hvor stor forskjell det er fra 7-10k kan jeg ikke svare på, bare tenkte at siden den ble solgt såpass billig så er det jo ikke store tapet hvis du ikke blir fornøyd eller det ikke er "nok" forskjell i lyden til at det forsvarer ett ekstra komponent.

Godt poeng sirant. Takk for omtanken:-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng sirant. Takk for omtanken:-D

kein problem

ligger en sa-11s2 ute til 17500 (halv pris) og en sa11-s1 til 11000 (1/3) pris, hvis du vil teste litt mer heavy saker

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, hvor mye tror du jeg må ut med for en pent brukt SA 15S1 på brukten? Grovt tippet på erfaring?
    Grei bruktpris pådisse er vel rundt 6-8000 avhengig av alder og tilstand. Det er hvertfall mye spiller for pengene
    SA11s1 er en fantastisk spiller, og absolutt verd 11000
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grei bruktpris pådisse er vel rundt 6-8000 avhengig av alder og tilstand. Det er hvertfall mye spiller for pengene
    SA11s1 er en fantastisk spiller, og absolutt verd 11000

Det er jo absolutt overkommelig utover sommeren når skattepenger o.l strømmer inn på kontoen. Men går jeg for det må jeg ha 2 spillere, så det blir en overveining her. Alternativ 2 er at jeg har ting som de er til over sommeren og heller investerer rundt 10-15 000 kr i en førsteklasses blu-ray spiller slik at jeg da bruker den til alle typer plater.

Forøvrig er jeg noe nysgjerrig på hvor godt oppsettet mitt egentlig er i forhold til kvalitet på kilden? Altså hvor god kilde trenger egentlig dette oppsettet for å yte forsterker/høyttalere/kabler full rettferdighet tror du?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •