Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 61 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 1207
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg tror det du kommer med der er myte, og er en generell oppfattning som ikke helt er tilfelle. Det er noe som enkelte forestiller seg helt frem til dem har gjort en kvalifisert sammenligning.... men med gamle MP3 filer fra The Piratbay, så stemmer det helt sikkert det du sier...
    Står på mitt, og vet jeg hører og føler forskjell. Muligens god hørsel da, men det er vel ikke feil

Btw, bitraten på gratisversonen er 160 kontra 320

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    Står på mitt, og vet jeg hører og føler forskjell. Muligens god hørsel da, men det er vel ikke feil

Ja, var litt kjapp når jeg skrev, på free versonen så kan nok det stemme, men den eksisterer vel ikke lenger? Uansett så mener jeg at betalingsversonen er den eneste som kan rettferdiggjøre god kvalitet... dem som har free fortjener vel ikke bedre.

Ja, det er kjekt at noen har god hørsel

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Vil de totale inntektene for musikkbransjen falle?

Ingen aning.
    Det kom et spørsmål på Ole Børuds facebook side om hvorfor hans siste plate ikke var på spotify.

Jackie Kavan Simon, please do some more homework..... Artists and songwriters do not paid.... lady gaga's hit had millions of hits and the writers share approximately 400kr BEFORE TAX per month.
    Jackie Kavan er en av teksforfatterne på hans plate.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det kom et spørsmål på Ole Børuds facebook side om hvorfor hans siste plate ikke var på spotify.

Jackie Kavan er en av teksforfatterne på hans plate.
    Jeg er ikke i tvil om at så lenge gratisversjonen av Spotify finnes taper platebransjen. Blir spennende å se hva som skjer nå som gratisversjonen forsvinner om de klarer å gå i null eller positiv.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Noe som jeg liker veldig godt med Spotify, er det at du kan ha offline playlister på mobilen. Sånt at du slipper å ha masse cd'er som blir ripet opp i bilen. Jeg har koblet en fm-sender til min iPhone, sender lyden fra Spotify som ligger på mobilen til anlegget.

Har ikke peiling på hvor mange cd'er som har blit ødelagt i bilen. Av den enkle grunn at du ikke alltid kan følge med om du treffer rett når du stapper cd'en inn. Eller at du må svinge brått og coveret og hele skjiten havner på gulvet og blir ripete.

Musikken som blir handlet i fast for hos meg, er musikk jeg virkelig må/vil ha. Resten bruker jeg Spotify til. Og de cd'ene som blir kjøpt, blir ofte lagt inn på data'en. Det som ikke blir lagt inn på data hos meg. Det er musikk dvd. Det tar alt for stor plass. De nyter jeg heller på dvd spilleren min.

Fruen handler mye cd plater, men hu ber meg om legge det inn på data'en og brenne ut en kopi, ellers så bruker hun også Spotify offline i bilen. Rett og slett for det er enklere.

Mye av grunnen til at Spotify er fantastisk for meg som er student. Jeg hadde alldri hatt mulighet til å kjøpe all den musikken som jeg hører på gjennom Spotify. Da hadde det ikke vært mye igjen av stipendet etter på.

Så det du sier her er at du forventer full tilgang på musikk, men du er ikke villig til å betale for denne varen? Du vil streame all musikk gratis med spotify?

Edit: Hvis ja, hva skal da artistene leve av?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratis Spotify er vel bare til 1. mai, da er det begrenset til 20 min. per dag.
    Om Spotify da for f kunne flytte baken og implementere gapless ville det være nesten perfekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Så det du sier her er at du forventer full tilgang på musikk, men du er ikke villig til å betale for denne varen? Du vil streame all musikk gratis med spotify?

Kanskje jeg som ord la meg feil. Nei jeg er mer en villige til å betale (noe jeg gjør, siden jeg kan ha Spotify offline på mobilen). Men siden jeg ikke har råd til å kjøpe all den musikken jeg hører pga jeg er student. Så det å betale 99kr i mnd til Spotify et bra allternativ for oss som er studenter. Jeg er veldig glad for at den gratis utgaven til Spotify skal forsvinner. Og jeg har fra jeg begynte å høre på musikk og kjøpe musikk, alltid støttet artistene.

Hva Spotify gjør med de penge jeg betaler, kan jeg ikke jeg svare for. Men jeg betaler for musikken jeg hører.

Før jeg begynte på vider utdnningen min, så kjøpte jeg flere 10 talls cd'er i mnd. Og når jeg er ferdige med utdannelsen min, så må jeg kjøpe alle cd'ene jeg hadde på nytt igjen. For samligen min til ca: verdi av 50.000kr ble stjålet. Så at jeg tar den enkle veien og betaler 99kr i mnd mens jeg er student. Ser jeg ingenting galt med. Bedre at jeg gjør det, enn å gå på nett å stjeler musikken.

Jeg betaler for det jeg høre på nå. At det dryser lite på artistene, må Spotify stå til ansvar for.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Kanskje jeg som ord la meg feil. Nei jeg er mer en villige til å betale (noe jeg gjør, siden jeg kan ha Spotify offline på mobilen). Men siden jeg ikke har råd til å kjøpe all den musikken jeg hører pga jeg er student. Så det å betale 99kr i mnd til Spotify et bra allternativ for oss som er studenter. Jeg er veldig glad for at den gratis utgaven til Spotify skal forsvinner. Og jeg har fra jeg begynte å høre på musikk og kjøpe musikk, alltid støttet artistene.

Hva Spotify gjør med de penge jeg betaler, kan jeg ikke jeg svare for. Men jeg betaler for musikken jeg hører.

Før jeg begynte på vider utdnningen min, så kjøpte jeg flere 10 talls cd'er i mnd. Og når jeg er ferdige med utdannelsen min, så må jeg kjøpe alle cd'ene jeg hadde på nytt igjen. For samligen min til ca: verdi av 50.000kr ble stjålet. Så at jeg tar den enkle veien og betaler 99kr i mnd mens jeg er student. Ser jeg ingenting galt med. Bedre at jeg gjør det, enn å gå på nett å stjeler musikken.

Jeg betaler for det jeg høre på nå. At det dryser lite på artistene, må Spotify stå til ansvar for.

Ok, godt svart. Jeg måtte sjekke om du var en av de typiske spotifybrukerne, som kun skjødesløst er ute etter å streame musikk gratis,- mens som ikke ofrer en tanke på bandene/artistene som lager musikken. Gledelig å avkrefte at du er av den typen:-D Forstår godt at du trenger et rimelig alternativ mens du er student, stå på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, godt svart. Jeg måtte sjekke om du var en av de typiske spotifybrukerne, som kun skjødesløst er ute etter å streame musikk gratis,- mens som ikke ofrer en tanke på bandene/artistene som lager musikken. Gledelig å avkrefte at du er av den typen:-D Forstår godt at du trenger et rimelig alternativ mens du er student, stå på.
    Første ukene/månedene, så brukte jeg gratis utgaven. Og når jeg fant ut at dette kom jeg til å bruke aktivt, så vil jeg heller betale for meg en å være en av de som snylter. Artistene tjener (skal iallefall gjøre det) på at jeg betaler for meg, og jeg føler at jeg gir noe tilbake til de. Den dagen gratis utgaven forsvinner, så tror jeg at det er flere artister som vil gi Spotify en ny mulighet. Og som jeg skrev, den dagen jeg er ferdige med utdannelsen, så kommer jeg til å kjøpe musikken på nytt igjen. Selv om jeg har mulighet til å høre de for 99kr i mnd.

Selv om det er god lyd fra Spotify, så er lyden bedre på en cd eller lp. De skal stresse lenge for å klare å matche det. Det vil koste mer båndbredde og server plass. Og da vil prisen for å leie av musikk av Spotify bli dyrere, og hvis det skjer så er jeg ganske så sikker på at de vil miste kunder.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platebransjen tjener godt på at jeg bruker Spotify! Har jo premium, men mye viktigere enn det; på Spotify har jeg funnet sykt mye musikk jeg aldri ville funnet ellers. Finner jeg musikk jeg liker kjøper jeg skiva. Ikke fordi det er så himla stor forskjell på 320 kbps Vorbis og CD (det er det nemlig ikke) men snarere fordi jeg da ønsker å støtte artisten. Og da spesielt hvis det er en lite kjent artist!

Hva det fysiske mediet angår har jeg ikke noe forrhold til det. Det jeg derimot verdsetter svært høyt er å kunne spille hele skiver av gangen, ikke miksa spillelister (dog det går jo fint også med streaming).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du så imot om "snyltere" som hører musikken gratis?
    Og NEI, har selv ikke spotify. Hadde jeg hatt det så hadde jeg ikke fått dårlig samvittighet. Dessuten er det da også de begrensningene som følger med, og nå i det siste ytterligere skjerpet. Får inntrykk av du blir veldig forbannet på de, som om det var du som tapte penger...
    Og nei, jeg kjøper ikke at da vil musikken dø ut siden ingen betaler for den.
    For musikken vil alltid forandre etter tid og marked.

Spotify og lignende er en alternativ løsning fremfor cd i fremtiden.
    At enkelte band ikke legger seg ut på spotify er av den enkel grunn at det er mindre penger for dem! Og at spotify ikke er stort nok enda.. Ikke for at de vil vil gi sine fans en cd å holde.
    Kanskje også er de ikke med på den avgjørelsen heller, men sine managere.

Jeg kan love deg etterhvert innen kort tid så vil de også være i lignende nettverkstjeneste, nettopp fordi det er den utviklingen går til. Hva gjør du da? Slutter å høre på de nyeste låtene fra ditt favorittband?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artistene lever av gigs, reklameinntekter, folk som kjøper sangene dems på streamingtjenestene. Husk også at artistene hadde selv valget av å være på streamingtjenestene, hadde det ikke lønt seg hadde de nok ikke vært der.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til selve debatten vil jeg si at steaming og fysisk medie er MEGET subjektivt. Noen liker fysiske cder, og andre liker "spotify etc.".

Det er vel platebransjen som har skutt seg selv i foten, med atomvåpen, som har ligget så langt bak piratene. Når man kan få noe gratis så er det mange som sier ja takk(uten å tenke på andre), derfor ble piratvirksomheten enormt stor. Spotify free var vel nødt å komme for å "kjempe mot" piratebay etc. Spotify er et godt produkt. trenger bare litt bedre lydkvalitet på premium. Dersom spotify får 1-5 mill flere til å betale så blir det fort penger. Spotify er fremtiden, og det "alle vil".

For min egen del så har jeg gått fra en som har hengt på piratebay og isohunt etc. til nå å henge på spotify og sjekke ut sanger, så gå på play.com eller beatport for å handle det jeg liker. Vennelister via facebook har revolusjonert min musikkhorisont, og den utvides låt for låt. 100+ personer som legger ut 10+ spillelister med 30+ sanger i hver. Det er mye musikk.

De fleste gode minnene jeg har med musikk er i sosiale stunder hvor det er brukt Pc som kilde. Kan aldri huske det har blitt brukt CD. De siste vors jeg har vært på de siste 2 årene har det blitt brukt utelukkende spotify/itunes/youtube.

Jeg hater personlig å "låne" slik man gjør på spotify. Av den enkle grunn at man ikke eier det selv. Derfor finner jeg singler/album, kjøper de. Og ripper de inn på pcen.

Skulle likt å sett et kakediagram over hvor mye artistene får av en "gig" og rent musikksalg. Og et annet diagram over hvor mye de store musikkselskapene fikk av musikksalg kontra hvor mye som går til artistene selv.

CDen er død: CD-ens far er død - IT - E24

Siden dere har hatt denne "grandis" debatten, så vil jeg bare skyte inn at det er mange studenter som spiser grandis, og de har ganske begrensede budsjetter, og har ikke alltid tid eller penger til å kjøpe masse råvarer, stå 40 mins å lage mat. Da er andre alternativer grandis, kebab og annen junk-food. Jeg tror ikke det er viljen, men midlene og tiden.

150.000 spiser Grandiosa julaften - Nettavisen
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at påstander om manglende inntekter til artistene blir nevnt som argument mot spotify her. Nå kjenner ikke eg til avtalene mellom spotify og plateselskapene, eller hvor mye den enkelte artist tjener på avtale med spotify.

Men når det er sagt, så må eg si at eg ble rimelig provosert når en gitar spillende prest her i landet trakk seg fra spotify grunnet liten fortjeneste.... og ikke lenge etterpå leste eg at den samme gitar spillende prest har en inntekt på over 4 million norske kroner.......
    Da blir eg fristet til å bruke ordet grisk... (er det i tråd med bibelen ?)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekte litt med noe tall bare for morro. Dette er såklart bare synsing.

Det er 730mill mennesker i europa og 330mill i nord amerika = 1,06milliarder
    Har ikke tatt med asia og afrika eller sør amerika

Kan vi anta at av alle disse menneskene er det 10% som er jevnlige cde kjøpere som liker det fysiske medium, som liker støtte artistene sine etc?

Isåfall tilsvarer det 106millioner mennesker som er "cd lovers" :P

la oss anta at ved nye streamingmuligheter så faller det fra 1% av dette tallet hvert år fra altså de cd frelste.

Det vil si at i 2111 så er det bare 39mill mennesker på verdensbasis som kjøper cd'er.
    i 2211 så er det bare 14mill mennesker.
    i 2311 så er tallet under 5mill mennesker

Dette tilsier jo at all teknologi stopper på dette punktet, så tallene er jo ikke reele i det hele tatt, i tillegg må våres barnebarn også bli cd frelste, men likevel er det morsomt leke litt med slike tall, tror ikke du skal bekymre deg så mye.

fant dog diverse artikler:

Sony stenger cd fabrikk:
    Link
    Denne artikkelen viser at cd salget synker, MEN det er ulovlig nedlasting som er problemet og streaming er heller løsningen og en reddende engel for platebransjen:
    LINK
    Denne artikkelen viser at vinsylsalget øker: (gir mindre grunn til bekymring)
    Vinylsalget øker

Konklusjonen er da
    -at streaming redder musikkbransjen,
    -ulovlig nedlasting dreper den,
    -plateselskapene vil tjene litt mindre,
    -store artistene tjener bare 10mill i året istedenfor 50mill,
    -det er MANGE år før de fysiske mediene til gilmour dør ut, selv når han er gammel og grå. Så det er ingen grunn til bekymring for noen av oss.

Det vi heller burde bekymre oss over er om våres barnebarn i det hele tatt kommer til å ha grandiosa om 50 år?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Ser at påstander om manglende inntekter til artistene blir nevnt som argument mot spotify her. Nå kjenner ikke eg til avtalene mellom spotify og plateselskapene, eller hvor mye den enkelte artist tjener på avtale med spotify.

Men når det er sagt, så må eg si at eg ble rimelig provosert når en gitar spillende prest her i landet trakk seg fra spotify grunnet liten fortjeneste.... og ikke lenge etterpå leste eg at den samme gitar spillende prest har en inntekt på over 4 million norske kroner.......
    Da blir eg fristet til å bruke ordet grisk... (er det i tråd med bibelen ?)
    Jeg vet nu ikke. Hvis han blir forespeilet at han vil tape 1 million ved å holde seg på spotify (25%) så skjønner jeg han godt. For de mindre artistene som selger langt mindre skjønner jeg det enda bedre. Men forhåpentligvis så vil fjerningen av gratisversjonen gjøre noe med det.

Nå er ikke jeg den som har kjøpt noen CD'er de siste årene, men hadde det ikke vært tilgjengelig spotify vil jeg sikkert kanskje kjøpt noen David Guetta, Rihanna og noe Rap. Disse artisteen har nok tapt på meg selv om jeg har premium. (en CD ville kostet meg mer)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Hva har du så imot om "snyltere" som hører musikken gratis?
    Og NEI, har selv ikke spotify. Hadde jeg hatt det så hadde jeg ikke fått dårlig samvittighet. Dessuten er det da også de begrensningene som følger med, og nå i det siste ytterligere skjerpet. Får inntrykk av du blir veldig forbannet på de, som om det var du som tapte penger...
    Og nei, jeg kjøper ikke at da vil musikken dø ut siden ingen betaler for den.
    For musikken vil alltid forandre etter tid og marked.

Spotify og lignende er en alternativ løsning fremfor cd i fremtiden.
    At enkelte band ikke legger seg ut på spotify er av den enkel grunn at det er mindre penger for dem! Og at spotify ikke er stort nok enda.. Ikke for at de vil vil gi sine fans en cd å holde.
    Kanskje også er de ikke med på den avgjørelsen heller, men sine managere.

Jeg kan love deg etterhvert innen kort tid så vil de også være i lignende nettverkstjeneste, nettopp fordi det er den utviklingen går til. Hva gjør du da? Slutter å høre på de nyeste låtene fra ditt favorittband?

Hva jeg har imot snyltere som kun vil ha tilgang på andres musikk gratis? Ja, hva tror du? Kanskje nettopp det at de er snyltere som ikke ofrer artistene en tanke? Musikk er som nevnt et stykke kunst, som en artist/band har brukt lang tid på å lage. Er det da en rettighet syns du og skulle ha tilgang til denne varen gratis? Folks mangel på moral og etikk jmf disse spørsmålene er skammelig.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!

Du er ikke alene - Spotify er like hard i låten om det er Free eller Premium, og ubrukelig til kritisk lytting i mine ører. Greit nok på mobilen, når man støvsuger, på jobb og har fest, men jeg bruker ikk 40' på anlegg for å høre på slikt piss. Pisset er forøvrig ikke MP3 men et annet format slik at du ikke skal kunne bruke det fritt.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du er ikke alene - Spotify er like hard i låten om det er Free eller Premium, og ubrukelig til kritisk lytting i mine ører. Greit nok på mobilen, når man støvsuger, på jobb og har fest, men jeg bruker ikk 40' på anlegg for å høre på slikt piss. Pisset er forøvrig ikke MP3 men et annet format slik at du ikke skal kunne bruke det fritt.

Hahaha, her snakker vi presis formulering Ingeniørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Formatet er OGG fordi det gir bedre lydkvalitet per kb.

At det låter så dårlig er jo bare tøys, men det må du jo få lov til å mene. Uansett må man støtte opp om disse tjenestene slik at det blir hensiktsmessig og lønnsomt for dem å streame lossless i fremtiden. Hastigheten på nettet både totalt sett og til hver enkelt forbruker øker stadig, så lossless streaming ligger nok ikke så langt i fremtiden.

Mange har nå bra nok linjer til å streame HD video, dette var science fiction for kun få år tilbake.
    --
    Thorbjørn

Side 7 av 61 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •