Gammelt blaff av fornuft

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammelt blaff av fornuft

Kom over et gammelt hjertesukk over AV bransjen generelt i dag.

Herlig skrevet, og svært fornuftig. Skulle ønske flere hadde såpass nøkternt syn på hobbyen vår. Jeg er på god vei dit, heldigvis.

http://theaudiocritic.com/plog/index...Id=20&blogId=1

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tenking, og jeg tror nok han har rett i mye av det han skriver selv om "det-var-bedre-før" - faktoren er over middels høy.

Jeg kan dog ikke la være å spekulere i hvilken tilstand hørselen til denne 80-åringen er...

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. kanskje det er noe i det. Har vel ikke akkurat skjedd noe revolusjonerende på høyttalerfronten de siste årene. Mulig fordi det ikke er så mye nytt å komme med. På forsterkerfronten derimot virker det som det er mye større aktivitet. Likevel virker det som det ikke går så på selve lyden. Nye HDMI standarder, DLNA, flere soner, osv... Går mer på dette med å gjøre ting enklere og mer bekvemt, som også ble nevnt i artikkelen.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The trouble is that the new loudspeaker capable of changing your audio life is likely to be large and difficult to fit into your home décor. Your better half may say, “Over my dead body!” So, instead, you’ll lug a shiny new amplifier home in your hot little hand and swear that the sound is infinitely better. Poor deluded soul…

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det sitatet der er enormt treffsikkert for svært mange av oss, RevoX!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende artikkel og jeg kjenner meg igjen i det som skrives på flere måter. Er selv av den gamle kanskje konservative typen vil mange si, og jeg mener ofte at det enkle er det beste. Nikket og flirte godt når jeg leste at han ikke var spesielt interessert og mistet gnisten over å høre om enda en ny 7 kanals receiver. Flere relevante synspunkter å ta tak i her!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Glimrende artikkel og jeg kjenner meg igjen i det som skrives på flere måter. Er selv av den gamle kanskje konservative typen vil mange si, og jeg mener ofte at det enkle er det beste. Nikket og flirte godt når jeg leste at han ikke var spesielt interessert og mistet gnisten over å høre om enda en ny 7 kanals receiver. Flere relevante synspunkter å ta tak i her!
    For meg var hovedessensen i artikkelen at nye forsterkere og komponenter ikke gjør så mye hverken til eller fra lydmessig, og at det var på høyttalersiden det var og er mest å hente. Har ikke hatt inntrykk av at det stemmer 100% med din filosofi basert på de siste ukers diskusjon.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    For meg var hovedessensen i artikkelen at nye forsterkere og komponenter ikke gjør så mye hverken til eller fra lydmessig, og at det var på høyttalersiden det var og er mest å hente. Har ikke hatt inntrykk av at det stemmer 100% med din filosofi basert på de siste ukers diskusjon.

Det var hovedessensen ja, helt enig med deg i det Hybris (gud forby at vi er enige om noe). Men det var lettere komisk for min del å se han nevne den setningen med 7 kanals receiveren med "stereo vs surround" bataljen friskt i minne

Han har også rett i at utviklingen ikke har vært spesielt stor på forsterkersiden hva anngår lydmessig ytelser. Cd spiller utviklingen har vel ikke akuratt heller vært banebrytende de siste 10 årene, og det er kanskje for mye å forlange også. Men interessant og godt skrevet kommentar var dette okke som.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det var hovedessensen ja, helt enig med deg i det Hybris (gud forby at vi er enige om noe). Men det var lettere komisk for min del å se han nevne den setningen med 7 kanals receiveren med "stereo vs surround" bataljen friskt i minne

Han har også rett i at utviklingen ikke har vært spesielt stor på forsterkersiden hva anngår lydmessig ytelser. Cd spiller utviklingen har vel ikke akuratt heller vært banebrytende de siste 10 årene, og det er kanskje for mye å forlange også. Men interessant og godt skrevet kommentar var dette okke som.
    HEY! Dere to har ikke lov å være enige!!

Mye bra i artikkelen ja. Selv om jeg ikke har så mange år innen AV
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg noterte med spesiell interesse at Belolab 5 - jfr. signaturen min - ble spesielt nevnt som ikke helt uinteressante høyttalere.

Skriver under på den - disse er noe av det råeste jeg har hørt - og når man tenker på at man får DAC, noen kilowatt med forsterkeri samt en integrert sub i hver høyttaler, for pengene, er prisen slett ikke hinsides. Dagens reklame, dette - beklager, men jeg kunne ikke dy meg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg noterte med spesiell interesse at Belolab 5 - jfr. signaturen min - ble spesielt nevnt som ikke helt uinteressante høyttalere.
    De ligner jo på en Dalek jo!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt artig at denne blir dratt frem også. Hadde den i bestilling i januar, men det var såpass ventetid at jeg avbestilte. Fått endel skryt på nettet.

Ellers syns jeg han treffer rimelig bra med hjertesukket sitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuft i den artikkelen tror jeg..

Forstod jeg det riktig at han mente at det var begrenset hvor mye bedre lyden kan låte på høyttalere hvor begge benytter "standard kabinett-design" og vanlige elementer?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Mye fornuft i den artikkelen tror jeg..

Forstod jeg det riktig at han mente at det var begrenset hvor mye bedre lyden kan låte på høyttalere hvor begge benytter "standard kabinett-design" og vanlige elementer?
    Ja. Men jeg tror ikke han tenker på Eltax vs JMlab f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ja. Men jeg tror ikke han tenker på Eltax vs JMlab f.eks.
    Hehe, nei tror nok ikke det
    Tenker vel kanskje heller på et par til 10k sammenlignet med et til 15k..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Litt artig at denne blir dratt frem også. Hadde den i bestilling i januar, men det var såpass ventetid at jeg avbestilte. Fått endel skryt på nettet.
    fått litt kritikk blandt "audiofile" eiere som har lest anmeldelsen også:

"I almost started to believe the Audio Critic rave review of the Behringer A-500 until I substituted it in my system. I listen mainly to classical music and it was immediately apparent that the Behringer does not have a grip on the music. The drama, excitement and refinement of a top notch orchestra is lost. The bass is generous but ill-defined. The violins are diffuse..."
    sammenlignet med en gammel rotel radioreceiver. hmm...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de "audiofile" vil jo ikke ha noe av at en oppkomling av en billigforsterker fra et selskap som lager PA(!) skal komme her og komme her og tro de kan lage godlyd, må vite!

Tipper denne "testen" var seende og med en god slump negativ bias.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •