Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 61 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 1207
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rlidal
    [Dette innlegget omhandlar for øvrig Tone_Loc sitt innlegg på sånn cirka side 40 (?), der han listar opp alskens mot Gilmour som person/musikktilhengjar. Kanskje dette er noko ein tek på PM med moderator? I så fall får moderator slette dette innlegget og svare meg på det viset.]

Med fare for å gå på person (og avspore enno meir):

Gilmours oppfatning av ein del tekniske omgrep rundt lyd og digital lyd har vel noko å seie for tråden som heilheit? Særleg sidan han stort sett "representerer" den eine sida i diskusjonen, og ikkje minst sidan det var han som starta tråden. Og nei, dette er på ingen måte eit forsøk på å fyre opp for n-te gong, men det er eit ærleg spørsmål.

Og eg tykkjer òg Tone_Loc gjekk for langt, og soleis skjønar eg åtvaringa/slettinga. Men essensen i innlegget var å påpeike nokre av (dei tekniske) svakheitene i Gilmours argumentering. Til dømes dynamikk-vs.-kvalitet-sidesporet.

Alt i alt er eg einig i moderator sit val om å gje ei åtvaring og slette innlegg, all den tid Tone_Loc nok gjekk over grensa. Eg vonar berre at moderator òg ser at Tone_Loc sitt innlegg òg var meir enn eit reint personåtak. Etter mi meining tilførte essensen i innlegget noko til debatten som heilheit. Berre så synd det tok litt av.

Tone_loc sine angrep var å betrakte som en løpsk miltrajøse hvor personkarakteristikkene haglet vilt i min retning. Fullstendig useriøst, og jeg får håpe for forumets seriøsitets skyld at vedkommende er utestengt. Mtp det som har blitt sagt om mine angrep tidlig i tråden jmf "berme" og denslags, så merk at jeg _aldri_ har slengt karakteristikker mot enkeltpersoner. Videre har jeg beklaget min oppførsel i et tidligere innlegg fordi jeg selv følte strikken ble tøyd vel langt i enkelte innlegg. Det kan i opphetede følelsesmessig engasjerende temaer som dette koke i toppen på noen og enhver, og da mener jeg man må kunne beklage i etterkant. Alle kan gjør feil, ingen er ufeilbarlig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rlidal
    Gilmours oppfatning av ein del tekniske omgrep rundt lyd og digital lyd har vel noko å seie for tråden som heilheit? Særleg sidan han stort sett "representerer" den eine sida i diskusjonen, og ikkje minst sidan det var han som starta tråden. Og nei, dette er på ingen måte eit forsøk på å fyre opp for n-te gong, men det er eit ærleg spørsmål.
    Som moderator vil jeg si det slik:

Alminnelig høflighet og respekt skal gjelde på forumet. Det er der det har vært adskillige overtramp i denne tråden.

Argumentene som framkommer i en diskusjon er egentlig (slik jeg ser det) påstander som godt kan diskuteres helt uavhengig av personen som framsatte dem. Det er trådstarters privilegium gjennom tittel og første innlegg i en tråd å definere hva tråden skal handle om. Ut over dette er det best å se argumentene uavhengig av hvem som fremsetter dem.

Sånn sett vil jeg si at trådstarterens kunnskap og begrepsapparat ikke er et emne for tråden. Om han eller andre fremsetter dårlig begrunnede argumenter, så er det således desto enklere å gjennom saklig motargumentasjon plukke disse fra hverandre uten å gå på person.

Følgende argumentasjonsteknikk er ikke logisk holdbar, og heller ikke stueren i forhold til regelen om personangrep:
    "Personen som fremsetter disse påstandene tar ofte feil, og derfor tar han sikkert feil nå også. Derfor er dette argumentet feil".

Jeg vil derfor si at personen som argumenterer er uinteressant i saklig diskusjon. Det er kun argumentene som er interessante. Man kan godt si at argumenter fra samme person kan sees i sammenheng, men saklig sett danner dette bare et større sett av argumentasjon. Personen bak er fortsatt uinteressant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Og enda viktigere: Det er ingen garanti for at musikk som er der kommer til å være tilgjengelig for fremtiden.

Å basere sin musikklytting på streaming gjør at man har tilgang på mye, men eierskap til ingenting.
    Mulig du får rett her Roffe, men jeg synes det er på ingen måte verken bekymrende eller viktig. Mitt standpunkt taler vel egentlig for seg selv da jeg ikke føler at jeg må ha "eierskap" til medie musikken er spilt inn på. Altså jeg nyter musikken like godt om jeg fysisk eier den eller ikke.

Jeg er nesten skråsikker på at all musikken vil være tilgjengelig i all fremtid, det pga av at markedet vil alltid vil være der. Streamingtjenestene har også kommet for å bli, jeg tror det vil komme svært lite revolusjonerende på dette område i fremtiden. Jeg abonnerer på Wimp - skulle den tjenesten bli lagt ned så vil mitt behov blir tilfredstilt av andre nye aktører. Og vips, på et blunk, så har jeg så musikken tilgjengelig igjen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sine gullplater kjøper man, nettopp for å sikre tilgjengelighet. Det er sikkert ulike lyttetilnærmelser blandt oss alle, og jeg har ikke behov for å høre alle pater 100+ ganger. Enkelte nyter man i noen måneder, og vil man absolutt sikre seg; kjøp plata.

Litt av poenget med Spotify er jo å sjekke ut ny musikk. Og, da mener jeg ikke å zappe gjennom en "CD" på Spotify noen minutter, men i uker / måneder. Som så mye annet i livet som er nytelsesvare, blir man lei enkelte "CD"-er på samme som man ikke gidder spise indrefilet og rødvin i det uendelige. Variasjoner bra.

Spotify er som en gedigen á-la carte many.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Mulig du får rett her Roffe, men jeg synes det er på ingen måte verken bekymrende eller viktig. Mitt standpunkt taler vel egentlig for seg selv da jeg ikke føler at jeg må ha "eierskap" til medie musikken er spilt inn på. Altså jeg nyter musikken like godt om jeg fysisk eier den eller ikke.

Jeg er nesten skråsikker på at all musikken vil være tilgjengelig i all fremtid, det pga av at markedet vil alltid vil være der. Streamingtjenestene har også kommet for å bli, jeg tror det vil komme svært lite revolusjonerende på dette område i fremtiden. Jeg abonnerer på Wimp - skulle den tjenesten bli lagt ned så vil mitt behov blir tilfredstilt av andre nye aktører. Og vips, på et blunk, så har jeg så musikken tilgjengelig igjen.
    Ja, det stemmer dersom de har rettighetene. Men musikkhistorien har mange eksempler på at artister har trukket tilbake plater fra markedet.

Alt i alt tror jeg lyttere av mainstream vil få beholde musikken på streamingtjenestene. Vi har ulike behov.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer dersom de har rettighetene. Men musikkhistorien har mange eksempler på at artister har trukket tilbake plater fra markedet.

Alt i alt tror jeg lyttere av mainstream vil få beholde musikken på streamingtjenestene. Vi har ulike behov.
    Jeg kan ikke helt se hva artistene som lager alternativ musikk har å vinne på å ikke tilby musikken sin på fremtidige streamingtjenester all den tid dette sannsynligvis blir standardplattformen for musikk i fremtiden?

Det blir som å nekte å gi ut musikken sin på CD i dag.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg kan ikke helt se hva artistene som lager alternativ musikk har å vinne på å ikke tilby musikken sin på fremtidige streamingtjenester all den tid dette sannsynligvis blir standardplattformen for musikk i fremtiden?

Det blir som å nekte å gi ut musikken sin på CD i dag.
    Vel, ikke helt. Artister tjener vesentlig mindre på streaming enn cd salg

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Vel, ikke helt. Artister tjener vesentlig mindre på streaming enn cd salg
    I dag ja, men dette må jo nødvendigvis justere seg etterhvert som markedet og tjenestene modnes. I øyeblikket sponser platebransjen og artistene (sistnevnte muligens noe motvillig) streamingtjenestene for å få flest mulig til å adoptere konseptet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ja, men dette må jo nødvendigvis justere seg etterhvert som markedet og tjenestene modnes. I øyeblikket sponser platebransjen og artistene (sistnevnte muligens noe motvillig) streamingtjenestene for å få flest mulig til å adoptere konseptet.
    Hva som skjer når spotify vil tjene penger (det gjør de ikke nå) og platebransjen vil tjene penger på streaming (det gjør de ikke nå) vet nok ikke noen av oss.

For ordens skyld så håper jeg at du har rett.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som skjer når spotify vil tjene penger (det gjør de ikke nå) og platebransjen vil tjene penger på streaming (det gjør de ikke nå) vet nok ikke noen av oss.

At digitale tjenester forsvinner, og alle faller tilbake på fysisk medium regner jeg som svært lite sannsynlig. Men den som lever får se.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp det blir gøy å se streamingforkjemperne på barrikadene når spotify og andre tjenester virkelig skal begynne tjene penger (hvis det kun blir digitale tjenester). Da vil det koste atskillig mer enn usle 99 kr i måneden for et abb, det kan jeg nesten garantere. Den store grunnen til at det har ekspandert så enormt de siste 2-3 årene spesielt er at spotify har hatt gratis tjeneste som har vært som bier til honningkrukka. Pipa får en ganske annen lyd hos mannen i gata når gildet skal betales.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en gammel gubbe, men føler meg så "young and trendy" når jeg leser denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hvis det er tilfelle så vil jeg tro det er pga produksjonskostnader av det fysiske medie. For det et er jo i stikk i strid med det artister/kunstere opprinnelig ønsker - dem ønsker sitt verk ut til folket. Den dagen musikken legges ut for streaming så forsvinner kostnaden som dem hadde med å legge musikken ut på CD, kjangsen for at dem blir værende tilgjengelig på streaming vil jeg tro er større i fremtiden.

Selv har jeg ganske få favoritter - men dette er plater som jeg faktisk kjøper. Det er begrenset hvor mange favoritter jeg personlig kan ha, så om jeg går glipp av en utgivelse som ikke er min favoritt så blir jeg ikke bekymret av den grunn. Det er så mye annet jeg kan høre på som er i stedet, og jeg har ikke tid til å høre på alt alikevell. Det er sikkert en del andre som kjenner seg igjen - for meg så blir faktisk største delen av CD-samlingen aldri brukt, den ligger bare å støver. Den har null verdi.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jepp. og der som skjer når mange nok er hekta til at det lukter profitt blir interesangt å følge med på

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    jepp. og der som skjer når mange nok er hekta til at det lukter profitt blir interesangt å følge med på

Helt enig Jokris, og når det skjer så snakker vi nok en helt annen pris enn spinkle 99 kr måneden. Man er ganske naiv etter min mening hvis man lever i den tro at det prisnivået vil holde seg i fremtiden.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Helt enig Jokris, og når det skjer så snakker vi nok en helt annen pris enn spinkle 99 kr måneden. Man er ganske naiv etter min mening hvis man lever i den tro at det prisnivået vil holde seg i fremtiden.
    Det vil nok muligens være naivt å tro på det, ja. Tilsvarende vil det være naivt av bransjen å tro at man kan sette den pris man vil uten at piratene kommer på banen igjen.
    Antallet abbonnenter på straming-tjenestene vil nok også øke mye fremover. Det vil jo også gi mer penger i kassa. Samt at man nok vil kunne differensiere mer på ulike typer abbonnement med f.eks høyere kvalitet/bitrate for de av oss som er villige til å betale for det.
    Prisnivået vil nok finne sitt naturlige leie etterhvert som plateselskapene og tjeneste-leverandørene finner ut hvordan markedet reagerer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med å finne "Black Album" av Prince på de lovlige streamingmediene.

Tilsvarende gjelder å finne originale utgivelser (ikke remastret) på streamingmediene.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med å finne "Black Album" av Prince på de lovlige streamingmediene.
    Nå, eller om la oss si ett år?
    Mange som ikke er der nå. Ingen ukjent sak det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Nå, eller om la oss si ett år?
    Mange som ikke er der nå. Ingen ukjent sak det.
    Fra http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bla..._(Prince_album) :
    The Black Album was legitimately released by Warner Bros. Records in November 1994—again, containing only a track listing and a new catalog number (45793) printed onto the disc itself, the copyright date of 1994 (with the exception of "When 2 R in Love", which was released in 1988 on Lovesexy), and only legal copy appearing on the spine. It was released in a strictly limited edition and deleted by Warner Bros. the following January.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jepp det blir gøy å se streamingforkjemperne på barrikadene når spotify og andre tjenester virkelig skal begynne tjene penger (hvis det kun blir digitale tjenester). Da vil det koste atskillig mer enn usle 99 kr i måneden for et abb, det kan jeg nesten garantere. Den store grunnen til at det har ekspandert så enormt de siste 2-3 årene spesielt er at spotify har hatt gratis tjeneste som har vært som bier til honningkrukka. Pipa får en ganske annen lyd hos mannen i gata når gildet skal betales.
    Her har jeg stor tro på at ditt resonement er feil - du snur tingenes tilstand på hode. Iallefall dersom du ikke har et annet alternativt til CD. Sakens kjerne er jo at markedet IKKE VIL HA cd - dersom det ikke tilbys tjenster som folket vil ha så vil gildet koste dyrt på sikt. Det er nettopp det bransjen styrer unna nå, dem har skjønt at dem må gjøre endringer.

Når det kommer til pris, og forsåvitt kvalitet, så er vi nå i en innkjørings periode. Dette vil endres, men også antall brukere. I dag er det ett fåtall av verdensbefolkingen som har tilgang til tjenester som Spotify og Wimp - når det endres til største del av verdensbefolkning så snakker vi om endring i tingenes tilstand. Dette konseptet vil på sikt kunne bli veldig lønnsomt for artistene, og det uten at det nødvendigvis blir så mye dyrere for oss forbrukere. Jo flere brukere, jo mer pengere i kassa. Vi ser også nå at disse tjenstene kommer inn på TV-produktere - du kan i dag få tilgang til Wimp igjennom din tv-dekoder. Altså mulighetene er store, her ligger alt til rette for at arstistene skal kunne tjenes penger i fremtiden. Etter en den første innkjøringen i markedet så stenger nå også Spotify gratis versonen, det tyder jo på at markedet begynner å snu seg etter dette konseptet. I mine øyne så gjøres alt riktig nå, hvis bransjen begynner nå å snu seg tilbake CD markedet vil være som å skytte seg i foten.

Side 48 av 61 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •