Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 61 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 1207
    Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, jeg vet. Og dermed er det vel vanskelig å finne uansett (fysisk) for de som eventuelt ikke fikk tak i et eksemplar den gangen.
    Så hva det har å gjøre med at det ikke er på Spotify i dag aner jeg ikke. Når ikke engang artisten selv ønsket at det skulle gis ut den gangen.

Men om noe plateselskap med rettigheter evnt en gang i framtiden skulle gi det ut i ny utgave så er det vel ingen grunn til at det ikke skulle havne på en eller annen straming-tjeneste?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med å finne "Black Album" av Prince på de lovlige streamingmediene.
    Har du den liggende kan du føre den inn i Spotify.

Men, en slik policy gir grobunn for piratvirksomhet, selv om den harde kjernen av fansen er villige til å grave dypt i lommeboken, så er det andre som bare syns det er kult å ha den i sin digitale (pirat)samling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med å finne "Black Album" av Prince på de lovlige streamingmediene.

Tilsvarende gjelder å finne originale utgivelser (ikke remastret) på streamingmediene.
    Ja, men sett at hypotesen var slikt at i fremtiden vi ikke hadde CD. Hvordan skulle da Prince få gitt ut dette albumet og tjent penger? Det blir vel litt som å si at lykke til med å finne et svart/hvit-tv i butikken idag - som entusiast så må man bare finne seg i enkelte spesial utgivelser ikke er så lett å få tak. Og har vi CD i fremtiden så vil alikvell det "black album" ikke være å få tak? Uansett har det ingenting med streaminingtjenester å gjøre.

Det finnes vel orginal utgivelser på streamingjenestene? Disse tjenstene foretar vel ingen remastering? Jeg er ikke veldig spesialist på dette område, men er dette noe jeg virkelig har missforstått??

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det finnes vel orginal utgivelser på streamingjenestene? Disse tjenstene foretar vel ingen remastering? Jeg er ikke veldig spesialist på dette område, men er dette noe jeg virkelig har missforstått??
    Han mener vel at han antar at de streamingtjenestene bare legger ut siste versjon av albumet og dermed blir det en remasteret utgave hvis det finnes.

På spotify synes jeg det ser ut til å være ganske god dekning av originale utgivelser.

Igjen så har det uansett ikke så mye med streaming å gjøre. Hvis du ikke allerede har originalutgivelsen vil du etterhvert få problemre med å få tak i noe annet enn remaster på CD også, plateselskapene trykker ikke opp flere eksemplarer av de gamle utgivelsene.

Har du allerede originalutgivelsen så er det jo greit, hvis ikke så får du ikke tak i den uavhengig av om kilden er cd eller spotify. Antageligvis vil vel tvert i mot originalutgivelsene etterhvert bli lettere tilgjengelig via spotify (for der blir de liggende uavhengig av hvor mange som lytter til de), mens de gamle originalutgivelsene blir kjøpt og forsvinner fra platebutikkene.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har du allerede originalutgivelsen så er det jo greit, hvis ikke så får du ikke tak i den uavhengig av om kilden er cd eller spotify. Antageligvis vil vel tvert i mot originalutgivelsene etterhvert bli lettere tilgjengelig via spotify (for der blir de liggende uavhengig av hvor mange som lytter til de), mens de gamle originalutgivelsene blir kjøpt og forsvinner fra platebutikkene.
    Ja, jeg tolker teknologien og fremtiden likt som deg. Det koster antageligvis også svært lite å holde orginalutgivelsene tilgjengelig via streamingtjeneste, kontra å shippe rundt hard-copies til platebutikker som "ikke" får solgt disse. Jeg har ingen tro på at musikk forsvinner pga at streaming - den vil overleve på en eller en annen måte så lenge folk er intressert i høre på musikken.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jepp det blir gøy å se streamingforkjemperne på barrikadene når spotify og andre tjenester virkelig skal begynne tjene penger (hvis det kun blir digitale tjenester). Da vil det koste atskillig mer enn usle 99 kr i måneden for et abb, det kan jeg nesten garantere. Den store grunnen til at det har ekspandert så enormt de siste 2-3 årene spesielt er at spotify har hatt gratis tjeneste som har vært som bier til honningkrukka. Pipa får en ganske annen lyd hos mannen i gata når gildet skal betales.
    Hvor har du det fra?

90% av mine venner inkl meg har gått over til å betale for spotify. Så tror det vil være ganske mange som går over til å betale 49 eller 99 for spotify. Og de går nok ikke tilbake til gratisversjonen!! Jeg abonerer også på last.fm

Du kan jo opprette en poll. Betaler du for spotify?
    Ja, alltid gjort det
    Ja, gikk over når de forandret gratisversjonen
    Nei, bruker gratisversjonen
    Bruker andre ting

Da kan du finne ut hvor mange som bruker hva
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en intressan og velformulert artikkel i mine øyne, her spåes det at innen fem år så er det liten eller ingen inntjening på fysisk medie. Det satses nå for fullt på streaming, med Apple i spissen.

Apple overbeviser plateselskapene | Digital

Selv har jeg ikke tro på at det fysiske medie vil forsvinne, da det vil være et lite nisje-markedet for entusiaster.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd og bildes glitrende artikkel på nett!

Her følger linken til den flotte og relevante artikkelen til Geir Nordby i lyd og bilde. En skremmende oppvåkning, men ikke minst god informasjon om hvilken tragisk retning vi er på vei i. Teknologien og opptaksutstyret pr idag slår alle tidligere nivåer og muligheter, men lydkvaliteten på utgivelser blir alikevel dårligere. Helt uakseptabelt!

Lydkvalitetens skandaløse forfall | Lyd & Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her følger linken til den flotte og relevante artikkelen til Geir Nordby i lyd og bilde. En skremmende oppvåkning, men ikke minst god informasjon om hvilken tragisk retning vi er på vei i. Teknologien og opptaksutstyret pr idag slår alle tidligere nivåer og muligheter, men lydkvaliteten på utgivelser blir alikevel dårligere. Helt uakseptabelt!
    Joda, en meget bra artikkel, den illustruerer problematikken meget godt.

Som det skrives så er dette ikke noe nytt, hele artikkelen handler om "Loudness War", det er et fenomen som startet i allefall så tidlig som midt på 80-tallet da digitaliseringen kom igang for fullt. Altså dette er kjent problem som er prøvd beskrevet i denne tråden flere ganger.

Saken, i mine øyne, har svært lite med lytterenes bruksmønster. Altså jeg mener det har liten eller ingen sammenheng med MP3 eller streaming å gjøre. Dette er noe som har blitt tredd nedover hode på folk, hvor disse teknikkerne dikterer hva som er bra for oss. Når alt kommer til alt så handler det om hva disse produsentene TROR gir best profitt - en hver entusiast vil selvfølgelig være uenig med dem om dette.

Når det kommer til ett punkt i artikkelen så er jeg faktisk litt uenig - og det er angående at "høy" dynamikk ikke låter "dårligere" på billiganlegg. Jeg har selv erfart at lave partier forsvinner, det har til og med vært slik at jeg har lurt på om anlegget har blitt slått av - men neida, når jeg har vært borte å sjekket volume-knotten så er det lyd der. Det er mulig det ikke låter "dårligere" hvis jeg skruer opp volumet som artikkel forfatter påpeker - men saken er jo at jeg ikke ønsker å øke volume på den "type" lytting da det fort blir for høyt igjen. Da snakker jeg om en type lytting som mengden av brukere gjør - altså type bakgrunnsmusikk. MEN ikke missforstå meg her, hvis valget er enten eller, så ønsker jeg selvfølgelig ikke denne komprimeringen. Da får jeg heller løpe frem og tilbake, og skru opp og ned volume. Som noen har påpeket tidligere så har streamingtjenstene lagt inn nivå-justering for å få mer lik lydstyrke i mellom sangene - håper rett og slett dette tar livet av "Loudness War".

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Joda, en meget bra artikkel, den illustruerer problematikken meget godt.

Som det skrives så er dette ikke noe nytt, hele artikkelen handler om "Loudness War", det er et fenomen som startet i allefall så tidlig som midt på 80-tallet da digitaliseringen kom igang for fullt. Altså dette er kjent problem som er prøvd beskrevet i denne tråden flere ganger.

Saken, i mine øyne, har svært lite med lytterenes bruksmønster. Altså jeg mener det har liten eller ingen sammenheng med MP3 eller streaming å gjøre. Dette er noe som har blitt tredd nedover hode på folk, hvor disse teknikkerne dikterer hva som er bra for oss. Når alt kommer til alt så handler det om hva disse produsentene TROR gir best profitt - en hver entusiast vil selvfølgelig være uenig med dem om dette.

Når det kommer til ett punkt i artikkelen så er jeg faktisk litt uenig - og det er angående at "høy" dynamikk ikke låter "dårligere" på billiganlegg. Jeg har selv erfart at lave partier forsvinner, det har til og med vært slik at jeg har lurt på om anlegget har blitt slått av - men neida, når jeg har vært borte å sjekket volume-knotten så er det lyd der. Det er mulig det ikke låter "dårligere" hvis jeg skruer opp volumet som artikkel forfatter påpeker - men saken er jo at jeg ikke ønsker å øke volume på den "type" lytting da det fort blir for høyt igjen. Da snakker jeg om en type lytting som mengden av brukere gjør - altså type bakgrunnsmusikk. MEN ikke missforstå meg her, hvis valget er enten eller, så ønsker jeg selvfølgelig ikke denne komprimeringen. Da får jeg heller løpe frem og tilbake, og skru opp og ned volume. Som noen har påpeket tidligere så har streamingtjenstene lagt inn nivå-justering for å få mer lik lydstyrke i mellom sangene - håper rett og slett dette tar livet av "Loudness War".

Jeg er faktisk ikke enig i at artikkelen kun omhandler loudness war zatz. Personlig synes jeg å øyne en liten frustrasjon hos artikkelforfatteren, over at markedet tillater og åpenbart ønsker et slikt forfall. Hvis ikke ville det ikke vært marked for dette. Streaming, spotify, youtube og alskens moderne musikklytting er selve definisjonen for kvantitet og tilgjengelighet. Sålenge det er dette folk ønsker istedet for å søke bedre og bedre kvalitet som jo er mulig i dagens musikk og teknologiverden. Derfor må jeg innrømme at jeg syns det er skuffende og litt trist at så mange her på et entusiastforum som dette er,sluker utviklingen så rått som det jeg får inntrykk av.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydkvalitetens skandaløse forfall | Lyd & Bilde

her har man jo en plausibel forklaring på hvorfor mange mener det holder med en receiver til stereobruk også

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    her har man jo en plausibel forklaring på hvorfor mange mener det holder med en receiver til stereobruk også

Helt korrekt observert jokris. Artikkelen er meget interessant sett fra flere perspektiver.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Streaming, spotify, youtube og alskens moderne musikklytting er selve definisjonen for kvantitet og tilgjengelighet.
    #fail.

Streaming og Spotify er selve definisjonen på neste generasjon lydkilde, som gir tilgjengelighet, kvantitet OG kvalitet. Reneste kinderegget!
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    #fail.

Streaming og Spotify er selve definisjonen på neste generasjon lydkilde, som gir tilgjengelighet, kvantitet OG kvalitet. Reneste kinderegget!

må bare si at jeg håper du har rett, men først bør vel problemene med dårlige miksing og mastering løses. vi audiofile har nok litt av en jobbe der, for vi er jo i klart mindretall

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    #fail.

Sludder og vrøvl. Hadde man tenkt og ikke minst prioritert kvalitet ville man vært på vei mot mer utbredt SACD utvalg og ikke minst støttet utviklingen av nye superhøyoppløse formater. Men det ønsker ikke flesteparten, da det er viktigere å ha tilgang til 100 000 skiver på spotify tilnærmet gratis. Ergo er kvalitetsfallet et faktum slik det er beskrevet i lyd og bilde artikkelen, og du og dine streamingkumphaner er med på å opprettholde denne kursen. Dessverre. Trist men sant.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sludder og vrøvl. Hadde man tenkt og ikke minst prioritert kvalitet ville man vært på vei mot mer utbredt SACD utvalg og ikke minst støttet utviklingen av nye superhøyoppløse formater. Men det ønsker ikke flesteparten, da det er viktigere å ha tilgang til 100 000 skiver på spotify tilnærmet gratis. Ergo er kvalitetsfallet et faktum slik det er beskrevet i lyd og bilde artikkelen, og du og dine streamingkumphaner er med på å opprettholde denne kursen. Dessverre. Trist men sant.
    Skal man tro enkelte, er SACD på full fart tilbake med japanernes "nye" SHM-SACD. Katalogen vokser og salget har visstnok vært over all forventning.

Advanced Search

Øvrig kilde fra et annet forum:
    "En kar fra Belgia som har forbindelser mot Japan sier at salget av disse SHM-SACD er mye høyere enn hva Universal noen gang hadde forestilt seg."

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om streaming skulle vise seg å bli det "nye store" etter CD-skivene, så vil det garantert komme streaming-tjenester etter hvert som fokuserer på kvalitet også. Spotify MKII om du vil med Flac-filer som overgår kvaliteten på CD. De som vil ha det må sikkert betale litt ekstra for det, noe de sikkert gjør med glede. Jeg kunne lett ha gjort det selv i alle fall

Men for "folk flest" er Spotify-tjenesten allerede bra nok lydmessig. Ikke alltid jeg klarer å treffe riktig på om det er spotify som spilles eller om det er CD-platen hjemme hos meg i alle fall... Men dette har vel vært nevnt ørten ganger tidligere i tråden :P

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Om streaming skulle vise seg å bli det "nye store" etter CD-skivene, så vil det garantert komme streaming-tjenester etter hvert som fokuserer på kvalitet også. Spotify MKII om du vil med Flac-filer som overgår kvaliteten på CD. De som vil ha det må sikkert betale litt ekstra for det, noe de sikkert gjør med glede. Jeg kunne lett ha gjort det selv i alle fall

Men for "folk flest" er Spotify-tjenesten allerede bra nok lydmessig. Ikke alltid jeg klarer å treffe riktig på om det er spotify som spilles eller om det er CD-platen hjemme hos meg i alle fall... Men dette har vel vært nevnt ørten ganger tidligere i tråden :P
    Jeg har stilt noen spørsmål om Spotify i en annen tråd, men ingen respons. Prøver da derfor her også:

a) sangene som er importert fra mitt bibliotek på PC, hvilken bitrate har de i Spotify på PC? De aller fleste er lossless (FLAC)
    b) hva er/blir bitrate når de importeres til mobilen?
    c) hvorfor er noen sanger "grå" og blir ikke importert til spilleliste på mobilen verken i on- eller offline?
    "This track is currently not available from Spotify. However, if you have the track on your computer, you can sync it to your iPhone"
    Men det er jo nettopp det jeg (dvs dere) gjorde...................!!!!
    d) det er mange sanger på min offline spilleliste på mobilen nå - og resterende minne på mobilen er 1,6gb. Hvorfor forandres ikke dette tallet om jeg velger at hele spillelista ikke lengre skal være tilgjengelig offline?

Spesielt spørsmål a) og b) "plager meg" litt. Jeg har nå endret litt på offline spilleliste og da gjort plass til iTunes sanger igjen. Når jeg så sammenligner lyden fra iTunes (ALAC) mot Spotify offline , samme sang som er importert av Spotify - så er lyden mildt sagt suverent mye bedre på iTunes....

Det skje en komprimering, mao at spørsmål a og b forsåvidt er besvart, men jeg vil gjerne ha dette skriftelig
    Men hva med Online-spilleliste, er disse også komprimert (importerte sanger)?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg har stilt noen spørsmål om Spotify i en annen tråd, men ingen respons. Prøver da derfor her også:

a) sangene som er importert fra mitt bibliotek på PC, hvilken bitrate har de i Spotify på PC? De aller fleste er lossless (FLAC)
    b) hva er/blir bitrate når de importeres til mobilen?
    c) hvorfor er noen sanger "grå" og blir ikke importert til spilleliste på mobilen verken i on- eller offline?
    "This track is currently not available from Spotify. However, if you have the track on your computer, you can sync it to your iPhone"
    Men det er jo nettopp det jeg (dvs dere) gjorde...................!!!!
    d) det er mange sanger på min offline spilleliste på mobilen nå - og resterende minne på mobilen er 1,6gb. Hvorfor forandres ikke dette tallet om jeg velger at hele spillelista ikke lengre skal være tilgjengelig offline?

Spesielt spørsmål a) og b) "plager meg" litt. Jeg har nå endret litt på offline spilleliste og da gjort plass til iTunes sanger igjen. Når jeg så sammenligner lyden fra iTunes (ALAC) mot Spotify offline , samme sang som er importert av Spotify - så er lyden mildt sagt suverent mye bedre på iTunes....

Det skje en komprimering, mao at spørsmål a og b forsåvidt er besvart, men jeg vil gjerne ha dette skriftelig
    Men hva med Online-spilleliste, er disse også komprimert (importerte sanger)?
    Du finner kanskje noen svar under Spotify FAQ?
    F.eks her: Library and Local Files - Spotify - Spotify
    Jeg tenkte på dette med "grå" sanger som du nevner under "c". Kan dette kanskje ha å gjøre med dette:
    Which file types are supported by Spotify
    ■.mp3, .mp4, .m4a and .m4r files are supported.
    ■.m4p is supported, but these files are usually protected by iTunes. Spotify can’t play them, but will try to match them against the corresponding Spotify track.
    ■.m4v, .3gp, .3g2 and .mov files will be imported, but will only be playable if they were originally exported as audio files.

Kanskje de "grå" da er sanger som er "protected by iTunes" og som heller ikke finnes i Spotify's database?

Eller at jeg eventuelt har misforstått hele problemstillingen din. Skal ikke se bort fra det

EDIT: Vedrørende a og b:
    What quality does Spotify stream in?
    We use the Ogg Vorbis format for streaming. There are three quality ratings that we use:

■q3 (~96 kbps)
    ■q5 (~160 kbps)
    ■q9 (~320 kbps)
    Note: not all tracks are currently available in high bitrate.
    Desktop: Streams are q5 quality. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at q9 from the preferences menu.

Mobile: A higher quality q5 is offered, along with a “low bandwidth” option of q3. You can choose separate qualities ratings for streaming and synching in the More tab of your Spotify mobile app.
    --------------------------------------------------------------------------------

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Men for "folk flest" er Spotify-tjenesten allerede bra nok lydmessig. Ikke alltid jeg klarer å treffe riktig på om det er spotify som spilles eller om det er CD-platen hjemme hos meg i alle fall... Men dette har vel vært nevnt ørten ganger tidligere i tråden
    Personlig treffer jeg riktig minst halvparten av gangene jeg blindtester mellom CD og Spotify. Noe som vel skulle tilsi at CD har 50% bedre lydkvalitet enn Spotify.

Side 49 av 61 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •