Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 61 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 1207
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Forstår egentlig ikke hva du mener.
    Er du ikke ute etter å selv få best mulig lyd? Eller vil du si at 80%* er mer enn godt nok? I så fall har du selvfølgelig full rett til å mene det, men det må være åpning for at andre ønsker tilnærmet CD-lyd på en betalt streamingtjeneste....

Er 8* av 10 egentlig godt nok? Ja, for noen, nei for andre.

* Tallene er ikke absolutte/endelige, de er kun ment som eksempler.
    Eh... Jeg sier at et tall noen andre har satt i en test er uinteressant. Nettopp fordi jeg mener det umulig å tallfeste det jeg mister i opplevelsen av spotify vs cd feks

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Eh... Jeg sier at et tall noen andre har satt i en test er uinteressant. Nettopp fordi jeg mener det umulig å tallfeste det jeg mister i opplevelsen av spotify vs cd feks
    I så fall er jo nærmest alle tester i denne bransjen uinteressante for deg....

Svært mange bruker en eller annen form for skala for fastsetting av opplevd opplevelse. Men det er minst like viktig, eller viktigere, å lese tekstinnholdet i testene også.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er garantert mulig å tallfeste, men overhode ikke ved å benytte metoden i denne testen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis CD kvalitet er 10 og Wimp of Spotify får snitt på 8-8.5 i kvalitet i forhold til CD så er det vel ikke så vanskelig å regne ut %'en ... Det som er litt synd er at de ikke i detalj skriver hvordan testen ble gjort. Hørte de f.eks først på en CD med Kari Bremnes og deretter samme låt fra Wimp eller Spotify i tilfeldig rekkefølge uten å hvite hvem.
    Det er lett å regne ut prosenten på skalaen, men det betyr jo lite i forhold til reell forskjell i kvalitet. Hvordan defineres forøvrig 20% forskjell i lydkvalitet? Det er jo totalt subjektivt å umulig å bruke til noe.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du bruke samme argumentasjon for selve poenggivingen, mao at 8 poeng for Spotify og 7 for Wimp er like "umulig"

Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært mer interesant med en blindtest? Spotify vs wimp vs cd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er lett å regne ut prosenten på skalaen, men det betyr jo lite i forhold til reell forskjell i kvalitet. Hvordan defineres forøvrig 20% forskjell i lydkvalitet? Det er jo totalt subjektivt å umulig å bruke til noe.
    De 20% er avledet fra et vilkårlig utvalg av ører som setter et tall på en opplevelse de har med eksperiment-variable faktorer som lytterom, plassering, konsentrasjon av ørevoks den dagen, og alt mulig annet du kan komme på. Dette er jo superviktig informasjon for oss alle som burde ha sterk innvirkning på våre musikkvaner.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du bruke samme argumentasjon for selve poenggivingen, mao at 8 poeng for Spotify og 7 for Wimp er like "umulig"
    Jeg har ikke sagt at det er umulig å gi de poeng, jeg har sagt det er umulig å forholde seg til hva 7 eller 8 av 10 betyr med tanke på lydkvalitet. Lydkvalitet er generelt vanskelig å beskrive med ord.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sagt at det er umulig å gi de poeng, jeg har sagt det er umulig å forholde seg til hva 7 eller 8 av 10 betyr med tanke på lydkvalitet. Lydkvalitet er generelt vanskelig å beskrive med ord.
    Helt nødvendig å definere skalaen for å kunne bruke den. Hvor havner f.eks. AM-radio eller Youtubelyd i lav oppløsning. 1 eller 6 ?

En slik skala bør vel virke motsatt i forhold til desibel-slkalaen, som er eksponentiell. I stedet for å få mer og mer økning oppover i skalaen bør det være lavere og lavere, dvs at hvert ledd gir mindre lydforbedring enn det forrige, hvis ikke vil de fleste formater befinne seg mellom 9,9 og 10.

edit: litt Jack Daniels med Cola, og problemløsningsegenskapene kommer for dagen

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje 4 er en bøtte over hodet?
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...ntlig-lyd.html

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har en test og brukerpanelet skal avgi poeng fra 1-10 og hvor man skal definere hvor nærme lyden er i.f.t CD og sier at CD lyd er 10 og snittet av poenggivningen er 8, så er det enkel matematikk at "tapet" av lydkvaliteten (2poeng) er 20%.

Hvis skalaen ikke er lineær men logaritmisk (som Richters), blir regnestykke veldig annerledes. Vi må regne med at skalaen benyttet i testen er lineær.

Testen er veldig subjektiv og panelet alt for lite og poenget med testen er å avdekke om det er hørbar forskjell på to stream tjenester. Det er egentlig uinteressant å blande inn CD lyd da den ikke ble blindtestet som sådan.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har en test og brukerpanelet skal avgi poeng fra 1-10 og hvor man skal definere hvor nærme lyden er i.f.t CD og sier at CD lyd er 10 og snittet av poenggivningen er 8, så er det enkel matematikk at "tapet" av lydkvaliteten (2poeng) er 20%.

Hvis skalaen ikke er lineær men logaritmisk (som Richters), blir regnestykke veldig annerledes. Vi må regne med at skalaen benyttet i testen er lineær.

Testen er veldig subjektiv og panelet alt for lite og poenget med testen er å avdekke om det er hørbar forskjell på to stream tjenester. Det er egentlig uinteressant å blande inn CD lyd da den ikke ble blindtestet som sådan.
    Men er det ikke best om du som forbruker prøver produktene selv, over tid, og kommer til en konklusjon om hva som er best når du har nok erfaring til det. På dine premisser. ?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jovisst og personlig er jeg uenig med resultatet i testen (ca åtte poeng). Jeg opplever Spotify premium som veldig bra lyd og ikke langt unna CD redbook kvalitet. Wimp har jeg ikke og kan ikke uttale meg om.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men skalaen henger jo ikke på greip hvis det er prosent det er snakk om. Som AV-Fallet påpeker burde den i så fall vært fra 99.0-100.0
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jovisst og personlig er jeg uenig med resultatet i testen (ca åtte poeng). Jeg opplever Spotify premium som veldig bra lyd og ikke langt unna CD redbook kvalitet. Wimp har jeg ikke og kan ikke uttale meg om.
    Men hallo, det samme sier de jo i testen, de hører knapt forskjell på et anlegg til 300,000NOK. Dermed er det relativt tydelig at de IKKE mener poengene er prosentandeler.
    --
    Thorbjørn

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hallo, det samme sier de jo i testen, de hører knapt forskjell på et anlegg til 300,000NOK. Dermed er det relativt tydelig at de IKKE mener poengene er prosentandeler.
    Om jeg fikk presentert en 20% margin, ville jeg antatt at det var stor forskjell, og lett hørbare i en blintest. Derfor er jo dette veldig missvisende om de samtidig ikke knapt hører forskjell.

Det som iriterer meg mest er de som sier at lyden er så dårlig at de ikke kan høre på det annet en som bakgrunsmusikk. Men samtidig kan de godt høre på høytalere med stor frekvensavvik og kose seg med musikken her. Om du ikke klarer å høre på spotify primium, skulle du få vondt i øra av å høre på anlegg som ikke var 100% liniære i et perfekt akustisk rum.(noe ingen gjør)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Om jeg fikk presentert en 20% margin, ville jeg antatt at det var stor forskjell, og lett hørbare i en blintest. Derfor er jo dette veldig missvisende om de samtidig ikke knapt hører forskjell.

Det som iriterer meg mest er de som sier at lyden er så dårlig at de ikke kan høre på det annet en som bakgrunsmusikk. Men samtidig kan de godt høre på høytalere med stor frekvensavvik og kose seg med musikken her. Om du ikke klarer å høre på spotify primium, skulle du få vondt i øra av å høre på anlegg som ikke var 100% liniære i et perfekt akustisk rum.(noe ingen gjør)
    Så lenge man tester og sammenlikner på samme anlegg, spiller det vel fint lite rolle. 8 av 10 stemmer veldig bra med slik jeg opplever forskjellen. Det er og betegnende at alle 4 i panelt havnet på omtrent samme nivå - rundt 8.

Videre skal dere vrenge og vri på alt spesielt når dere får et resultat dere ikke liker. Å rangere fra 1 til 10 er vel veldig vanlig i dag uten at man trenger å utdype dette særlig mer og noe de fleste forstår. Spesielt når en stor del av Norges befolkning ikke er særlig bevandret i regne kunnskaper. Det er en grunn til at man gjerne ikke bruker % på plansjer på dagsrevyen og angir lønntillegg i kr pr time osv.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man tester og sammenlikner på samme anlegg, spiller det vel fint lite rolle. 8 av 10 stemmer veldig bra med slik jeg opplever forskjellen. Det er og betegnende at alle 4 i panelt havnet på omtrent samme nivå - rundt 8.

Videre skal dere vrenge og vri på alt spesielt når dere får et resultat dere ikke liker. Å rangere fra 1 til 10 er vel veldig vanlig i dag uten at man trenger å utdype dette særlig mer og noe de fleste forstår. Spesielt når en stor del av Norges befolkning ikke er særlig bevandret i regne kunnskaper. Det er en grunn til at man gjerne ikke bruker % på plansjer på dagsrevyen og angir lønntillegg i kr pr time osv.
    Jeg har ingen problemer med resultatet av testen, jeg har problemer med at noe tolker resultatet til at spotify har 80% av lydkvaliteten til CD.

Leser man testen som sin helhet (og ikke bare glaner på grafen) så er det ingenting galt med testen eller testresultatet.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant at du tror to ulike personer vil vekte en rangering fra 1 til 10 helt likt. Har man glanet på noen spørreundersøkelser før vil en oppleve fort at folk vekter totalt forskjellig. Noen bruker hele skalaen, noen bruker konsekvent aldri de laveste eller høyeste verdiene osv.

Sagt med andre ord, dersom to personer vurderer verdien av en tjeneste til tallet 7, har du ingen garanti for at begge personene opplever tjenesten like bra.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Interessant at du tror to ulike personer vil vekte en rangering fra 1 til 10 helt likt. Har man glanet på noen spørreundersøkelser før vil en oppleve fort at folk vekter totalt forskjellig. Noen bruker hele skalaen, noen bruker konsekvent aldri de laveste eller høyeste verdiene osv.

Sagt med andre ord, dersom to personer vurderer verdien av en tjeneste til tallet 7, har du ingen garanti for at begge personene opplever tjenesten like bra.
    Det er nødvendig å definere hva som er 1 og hva som er 10, og hvor stor forskjellen er mellom hvert trinn.
    Hvis 1 er sveivegrammofon tipper jeg at ogg/mp3/aac havner på 9,8 og at mc havner på 9,5. CD kan vi plassere på 9,7-,9,9 avhengig av kvaliteten på cd-spilleren, og DVD-A kan settes som referanse på 10. Litt synsing der, men poenget tar nok de fleste.

Side 58 av 61 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •