Spotify (streaming) undergraver platebransjen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 61 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1207
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spotify (streaming) undergraver platebransjen!

Jeg er noe usikker på om dette er riktig kategori for denne tråden(diskusjonen), så moderator får bare flytte denne tråden hvis den passer bedre et annet sted.

Casen er at jeg alltid har vært en tilhenger av fysisk format når det gjelder musikk. Ble inspirert til å løfte frem denne problemstillingen i stereo vs surround tråden hvor vi såvidt touchet innom dette. Først var det lp plater, og siden har jo cd platen overtatt i endel år nå. Gleden for meg ved å ha et fysisk produkt å spille det av i en fysisk spiller er en stor og viktig glede ved musikk. I dagens samfunn er det åpenbart streaming fra diverse tjenester som er det musikalske nirvana. Hva skjedde med sjelen knyttet til å ha et fysisk produkt? Minner og opplevelser man knytter til et fysisk produkt som ikke er gjennomførbart med elektronisk streaming?

Dessverre er det store skyer på horisonten mtp fremtiden. Og den skyen heter hovedsaklig spotify, eller elektronisk streaming av musikk om du vil. Artister og band er avhengig av inntekter i fremtiden for å fortsette produsere god musikk for oss entusiaster. På dette viset mener jeg at tjenester som Spotify, blottet for alt som heter sjel,- er med på å undergrave artister og band i fremtiden. De får ikke nok inntekter på dette viset ,og jeg er redd for at fremtiden vil innebære musikklytting uten et fysisk format å kose seg med. Rett og slett trist da gleden for meg ved å ha et fysisk produkt med booklet, tekster og cover som sagt er uslåelig.

Hva mener andre musikkentusiaster her på forumet? Dette er et viktig tema folkens!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener kort og godt at du har totalt misoppfattet hele situasjonen. Musikksalget i dag har ikke falt ned i avgrunnen, men er tilbake der det var før cd'en ble lansert, og på 90-tallet, cd'ens storhetstid, var halvparten av all musikk som ble solgt relanseringer av gamel musikk, som før hadde vært utgitt på lp og mc. Med dette mener jeg at salgstoppen som henger sammen med cd-en er kunstig, og at det er feil å fremstille situasjonen til musikkbransjen som en krise.

Spotify er det tross alt bransjen selv som står for, og det må de selv ta regning for. Bransjen er nødt til å henge med i den teknologiske utviklingen, og at de har vært ekstremt trege, og tviholdt på cd'en, er det ingen tvil om.

Likevel er jeg enig i at et håndfast produkt gir en bedre "følelse" enn en haug med filer på pc'en, og jeg handler litt vinyl og cd innimellom når det er noe jeg føler at jeg vil eie, men det største problemet med å kjøpe musikk (spesielt lokalt) er utvalget. Det er svært mye man ikke finner, og kunnskapen hos de bak disken er ofte dårlig. Eksempelvis hadde jeg en runde for en 10 års tid siden på jakt etter DVD-audio, men det var ingen visste hva det var...

Opplysning: cd og lp er fremdeles å få kjøpt for de som ønsker det, og musikkbransjen og artistene tjener penger og klarer seg fint.

En annen ting; lydkvaliteten på streaming kontra cd er ikke mulig å skille, men opplevelsen den enkelte har er individuell.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg mener kort og godt at du har totalt misoppfattet hele situasjonen. Musikksalget i dag har ikke falt ned i avgrunnen, men er tilbake der det var før cd'en ble lansert, og på 90-tallet, cd'ens storhetstid, var halvparten av all musikk som ble solgt relanseringer av gamel musikk, som før hadde vært utgitt på lp og mc. Med dette mener jeg at salgstoppen som henger sammen med cd-en er kunstig, og at det er feil å fremstille situasjonen til musikkbransjen som en krise.

Spotify er det tross alt bransjen selv som står for, og det må de selv ta regning for. Bransjen er nødt til å henge med i den teknologiske utviklingen, og at de har vært ekstremt trege, og tviholdt på cd'en, er det ingen tvil om.

Likevel er jeg enig i at et håndfast produkt gir en bedre "følelse" enn en haug med filer på pc'en, og jeg handler litt vinyl og cd innimellom når det er noe jeg føler at jeg vil eie, men det største problemet med å kjøpe musikk (spesielt lokalt) er utvalget. Det er svært mye man ikke finner, og kunnskapen hos de bak disken er ofte dårlig. Eksempelvis hadde jeg en runde for en 10 års tid siden på jakt etter DVD-audio, men det var ingen visste hva det var...

Opplysning: cd og lp er fremdeles å få kjøpt for de som ønsker det, og musikkbransjen og artistene tjener penger og klarer seg fint.

En annen ting; lydkvaliteten på streaming kontra cd er ikke mulig å skille, men opplevelsen den enkelte har er individuell.
    Satte mine cd`er på loftet for 5 år siden, og der blir de inntil noen vil betale litt penge for de.
    De siste 3 årene har jeg vel kjøpt 2 cd`er....
    Spotify bruker jeg en del, lydkvaliteten holder for meg.
    Om jeg får lov av kona til å kjøpe platespiller igjen kjøper jeg noe vinyl for kosens skyld.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må henge meg på AV-fallet her - vi går ikke baklengs.

Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hva skjedde med sjelen knyttet til å ha et fysisk produkt? Minner og opplevelser man knytter til et fysisk produkt som ikke er gjennomførbart med elektronisk streaming?
    Sjelen? I dette tilfelle er dette bare et "falsk" inntrykk - det intet annet et vane dannende - om noen år så er Wimp/spotify som er sjelen til musikken....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet

At jeg har misoppfattet er vel en noe frekk påstand? Min hovedlinje går på at vi forbrukere må verne om cder og andre fysisk formater om vi ikke ønsker en helelektronisk musikkfremtid med kun streamingtjenester. Spør du meg er det derfor ikke et relevant spørsmål om platebransjen selv henger etter i tiden, eller om det er like ok lydkvalitet på spotify. Essensen er om vi forbrukere virkelig ønsker denne utviklingen? Personlig er jeg skremt over tanken om at innen noen få år kan det fort være en realitet at vi har en musikkbransje uten et aktuelt fysisk format. Og jeg ønsker iallfall et fysisk format og spille på anlegget mitt i fremtiden.

Forøvrig vet jeg naturligvis at cder er å få kjøpt i mange butikker/nettbutikker enda, det er heller ikke relevant for mitt poeng. _Utviklingen_ er skremmende i mine øyne. De fysiske butikkene har forsvunnet jevnt og trutt og nå er det kun platekompaniet som har fysiske butikker rundt om i landet. Hva blir neste skritt mon tro?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at kjøpemønsteret og endret siden tidlig på 90 tallet når CD var enerådende, men det er rett og slett ikke spotify som er grunn i det. Jeg er selv av den typen som har brukt minst 300.000 på disse runde platene (CD,DVD, Blu-Ray) siden tidlig på 90 tallet, men det er mange år siden jeg har kjøpt min siste CD. Grunnen er ganske enkel at teknologien har endret seg kraftig og at folk dermed forbruker musikk på en helt annen måte. (tidligere begrenset av teknologi). Musikk er for de fleste noe man har i bakgrunnen til enten arbeid, trening eller fest, og til slikt er Spotify helt fantastisk. Alle kan for 49,- mnd ha "verdens største" samling av musikk. Skulle man ha fest før i tiden måtte man kjenne han geeken som hadde lastet ned "alt" på Napster, eller be hver og enkelt ta med seg sin favoritt musikk.

Det er svært få som har tid til sette seg ned å lytte til musikk dedikert(pensjonister har, men de har vel svekket hørsel uansett).

Når det gjelder Spotify spesielt tror jeg nok at det har ført til lavere platsalg for de som tidligere ville konvertert musikken til MP3. Jeg ser ikke grunnen til å kjøpe en CD singel når man kan høre seg lei av den på spotify. Det er nok også derfor de nå kutter gratisversjonen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg må henge meg på AV-fallet her - vi går ikke baklengs.

Sjelen? I dette tilfelle er dette bare et "falsk" inntrykk - det intet annet et vane dannende - om noen år så er Wimp/spotify som er sjelen til musikken....

Sjel og sjarm ja, vet du hva det er for noe?:-D Et fysisk produkt innehar verdier man ikke kan få ved elektronisk streaming. Det synes for meg trist at vi mennesker blir så late og bedagelige at vi skal modernisere absolutt alt,og få inn funksjoner og tjenester som er blottet for sjarme og sjel. Hvor er bookleten og tekstene når du spiller av fra spotify? Hvor er den håndskrevne hilsen fra bandet som du kan få i en cd plate? Spesialutgaver og bokser fra favorittartistene?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, følger ikke så mye med, men jeg skjønner at noen må ha et cover å se på, samt lese litt notes. Men, er der noen forskjell på å sitte med et stykke papir eller lese det på en iPad? Syns ikke det egentlig. Eneste er at man "eier" det stykke papir mens teksten på iPad ikke kan eies på samme måte, eller? Snakker nå om kjøpt nedlastet musikk.
    Noen er mer samlere enn andre, jeg har kjøpt mye musikk men det er svært sjelden jeg har lest bookleten på noen cd jeg har kjøpt. Kan fint leve uten den, som sagt, jeg har ikke èn cd i huset, alt er på harddisken.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg har misoppfattet er vel en noe frekk påstand? Min hovedlinje går på at vi forbrukere må verne om cder og andre fysisk formater om vi ikke ønsker en helelektronisk musikkfremtid med kun streamingtjenester. Spør du meg er det derfor ikke et relevant spørsmål om platebransjen selv henger etter i tiden, eller om det er like ok lydkvalitet på spotify. Essensen er om vi forbrukere virkelig ønsker denne utviklingen? Personlig er jeg skremt over tanken om at innen noen få år kan det fort være en realitet at vi har en musikkbransje uten et aktuelt fysisk format. Og jeg ønsker iallfall et fysisk format og spille på anlegget mitt i fremtiden.

Forøvrig vet jeg naturligvis at cder er å få kjøpt i mange butikker/nettbutikker enda, det er heller ikke relevant for mitt poeng. _Utviklingen_ er skremmende i mine øyne. De fysiske butikkene har forsvunnet jevnt og trutt og nå er det kun platekompaniet som har fysiske butikker rundt om i landet. Hva blir neste skritt mon tro?
    Er prisen riktig så ser jeg ikke noen grunn til at man ikke kan kvitte seg med fysiske produkt. Det finnes nok av andre ting i verden som må være fysisk som jeg heller vil bruke penger på. Denne uken her har jeg kjøpt 5 Blu-Ray filmer. Den dagen det kommer en løsning som gir meg "samme" kvalitet, til en langt lavere pris (moviespotify), ja da hoppper jeg raskt over til den. At jeg skal bruke metervis med veggplass (ja, jeg har nå ca 20 DVD/CD hyller med musikk/film) i en bolig når den gjennomsnittlige m2 pris har passert 30.000 er ganske meningløst.

Å ha platebutikker er rett og slett inneffektivt for menneskeheten. Det er bedre at disse menneskene jobber med å utvikle teknologi eller jobbe med helse. (det samme kan sies om flere yrker som har forsvunnet grunnet teknologi de siste 10 årene)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg har misoppfattet er vel en noe frekk påstand? Min hovedlinje går på at vi forbrukere må verne om cder og andre fysisk formater om vi ikke ønsker en helelektronisk musikkfremtid med kun streamingtjenester.
    Vi kjøper ikke biler med forgassere lengre. Innsprøytning er bedre. Jeg vil ikke påstå at jeg var frekk, men mener faktisk at du har feil oppfatning av situasjonen. Musikk vil fortsette å eksistere selv uten spinndyre plastskiver med aluminiumsfolie, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva man velger.
    De små platebutikkene har forduftet ja, her i Haugesund er det vel stort sett bare Shabby Records igjen, og de ser ut til å klare seg bra (Kjøpte selv 3 vinyler der på tirsdag). Dette er nok fordi de ser kundenes behov, og har det folk vil kjøpe, og det de ikke får kjøpt på bensinstasjonene. Det at platesalget er nede på 1985 (før cd'en tok av, i omregnet valuta) nivå er selvfølgelig en av grunnene til at butikkene sliter, men en minst like stor grunn er at markedet har blitt overtatt av supermarkeder og bensinstasjoner som selger cd'er og dvd'er, og selvfølgelig nettbutikker med lavere priser og bedre utvalg.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, følger ikke så mye med, men jeg skjønner at noen må ha et cover å se på, samt lese litt notes. Men, er der noen forskjell på å sitte med et stykke papir eller lese det på en iPad? Syns ikke det egentlig. Eneste er at man "eier" det stykke papir mens teksten på iPad ikke kan eies på samme måte, eller? Snakker nå om kjøpt nedlastet musikk.
    Noen er mer samlere enn andre, jeg har kjøpt mye musikk men det er svært sjelden jeg har lest bookleten på noen cd jeg har kjøpt. Kan fint leve uten den, som sagt, jeg har ikke èn cd i huset, alt er på harddisken.

Det har forsåvidt ingenting med "må ha et cover å se på"mentaliteten. Poenget er at det knyttes eierskap til musikk og utgivelsen på en helt annen måte, og ikke minst minner/opplevelser som ligger i en plate. Jeg har hatt mange gledesstunder med å drikke noen gode pils en kveld mens jeg blar rundt i platehyllen og snurrer skiver etterhvert som jeg graver de frem. Det er slike ting jeg snakker om, og som vil bli umulig å innha med elektronisk streaming uten et fysisk format.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjel og sjarm ja, vet du hva det er for noe?:-D Et fysisk produkt innehar verdier man ikke kan få ved elektronisk streaming. Det synes for meg trist at vi mennesker blir så late og bedagelige at vi skal modernisere absolutt alt,og få inn funksjoner og tjenester som er blottet for sjarme og sjel. Hvor er bookleten og tekstene når du spiller av fra spotify? Hvor er den håndskrevne hilsen fra bandet som du kan få i en cd plate? Spesialutgaver og bokser fra favorittartistene?
    Mulig du syns det er sjarmerende å lete etter den plata som ikke ligger i coveret som du mener du la den i sist, eller at favoritt sangen din lar seg ikke spille grunnet en ripe, men for meg er det bare irriterende. (jeg har mange tomme cover hvor jeg ikke vet hvor platen har tatt veien)

Med digital lagring som Spotify er ikke dette lenger noe problem. Det har langt større merverdi enn den plastbiten.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har forsåvidt ingenting med "må ha et cover å se på"mentaliteten. Poenget er at det knyttes eierskap til musikk og utgivelsen på en helt annen måte, og ikke minst minner/opplevelser som ligger i en plate. Jeg har hatt mange gledesstunder med å drikke noen gode pils en kveld mens jeg blar rundt i platehyllen og snurrer skiver etterhvert som jeg graver de frem. Det er slike ting jeg snakker om, og som vil bli umulig å innha med elektronisk streaming uten et fysisk format.
    Jeg tror de fleste har flere minner knyttet til musikk, men for meg er det musikken sammen med det man gjorde når den musikken ble avspilt. (hvem husker ikke sangene fra russetiden sin)

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange år siden det var noe fysisk medium inneholdende lyd i stua eller kinoen min. Det var intet mindre enn en lettelse når jeg kunne konstantere at cd-samlingen var ferdig rippet og at skramlet kunne settes på mørkloftet forhåpentligvis for godt. Nå går det raskere å finne frem musikken jeg skal ha, og jeg slipper å ha hyllevis med stygge cd-er stående framme. Jeg ser INGEN sjarm med fysiske medium på noen måte, og foretrekker distribusjon digitalt.

Bonusen er at det er miljøvennlig også, i og med at man slipper å bruke råmaterialer og energi på produksjon av fysiske medier samt energi til distribusjon.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vet ikke, jeg gjør jo det samme med min Macbook Pro og iTunes.
    Men, jeg vet hva du mener, har en Eric Clapton, "Slowhand" på vinyl, dette var min første plate, kjøpt i Holland, min Harry Belafonte er kjøpt fra Acoustic Sounds i USA da jeg bodde i karibien, Rolling Sones fra Big Dipper osv, så minnerne er der om hver enkelt skive. Nostalgi.
    Men, jeg har gått fra eget rom til anlegget til leilighet og har ikke lenger samme forhold til musikken, og anlegget. Skal jeg være ærlig piner dette meg enormt, og gjør meg deprimert faktisk. Føler jeg ikke "har lov" til å ha min hobby mer, men, det er et annet tema, beklager.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    (hvem husker ikke sangene fra russetiden sin)
    Husker ingenting......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke glemme at artistene selv velger å "selge" seghos Spotify. Hvorfor tror du at du ikke finner f.eks: Metallica, Led Zeppelin, Ac/Dc og mange andre artister på Spotify? Jo av den enkle grunn at de tjener ikke så mye penger hos Spotify. Og det er artsiter som prøver seg hos Spotify, men finner ut at de ikke tjener så mye penger hos de, og avslutter samarbeidet og pusher ut på cd plater.

Vidar på Shabby Rekords er en fantastiske mann som lever og ånder for musikk i fast format. Og han finner ofte skjeldne ting som du ikke finner andre plasser (som Spotify, Wimp og torrents). Og hvis han får vite hva du liker, så husker og infomere deg om ny plate/dvd.

Det er ikke uten grunn at folk som er blitt lei av cd/lp går til Vidar og får han til å selge samlingen, for de vet ofte ikke at de sitter på gull, og han tar noen få kr for å selge de. Hvorfro, jo han elsker jobben sin. Han elsker fast format.

Den digtale varden kan aldri ta helt over når det gjelder musikk og film. For folket vil ikke tillate det.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det du egentlig beskriver her? Vil ikke tro det er mer en 0.0001% av befolkningen som kjøper en cd for å føle eieglede. Det er vel kun vi som er litt hardbarka musikk entusiaster som gjør, og vi tilsvarer bare en minimal del av markedet.
    For hoveddelen av markedet er det selve låta som skaper minner, ikke plata. Man har jo feks gode sommerminner fra en låt, ikke en cd, i mitt tilfelle har jeg hatt mange slike låter, er likegyldig hvilket format det kommer i, er mange ganger jeg setter på den låta på spotify og den gir meg like gode minner som om jeg skulle hørt den på en cd.

De fleste kjøper jo cden fordi de liker artisten, ikke for å føle eierglede av en liten rund plate som igrunn bare tar plass, før kjøpte jeg cder fordi det var eneste måten jeg visste om for å få tak i musikken på.

Tror ikke det er spotify som ødelegger, om noe tror jeg spotify bare hjelper til for at artister skal kunne fortsette lage musikk.
    Det er nedlastig og fildeling som gjorde det værste, og med at streamingtjenester kom så fikk de sikkert 90% av alle de som stoppet kjøpe cder og lastet ned musikken til å bli betalende brukere av spotify isteden, som gjorde at det ble mer penger i artistkassa.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Bonusen er at det er miljøvennlig også, i og med at man slipper å bruke råmaterialer og energi på produksjon av fysiske medier samt energi til distribusjon.
    +1

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at før internett og mp3 kom, så sprang folk rundt med kassetter og kopierte som galne. Jeg tok opp mye fra radioen i de tidligere tider.

Side 1 av 61 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •