Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 61 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1207
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du er ikke alene - Spotify er like hard i låten om det er Free eller Premium, og ubrukelig til kritisk lytting i mine ører. Greit nok på mobilen, når man støvsuger, på jobb og har fest, men jeg bruker ikk 40' på anlegg for å høre på slikt piss. Pisset er forøvrig ikke MP3 men et annet format slik at du ikke skal kunne bruke det fritt.
    Med mindre det er øreklokker du har brukt 40k på så tviler jeg på at du hører veldig stor forskjell på spotify premium og flac.

Geir Arne

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Formatet er OGG fordi det gir bedre lydkvalitet per kb.

At det låter så dårlig er jo bare tøys, men det må du jo få lov til å mene. Uansett må man støtte opp om disse tjenestene slik at det blir hensiktsmessig og lønnsomt for dem å streame lossless i fremtiden. Hastigheten på nettet både totalt sett og til hver enkelt forbruker øker stadig, så lossless streaming ligger nok ikke så langt i fremtiden.

Mange har nå bra nok linjer til å streame HD video, dette var science fiction for kun få år tilbake.
    +1

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke alene - Spotify er like hard i låten om det er Free eller Premium, og ubrukelig til kritisk lytting i mine ører. Greit nok på mobilen, når man støvsuger, på jobb og har fest, men jeg bruker ikk 40' på anlegg for å høre på slikt piss. Pisset er forøvrig ikke MP3 men et annet format slik at du ikke skal kunne bruke det fritt.
    Hvis du opplever at Spotify-lyden er vesentlig hardere enn cd/flac tør jeg påstå du bør sjekke lydkjeden din, eventuelt revurdere bruken av adjektivet piss

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er noe usikker på om dette er riktig kategori for denne tråden(diskusjonen), så moderator får bare flytte denne tråden hvis den passer bedre et annet sted.

Casen er at jeg alltid har vært en tilhenger av fysisk format når det gjelder musikk. Ble inspirert til å løfte frem denne problemstillingen i stereo vs surround tråden hvor vi såvidt touchet innom dette. Først var det lp plater, og siden har jo cd platen overtatt i endel år nå. Gleden for meg ved å ha et fysisk produkt å spille det av i en fysisk spiller er en stor og viktig glede ved musikk. I dagens samfunn er det åpenbart streaming fra diverse tjenester som er det musikalske nirvana. Hva skjedde med sjelen knyttet til å ha et fysisk produkt? Minner og opplevelser man knytter til et fysisk produkt som ikke er gjennomførbart med elektronisk streaming?

Dessverre er det store skyer på horisonten mtp fremtiden. Og den skyen heter hovedsaklig spotify, eller elektronisk streaming av musikk om du vil. Artister og band er avhengig av inntekter i fremtiden for å fortsette produsere god musikk for oss entusiaster. På dette viset mener jeg at tjenester som Spotify, blottet for alt som heter sjel,- er med på å undergrave artister og band i fremtiden. De får ikke nok inntekter på dette viset ,og jeg er redd for at fremtiden vil innebære musikklytting uten et fysisk format å kose seg med. Rett og slett trist da gleden for meg ved å ha et fysisk produkt med booklet, tekster og cover som sagt er uslåelig.

Hva mener andre musikkentusiaster her på forumet? Dette er et viktig tema folkens!
    hehehe Spotify er det beste som har skjedd meg ihvertfall.Aldrig spilt så mye musikk som jeg gjør...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hvis du opplever at Spotify-lyden er vesentlig hardere enn cd/flac tør jeg påstå du bør sjekke lydkjeden din, eventuelt revurdere bruken av adjektivet piss
    +1

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Med mindre det er øreklokker du har brukt 40k på så tviler jeg på at du hører veldig stor forskjell på spotify premium og flac.

Geir Arne
    +1

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen faktisk får dårlig lydkvalitet på Spotify (selv ved 160) så vil jeg hevde at det skyldes utstyret. Dårlig lydkort eller noe sånt. Det har vel vært tester her inne hvor folk ikke har klart å skille det fra flac.

Hvis cd'ene mine virkelig har sjel, så tror jeg jeg vil hive dem ut av huset snarest. Foretrekker å ha kontroll på hvem som er tilstede, også i åndeverdenen.
    Seriøst, dette med at fysiske medier gir mer goodfeeling enn streaming blir helt opp til den enkelte, det er ikke noe som en person kan hevde at skal gjelde for andre enn seg selv.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil støtte de som sier at platebransjen er grisk.

Til dere som vil ha et fysisk medium vet jeg ikke hva jeg skal si, musikken blir definitivt ikke bedre av det. Og tenk hvilke uendelig muligheter man har for en interaktiv booklet med intervjuer og slikt på eksempelvis spotify. Det er i alle overlegent i min bok.

Når det kommer til om spotify ødelegger "platesalget" er jeg foreløpig enig. Men for å få markedsandeler er dette en smart måte å starte på og så gå over til kraftig reduserte gratisutgaver. Spotify vil garantert dra inn mer penger når alle kommer over på betaling. Prisen vil nok også stige, noe jeg syntes er helt greit sett i forhold til hvor mye jeg bruker tjenesten.

Jeg nevnte at jeg syntes platebransjen er grisk. Hvorfor? Når man slipper fysisk laging av en cd, slipper frakt og slike ting syntes jeg prisen kunne blitt redusert mer enn den har gjort. Og hvorfor kan man ikke gi ut plater online i high-res? Hvorfor skal man bli presset til å kjøpe en hel plate(album) om man bare vil ha 1 sang? Man kjøper i tillegg et produkt man ikke får testet skikkelig før kjøp, og man har INGEN bytterett om man ikke er fornøyd! Hvilken andre bransjer kan føre slik politikk?

Så kom jo den store kopisperre floppen. Hva skjedde da? Jo, de som kjøpte plater opplevde problemer(må jo nesten kunne karaktiseres som svindel). Prisen for produktet(kopisperren) fikk de som alltid har betalt for platene betale. Og prisen var høy for et så latterlig produkt som ble knekt på noen minutter.

Streaming har alle muligheter for å gjøre ting skikkelig sier jeg, og ønsker det velkommen.

Da kan artistene få betalt for hva jeg faktisk hører på. Ikke få samme sum om jeg hører på noe 10 ganger eller 1000 ganger. DET er rettferdig, men det er jo såklart de som taper penger ikke enige i.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg har imot snyltere som kun vil ha tilgang på andres musikk gratis? Ja, hva tror du? Kanskje nettopp det at de er snyltere som ikke ofrer artistene en tanke? Musikk er som nevnt et stykke kunst, som en artist/band har brukt lang tid på å lage. Er det da en rettighet syns du og skulle ha tilgang til denne varen gratis? Folks mangel på moral og etikk jmf disse spørsmålene er skammelig.

For det første så er gratis musikken i Spotify ikke ulovlig. Dermed ikke bruk etikk og moral. Det er en hensikt med gratis da Spotify startet, det er å få folk "avhengig" av den. Og etterhvert sakte men sikkert å begrense den. Slik som nå nylig. Etter mai så blir det enda mer irriterende å ha gratis versjonen. Og tro meg, etterhvert vil gratisversjonen bli kuttet helt ut. Flesteparten i landet her vil nok da forsette med å spotify siden det er noe de har vant med de siste årene. Og er jo MYE enklere å høre på sin musikk overalt. Dette har vært planlagt siden dag 1. Det kalles markedsføring!

Sa ikke noe om at det er en rettighet folk har krav på, men så lenge den ligger ute og er tilgjengelig gratis (og lovlig) såklart vil noen benytte seg av den. Og det skal de få lov til å gjøre uten at du, jeg eller andre skal sverte dem og kalle de snyltere. Tror nok de fleste av oss ikke ofrer noe tanker til artisten/bandet når vi kjøper en cd eller bruker spotify. For de har nok salt til bordet.

La oss ta det på spissen, siden du er en sann rettferdig mann, ville du betale det dobbelte av elektronikken du kjøper til deg? For det er det du må dersom du vil at arbeidere i kina skal ha et bedre arbeids/lønnvilkår.
    Jeg syns mer synd på de, og har dårligere samvittighet av det.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    For det første så er gratis musikken i Spotify ikke ulovlig. Dermed ikke bruk etikk og moral. Det er en hensikt med gratis da Spotify startet, det er å få folk "avhengig" av den. Og etterhvert sakte men sikkert å begrense den. Slik som nå nylig. Etter mai så blir det enda mer irriterende å ha gratis versjonen. Og tro meg, etterhvert vil gratisversjonen bli kuttet helt ut. Flesteparten i landet her vil nok da forsette med å spotify siden det er noe de har vant med de siste årene. Og er jo MYE enklere å høre på sin musikk overalt. Dette har vært planlagt siden dag 1. Det kalles markedsføring!

Sa ikke noe om at det er en rettighet folk har krav på, men så lenge den ligger ute og er tilgjengelig gratis (og lovlig) såklart vil noen benytte seg av den. Og det skal de få lov til å gjøre uten at du, jeg eller andre skal sverte dem og kalle de snyltere. Tror nok de fleste av oss ikke ofrer noe tanker til artisten/bandet når vi kjøper en cd eller bruker spotify. For de har nok salt til bordet.

La oss ta det på spissen, siden du er en sann rettferdig mann, ville du betale det dobbelte av elektronikken du kjøper til deg? For det er det du må dersom du vil at arbeidere i kina skal ha et bedre arbeids/lønnvilkår.
    Jeg syns mer synd på de, og har dårligere samvittighet av det.

Det er ingen gyldig unnskyldning at det er lovlig, etikk og moralspørsmålet er stadig det samme. Hva tror du artistene og bandene tjener ved at folk spiller all musikken deres gratis på spotify og andre streamingtjenester? De samme folkene lastet også ulovlig ned med napster og slikt i sin tid, jeg kjenner lusa på gangen. Her gjelder det bare å melke sin egen ku så godt man kan, alle andre(les artistene sitt arbeid for å lage musikken) gir man egentlig **** i. Dette er etter mitt syn egoisme og mangel på sentrale verdier i fri utfoldelse.

Og jo, selvsagt tenker jeg på artistene/bandet når jeg kjøper en cd plate/konsert dvd. Det er en stor del av grunnen til at jeg gjør det. Jeg vil legge igjen penger som kommer tilbake til bandet som på sikt gjør at de kan lage enda mer god musikk. Er du klar over hvor mye arbeid det faktisk ligger bak en plateutgivelse? Kostnader vedrørende leie av studio, miksing, innspilling osv osv? Det finnes flere band enn U2 og Metallica i verden som er søkkrike uansett hva som skjer. Det har tidligere vært flere artikler om hvordan flere band sliter mye tyngre nå som streamingtjenestene har kommet og folk slipper unna uten å betale for produktet de skamløst bruker. Egentlig er det en skam at ikke flere tenker på andre enn seg selv i dette spørsmålet. Jeg er egentlig flau på vegne av flere når det gjelder bagatellisering av slike spørsmål.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvis noen faktisk får dårlig lydkvalitet på Spotify (selv ved 160) så vil jeg hevde at det skyldes utstyret. Dårlig lydkort eller noe sånt. Det har vel vært tester her inne hvor folk ikke har klart å skille det fra flac.

Hvis cd'ene mine virkelig har sjel, så tror jeg jeg vil hive dem ut av huset snarest. Foretrekker å ha kontroll på hvem som er tilstede, også i åndeverdenen.
    Seriøst, dette med at fysiske medier gir mer goodfeeling enn streaming blir helt opp til den enkelte, det er ikke noe som en person kan hevde at skal gjelde for andre enn seg selv.

Det er opptil den enkelte ja,- men det er også fakta ute og går her. Man _kan_ ikke få en fysisk boks for eksempel ved å streame. Eller en fysisk booklet. Slike detaljer er faktaopplysninger. Men hvor viktig slike ting er for den enkelte er natuligvis individuelt ja.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er opptil den enkelte ja,- men det er også fakta ute og går her. Man _kan_ ikke få en fysisk boks for eksempel ved å streame. Eller en fysisk booklet. Slike detaljer er faktaopplysninger. Men hvor viktig slike ting er for den enkelte er natuligvis individuelt ja.
    Diskusjonen går vel egentlig ikke på hvorvidt folk blir lykkelige av å legge en fysisk cd i cd-spilleren eller holde i en fysisk booklet. Det er ganske åpenbart at du ikke får dette gjennom streaming, og siden eiergleden av slike fysiske ting er veldig subjektiv er det vel ikke noe stort poeng å diskutere dette heller. Dette med mindre man legger sine egne prioriteringer, sin egen smak og egne preferanser til grunn for hva som burde være almengyldige "regler". Hovedpoenget over antar jeg var en kommentar til den "elendige" kvaliteten på streaming. Siden du er så opptatt av fakta for å fronte saken din; kan du vise til fakta for å bevise at du har rett i at dette også?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Diskusjonen går vel egentlig ikke på hvorvidt folk blir lykkelige av å legge en fysisk cd i cd-spilleren eller holde i en fysisk booklet. Det er ganske åpenbart at du ikke får dette gjennom streaming, og siden eiergleden av slike fysiske ting er veldig subjektiv er det vel ikke noe stort poeng å diskutere dette heller. Dette med mindre man legger sine egne prioriteringer og sin egen smak til grunn for hva som burde være almengyldige "regler". Hovedpoenget over antar jeg var en kommentar til den "elendige" kvaliteten på streaming. Siden du er så opptatt av fakta for å fronte saken din; kan du vise til fakta for å bevise at du har rett i at dette også?

Såvidt jeg kan se har jeg ikke angrepet kvaliteten på streaming spesifikt, men jeg mener at det per idag enda ikke er på skikkelig cd nivå. Og ja, jeg finner det smått merkelig at folk punger ut 30-40-50 laken for et anlegg for å så koble til en laptop for å streame spotify. Det er for meg helt utenkelig. For meg går det alikvel mest på 2 momenter:

- Sørge for at artistene/bandene jeg liker blir støttet med inntekter for varen de lager og bruker masse tid/ressurser på.

-Gleden av å ha et fysisk produkt, legge en fysisk plate i spilleren når jeg skal lytte til musikk osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se har jeg ikke angrepet kvaliteten på streaming spesifikt, men jeg mener at det per idag enda ikke er på skikkelig cd nivå. Og ja, jeg finner det smått merkelig at folk punger ut 30-40-50 laken for et anlegg for å så koble til en laptop for å streame spotify. Det er for meg helt utenkelig.
    Kan være delvis enig i dette.
    Men selv lytter jeg på to måter.. 1. Når jeg lytter kritisk og er i elektrostat nirvana tilstand og 2. når jeg jobber i hjemmet, slapper av, lager mat osv...

Det er i nr 2 folk flest bruker anlegget sitt mest til. Og dermed vil spotify være veldig enkelt og genialt å bruke.

Tiden er nok rett rundt hjørnet at dette vil være like bra/bedre enn cd lyd-messig.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med streaming er jo at kvaliteten er avhengig av bitstrømmen og den kan endres uten at det gjør at hifianlegget må byttes ut.

CD formatet derimot er låst til 16 bit.

Spotify kan fint være 24 bit losless i fremtiden uten at bokser må byttes ut. (en liten firmware oppdatering blir kanskje nødvendig)

Jeg anbefaler Sonos for Spotify. Har selv ZP90 koblet digital til stereoanlegget slik at D/A omforming skjer i samme DAC som CD plater.
    Det geniale er at dette styres perfekt med IPAD.

SONOS ZP90 ZonePlayer | Hi-Fi Klubben

Gilmoure: Har du prøvd Sonos + Ipad + spotify? Det er musikkglede det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Fordelen med streaming er jo at kvaliteten er avhengig av bitstrømmen og den kan endres uten at det gjør at hifianlegget må byttes ut.

CD formatet derimot er låst til 16 bit.

Spotify kan fint være 24 bit losless i fremtiden uten at bokser må byttes ut. (en liten firmware oppdatering blir kanskje nødvendig)

Jeg anbefaler Sonos for Spotify. Har selv ZP90 koblet digital til stereoanlegget slik at D/A omforming skjer i samme DAC som CD plater.
    Det geniale er at dette styres perfekt med IPAD.

SONOS ZP90 ZonePlayer | Hi-Fi Klubben

Gilmoure: Har du prøvd Sonos + Ipad + spotify? Det er musikkglede det.

1) Jeg har ingen Apple produkter og vil ikke ha shiten om du så hadde kastet det etter meg.

2) Spotify er ikke aktuelt som kilde til mitt anlegg, så dypt synker jeg ikke rett og slett.

3) Hvis du enda ikke har fått det med deg så foretrekker jeg fysiske plater.

4) Så nei: Jeg har ikke prøvd kombinasjonen du foreslår og det er også totalt uaktuelt.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpunktet er vel med Spotify så LEIER du en egendefinert radiokanal, går Spotify ned mister du alt av musikk, sitter ikke igjen med så mye som en mp3 fil den dagen det skjer...

Med CD/Fysiske medier eier du din egen musikk...

Som et eksempel så hadde jeg Premium og brukte det fullt ut på mobiltelefon og offline på PCer... Men en mnd var kontoen jeg bruker til internettkjøp tom..
    Så vips mistet jeg alt av musikk jeg "hadde" med en melding om at betalingen ikke var godkjent...
    Min egen skyld ja, men det viste meg hvor tåpelig dette med å legge hele sin lit på streaming egentlig er... Du eier ikke nåla i veggen...

Selv bruker jeg Spotify Free (til nå vertfall), og kjøper et par CDer i mnd fra England...
    for ironisk nok, så er det billigere å kjøpe en CD fra England, en å kjøpe det digitalt i dårlig mp3 eller fra itunes...

Når CDen kommer så ripper jeg til FLAC og legger cdn pent & pyntelig på et mørkt sted...

Når det gjelder Spotify og inntekter til artister :

for å få en månedslønn må en artist (som bruker plateselskap) selge 1161 CDer på 1mnd,
    for å tjene det samme med Spotify må de få over 4,55 millioner avspillinger på Spotify...

For internasjonale artister så fungerer dette til en viss grad..
    Men for lokale små Norske artister foreksempel, så fungerer ikke dette overhode...

Når det kommer til Metallica, så er de uansett HELT lost hva kommer til salg...
    Se bare deres mange uttalelser og hva de presterte å gjøre med Death Magnetic.. :???:
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Jeg har ingen Apple produkter og vil ikke ha shiten om du så hadde kastet det etter meg.

2) Spotify er ikke aktuelt som kilde til mitt anlegg, så dypt synker jeg ikke rett og slett.

3) Hvis du enda ikke har fått det med deg så foretrekker jeg fysiske plater.

4) Så nei: Jeg har ikke prøvd kombinasjonen du foreslår og det er også totalt uaktuelt.

Jada, da får vi bermen lytte til spotify, mens du kan sitte på din høye hest for fordømme oss som ikke eier kvalitetsans.

Jeg antar du også kun leser papiraviser, eller kanskje møter opp på torget for å lese offentlig oppslag over hva som har skjedd den siste uken. Gled deg til morgendagens papiravis. Da kan du lese hva som har skjedd i hele påsken.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du går såpass hardt til verks,at du kaller lykvaliteten til Spotify for "piss",så hadde det verdt intressant å se din poeng setting i denne tråden
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...ntlig-lyd.html

Har du koblet PC'n til anlegget via hodetelefon utgangen eller?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen gyldig unnskyldning at det er lovlig, etikk og moralspørsmålet er stadig det samme. Hva tror du artistene og bandene tjener ved at folk spiller all musikken deres gratis på spotify og andre streamingtjenester? De samme folkene lastet også ulovlig ned med napster og slikt i sin tid, jeg kjenner lusa på gangen. Her gjelder det bare å melke sin egen ku så godt man kan, alle andre(les artistene sitt arbeid for å lage musikken) gir man egentlig **** i. Dette er etter mitt syn egoisme og mangel på sentrale verdier i fri utfoldelse.

Og jo, selvsagt tenker jeg på artistene/bandet når jeg kjøper en cd plate/konsert dvd. Det er en stor del av grunnen til at jeg gjør det. Jeg vil legge igjen penger som kommer tilbake til bandet som på sikt gjør at de kan lage enda mer god musikk. Er du klar over hvor mye arbeid det faktisk ligger bak en plateutgivelse? Kostnader vedrørende leie av studio, miksing, innspilling osv osv? Det finnes flere band enn U2 og Metallica i verden som er søkkrike uansett hva som skjer. Det har tidligere vært flere artikler om hvordan flere band sliter mye tyngre nå som streamingtjenestene har kommet og folk slipper unna uten å betale for produktet de skamløst bruker. Egentlig er det en skam at ikke flere tenker på andre enn seg selv i dette spørsmålet. Jeg er egentlig flau på vegne av flere når det gjelder bagatellisering av slike spørsmål.

Det er ikke bare Napster(som ble stengt før 2000) som går an å fil-dele på. Så du mener det er feil av plateindustrien å tiltrekke seg de som tidligere lastet ned, over til spotify. For så å få de "avhengig" av spotify også begrense spotify. Jeg kjenner mange som tidligere har lastet ned i stor skala, men har slutttet pga spotify er så mye bedre og lettere. Så dersom man får 1% av CD folket og 2% av fil-delere over til spotify hvert år, så er det positivt for bransjen og oss. Det er ganske tungvint å søke etter bestemt torrent, for å så laste ned, så legge til musikkbiblioteket, se at alle tags er riktig etc. Kontra å spille det rett av i spotify.

Det at spotify klarer å kjempe mot "gratis" er ganske imponerende. Det er et stort fremskritt fra platebransjen. Det at de nå begynner å begrense gratisversjonen er bare bra. Jeg kommer selv til å gå over til 49kr versjonen. Eller 99. + Kjøpe musikk.

Det store problemet med CDer slik jeg ser det er å få tak i "fersk/ny musikk". Det tar en del uker før det er i butikken, men på youtube/spotify er det 10 ganger så mange låter og de kommer ut 1 mnd før den fysiske CDen er i butikken. Og det er bare en brøkdel som kommer ut i Norske butikker.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 8 av 61 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •