Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 61 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 1207
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har ingen problemer med resultatet av testen, jeg har problemer med at noe tolker resultatet til at spotify har 80% av lydkvaliteten til CD.

Leser man testen som sin helhet (og ikke bare glaner på grafen) så er det ingenting galt med testen eller testresultatet.
    Da bør vi være enige om at grafene og poenggivningen er ubrukelig. Hvordan vil du ellers forklare snittscore på 8?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Da bør vi være enige om at grafene og poenggivningen er ubrukelig. Hvordan vil du ellers forklare snittscore på 8?
    Det som er poenget er at man kan ikke konvertere til prosent så lenge skalaen er udefinert. Det blir som den tråden jeg har lagd om lydforskjeller.

Hva er 1 og hva er 5?

Hvis 1 er dårligst mulig gjengivelse av en sang så er det kanske lydkvaliten man opplever under vann, med en bøtte over hodet med hørselvern mans lyden spiller fra en mono VHS spiller over en høyttaler fra en Nokia 3110 hvor selve elementet er sprengt?

Hvis det er slik skalaen er definert så ville det vært korrekt med 20% dårligere. Men slik er ikke skalaen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da må noen kjenne sin besøkelses tid og stikke innom Soundgarden eller en av de andre stedene i Trondheim og spørre de som var med.

Selv har jeg sendt en mail til Magne Gisvold
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare å prøve selv?

Mitt inntrykk er at dårlige innspillinger av musikken er et større problem enn komprimeringen fra Spotify og Wimp.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller gjennomføre en skikkelig blindtest.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange har jo testet, og hifisentralen og Tiger har laget tests der gjorde at de med gullørene kom ned på jorden igjen, fort.
    Kan man ikke nyte musikken med Spotify Premium er der enten noe galt med anlegget eller lytterens hode. Som lyden er nå ser jeg ingen grunn til at Spotify skulle tilbyde lossless også, men bevares, der vil sikkert være et beskjedent marked for det også.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Eller gjennomføre en skikkelig blindtest.
    Finnes den da ?

Meg bekjent finnes ingen standardisert metode og det finnes like mange meninger om hvordan den skal gjøres som det finnes brukere av dette forum. Og resultatet blir altid plukket fra hverandre av den ene eller andre siden, som wimp/Spotify testen som har vært temaet de siste dagene.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Finnes den da ?

Meg bekjent finnes ingen standardisert metode og det finnes like mange meninger om hvordan den skal gjøres som det finnes brukere av dette forum. Og resultatet blir altid plukket fra hverandre av den ene eller andre siden, som wimp/Spotify testen som har vært temaet de siste dagene.
    Sikker på at det er flere forskningsmiljøer i Norge som kan hjelpe til med å sette opp en vitenskapelig metodikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Sikker på at det er flere forskningsmiljøer i Norge som kan hjelpe til med å sette opp en vitenskapelig metodikk.
    Hvem skal ta kostnaden for en test og hva er et representativt utvalg?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Hva med noen av homo- og kjønnsforskerne som H.Eia praktisk talt kledde av?
    Da kan vi finne ut litt av hvert.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Det som er poenget er at man kan ikke konvertere til prosent så lenge skalaen er udefinert. Det blir som den tråden jeg har lagd om lydforskjeller.

Hva er 1 og hva er 5?

Hvis 1 er dårligst mulig gjengivelse av en sang så er det kanske lydkvaliten man opplever under vann, med en bøtte over hodet med hørselvern mans lyden spiller fra en mono VHS spiller over en høyttaler fra en Nokia 3110 hvor selve elementet er sprengt?

Hvis det er slik skalaen er definert så ville det vært korrekt med 20% dårligere. Men slik er ikke skalaen.
    OK, la oss si at skalaen ikke er konstant, men at poengene vektes. Jo mere poeng, jo høyere vekting.

Jeg har kjørt flere modeller i excel her nå, men uansett hva jeg legger inn av vekting er situasjonen den samme:
    8 poeng er en signifikant reduksjon fra 10 og modellene mine viser jevnt over en differanse på 20% fra 8 til 10.

Og da har jeg virkelig prøvd å få 8 til å ligge så tett opp til 10 som mulig, rent grafisk. Trust me

Hvis 0 er 0 og 10 er 10 så er det helt umulig å få til en grafisk fremstilling hvor 8 er å anse som nesten 10 - slik teksten egentlig sier.

M.a.o. er grafene brukt i artikkelen veldig uheldige for inntrykket av lydkvaliteten på Spotify/Wimp vs. CD.

En logaritmisk graf ville se slik ut. Den sier da ingenting om skaleringen, men viser kun at det er forskjell fra 8 til 10 og ikke noe om hvor stor den er.

For ordens skyld:
    med følgende kurve for vekting - dvs at høye score gir flere poeng enn lave score, men at 8 og 9 poeng er tilnærmet 10:

Får vi dette resultatet, rent grafisk:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supertramp,

Det er noe du har missforstått i innlegget over - iallefall det gutta over prøver å forklare deg.

Altså for å fokusere litt enkelt, og bare på hva er 0% er! La oss definere hva dette er, som helt som feks:
    0% = ingen lyd?
    0% = kassettspiller?
    0% = LP-spiller?
    0% = kopiert CD?

La oss for morroskyld si at en "kopiert CD" = 0%, og en orginal CD = 100%.
    Alle vet at forskjellen her er utrolig liten, hvis det i det hele tatt er noen forskjell. Hvor mye spiller ingen rolle i denne analogien, så la oss ta hypotesen i dette tilfelle - spotify låter 80% av CD. Ja, det er 80%, men siden vi vet at forskjellen mellom 0 og 100% er tilnærmet ikke hørbart, så må spotify være utrolig bra og iallefall "ikke" hørbart!!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over den og du forklarer det veldig greit.

Allikevel var målet mitt å vise at bruk av grafer i en slik sammenheng er litt håpløst når det skal leses og tydes av hvermannsen.
    Og enda "verre" blir det når det er så mange variabler som ligger bak tallene i grafen som man må hensynta for å tolke at 8 ikke er 8 på vanlig måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allikevel var målet mitt å vise at bruk av grafer i en slik sammenheng er litt håpløst når det skal leses og tydes av hvermannsen.
    Ja, iallefall i denne testen, her sier ord mer enn disse grafene....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, iallefall i denne testen, her sier ord mer enn disse grafene....
    Nettopp og et kjapt blikk på grafene gir et veldig urettferdig inntrykk av kvaliteten på Spotify/Wimp.
    Det er motivet for alt gnålet mitt om grafene

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes den da ?

Er ikke ABX ganske anerkjent da?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafene gir ikke så mye mening i seg selv. Lest i sammenheng med teksten i testen, så ser man at dette er den subjektive rangeringen mellom spotify / wimp opp mot referansetallet 10 (CD) på et anlegg til 300,000 kroner.

Basert på dette har jeg ikke spesielt store problemer med å oppfatte tekst/graf i sammenheng og dermed forstå det overordnede resultatet av testen:

Selv på et anlegg til 300,000 er forskjellen svært liten mellom Spotify, Wimp og CD - på enkelte låter var det mer gjetting enn noe annet. Det er også panelets vurdering at på et "normalt priset" anlegg ville de antageligvis ikke være i stand til å høre forskjell.

At andre tolker dette til at lyden på spotify er "80%" av CD (hva nå det betyr) forstår jeg derimot ikke.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da må noen kjenne sin besøkelses tid og stikke innom Soundgarden eller en av de andre stedene i Trondheim og spørre de som var med.

Selv har jeg sendt en mail til Magne Gisvold
    Magne har ikke svart på min mail. Kanskje fordi jeg linket til denne tråden slik at han kunne se hvordan landet lå. Ingen her vel heller snakket med noen andre i Soundgarden etc ? Kanskje like greit så har vi forsatt noe å krangle om 8).

Imidlertid har jeg helt mistet troen på nytten av blindtester. Jeg stilte meg vel til disp for en kabletest i Tønsberg som kanskje blir i sommer en gang... Nå ser jeg ikke poenget med blindtester lenger da det rett og slett er umulig å sette kriterier som alle parter aksepterer. Rett og slett bortkastet tid. Folk får bruke egene ører og avgjøre selv. Ferdig med den !

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser jeg ikke poenget med blindtester lenger da det rett og slett er umulig å sette kriterier som alle parter aksepterer. Rett og slett bortkastet tid. Folk får bruke egene ører og avgjøre selv. Ferdig med den !
    Totalt uenig, det er kjempelett å sette kriterier for en objektiv blindtest, problemet er at de få som gjennomfører slike tester av en eller annen grunn nekter å forholde seg til de (antageligvis fordi det krever litt innsats, eventuelt at det blir en kjedelig test fordi de ikke hører forskjell på noe som helst).
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0