Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1207
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg påstår at Spotify har dårlig lyd sammenlignet med en godt innspilt CD
    Bare for å arrestere bittelitt, man må jo sammenligne samme låt når man sammenligner. En god innspilling låter bra på Spotify også.

Hører mange som kommer med kommentarer som "noen sanger låter bra på spotify, mens andre låter skikkelig dårlig!" Da er det naturlig nok lydkvaliteten på innspillingen og ikke spotify som er problemet, det samme fenomenet opplever vi også i CD-verdenen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vet det. Men for min del vil jeg aldri gå for "kun" Spotify, da jeg for min egen del anser Spotify som et alldeles glitrende supplement til min allerede eksisterende vinyl- og CD-samling.

Tanken min bak det jeg skrev var at en ikke finner "absolutt all musikk som er laget" tilgjengelig på Spotify... ;-)
    Det er naturligvis sant, og jeg har naturligvis min eksisterende CD-samling på harddisk som også brukes flittig ved siden av Spotify. Eksempelvis finner jeg hverken Rammstein eller Metallica på Spotify.

Men jeg lever i håpet og troen om at vi snart får ALT tilgjengelig via Spotify eller tilsvarende tjenester, og at det tilbys lossless.
    --
    Thorbjørn

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Nå var det trådstarter selv som sørget for å bringe begreper som fluer og avføring inn i debatten, så oppfordringen om å holde debatten saklig for gå til han.

For øvrig bør du lære deg å sitere med riktig brukernavn.
    Men når trådstarter har bedt om unnskyldning om "tidligere oppkok i toppen" bør alle andre tråddeltakere holde seg for god til slike innlegg nå i ettertid. IMO.

Forøvrig beklager jeg feilquoten, rettet nå.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er naturligvis sant, og jeg har naturligvis min eksisterende CD-samling på harddisk som også brukes flittig ved siden av Spotify. Eksempelvis finner jeg hverken Rammstein eller Metallica på Spotify.
    Klarer meg så ekstremt bra uten Metallica, synes nesten at Spotify er litt bedre uten, med tanke på det gjennomsnittelige nivået.... Glad i metal men de gutta der har jeg aldri sjønt meg på. Tenk å gi ut ei plate ved navn Load, for så å følge på med OVERLOAD.... blir det mindre kreativt ?

edit: Det var vel ReLoad den ble hetende, men de vurderte visstnok navnet Overload.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener helt ærlig at det er høl i huet å putte f.eks 10,000kr i en DAC fremfor å putte de samme 10,000 i bedre høyttalere ja. De fleste som har råd til det har allerede en god nok DAC i den kilden de har, eller i receiveren sin (hvis de har en slik).

Noen bytter DAC for å få en annen lydsignatur, noe jeg også mener er høl i huet. Du bør ha en nøytral DAC, og ønsker du å endre lydsignatur så bør du bytte høyttalere eller skru på lyden andre steder (EQ eller forsterker), langt mer effektivt.

fair enough, jeg er nå ikke enig som du sikkert vet allerede, men respekterer at du mener det du gjør (prøver ihvertfall)
    jeg har plukket meg ht først, deretter jobber jeg med resten, siste delen nå blir etterhvert dac, da er jeg forberedt på bla opp det jeg må for å tyne siste rest ut , for å si det litt flåsete. for meg ville det ikke hjulpet med å legge 10k i ekstra på ht heller, finnes bare en cw modell
    vi er nok enige i at dac er viktig begge to, men velger forskjellig måter å skru sammen oppsettene våres på.
    jeg har nok også litt særheter når det gjelder valg av utstyr med klipsch, rør osv osv som kanskje ikke du har som gjør at veien blir forskjellig selv om målet antagelig er minst 90% likt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    fair enough, jeg er nå ikke enig som du sikkert vet allerede, men respekterer at du mener det du gjør (prøver ihvertfall)
    jeg har plukket meg ht først, deretter jobber jeg med resten, siste delen nå blir etterhvert dac, da er jeg forberedt på bla opp det jeg må for å tyne siste rest ut , for å si det litt flåsete. for meg ville det ikke hjulpet med å legge 10k i ekstra på ht heller, finnes bare en cw modell
    vi er nok enige i at dac er viktig begge to, men velger forskjellig måter å skru sammen oppsettene våres på.
    jeg har nok også litt særheter når det gjelder valg av utstyr med klipsch, rør osv osv som kanskje ikke du har som gjør at veien blir forskjellig selv om målet antagelig er minst 90% likt
    Jada, og legger man 100,000 i anlegg må man for all del gjerne kjøpe en ekstern DAC også. Men at man trenger en ekstern DAC for å få fornuftig lyd ut av Spotify ble litt for drøy kost.

Både Spotify og CD leverer bra lyd uten ekstern DAC, men i et dyrt oppsett kan naturligvis en ekstern DAC gi det "lille ekstra". Har som sagt selv hatt det tidligere, men etter at jeg fikk Pioneer receiveren klarte jeg ikke lenger å rettferdiggjøre det lydmessig, så da forsvant den ut. Var litt lei av å ha hundre komponenter i stereobenken også, skal jeg være helt ærlig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg påstår at Spotify har dårlig lyd sammenlignet med en godt innspilt CD og ikke minst sammenlignet med SACD og Blu-rays der nærmest all båndbredden er viet ren audio (jf. lydutgivelser fra 2L). Jeg er i besittelse av DACer internt i mine DVD-spillere, Squeezeboxer, surroundreceivere, PCer, har tre eksterne DACer og har testet flere andre i systematisk testing. Jeg vet hva en DAC er, skulle jeg mene.

Så .... mener du at det er utstyret mitt det er noe i veien med når jeg hører forskjell? Normalt er det når man ikke hører forskjell at man får beskjed om at enten utstyret eller hørselen svikter. Her møter man altså motsatt argument, at når man påstår å høre forskjell mellom to teknologier, så er det utstyret som er problemet. Det henger ikke sammen med noen virkelighet jeg kjenner til. Her må påstanden begrunnes betydelig bedre for å fremstå som noe annet enn absurd.

Og når det gjelder dette med kunnskapsløshet: Sensoriske evner og kunnskap trenger ikke henge sammen. Å slenge rundt seg med karakteristikker om andre debattanters kunnskapskvalitet har ingenting med saklig argumentasjon å gjøre.

Jeg ser BEF har tatt grep her allerede, og jeg håper han rydder skikkelig opp i dine karakteristikker av andre debattanter. De er ufine, selv når de forsøkes kamuflert som relatert til audiofile emner.

Meget godt innlegg spør du meg med fornuftig fremstilling av poengene. Er spesielt enig i at påstandene rundt at utstyret er feilen må begrunnes langt grundigere før det kan tas seriøst. Jeg ønsker jo også at utviklingen skal gå mer og mer i retning SACD og Blu-ray som formater fremfor mer og mer streaming/nedlasting. Spesielt lyden på noen konsertblu-rays er alldeles fortreffelig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Klarer meg så ekstremt bra uten Metallica, synes nesten at Spotify er litt bedre uten, med tanke på det gjennomsnittelige nivået.... Glad i metal men de gutta der har jeg aldri sjønt meg på. Tenk å gi ut ei plate ved navn Load, for så å følge på med OVERLOAD.... blir det mindre kreativt ?

edit: Det var vel ReLoad den ble hetende, men de vurderte visstnok navnet Overload.
    Etter min mening nok et unødvendig og utematisk innlegg. Du hever deg over andre musikkinteresserte og påberoper deg retten til å stå som "dommer" over de som faktisk liker Metallica og mener at dette er kvalitetsmusikk og ikke gjennomsnittlig. Hva skiller det da deg fra de initielle innleggene fra trådstarter som startet hele dette ballet? Ingenting...

Forøvrig enig med at denne tråden har utspilt sin rolle og bør stenges. Her går vi jo bare i en evig runddans med den vanlige skittkastingen jeg trodde vi hadde fått en stopp på når trådstarter beklaget sin ordbruk og karakteristikk og beklagelsen ble tatt i mot av flere andre debattanter.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Var litt lei av å ha hundre komponenter i stereobenken også, skal jeg være helt ærlig.

Nå må du ikke bli for påvirket av mine eldgamle erkekonservative preferanser Hybris

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å arrestere bittelitt, man må jo sammenligne samme låt når man sammenligner. En god innspilling låter bra på Spotify også.

Hører mange som kommer med kommentarer som "noen sanger låter bra på spotify, mens andre låter skikkelig dårlig!" Da er det naturlig nok lydkvaliteten på innspillingen og ikke spotify som er problemet, det samme fenomenet opplever vi også i CD-verdenen.
    Dette er jeg helt enig i, her gjelder det å sammenligne epler og epler, ikke epler og bananer. Det varierer jo enormt på lydkvaliteten på både vinyl og vanlig redbook-CD, det vil det naturligvis også gjøre på Spotify.

Ta denne CDen.

Amazon.com: 6 String Theory: Lee Ritenour: Music

Vanvittig god kvalitet på CD, men opplever ikke enorme forskjeller i ren switching mellom CD og Spotify. Det er i høyeste grad nytbart på begge formater. Om en ikke kan nyte dette servert streamet fra Spotify til et relativt oppegående anlegg eller hodetelefoner; vel da er kanskje ikke musikken viktigst men kanskje heller fokuset på teknologien som sådan....

My 2 cents...

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når trådstarter har bedt om unnskyldning om "tidligere oppkok i toppen" bør alle andre tråddeltakere holde seg for god til slike innlegg nå i ettertid. IMO.
    Må bare påpeke at denne etterhvert berømte beklagelsen til trådstarter altså kom før snøballen med skittkasting begynte å rulle.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, og legger man 100,000 i anlegg må man for all del gjerne kjøpe en ekstern DAC også. Men at man trenger en ekstern DAC for å få fornuftig lyd ut av Spotify ble litt for drøy kost.

Både Spotify og CD leverer bra lyd uten ekstern DAC, men i et dyrt oppsett kan naturligvis en ekstern DAC gi det "lille ekstra". Har som sagt selv hatt det tidligere, men etter at jeg fikk Pioneer receiveren klarte jeg ikke lenger å rettferdiggjøre det lydmessig, så da forsvant den ut. Var litt lei av å ha hundre komponenter i stereobenken også, skal jeg være helt ærlig.

det kjenner jeg godt til, har alt for mange jeg og, er vel det som gjør at jeg nå kikker litt ekstra på mc c50 som etter sigende har både ria og dac innebygd som kan gjøre en god jobb

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Nå må du ikke bli for påvirket av mine eldgamle erkekonservative preferanser Hybris
    Hehe, jeg er muligens litt mer praktisk innrettet jeg da, og velger ut fra en balanse mellom hva som er praktisk og hva som også låter godt. Heldigvis har utviklingen gått dithen at dette ikke lenger utelukker hverandre.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening nok et unødvendig og utematisk innlegg. Du hever deg over andre musikkinteresserte og påberoper deg retten til å stå som "dommer" over de som faktisk liker Metallica og mener at dette er kvalitetsmusikk og ikke gjennomsnittlig. Hva skiller det da deg fra de initielle innleggene fra trådstarter som startet hele dette ballet? Ingenting...
    Her utrykker jeg tydelig hva jeg synes, og det kommer fram av ordlyden, og dermed definerer jeg ikke hva som er gjeldende for almennheten. Derimot vet jeg at det kryr av metallfans som aldri har brydd seg om Metallica.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Poenget mitt er at når båndbredden og dynamikkpotensialet i CD-mediet og enda mer høyoppløste formater faktisk utnyttes skikkelig, så når ikke komprimerte tapsformater opp i samme kvalitet, og ja, det er hørbart.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at når båndbredden og dynamikkpotensialet i CD-mediet og enda mer høyoppløste formater faktisk utnyttes skikkelig, så når ikke komprimerte tapsformater opp i samme kvalitet, og ja, det er hørbart.

Jeg må si at etter all medfarten jeg tidvis har fått i denne tråden så er det tross alt godt å se et innlegg som tilsier at flere hører forskjell.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg helt enig i, her gjelder det å sammenligne epler og epler, ikke epler og bananer. Det varierer jo enormt på lydkvaliteten på både vinyl og vanlig redbook-CD, det vil det naturligvis også gjøre på Spotify.

Ta denne CDen.

Amazon.com: 6 String Theory: Lee Ritenour: Music

Vanvittig god kvalitet på CD, men opplever ikke enorme forskjeller i ren switching mellom CD og Spotify. Det er i høyeste grad nytbart på begge formater. Om en ikke kan nyte dette servert streamet fra Spotify til et relativt oppegående anlegg eller hodetelefoner; vel da er kanskje ikke musikken viktigst men kanskje heller fokuset på teknologien som sådan....

My 2 cents...
    Jeg er skyldig i spissformulering, selvsagt. Jeg mener ikke Spotify er dårlig, slik en muggen brødskive er uspiselig. Jeg lytter til Spotify på jobben av og til, jeg. Men sett med hifinerdens øyne, så er selv små hørbare forskjeller av betydning, og da klarer ikke jeg å slå meg til ro med spotify når en god CD-innspilling eller bedre finnes.

Derfor synes jeg verden går i feil retning lydkvalitetsmessig når streaming av musikk i temmelig lav båndbredde blir standard, mens HD-lyd marginaliseres.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skyldig i spissformulering, selvsagt. Jeg mener ikke Spotify er dårlig, slik en muggen brødskive er uspiselig. Jeg lytter til Spotify på jobben av og til, jeg. Men sett med hifinerdens øyne, så er selv små hørbare forskjeller av betydning, og da klarer ikke jeg å slå meg til ro med spotify når en god CD-innspilling eller bedre finnes.

Derfor synes jeg verden går i feil retning lydkvalitetsmessig når streaming av musikk i temmelig lav båndbredde blir standard, mens HD-lyd marginaliseres.

Støttes 120 prosent, glimrende beskrevet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er dessverre den retningen det går, folk er ikke opptatt av kvalitet. De fokuserer på kvantitet og pris.

Det som er litt morsomt i denne sammenheng er jo at Linn Records gjør det så bra fortiden, med salg av sine 24 bits Studio Master kvalitet. Man skal nok ikke stikke under en stol at selv de selger mye MP3 også...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ja det er dessverre den retningen det går, folk er ikke opptatt av kvalitet. De fokuserer på kvantitet og pris.

Det som er litt morsomt i denne sammenheng er jo at Linn Records gjør det så bra fortiden, med salg av sine 24 bits Studio Master kvalitet. Man skal nok ikke stikke under en stol at selv de selger mye MP3 også...
    Linn Records´ MP3 er 320kbps. Hører man forskjell på det og en CD til vanlig bruk, blir jeg generelt imponert over vedkommendes hørsel. På samme måte som jeg synes generelt litt synd på de som eventuelt ikke kan høre på Linn Records´ 320kbps MP3-fil, fordi "MP3 må jo være for dårlig".

"Folk" er opptatt av kvalitet, men vi er alle opptatt av ulik kvalitet.

Når det gjelder pris, så har det vært enkelte tråder på forumet der en del synes 99kr/mnd for Spotify Premium er for dyrt. Da er nok ikke CD-er det de bruker penger på heller.

Streamet komprimert lyd (f.eks. Spotify) er for meg ofte godt nok når jeg koser meg med musikken. Slik jeg opplever det er innspillingskvaliteten på ulike CD-er langt større enn forskjellen i lydkvalitet mellom en gitt CD og streamet via Spotify Premium.

Det er ikke uten grunn det finnes tråder som "Hvilke CD-er har god lydkvalitet?", o.l. Slike CD-er låter også flott via Spotify.

Side 46 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •