Hvor går grensen ved High end/Ikke high end?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor går grensen ved High end/Ikke high end?

Har stilt meg selv dette spørsmålet i det siste, uten å klare komme opp med noe fullgodt svar. Man hører overalt kommentarer som "smaken av high end". "så nærme high end du kommer" osv. Hvordan kan man avgjøre om man har et high end anlegg eller ikke? Hvor går grensen for om en komponent er high end eller ikke?

Håper på flere innsiktsfulle svar:-D

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Har stilt meg selv dette spørsmålet i det siste, uten å klare komme opp med noe fullgodt svar. Man hører overalt kommentarer som "smaken av high end". "så nærme high end du kommer" osv. Hvordan kan man avgjøre om man har et high end anlegg eller ikke? Hvor går grensen for om en komponent er high end eller ikke?

hehe.. prisen? High-End er som regel veldig dyrt såvidt jeg har fått med meg, så kanskje det dyreste/beste en produsent kan mekke sammen, uten å tenke pris?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grensen er når man begynner å betale langt mer og lydforskjellen er ubetydelig eller ikke merkbar i forhold til billigere produkter.

Typisk er det slik at High-End ikke får karakterer i blad fordi de ville fått så dårlig karakter grunnet lite verdi for pengene.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    hehe.. prisen? High-End er som regel veldig dyrt såvidt jeg har fått med meg, så kanskje det dyreste/beste en produsent kan mekke sammen, uten å tenke pris?

Jepp, såpass har jeg også fått med meg. At high end er dyrt utstyr. Men hvor trekker man grensen liksom? Er for eks en stereoforsterker fra Primare til 21 000 kr å annse for high end? Hvis nei, hvor høyt opp i pris må man på en stereoforsterker for at det skal kunne sies å være high end?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, såpass har jeg også fått med meg. At high end er dyrt utstyr. Men hvor trekker man grensen liksom? Er for eks en stereoforsterker fra Primare til 21 000 kr å annse for high end? Hvis nei, hvor høyt opp i pris må man på en stereoforsterker for at det skal kunne sies å være high end?

tror nok ikke det er i nærheten engang..

Leser ofte at man får smaken av high end på forsterkere til 50-60k, dvs fremdeles ikke high-end...

Men vil det si at hvis en produsent plutselig bestemmer seg for å holde ryddesjau og dumper priser av en mystisk grunn - da vil ikke pris bli en del av regnestykket - ei heller karakter på bakgrunn av høy pris - vil dette si at det ikke er High-End lenger? og isåfall er det i tilfelle kun prisen som styrer dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-end er utstyr du blir sjokkert over hvor dyre de er

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok ikke det er i nærheten engang..

Leser ofte at man får smaken av high end på forsterkere til 50-60k, dvs fremdeles ikke high-end...

Men vil det si at hvis en produsent plutselig bestemmer seg for å holde ryddesjau og dumper priser av en mystisk grunn - da vil ikke pris bli en del av regnestykket - ei heller karakter på bakgrunn av høy pris - vil dette si at det ikke er High-End lenger? og isåfall er det i tilfelle kun prisen som styrer dette?

Oj, man må opp i 50-60 laken på forsterkere? Så høyt trodde jeg ikke man måtte faktisk for at det skulle være high end. Slik jeg ser det må svaret på spørsmålet ditt være at det fremdeles er high end hvis en forsterker til 80 laken blir dumpet ned til 30 laken. Innmaten i produktet er jo fortsatt den samme,- med mindre high end er en betegnelse utelukkende basert på den aktuelle prisen man betaler?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, man må opp i 50-60 laken på forsterkere? Så høyt trodde jeg ikke man måtte faktisk for at det skulle være high end. Slik jeg ser det må svaret på spørsmålet ditt være at det fremdeles er high end hvis en forsterker til 80 laken blir dumpet ned til 30 laken. Innmaten i produktet er jo fortsatt den samme,- med mindre high end er en betegnelse utelukkende basert på den aktuelle prisen man betaler?

Jeg er usikker, jeg har aldri hørt uttrykk som High End bli brukt i rimelige produkter.. nesten bare priset utstyr i 6-siffers klassen...

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Sony eller Marantz vil aldri kunne lage High-End fordi Hifi eliten ikke definerer det som High-End. Det har stort sett kun med pris å gjøre.

Hvem husker ikke Edge CD spilleren som var High-End. Var ikke annet en en simpel CD spiller pakket inn i et flott kabinett.

Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Grensen er når man begynner å betale langt mer og lydforskjellen er ubetydelig eller ikke merkbar i forhold til billigere produkter.

Typisk er det slik at High-End ikke får karakterer i blad fordi de ville fått så dårlig karakter grunnet lite verdi for pengene.
    Dette er faktisk mitt inntrykk og.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Her er et godt eksempel på HIGH END: Goldmund - Swiss Made Luxury Audio Equipment
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Her er et godt eksempel på HIGH END: Goldmund - Swiss Made Luxury Audio Equipment
    Høh, helt teit å ha nettside som viser produktene, men ikke ha nettbutikk! Latterlig!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Sony eller Marantz vil aldri kunne lage High-End fordi Hifi eliten ikke definerer det som High-End. Det har stort sett kun med pris å gjøre.

Hvem husker ikke Edge CD spilleren som var High-End. Var ikke annet en en simpel CD spiller pakket inn i et flott kabinett.

Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Men hvis det kun har med pris og gjøre så vil vel toppmodellen i blu-ray serien til Marantz til 50 000 kr for eks være å annse som high end? Eller må man enda høyere i pris for en multiavspiller for at det skal være high end?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis det kun har med pris og gjøre så vil vel toppmodellen i blu-ray serien til Marantz til 50 000 kr for eks være å annse som high end? Eller må man enda høyere i pris for en multiavspiller for at det skal være high end?
    Problemet er at det er Marantz. Marantz er et alt for folkelig merke til å kunne være High-End. Hadde det vært en Mark Levinson til 50.000 så hadde det vært High End for da hadde det blitt bifalt som dyrt og sært. På samme måte så vil Lexus fortsatt bare være en oppjazzet Toyota. Det vil aldri kunne være en Ferrari eller Lamborghini. (High-End biler) (Selv om LFA sikker kjører fra de fleste)

PS. Jeg mener at selve High-End begrepet er bare tullete og er uenig at det bør være slik.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det er Marantz. Marantz er et alt for folkelig merke til å kunne være High-End. Hadde det vært en Mark Levinson til 50.000 så hadde det vært High End for da hadde det blitt bifalt som dyrt og sært. På samme måte så vil Lexus fortsatt bare være en oppjazzet Toyota. Det vil aldri kunne være en Ferrari eller Lamborghini. (High-End biler) (Selv om LFA sikker kjører fra de fleste)

PS. Jeg mener at selve High-End begrepet er bare tullete og er uenig at det bør være slik.

Ok, er med på den tankerekka der. "Problemet" er at Marantz har rykte på seg for å levere elektronikk på det "jevne" til mer sympatiske priser som de aller fleste kan ta seg råd til med full jobb. Mens for eks Krell er et rent high end merke meg bekjent, med nærmest utelukkende svindyre produkter. Angåede bilsammenligningen mener jeg også at en Ford Mustang aldri kan gi samme suget i kroppen som en Ferrari, selvom de har like stor ytelse motormessig. Fordi Ferrari utelukkende er et luksuriøst sportsbilmerke og Ford for det meste leverer vanlige familiebiler til Hansen og Olsen.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg skjønner hva du mener men jeg må bare få uttrykke likevel:

selv BMW/mercedes som regnes som noe "high end" så har disse også billige såvel som dyre modeller, men heller ikke BMW/Merc har status som en Ferrari, så det er jo ikke bare svart/hvitt heller? og Lexus ahr vel aldri vært ment som en Ferrari konkurrent - men heller rettet mot BMW/Mercedes.. som en slags "luksus bil" ikke en direkte sportsbil som jo Ferrari/Lambo er..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

selv BMW/mercedes som regnes som noe "high end" så har disse også billige såvel som dyre modeller, men heller ikke BMW/Merc har status som en Ferrari, så det er jo ikke bare svart/hvitt heller? og Lexus ahr vel aldri vært ment som en Ferrari konkurrent - men heller rettet mot BMW/Mercedes.. som en slags "luksus bil" ikke en direkte sportsbil som jo Ferrari/Lambo er..
    High-end er produkter hvor pris aldri har vært ett stort spørsmål, men nyskapende tenkning, overdimensjonert og komponentkvaliteten har høy kvalitet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    High-end er produkter hvor pris aldri har vært ett stort spørsmål, men nyskapende tenkning, overdimensjonert og komponentkvaliteten har høy kvalitet.

Det tror jeg også flere er klar over i denne tråden. Men et av mine hovedspørsmål er hvor grensen går?:-D

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er med på den tankerekka der. "Problemet" er at Marantz har rykte på seg for å levere elektronikk på det "jevne" til mer sympatiske priser som de aller fleste kan ta seg råd til med full jobb. Mens for eks Krell er et rent high end merke meg bekjent, med nærmest utelukkende svindyre produkter. Angåede bilsammenligningen mener jeg også at en Ford Mustang aldri kan gi samme suget i kroppen som en Ferrari, selvom de har like stor ytelse motormessig. Fordi Ferrari utelukkende er et luksuriøst sportsbilmerke og Ford for det meste leverer vanlige familiebiler til Hansen og Olsen.
    Ja, det er akkurat slik jeg tenker også om produktene som er regnet som High-End i hifikretser. Ferrari kan godt være en teknisk dårligere bil en Ford, men Ferrari vil være High-End uansett :-)

Det er litt synd at det er slik, men jeg tror at slik er det i mange kretser. Ta f.eks vesker. Tviler vel på at disse veskene til 30.000 som enkelte damer drasser rundt med er så mye bedre enn noen andre vesker på H/M til 799,-, men de har valgt å prise seg slik for å gjøre seg High-End og gi en viss eierglede ved å være ekslusiv.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tenkte på Lexus LFA som er en konkurrent til Ferrari og de andre godmerkene. LH600 er en mercedes konkurrent, men disse er ikke High-End, bare en mer påkosted Pioneer receiver :-)

Biler er uansett 90% følelse når man kjøper :-)
    Her er forresten en High-End pakkeløsning:
    http://cars.88000.org/wallpapers/99/...d_Car_Babe.jpg

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •