Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 61 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 1207
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Personlig treffer jeg riktig minst halvparten av gangene jeg blindtester mellom CD og Spotify. Noe som vel skulle tilsi at CD har 50% bedre lydkvalitet enn Spotify.
    Hvis du "treffer riktig" halvparten av gangene er det i mine øyne veldig nært orginalen. Hadde Spotify vært halvparten så bra som CD ville du truffet "riktig" 100% av gangene... Det ville mao vært ekstremt hørbart...

Hvor bra kvalitet du får ut av Spotify avgjøres jo veldig av hvordan man henter det ut. Fra PC (via onboard-lydkort) eller via DAC, eller via Sonos osv, osv... Førstnevnte her vil jo gjøre at man alltid hører at det låter dårlig fra Spotify.

Det vil jo også ha mye å si hvor god CD-spiller du har. Har du en spiller til 100K, vil jo den ha mye bedre odds for å låte best hver gang enn hva en Rema1000-spiller til 299,- har...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig treffer jeg riktig minst halvparten av gangene jeg blindtester mellom CD og Spotify. Noe som vel skulle tilsi at CD har 50% bedre lydkvalitet enn Spotify.
    Dette er vel en spøk antar jeg? Hvis ikke foreslår jeg at du setter deg inn i elementær statistikk.

Hvis du hadde kastet mynt og krone og gjettet basert på utfallet av kastet, så hadde du fått like god treffprosent. Mener du fortsatt det sier noe om lydkvaliteten?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lykvaliteten hadde vert 50 % bedre på CD,så burde det vel vere en smal sak å oppnå en treffprosent på 100 i blindtest
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Sludder og vrøvl. Hadde man tenkt og ikke minst prioritert kvalitet ville man vært på vei mot mer utbredt SACD utvalg og ikke minst støttet utviklingen av nye superhøyoppløse formater. Men det ønsker ikke flesteparten, da det er viktigere å ha tilgang til 100 000 skiver på spotify tilnærmet gratis. Ergo er kvalitetsfallet et faktum slik det er beskrevet i lyd og bilde artikkelen, og du og dine streamingkumphaner er med på å opprettholde denne kursen. Dessverre. Trist men sant.
    Artikkelen handler ikke om streaming, og streaming og spotify har lite med mangelen på høyoppløselige formater å gjøre.

Du burde jo være minst like irritert på alle CD-utgivelsene der ute. De er jo et sikkert tegn på at kvalitetsfallet er et faktum der ute. Og du og dine CD-kjøpende venner er med på å opprettholde denne kursen. Ingen gidder jo lage SACD eller andre høyoppløselige formater når alle er fornøyd med CD.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Artikkelen handler ikke om streaming, og streaming og spotify har lite med mangelen på høyoppløselige formater å gjøre.

Du burde jo være minst like irritert på alle CD-utgivelsene der ute. De er jo et sikkert tegn på at kvalitetsfallet er et faktum der ute. Og du og dine CD-kjøpende venner er med på å opprettholde denne kursen. Ingen gidder jo lage SACD eller andre høyoppløselige formater når alle er fornøyd med CD.
    samme vil jo gjelde for streaming, og det er nok ikke de audiofile som opprettholder den dårlige kvaliteten, snarere tvert imot imo
    de med dårlig utstyr hAr jo absolutt mest å hente på at det opprettholdes en dårlig kvalitet for da høres jo utstyret bedre ut oppmot bedre utstyr

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Om streaming skulle vise seg å bli det "nye store" etter CD-skivene, så vil det garantert komme streaming-tjenester etter hvert som fokuserer på kvalitet også. Spotify MKII om du vil med Flac-filer som overgår kvaliteten på CD. De som vil ha det må sikkert betale litt ekstra for det, noe de sikkert gjør med glede. Jeg kunne lett ha gjort det selv i alle fall

Men for "folk flest" er Spotify-tjenesten allerede bra nok lydmessig. Ikke alltid jeg klarer å treffe riktig på om det er spotify som spilles eller om det er CD-platen hjemme hos meg i alle fall... Men dette har vel vært nevnt ørten ganger tidligere i tråden :P
    vil nok komme det,men om kvaliteten opprettholdes eller bedres er vanskelig å spå noe om, verden vil bedras

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Skal man tro enkelte, er SACD på full fart tilbake med japanernes "nye" SHM-SACD. Katalogen vokser og salget har visstnok vært over all forventning.

Advanced Search

Øvrig kilde fra et annet forum:
    "En kar fra Belgia som har forbindelser mot Japan sier at salget av disse SHM-SACD er mye høyere enn hva Universal noen gang hadde forestilt seg."

jeg venter spent på en sending fra en venn der nede etterhvert, han skryter også av kvaliteten på disse innspillingene

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    EDIT: Vedrørende a og b:
    What quality does Spotify stream in?
    We use the Ogg Vorbis format for streaming. There are three quality ratings that we use:

■q3 (~96 kbps)
    ■q5 (~160 kbps)
    ■q9 (~320 kbps)
    Note: not all tracks are currently available in high bitrate.
    Desktop: Streams are q5 quality. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at q9 from the preferences menu.

Mobile: A higher quality q5 is offered, along with a “low bandwidth” option of q3. You can choose separate qualities ratings for streaming and synching in the More tab of your Spotify mobile app.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Takk for svar. Men når Spotify importerer lossless filer fra PC til sitt bibliotek, så avspilles de altså ikke lossless men konverteres til en q-en-eller-annen kvalitet? det er jo hårreisende....
    De streames jo ikke, de ligger på maskinen.
    At jeg ikke får lossless over til mobil, offline, er greit nok, men å avspille dem online på PC bør være samme kvalitet ellers er funksjonaliteten "jalla"

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vet utmerket godt hva artikkelen handler om. Poenget mitt er som tidligere: Hadde man vært kvalitetsbevisst ville utviklingen gått videre i retning SACD og andre høyoppløselige formater som kunne dyttet utviklingen videre. Den utviklingen støtter man _ikke_ når det som teller er streaming og 100 000 skiver tilgjengelig til minst mulig pris,- aller helst gratis. Da sier det seg selv at selskapene ikke ser markedsverdien og dermed stoppert utviklingen av høyoppløselige formater og dermed en forbedring i kvalitet. De som handler vinyl og CD plater er med på å kjøre penger inn til artistene og ikke minst til industrien som helhet. Dessverre er vi i et fåtall virker det som, selv på et entusiastforum som dette.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    samme vil jo gjelde for streaming, og det er nok ikke de audiofile som opprettholder den dårlige kvaliteten, snarere tvert imot imo
    de med dårlig utstyr hAr jo absolutt mest å hente på at det opprettholdes en dårlig kvalitet for da høres jo utstyret bedre ut oppmot bedre utstyr
    Men det er da mange med streaming som kilde som har bra utstyr?

Primærårsaken til "dårlig kvalitet" er jo dårlig mastering, og dette er jo i utgangspunktet ikke noe forbrukerne har skapt, men tvert i mot plateselskapene selv, som av ren kommersiell interesse vil ha mest mulig trøkk ut av sitt produkt i reklameøyemed.

Det jeg prøver å poengtere her (som går Gilmour hus forbi selv om han har blitt fortalt det 100 ganger på 20 forskjellige måter) er at det ikke er noen sammenheng mellom Spotify og nedadgående lydkvalitet på plateutgivelser.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet utmerket godt hva artikkelen handler om. Poenget mitt er som tidligere: Hadde man vært kvalitetsbevisst ville utviklingen gått videre i retning SACD og andre høyoppløselige formater som kunne dyttet utviklingen videre. Den utviklingen støtter man _ikke_ når det som teller er streaming og 100 000 skiver tilgjengelig til minst mulig pris,- aller helst gratis. Da sier det seg selv at selskapene ikke ser markedsverdien og dermed stoppert utviklingen av høyoppløselige formater og dermed en forbedring i kvalitet. De som handler vinyl og CD plater er med på å kjøre penger inn til artistene og ikke minst til industrien som helhet. Dessverre er vi i et fåtall virker det som, selv på et entusiastforum som dette.

vel vel, det er mange andre ting enn god lyd som er gjengs her inne , er vel mer kinoorientert dette forumet enn f.eks hfs hvor mange av de påstandene som slenges ut her rett og slett ikke vil ha noe livsgrunnlag i det hele tatt

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel vel, det er mange andre ting enn god lyd som er gjengs her inne , er vel mer kinoorientert dette forumet enn f.eks hfs hvor mange av de påstandene som slenges ut her rett og slett ikke vil ha noe livsgrunnlag i det hele tatt

Ja, det kan virke slik jokris

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du begynte å lese det folk skrev til deg så hadde det vært litt enklere å diskutere med deg, for da slapp man gjenta alt man sa hundre ganger.

For siste gang:

1.Årsaken til at det er "100 000 skiver" på Spotify er ikke at hver enkelt bruker skal lytte til hundre tusen skiver, men at de skal dekke smaken og favorittartistene til alle i hele verden. Da hjelper det ikke med samme utvalg som den lokale platesjappa i Drammen. Dette handler ikke om kvantitet for den enkelte bruker, men bredde til alle brukerne.

2.SACD som format har ikke bedre lyd enn CD.

3.Begrensningen i lydkvaliteten ligger i opptaket og mastering/produksjon av albumet, ikke CD-formatet.

4.Platebransjen må tilby et produkt som markedet ønsker hvis de skal overleve. Hvis ingen vil kjøpe CD og vinyl, må de tilby noe annet (eksempelvis streamingbaserte tjenester). Hvis ikke så dør de. Dette er enkel markedsøkonomi. Det er totalt uinteressant om du eller platebransjen "vil" at folk skal kjøpe CD. Ingen er interessert i dampmaskiner i 2011 uansett hva produsenten synes om den saken.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er da mange med streaming som kilde som har bra utstyr?

Primærårsaken til "dårlig kvalitet" er jo dårlig mastering, og dette er jo i utgangspunktet ikke noe forbrukerne har skapt, men tvert i mot plateselskapene selv, som av ren kommersiell interesse vil ha mest mulig trøkk ut av sitt produkt i reklameøyemed.

Det jeg prøver å poengtere her (som går Gilmour hus forbi selv om han har blitt fortalt det 100 ganger på 20 forskjellige måter) er at det ikke er noen sammenheng mellom Spotify og nedadgående lydkvalitet på plateutgivelser.
    mange er det vel ikke, snever hobby dette her
    er enig i det du sier angående spotify og utgivelser til en viss grad, men frykter at en overgang fra fysisk til streaming ikke akkurat vil hjelpe på problemet heller, tvert imot

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange er det vel ikke, snever hobby dette her
    er enig i det du sier angående spotify og utgivelser til en viss grad, men frykter at en overgang fra fysisk til streaming ikke akkurat vil hjelpe på problemet heller, tvert imot
    Den som lever får se. Denne diskusjonen går i sirkler. Jeg har tidligere linket til artikler som mer enn antyder at normaliseringsfunksjonaliteten i Spotify vil gjøre det mindre attraktivt å bedrive hard komprimering av platene. Det er med andre ord (som sagt) vel så sannsynlig at Spotify (og tilsvarende) vil bidra til å REDUSERE problemet med the loudness war.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, Thorbjørn............... er du helt sikker på det?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Å, Thorbjørn............... er du helt sikker på det?
    Tja?

Det er så langt ikke påvist / dokumentert hørbar forskjell på CD og SACD gitt samme kildemateriale.

Opplever du stor forskjell i lyden mellom de to formatene er det høyt sannsynlig ikke den samme masteren som ligger på SACDen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som lever får se. Denne diskusjonen går i sirkler. Jeg har tidligere linket til artikler som mer enn antyder at normaliseringsfunksjonaliteten i Spotify vil gjøre det mindre attraktivt å bedrive hard komprimering av platene. Det er med andre ord (som sagt) vel så sannsynlig at Spotify (og tilsvarende) vil bidra til å REDUSERE problemet med the loudness war.

det er vel lite trolig , det forusetter jo en stor nok økning i kvaliteten på lydutstyret til allemansen, og ikke minst utdanning av de som jobber med mastring og miksing

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja?

Det er så langt ikke påvist / dokumentert hørbar forskjell på CD og SACD gitt samme kildemateriale.

Opplever du stor forskjell i lyden mellom de to formatene er det høyt sannsynlig ikke den samme masteren som ligger på SACDen.
    Mye sant der, men et lite ? etter "tja" gir grunn for optimisme

Som regel velger jeg jo multikanal-laget, men på "gutterommet" blir det hybrid laget siden min ''lo-fi" Yamaha CD-spiller ikke leser SACD laget.

Jeg har også et par rene SACD plater uten hybrid, og de må spilles på Oppo'n. F.eks Boston sin tittelplate. Den ER bedre enn originalen, men det blir jo da epler og pærer siden den helt sikkert er tuklet med i forhold til originalplata.
    Men utgangspunktet, mastertapen, bør jo være den samme.....

SA-CD.net - Boston: Boston

Les anmeldelser på linken.
    Her et utdrag:
    I received the SACD yesterday and this morning I did an A-B comparison with the CD, both feeding my Pioneer receiver directly thru PCM.
    The result- The SACD is almost flat response/unity gain experience with , either ,a little bit of highs rolled up; or, that's how the Master sounded.
    I can hear ALL of the instruments Extremely clearly- even the "air" between them (and , no ; I don't do drugs), which I couldn't in the CD or LP.
    It's not brickwalled at all, I'd even say it's not even slightly compressed. The slightly high freq boost I think can be blamed on some very subtle harmonic exciter.
    The CD on the other hand- is compressed , although not brickwalled, has a bass and lo-mid notch which I find annoying and no "air" in its Hi Freq, very poor highs.Great packaging , though...

Mind you , I have heard very dark/muddy sounding SACDs; Eric Clapton's "Slowhand", Aerosmiths "Toys in the Attic", but also some very bright sounding ones, i.e. "EWF "Gratitude", so I can't say that it's medium related...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du begynte å lese det folk skrev til deg så hadde det vært litt enklere å diskutere med deg, for da slapp man gjenta alt man sa hundre ganger.

For siste gang:

1.Årsaken til at det er "100 000 skiver" på Spotify er ikke at hver enkelt bruker skal lytte til hundre tusen skiver, men at de skal dekke smaken og favorittartistene til alle i hele verden. Da hjelper det ikke med samme utvalg som den lokale platesjappa i Drammen. Dette handler ikke om kvantitet for den enkelte bruker, men bredde til alle brukerne.

3.Begrensningen i lydkvaliteten ligger i opptaket og mastering/produksjon av albumet, ikke CD-formatet.

4.Platebransjen må tilby et produkt som markedet ønsker hvis de skal overleve. Hvis ingen vil kjøpe CD og vinyl, må de tilby noe annet (eksempelvis streamingbaserte tjenester). Hvis ikke så dør de. Dette er enkel markedsøkonomi. Det er totalt uinteressant om du eller platebransjen "vil" at folk skal kjøpe CD. Ingen er interessert i dampmaskiner i 2011 uansett hva produsenten synes om den saken.

Spar deg hersketeknikkene Hybris, jeg har fått med meg det du her har sagt for lenge siden. Ingen av punktene dine forandrer på hva jeg forsøker få frem. Det er nettopp det at "ingen" gidder støtte oppom kvalitetsutviklingen i markedet ved å kjøpe CD,vinyl og SACD som gjør at kvalitetstapet er et faktum, fordi man ikke ser markedsverdien lenger fra plateselskapene sin side. "Gratis" streaming gjennom Wimp og spotify har tatt over, og det fenger saueflokken til de grader.

Og ikke forsøk å nekte på tilgjengelighet og kvantitet som streaming representerer og således må være tilnærmet definisjonen på. Tror ikke jeg har lest ett eneste innlegg om spotify i positivte ordelag som ikke lirer av seg skryt av alle de 100 000 skivene man har tilgjengelig, nærmest mens man sikler nedover magen. At folk flest velger kvantitet og tilgjengelighet fremfor kvalitet er et ubestridt faktum. Det er bare så trist at entusiaster på et hififorum åpenbart tar de samme valgene, og det forteller en hel del hvilken lost cause dette er.

Side 50 av 61 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •