Spørsmål om "digital lyd" - CD-spiller, PS3, PC, DAC... og equalizere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om "digital lyd" - CD-spiller, PS3, PC, DAC... og equalizere

Har sett litt på forskjellige tråder, men har ikke blitt så mye klokere...

I prinsippet ville jeg tro at digitale signaler er digitale signaler. Uansett fra hvilken kilde de kommer. Altså at om jeg kjører digital "lyd" fra CD-spiller, Playstation eller Canal Digital rett inn i forsterkeren, og lar forsterkeren omdanne de digitale signalene til analog lyd, så skulle lyden bli den samme.

Men slik er det ikke, etter det jeg har erfart. Og her kommer spørsmålene:

1) Hvorfor får jeg hermetikk-lyd når jeg spiller av en CD i PS3 og overfører signalene optisk (digitalt) inn i forsterkeren. (Jeg får for øvrig like dårlig lyd analogt fra PS3).

2) Hvorfor får jeg langt bedre lyd fra Canal Digital (f.eks. fra kanalen The Voice).

3) Jeg spiller av en CD på PC'en, og kjører digitalt fra PC til forsterker, via SPDIF (jeg har ingen analoge kabler tilkoblet). Da kan jeg bruke en equalizer i kontroll-panel (Sound Effect Manager) på PCen til å endre lyden. Det forstår jeg ikke. Vil det si at:

3a) Det er mulig å endre "lyden" på de digitale signalene?

3b) Eller: at PCen først overfører lyden til et analogt signal, som den så benytter EQen på, før den igjen overfører lyden til et digitalt signal???

Uansett så lurer jeg på om CD-spillleren, som i dette tilfellet altså en del av PCen, farger lyden før den sender den ut som et digitalt signal. Og da kommer neste spørsmål:

4a) Er det faktisk slik at digitale avspillingskilder farger "lyd"-signalet ved avlesing eller "prossessering"?
    (enten ved avlesing av f.eks cd, eller under transporten av signalet gjennom CD-spilleren, før det digitale signalet sendes til "analogisering", (enten i eller utenfor CD-spilleren). Hele denne prosessen skulle vel være digital).

I alle tilfelle vil det vel være slik at et eller annet sted må lyden omdannes til analogt signal, enten det skjer i CD-spilleren eller PCen (med analog overføring til forsterker), i en DAC, eller i forsterkeren.

Og det synes ganske klart at her vil det være store forskjeller i kvalitet, altså hvordan denne "analogiseringen" farger lyden (selv om evt også avlesingen av de digitale signalene også skulle farge lyden). Hvorfor skulle man ellers kjøpe en dyr DAC?

Men ettersom lyden uansett farges, så lurer jeg på følgende:

4b) Hvorfor i all verden er det ingen som lenger bruker equalizere? De selges jo ikke engang? Fordi ingen vil ha dem - men hvorfor ikke?

I stedet bruker man titusenvis av kroner på å matche riktig forsterker med riktige høyttalere, fordi man mener det mangler en peak her og og det er for mye av et større område der. Eks: "Den kombinasjonen kan lett bli lys i toppen".

I tillegg blir man jo da låst til dette ene lyd-bildet. Man kan evt endre på bass og diskant, men lyd-bildet består jo av mange flere frekvenser enn det!

Og da glemmer man også at ikke to forskjellige lydproduksjoner har det samme lyd-bildet. Så det skal godt gjøres å "matche" det lydbildet som produsenten har hørt på, med det man hører hjemme.

I tillegg er det vel bl.a nettopp det å endre styrken på forskjellige frekvensområdene en lydprodusent driver med. Det er slik lydproduksjonen lages. Hvorfor da denne motviljen mot å foreta endringer når lyden skal avspilles? Spesielt ettersom det å endre lyden uansett er hva man ønsker å oppnå ved å benytte forskjellig utstyr!

Det må vel være mer fornuftig å endre lyden etter anlegget, og ikke omvendt. Ellers burde man vel egentlig kjøpe et nytt anlegg for hver enkelt lydproduksjon man ønsker å avspille optimalt.

(Ikke misforstå meg her - jeg forstår at ethvert anlegg har sine grunnleggende egenskaper - og begrensninger. Man kan ikke bruke en equalizer til å lage gull av noen billige PC-høyttalere...)

5) Et siste spørsmål: Hva skal man med en DAC, om man har et godt lydkort eller en god forsterker (eller begge deler?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg fant en glimrende side som gir svar på flere av spørsmålene mine:

A BEGINNER'S GUIDE TO DIGITAL SIGNAL PROCESSING

Men da er det vel slik at en god CD-spiller er den som er mest mulig "ærlig", altså som farger den digitale "lyden" minst mulig. Finnes den??? (Det er i hvert fall ikke PS3!)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvorfor PS3 skal gi deg vesentlig dårlige lyd enn et billig CD-drev, hvor DACen i forsterkeren gjør konverteringen. Sendes det som multikanal fra PS3?

Jeg har hørt rykter at det skal være en Pioneer DVD-spiller som funker meget bra som CD-drev :-/

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1/2)Det er ingen umiddelbar grunn til at PS3en din skal gi dårligere lyd enn f.eks TheVoice via canal digital, snarere tvert i mot. Hvilken modus står forsterkeren din i når du har koblet til PS3? Står den kanskje i en surroundmodus? Ellers vet jeg at f.eks XBOX360 sender lyd ut som Dolby Digital 2.0 uansett hva du spiller musikk fra (om du så putter en CD i DVD-spilleren på XBOXen), og DD 2.0 er et komprimert format. Her får du altså dårligere lyd enn om du hadde brukt en vanlig cdspiller, dette har med hvordan XBOXen håndterer lyden på i det digitale domenet (den komprimerer den til et dårligere format). Jeg vet ikke om PS3 gjør lignende.

3) Digital Equalizer er den vanligste typen i dag, ja EQen utføres i det digitale domenet. Det er ingen konvertering til analogt og tilbake igjen.

4) I utgangspunktet ikke (farging fra digitale avspillere). Det er forskjeller i kvalitet på DACene, men ikke lenger så veldig stor, og det er ikke lenger spesielt dyrt å få til dette heller. Eksempelvis har både lydkort og surroundreceivere flest gode DACer i dag

4b) Det har blitt mer og mer vanlig med equalizere igjen, og alle surroundreceivere inneholder dette. Dog brukes det primært for å korrigere rommet, ikke nødvendigvis til å farge lyden etter eget forgodtbefinnende. Men sistnevnte er naturligvis også mulig.

5) Det trenger man ikke.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du syns The Voice har bedre lyd enn en cd er vel fordi du har blitt et offer for The Loudness War. Radiokanalen har en lyd der tilsvarer "nattmodus" på en receiver.
    Å bruke eq gjør jeg på mine pc høyttalere, men i anlegget gjør jeg ikke. De fleste eq ødelegger mer enn de fikser og jeg har aldrig savnet tonekontroller på min forsterker. Brukte jeg f.eks. en Mac Mini som avspiller ville jeg overveiehttp: //www.juicehifi.com/no/index.html men jeg tviler på jeg hadde tålmodighet til å sette det opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg vet ikke hvorfor PS3 skal gi deg vesentlig dårlige lyd enn et billig CD-drev, hvor DACen i forsterkeren gjør konverteringen. Sendes det som multikanal fra PS3?
    Vet ikke om jeg helt forstår spørsmålet. Men lyden fra en CD sendes vel som et digitalt signal med info om stereo i to kanaler?

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvilken modus står forsterkeren din i når du har koblet til PS3? Står den kanskje i en surroundmodus?
    Det er dårlig lyd uansett modus.

4) I utgangspunktet ikke (farging fra digitale avspillere).
    Hva er da poenget med å kjøpe en dyr CD-spiller? Og hva mener du med "i utgangspunktet"? Hvordan er det i praksis? Og hvorfor?

4b) Det har blitt mer og mer vanlig med equalizere igjen, og alle surroundreceivere inneholder dette. Dog brukes det primært for å korrigere rommet, ikke nødvendigvis til å farge lyden etter eget forgodtbefinnende. Men sistnevnte er naturligvis også mulig.
    Ja, det har jeg sett. Men hvorfor ikke denne muligheten også ellers? Hvorfor lager man ikke justerbare digitale EQer i f.eks DAC'ene man selger?

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    At du syns The Voice har bedre lyd enn en cd er vel fordi du har blitt et offer for The Loudness War. Radiokanalen har en lyd der tilsvarer "nattmodus" på en receiver.
    Nei, jeg er ikke noe offer :wink: Lyden fra CanalDigitial er generelt mer åpen, med et større frekvensområde enn fra PS3. TheVoice har nok brukt en EQ, og bl.a. økt lavere frekvenser.

For øvrig ikke noe nytt at PS3 ikke har god lyd. Et lite utvalg her:
    Dårlig lyd fra PS3 ved CD avspilling
    Test - gammel men god CD spiller mot Playstation 3
    Rar/mangelfull lyd via PS3?

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Å bruke eq gjør jeg på mine pc høyttalere, men i anlegget gjør jeg ikke. De fleste eq ødelegger mer enn de fikser og jeg har aldrig savnet tonekontroller på min forsterker. Brukte jeg f.eks. en Mac Mini som avspiller ville jeg overveiehttp: //www.juicehifi.com/no/index.html men jeg tviler på jeg hadde tålmodighet til å sette det opp.
    Hvordan vet du at de fleste EQer ødelegger mer enn de fikser, når du ikke har prøvd det på anlegget ditt? Vil digitale EQer også ødelegge, selv før man rører ved innstillinger?

Hvordan kan du savne noe du aldri har forsøkt?

Hvorfor ville du overveiet å bruke en EQ dersom du hadde Mac som lydkilde?

Takker ellers for link
    Men dette programmet kan vel kun benyttes på lyd fra datamaskin. Evt kan man kanskje kjøre lyden digitalt gjennom PCen, og prosessere den der? Men da må man jo koble til PCen hver gang man skal avspille en CD (men stadig flere avspiller vel musikken fra en PC...)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet optisk overføring er det vel ikke råmaterialet som sendes, men et generert SPdif-signal. Jeg har også vært borti at optisk gir totalt forskjellig lyd. Hvis jeg bruker optisk ut på terratec-lydkortet mitt får jeg et diskantnivå som ligger anslagsvis 5 til 10 db under det normale, og da har jeg lett igjennom alt som finnes av innstilliger. Jeg har dessverre for lite teknisk kunnskap på dette feltet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at det skal låte skikkelig rævva på optisk da? Nå har jeg forøvrig ingen erfaring med PS3 som avspiller, men er flere muligheter her:

-Sjekka den optiske kabelen at den står rett i? eller med en annen tilfelle brudd eller selve koblingen?
    -..eller kan det rett og slett være en skikkelig missmatch? At feks. den litt "fete" klangen på canal + kompenserer hvor resten av anlegget gjør feil?

Hvilket anlegg har du?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LOL
    Vet ikke om jeg helt forstår spørsmålet. Men lyden fra en CD sendes vel som et digitalt signal med info om stereo i to kanaler?

Det er dårlig lyd uansett modus.

Hva er da poenget med å kjøpe en dyr CD-spiller? Og hva mener du med "i utgangspunktet"? Hvordan er det i praksis? Og hvorfor?

Ja, det har jeg sett. Men hvorfor ikke denne muligheten også ellers? Hvorfor lager man ikke justerbare digitale EQer i f.eks DAC'ene man selger?

Nei, jeg er ikke noe offer :wink: Lyden fra CanalDigitial er generelt mer åpen, med et større frekvensområde enn fra PS3. TheVoice har nok brukt en EQ, og bl.a. økt lavere frekvenser.
    Jeg kjenner ikke til hva PS3 gjør med lyden, så kan ikke uttale meg på annet enn generelt grunnlag.

Det er ikke noe spesielt stort poeng med en dyr CD-spiller, men har man hverken ekstern DAC eller DAC i forsterkeren, vil det jo til en viss grad kunne forsvares ved at man teoretisk sett får en bedre DAC.

DACer med digitale EQer tror jeg ikke har spesielt stort marked, da de fleste som kjøper eksterne DACer er purister som ikke er interessert i å "røre lyden".

The Voice via TV er den klart dårligste lydkilden hos meg hvertfall, jeg oppfatter lyden både som komprimert (datamengde) og dynamisk komprimert (begrenset dynamikk). Jeg kjører lyden via HDMI fra Canal Digital rett i forsterker, og dekoder dermed lyden med samme DAC som øvrige kilder. Så mitt inntrykk er at lydsporet fra The Voice i seg selv er av begrenset kvalitet. Nå skal det sies at jeg har en automatisk normalizer/dynamisk kompressor aktivert i forsterkeren på alt signal som kommer fra TVen for å unngå at lyden blir så utrolig mye høyere hver gang det er reklame, så det er mulig denne funksjonen reduserer lydkvaliteten noe.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette:

Før koblet jeg PC'en til anlegget mitt og fikk bra lyd av dette. PC'en streiket og jeg har nå fått meg ny PC. Har ikke forandret på noe, bortsett fra ny PC. Når jeg nå kobler PC'en til anlegget er lyden fra høytalerne hul og rar, med lite trøkk. Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å få bra lyd igjen?

På forhånd takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kke noen ekspert på dette, men jeg kan forsøke å komme med noen forslag.

Har du forsøkt å start -> kontrollpanel.

Her finner du programmene som styrer lyden (kan være flere). Har dessverre ikke helt oversikt over valgmuligheter her... Dersom du finner en equalizer kan det hende at denne ikke er innstilt optimalt.

Kjører du ut forresten ut lyden digitalt eller analogt? Jeg vil tro at digitale signaler inn til forsterkeren din vil gi best resultat. Det er mulig at PC og forsterker må innstilles på samme frekvens (men på nyere ting vil jeg tro at det skjer automatisk).

Det er også mulig at lydkortet på den gamle PCen din rett og slett var bedre. Jeg vil tro det først og fremst vil ha betydning ved analog lyd ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •