Underrepresenterer jeg forsterker og høyttalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    kein problem

ligger en sa-11s2 ute til 17500 (halv pris) og en sa11-s1 til 11000 (1/3) pris, hvis du vil teste litt mer heavy saker

Wow, da begynner vi snakke ja. Hadde virkelig vært moro og fått koblet til Sa11-s1 for eksempel. Hvor ligger denne for salg sirant? sentralen?

Edit: Ser den ligger på sentralen ja.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Siden du allerede har en PM15 i oppsettet vil ja en brukt SA15s1 fungere som hånd i hanske
    Et meget godt råd som jeg stiller meg bak. S1-varianten får du jo nå også svært billig på brukten nå om dagen, har sett priser ned på 6-7k-tallet. Da oppnår du den idelle synergien etter mine begreper, produkter som er konstruert for å spille optimalt med hverandre.

Du får aldri bedre lyd enn kilden tillater deg å få i utgangspunktet.

Vet ikke om du er litt usikker på hva å koble en DAC til anlegget ditt innebærer, Gilmour, men du får bære over med meg om du nå får info du mener er selvklart. Men; det er bare å koble en DAC mellom din BD-spiller (gjennom digital utgang, coax eller optisk) inn i en DAC, som igjen sender signalet over RCA til din PM-15s1-forsterker. Da kan du beholde BD-spilleren, som du jo tross alt er fornøyd med til film/DVD/BD, men oppnår mest sannsynlig et løft i lydkvaliteten, selvfølgelig avhengig av hva slags DAC du setter inn. Ikke noe mer mas og mindre brukervennlig, du bruker da spilleren kun som et rent drivverk og dette berører ikke bildelen i noen grad.

Men, som sagt, for deg er nok å kjøpe en pent brukt SA-15s1 et meget godt alternativ.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Et meget godt råd som jeg stiller meg bak. S1-varianten får du jo nå også svært billig på brukten nå om dagen, har sett priser ned på 6-7k-tallet. Da oppnår du den idelle synergien etter mine begreper, produkter som er konstruert for å spille optimalt med hverandre.

Du får aldri bedre lyd enn kilden tillater deg å få i utgangspunktet.

Vet ikke om du er litt usikker på hva å koble en DAC til anlegget ditt innebærer, Gilmour, men du får bære over med meg om du nå får info du mener er selvklart. Men; det er bare å koble en DAC mellom din BD-spiller (gjennom digital utgang, coax eller optisk) inn i en DAC, som igjen sender signalet over RCA til din PM-15s1-forsterker. Da kan du beholde BD-spilleren, som du jo tross alt er fornøyd med til film/DVD/BD, men oppnår mest sannsynlig et løft i lydkvaliteten, selvfølgelig avhengig av hva slags DAC du setter inn. Ikke noe mer mas og mindre brukervennlig, du bruker da spilleren kun som et rent drivverk og dette berører ikke bildelen i noen grad.

Men, som sagt, for deg er nok å kjøpe en pent brukt SA-15s1 et meget godt alternativ.

Skulle jeg fått tak i en pent brukt slik en helt ned i 6-7 lapper som du sier så begynner vi virkelig å snakke. Og en slik spiller vil jo estetisk matche forsterkeren perfekt selvfølgelig.Samt at tvilen om jeg får ut maks av anlegget forsvinner 110 prosent, hehe

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da mener jeg i denne tråden at det er DAC-en det kommer ann på, og at du gjerne på henge på sådant på din nåværende kilde, hva nå enn preferansen din er på den fronten, det være seg fysisk eller digitalt. Før du kommer så langt som til en DAC så kan det være mye det samme.

Min mening er at både CD-spiller og BluRay-spiller er avleggs i 2011, sågar som fordums år. En kombinasjon av begge deler er i beste fall litt vel redundant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Hadde heller brukt 10 000 kr på denne: Hegel HD20 DAC D/A-konverter - Sort

Så kan du koble til Spotify også 8)
    Hvorfor ikke gå for HD10 når man ikke hører forskjell?
    Hørte begge på Lyd og Bildemessen på Lørenskog, og jeg kunne ikke skille disse to fra hverandre - selv med denne fantastiske Coax1-inngangen i bruk.

Dessuten er det flere av HD10 som kommer til salgs brukt nå fordi mange skal "oppgradere" til HD20

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Da mener jeg i denne tråden at det er DAC-en det kommer ann på, og at du gjerne på henge på sådant på din nåværende kilde, hva nå enn preferansen din er på den fronten, det være seg fysisk eller digitalt. Før du kommer så langt som til en DAC så kan det være mye det samme.

Min mening er at både CD-spiller og BluRay-spiller er avleggs i 2011, sågar som fordums år. En kombinasjon av begge deler er i beste fall litt vel redundant.

Men jeg er noe gammeldags og konservativ,og foretrekker en fysisk spiller. Så sånn er det bare egentlig

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Er ikke helt enig så lenge man har flere 100 cd'er. Og hvordan kan en BR være avleggs?

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Er ikke helt enig så lenge man har flere 100 cd'er. Og hvordan kan en BR være avleggs?

Geir Arne

Hehe ja, blu-ray spiller avleggs? Det faller jo på sin egen urimelighet. Forøvrig liker jeg å se at det stadig kommer nye blu-ray modeller på markedet også, det betyr kanskje at flere skal selge sine gamle spillere som muligens jeg kan kjøpe til spottpris8) Vet at Marantz og Denon har spillere i 20 000 kr klassen, fått tak i en av disse brukt så tror jeg nivået er mer enn bra nok på alle typer plater.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Denon 3800Bd som kilde i tv-stua. Til bd spiller å være så gjør den en god jobb på cd også
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg bruker en Denon 3800Bd som kilde i tv-stua. Til bd spiller å være så gjør den en god jobb på cd også

Denne Denonspilleren lå vel ganske høyt i pris? Rundt 18 000 k?Forøvrig tenker jeg jo også at produsentene vel blir flinkere og flinkere for hvert år å konstruere blu-ray spillere som også er gode på cd avspilling. Har fått gode tips om et par fete Marantzcdspillere på brukten, men er enda utrolig usikker på om jeg ønsker 2 spillere i racket. Da får man på et vis 2 kilder å holde kvalitativt så godt som man ønsker, 2 sett med gode kabler osv, flere komponenter i stereobenken osv.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kjøp en dac og legg denne bak benken din.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hvorfor ikke gå for HD10 når man ikke hører forskjell?
    Hørte begge på Lyd og Bildemessen på Lørenskog, og jeg kunne ikke skille disse to fra hverandre - selv med denne fantastiske Coax1-inngangen i bruk.
    Nemmelig, der er her mange bommer fullstendig. Lån med deg DAC`ene hjem og test dem i eget anlegg og rom som du kjenner. Det er først da du oppdager forskjellene om oppsettet på forhånd er sånn høvelig på stell. Å lytte på 50.000-100.000 kroners produkter i en butikk eller på en messe sier meg absolutt ingenting før jeg har produktene hjemme stuen på mine egne høytalere og hva de eventuelt tilfører lydbildet som jeg på forhånd kjenner. Det er først nå du kan gjøre deg opp en mening om komponenten passer inn eller ikke, ikke i en butikk eller på en messe etter min mening.

Anfield har skrevet det meste av det jeg hadde på hjertet i denne tråden. Hvorfor kaste penger ut av vinduet? Kjøp deg en DAC med en lydsignatur som du trives med istedet for å kjøpe nytt drivverk (som du allerede har, BD og PC) og DAC som i sluttsum er en CD spiller. Hvis du feks skulle kjøpe en HD20 eller en EC PD1, tror du disse 2 DAC`ene konkurerer med cd spillere i 10.000 kr klassen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Nemmelig, der er her mange bommer fullstendig. Lån med deg DAC`ene hjem og test dem i eget anlegg og rom som du kjenner. Det er først da du oppdager forskjellene om oppsettet på forhånd er sånn høvelig på stell. Å lytte på 50.000-100.000 kroners produkter i en butikk eller på en messe sier meg absolutt ingenting før jeg har produktene hjemme stuen på mine egne høytalere og hva de eventuelt tilfører lydbildet som jeg på forhånd kjenner. Det er først nå du kan gjøre deg opp en mening om komponenten passer inn eller ikke, ikke i en butikk eller på en messe etter min mening.

Anfield har skrevet det meste av det jeg hadde på hjertet i denne tråden. Hvorfor kaste penger ut av vinduet? Kjøp deg en DAC med en lydsignatur som du trives med istedet for å kjøpe nytt drivverk (som du allerede har, BD og PC) og DAC som i sluttsum er en CD spiller. Hvis du feks skulle kjøpe en HD20 eller en EC PD1, tror du disse 2 DAC`ene konkurerer med cd spillere i 10.000 kr klassen?

Øverste avsnittet ditt er jeg helt enig i,fornuftige ord. De helt konkrete og viktige vurderingene får man først når man får ting hjem i sin egen stue. Selvom jeg også mener man kan få god info gjennom lytting i butikker kombinert med hvor godt man kjenner sin egen smak/preferanser.

Mtp DAC pratet så vet jeg ikke hvorfor, men det er ikke så interessant for meg. Har fått med meg at det selges mye av dette og at flere peker på verdien i slike. Men jeg syns man per idag får så mye dyre flotte komponenter til glimrende pris på brukten at jeg heller ønsker å oppgradere med en ny spiller når jeg først skal bruke penger. Da får jeg også forbedring i bilde med dvd/blu-ray og en nyere bedre avspiller på alle mulige måter enn jeg har idag. Beholder nok Marantzen til godt utover sommeren, men holder bruktmarkedet godt under oppsikt. Skulle det bli lagt ut en interessant blu-ray spiller i det dyrere prissjiktet er det ikke umulig jeg slår til:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Mtp DAC pratet så vet jeg ikke hvorfor, men det er ikke så interessant for meg. Har fått med meg at det selges mye av dette og at flere peker på verdien i slike. Men jeg syns man per idag får så mye dyre flotte komponenter til glimrende pris på brukten at jeg heller ønsker å oppgradere med en ny spiller når jeg først skal bruke penger. Da får jeg også forbedring i bilde med dvd/blu-ray og en nyere bedre avspiller på alle mulige måter enn jeg har idag. Beholder nok Marantzen til godt utover sommeren, men holder bruktmarkedet godt under oppsikt. Skulle det bli lagt ut en interessant blu-ray spiller i det dyrere prissjiktet er det ikke umulig jeg slår til:-D
    Er med på hva du sier, cluet er at du med stor sannsynlighet for mere igjen for pengene med ett driverk+DAC løsning VS en ren CD spiller med noen år på baken, det har skjedd fremskritt siden disse modellene var på topp. Men kjøper du en god BD spiller og supplerer med en DAC, det er en løsning jeg ville ha vurdert, ja takk begge deler. Men DAC`n må passe inn rent lydsignaturmessig til resten av anlegget også. Selv er jeg godt fornøyd med min V6 fra Abrahamsen til 4000 kroner, alternativet er den "utdaterte" ECD-1 til EC uten USB. En DAC i dag bør etter mitt syn ha USB muligheter, selv har jeg slått meg til ro med filbasert avspilling mot DAC, cd platene står bare å samler støv i hyllene, jeg greier ikke å høre forskjell når jeg spiller av samme platen i J Rivers (pc avspilling) til V6 VS CD spiller til V6.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel skrevet noe lignende på forumet her før men jeg har skifta fra en billig gammel sony reciver og over til forholdsvis mye dyrere Parasound nc 2125 samt nc 7100.

Jeg har bytta fra "lakrislisser" til noen helt greie alphakabler til over 2000kr.

Jeg har bytta fra noen eldre Philipshøyttalere til de Klipsch rf-25 jeg har idag.

Alle disse tingene gjore store utslag på scalaen hva anngår bedre lyd på alle måter.

Men d var da jeg bytta fra en "normal" philips cdspiller og over til en Vincent cd s6 at d ble halleluja i stua. Maken til forandring, detaljene, stereoskildringa, instrument og stemmeseparasjon, diskant og bass osv osv ble en helt annen verden. En åpenbaring hadde skjedd, trodde seriøst ikke at å bytte cd-spiller skulle ha så utrolig mye å si på lyden men d hadde den.

har hatt høyttalerne mine hjemme hos en kompis som kjørte via dac og spotify og sammenligna med lyden fra cd-spilleren min.........fantes ikke sammenligningsgrunnlag. plutselig ble pantera og slipknot grøtete igjen og plutselig kunne jeg ikke skille alle instrumentene fra hverandre på kjente sanger jeg har hørt 1000 ganger osv osv.

aner jo ikke hvilken dac han hadde men han kjøper aldri billigste sort så regner med denne var "grei prisklasse" så for meg er d cd-spiller som gjelder

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dac er som alle andre komponenter i et oppsett. Den må matches med resten av utstyret, og ikke minst dine egne ører. På lik linje med en dedikert spiller.
    Dacen er en del av en cd-spiller, og det blir derfor feil å sammenligne en tilfeldig dac med en tilfeldig spiller.
    Jeg forstår også trådstarters holdning da en dac er en rimelig kjedelig greie kontra en lekkert designet spiller
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg for at det er nok med _en_ avspiller i anlegget, og derfor blir planen å forsøke få tak i en blu-ray spiller i ca 20 000 kr klassen nypris på brukten iløpet av sommeren. Merkene jeg ser etter er hovedsaklig Denon og Marantz, men andre merker med lignende design/ytelser er også aktuelle. Hyggelig om dere poster tips i denne tråden om dere kommer over noen interessante spillere i tiden fremover:-D Takk på forhånd.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer med de andre; ikke invister masse penger i et dedikert drivverk for CD. Du hører ikke forskjell på disse uansett. Legg pengene i DAC delen og klar deg med en rimelig BLU-ray spiller.

Da vil du kunne spille CD, BLU-RAY eller gå direkte fra diskbasert avspilling til DAC'en når du måtte bli klar for å gå over til diskbasert/streaming. Legg pengene du sparer helt andre steder i anlegget. :twisted:

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Stemmer med de andre; ikke invister masse penger i et dedikert drivverk for CD. Du hører ikke forskjell på disse uansett. Legg pengene i DAC delen og klar deg med en rimelig BLU-ray spiller.

Da vil du kunne spille CD, BLU-RAY eller gå direkte fra diskbasert avspilling til DAC'en når du måtte bli klar for å gå over til diskbasert/streaming. Legg pengene du sparer helt andre steder i anlegget. :twisted:

Takk for innspill. Dog kommer ikke jeg til å gå over til streaming, det skal isåfall mye til. Les spotifytråden min så forstår du hvorfor Men har bestemt meg for det du sier, og droppe en dedikert cd spiller. Mitt ønsker er som sagt heller å få kjøpt inn en høykvalitetsblu-ray spiller som presterer bra på alle typer skiver. _En_ spiller i anlegget som oser kvalitet tar seg klart best estetisk også etter min oppfatning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var vel det opprinnelige spørsmålet: ...Har derfor begynt å spørre meg selv om Marantz bd 7004 spilleren min rett og slett ikke er god nok for forsterkeren og høyttalerne mine?
    For å få svar på dette spørsmålet er en billig dac veien å gå, feks en Cambridge DacMagic. De går for en drøy høvding brukt, og har et hav av tilkoblingsmuligheter. Et kupp til prisen, og bedre oppgradering pr kr tror jeg ikke du finner.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •