Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 1207
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Uhm.. sb?
    SqueezeBox.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doh! ops:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Oki, da skal jeg bruke litt mer tid på å notere meg litt underveis fremover , hva jeg lytter på og hvilke format
    Du kjører med squeezeboxen sin innebygde dac og kjører analogt til forsterker, og gjør det samme med din Rega cdspiller, stemmer det?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du kjører med squeezeboxen sin innebygde dac og kjører analogt til forsterker, og gjør det samme med din Rega cdspiller, stemmer det?

nei kjører begge digitallt for øyeblikket, skal teste motsatt også
    det var det som egentlig var mest overraskende, det med forskjellen når jeg ikke bruker innebygd dac

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var det som egentlig var mest overraskende, det med forskjellen når jeg ikke bruker innebygd dac
    Ja hvis du kjører digitalt fra begge til en DAC så synes jeg det høres veldig rart ut, hvertfall hvis du sammenligner lossless / FLAC mot CD da.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvis du kjører digitalt fra begge til en DAC så synes jeg det høres veldig rart ut, hvertfall hvis du sammenligner lossless / FLAC mot CD da.

skal ikke komme med noen dom, skal utforske og bli kjent med mediet over tid
    ett pluss er at man har tilgang på å stifte bekjenntskap med nye artister ihvertfall, så uansett er det ett bra supplement

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke komme med noen dom, skal utforske og bli kjent med mediet over tid
    ett pluss er at man har tilgang på å stifte bekjenntskap med nye artister ihvertfall, så uansett er det ett bra supplement
    Men da snakker du om Spotify / Wimp via squeezebox.

Du kan jo også bruke squeezebox til å spille av dine egne album, som du har rippet til en server i FLAC. Dette bør jo teoretisk sett låte dønn likt som fra CDspilleren hvis du bruker samme DAC.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er ikke helt med, kan du formulere dine inntrykk igjen? Leste ditt innlegg kl. 17.50 men skjønner ikke helt.
    Du mener at digitalt overført til en dac, da er Squeezeboksen og Spotify litt "sløret" sammenliknet med din cd spiller, eller?
    Jeg har en Squeezebox Classic, men bruker den lite egentlig selvom jeg kan streame Spotify fra windows pc`en hvor jeg også har all min musikk lagret.
    Jeg foretrekker min MacbookPro digitalt inn i dac, spiller jeg Spotify og musikk lagret på den lyder det mye bedre enn streaming, syns jeg.
    Rart kanskje, men forklaringen tror jeg ligger i større gain fra MBP`en inn til dac, selvom egentlig spdif er standardisert, såvidt jeg vet.
    Spotify holder lenge for meg hvertfald.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Videre har jeg heller ikke påstått at streamingtjenester er _årsaken_ til loudness war og overdreven komprimering. Det jeg har sagt er at dagens musikklyttere, som setter tilgjengelighet og kvantitet i høysetet har bidratt til at fokuset på kvalitet gradvis har svunnet hen gjennom de siste årene. Og da spesielt kanskje de siste 5-10 årene. Man har tatt ett veivalg, massene, markedet har tatt et veivalg. Og det valget er _ikke_ tuftet på høyeste mulig lydkvalitet, la det være sagt.

Hvis du i tilgjengelighet mener at folk de siste årene har gått fra å høre musikk de få gangene man har tid til å sette seg ned foran stereo anlegget til å nå ønske
    1. "God lyd" i bilen (med 70 db bakgrunnstøy
    2. "God lyd" når man jogger
    3. "God lyd" på øret når man sitter i åpen kontorlandskap for å blokkere andre
    4. "God lyd" på bussen på vei på jobb
    5. "God lyd" på anlegg som de fleste har råd til.

Ja, da er jeg enig at det er denne tilgjengeligheten som er skylden i loudness war.

Alternativet ville jo vært å produsert musikk slik at mye av detaljene forsvant i bakgrunnstøy, eller nektet folk å ha musikk når de ønsker.
    Folk i dag har ikke tid til å sette seg ned å lytte til musikk. Folk jobber, trener, passer unger osv døgnet rundt.

Kvantitet har ingenting med dette å gjøre. Selv i Libia hvor kun sangene til Gaddafi er godkjent spilt på radioen så vil man ønske å gjøre slikt slik at flest mulig får glede av de :-)

Jeg antar at du også lytter på musikk når du kjører rundt i din BMW?
    Isåfall er du også blant disse som tvinger frem loudness war :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hmm, er ikke helt med, kan du formulere dine inntrykk igjen? Leste ditt innlegg kl. 17.50 men skjønner ikke helt.
    Du mener at digitalt overført til en dac, da er Squeezeboksen og Spotify litt "sløret" sammenliknet med din cd spiller, eller?
    Jeg har en Squeezebox Classic, men bruker den lite egentlig selvom jeg kan streame Spotify fra windows pc`en hvor jeg også har all min musikk lagret.
    Jeg foretrekker min MacbookPro digitalt inn i dac, spiller jeg Spotify og musikk lagret på den lyder det mye bedre enn streaming, syns jeg.
    Rart kanskje, men forklaringen tror jeg ligger i større gain fra MBP`en inn til dac, selvom egentlig spdif er standardisert, såvidt jeg vet.
    Spotify holder lenge for meg hvertfald.

jeg skal formulere meg bedre når inntrykken er mer satt og ikke minst at jeg har vent meg til fremgangsmåten og føler at jeg klarer å være mest mulig objektiv
    jeg oppfatter en forskjell som gjør at jeg blir fortere bla blir lyttetrett .
    vokalister f.eks står ikke like mye frem, med kropp og rom rundt seg, pga hva jeg kaller ett "glatt" slør, vil helst ikke utdype meg mer enda da jeg føler det kan bli lite konstruktivt fra min side

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da snakker du om Spotify / Wimp via squeezebox.

Du kan jo også bruke squeezebox til å spille av dine egne album, som du har rippet til en server i FLAC. Dette bør jo teoretisk sett låte dønn likt som fra CDspilleren hvis du bruker samme DAC.

det skal testes det også, men så lenge jeg har en cd spiller ser jeg ikke
    at jeg orker å rippe over 400 cd med det første :-D

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Hvis du i tilgjengelighet mener at folk de siste årene har gått fra å høre musikk de få gangene man har tid til å sette seg ned foran stereo anlegget til å nå ønske
    1. "God lyd" i bilen (med 70 db bakgrunnstøy
    2. "God lyd" når man jogger
    3. "God lyd" på øret når man sitter i åpen kontorlandskap for å blokkere andre
    4. "God lyd" på bussen på vei på jobb
    5. "God lyd" på anlegg som de fleste har råd til.

Ja, da er jeg enig at det er denne tilgjengeligheten som er skylden i loudness war.

Alternativet ville jo vært å produsert musikk slik at mye av detaljene forsvant i bakgrunnstøy, eller nektet folk å ha musikk når de ønsker.
    Folk i dag har ikke tid til å sette seg ned å lytte til musikk. Folk jobber, trener, passer unger osv døgnet rundt.

Kvantitet har ingenting med dette å gjøre. Selv i Libia hvor kun sangene til Gaddafi er godkjent spilt på radioen så vil man ønske å gjøre slikt slik at flest mulig får glede av de :-)

Jeg antar at du også lytter på musikk når du kjører rundt i din BMW?
    Isåfall er du også blant disse som tvinger frem loudness war :-)
    Ingen av disse scenarioene er loudness war ønsket!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Ingen av disse scenarioene er loudness war ønsket!
    å jo, her har baronen rett, når man er ute og jogger eller kjører bil ønsker man ikke å få anlegget/ hodetelefoner ødelagt av plutselig ukomprimerte dynamiske innslag

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Her sitter jeg og spiller Mike Oldfiels Amarok på spotify premium, og jeg kan ikke si at mangel på dynamikk er et fremtredende problem. Kan det være man diskuterer et konstruert problem; konstruert av en bruker som på noen få dager har over 1000 poster og har blitt utestengt et par ganger som belønning for sine insiktsfulle poster?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benytter du coax eller toslink mellom din SB og DAC ?
    Eg opplevde en merkbart (positiv) forskjell når eg byttet fra coax til toslink som tilkobling mellom min SB og DAC. Om det skyldes SB eller DAC har eg ikke fått testet enda. Mitt råd er du tester både coax og toslink mellom din SB og DAC.
    Lykke til:-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Hmmm. Her sitter jeg og spiller Mike Oldfiels Amarok på spotify premium, og jeg kan ikke si at mangel på dynamikk er et fremtredende problem. Kan det være man diskuterer et konstruert problem; konstruert av en bruker som på noen få dager har over 1000 poster og har blitt utestengt et par ganger som belønning for sine insiktsfulle poster?
    Det er nok flere enn ham som synes at Spotify i dag ikke er god nok for kritisk lytting på et godt anlegg. Spotify er veldig bra hvis man trenger å dra med seg musikken sin hvor man enn oppholder seg som bussen, skolen, jobben, festen, men det er ikke alle som er slik. En lossless variant hadde kanskje vært noe for meg men jeg vet ikke om der er komprimeringen eller distribusjonen som gjør at det låter hardt i mine ører. Ikke sikkert jeg vil like en Spotify lossless heller, og så er det noe med å ha musikken fysisk, selv om jeg og bruke Squeezebox/NAS til avspilling - stort sett.

Støtter Gilmore i mye av det han mener, men fyren mangler litt folkeskikk og respekt i måten han uttrykker seg på. På den annen side blir han hakket på fra alle kanter så det er kanskje ikke så rart han biter igjen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er nok flere enn ham som synes at Spotify i dag ikke er god nok for kritisk lytting på et godt anlegg. Spotify er veldig bra hvis man trenger å dra med seg musikken sin hvor man enn oppholder seg som bussen, skolen, jobben, festen, men det er ikke alle som er slik.
    Å si at man kunn kan bruke spotify til jobb, fest, jogging etc. og ikke til kritisk lytting, er etter min mening tull. Jeg skal ikke nekte for at du og andre kan høre forskjell, men jeg gjør det ikke, og da kan ikke forskjellene være så store at du ikke kan nyte musikk av anlegget ditt. Det blir like elitisk som å si at man ikke kan drive kritisk lytting på et anlegg under 200 000,-.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er nok flere enn ham som synes at Spotify i dag ikke er god nok for kritisk lytting på et godt anlegg.
    Med kritisk lytting antar jeg du mener å sitte å høre etter feil i anlegget ditt? Det er ikke sånn jeg hører på musikk altså. Jeg hører på musikken, ikke anlegget. Men different strokes for different folks

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... hva jeg lytter på og hvilke format
    mitt foreløpig inntrykk er at det er litt mer støy? i lydbildet, detaljene kommer bedre frem via regaen enn sb, mer kropp,autoritet og utklinging, mer organisk rom klang?
    det aller tydeligste for meg så langt er dette "glass aktige sløret/støygulv" som ligger utenpå musikken,er klar forskjell på dette punktet kontra rega. litt vanskelig å helt finne rett ord
    Det er ingen som hevder det ikke er forskjell, altså at du klarer å identifisere forskjeller kan være berettiget. For utenforstående er det vanskelig å forstå hvor stor forskjell du mener det er, feks i den ene enden av skalen så har vi "kabelentuiastene" hvor dem er tydelig på at forskjellen en stor! For dem er det helt avgjørende å ha gode kabler for å kunne nyte lyden....

Det var forøverig litt vanskelig å skjønne innlegget dit. Og med tanke på ditt standpunkt og den bakgrunn som vi har blitt kjent med deg her på forumet, så kan den forskjellen du hører kan like gjerne være placebo eller en "feil" utført test. Jeg sier ikke du tar feil, men som du er inne på selv så trenger vi andre informasjon som går litt dypere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Å si at man kunn kan bruke spotify til jobb, fest, jogging etc. og ikke til kritisk lytting, er etter min mening tull. Jeg skal ikke nekte for at du og andre kan høre forskjell, men jeg gjør det ikke, og da kan ikke forskjellene være så store at du ikke kan nyte musikk av anlegget ditt. Det blir like elitisk som å si at man ikke kan drive kritisk lytting på et anlegg under 200 000,-.
    Godt poeng!

Side 56 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •